Na 8 weken weer terug in Nederland. En om zo snel mogelijk weer te wennen mag ik van de baas zaterdag meteen weer aan het werk.
De terugreis vanuit Eyemouth in Schotland duurde wat langer dan de bedoeling was. Ter hoogte van Blyth en Scarborough windstilte, wind uit ongunstig hoek en dan ook nog op die momenten stroom tegen. Uiteindelijk de motor maar er bij om wat zuidelijker en meer naar zee te komen. Gelukkig ging het later wel waaien, eerst zuid oost 6, later draaiend naar zuid-west en afnemend. Nu was ik in ieder geval wat verder uit de kust, en hierdoor ook minder stroom tegen.
De wind bleef een beetje draaien, en veel was het ook niet. Toch nog een paar keer de motor erbij. De nacht van maandag op dinsdag begon met windstilte en onweer. De meeste buien draaiden een beetje om mij heen, gelukkig. Wel een paar stevige hoosbuien. Op dit moment bevond ik mij net ten noord oosten van Hornsea windfarm (ze zijn daar nog druk met molentjes plaatsen) en om mij heen wat olieplatforms. Mooi gezicht met onweer! Ik heb nog even overwogen om alle antenne kabels los te halen, maar het onweer kwam niet echt dichtbij.
Dinsdag draaide de wind naar het zuid-zuidwesten, en begon er eindelijk schot in de terugreis te komen. 15 knoop, met af en toe leuke uitschieters.
Woensdagmiddag rond 1500 Ijmuiden binnengelopen, en in de marina aangelegd. Tijd voor een biertje, dus na afreken bij de betaalautomaat in het havenkantoor naar de supermarkt naast de haven, die heeft gekoelde blikjes Grolsch. Engels lager bier was ik wel een beetje zat.
Vandaag aan het terugvaren naar Naarden, en dan snel naar huis. Koud biertje in de tuin
Achteraf bekeken had ik graag wat meer tijd gehad voor de Shetlands en Schotland/Engeland. Ik ben eigenlijk naar mijn gevoel een weekje te lang in Noorwegen gebleven. Het is daar erg mooi, en ik ga ook zeker nog een keer terug.
Wat de boot betreft, die heeft alles prima doorstaan. Alles is heel gebleven, en ook in wat mindere omstandigheden (wind 6-7bft 30+kn) doet hij het prima. Als het wat wind betrof te gek werd liet ik de boot gewoon met ruime wind weglopen. Deze omstandigheden waren vaak ook wel voorspeld, en duurded nooit langer dan een halve dag. Gaven de Gribfiles aan dat er een grote kans was op langdurig hele harde wind uit ongunstige hoek, dan stelde ik de tocht even uit. Tot een dag of 4-5 kun je met de Gribfiles redelijk vooruit kijken. Ik kijk hierbij niet naar 1 download, maar die van een dag of 2 ervoor bekijk ik ook. Ook download ik altijd een groot gebied, zo krijg je een beter beeld wat dhet weer gaat en kan doen. En de barometer aan boord natuurlijk, toen ik in de onweersbuien zat maakte hij een klein sprongetje naar beneden.
Wat ging er nou allemaal wel stuk?
De stuurautomaat begon gekke geluiden te maken. Opengemaakt, en het tandwiel op de spindel zat los, het spietje lag er bijna uit. Weer vastgetikt, en met een klodder Polymax de boel geborgd. Apparaat doet weer tevreden knorrend zijn werk.
De accu´s, die had ik voor vertrek eigenlijk moeten vervangen. Maar ja, kost weer geld.. Uiteindelijk in Peterhead nieuwe geplaatst, met hulp van de havenmeester. (zie paar posts terug)
Tip voor iedereen die ook zo´n tocht als deze wil maken, probeer ¨sheet to tiller¨ besturing eens uit op je boot. Erg handig als je weet hoe je dit op je eigen boot voor elkaar kan krijgen. Ik heb het toch een tijdje toe moeten passen, toen de accu´s er mee ophielden midden op zee (zie ook dit draadje van Baasklusje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...eens-op?limitstart=0 Dit gebeurde bij mij dus ook)
De bijboot liep na een stukje roeien ineens leeg. In de handleiding stond dat je de ventielen voor de eerste keer oppompen even moet aandraaien.. Die las ik in Noorwegen na het leeglopen voor het eerst, opzoek naar de sleutel hiervoor...
Ik heb het bootje de hele reis gesleept, hiervoor had ik met een spanbandje wel het sleepoog verstevigd. Het sleepoog ziet er nog als nieuw uit, en het bootje ook. hij bleef ook met harde wind braaf achter de boot, en is geen enkele keer omgewaaid.
Brandalcohol. Dat is een lastig te krijgen goedje, in Noorwegen kun je hier en daar rødsprit kopen. Mijn pannetjes werden daar erg zwart van, en op het pluis van de tankjes bleef een rode aanslag achter. volgende keer een grotere voorraad bioethanol van de action meenemen.
Mijn zelfgemaakte leeslampje brandde door, het ledje moest blijkbaar toch exact 12 volt hebben..
Het rolsysteem van mijn halfwinder kan niet zo goed tegen zout, dat liep steeds vast.
Wat ik op deze toch erg gemist heb, is een goede genua. Ik heb een aardige verzameling voorzeilen, waaronder ook een redelijk grote fok. Maar ik ga een nieuwe genua laten maken, met nieuw rolsysteem. Ook wil ik een grotere halfwinder, of een soort code zero. Met een rolsysteem.
De motor heeft, als het moest,braaf zijn werk gedaan. Hij verbruikt wel wat olie, en 2pk meer zou ook wel prettig zijn. Verder een zeer betrouwbaar motortje! (Toch zit ik ook aan electrisch te denken)
aan het begin van de reis, een dag nadat ik van Vlieland was vertrokken, merkte ik dat het schot onder de mast af en toe kraakte. Ouderdom, boot is van 1976, dacht ik. In Noorwegen de verstaging maar eens wat strakker gezet. Het is nu een stuk stiller in de kajuit.
Verder zijn er nog wel een tig-tal dingen die ik wil verbeteren, toe wil voegen etc.
Als ik, na ruim 1500 mijl varen, alles op een rijtje zet, is mijn bootje prima geschikt voor dit soort tochten. Het is geen snelheidsmonster, en hoog aan de wind komt hij ook niet. Ik hou hier met het plannen van een reis rekening mee, en kan er prima mee leven. Het is, ook onder wat mindere omstandigheden, een heel comfortabel bootje! Ik heb grotere boten gezeild die op dit gebied flink tegenvielen.
Martijn