Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de hel van het IJsselmeer

Re:In de hel van het IJsselmeer 06 juni 2018 11:38 #949595

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
peter1 schreef :
hoe gaan we ze dan noemen?

kroonsteentje wordt dinrailtje

Blok.

Blokschijven.

Schildpadblok.

Dat soort woorden zijn van toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 06 juni 2018 13:48 #949625

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Op onze eerste tocht op het Ijsselmeer kruisten we tegen een fikse wind van Edam naar Staveren. Onze kimkieler van 19 ft. kwam nauwelijks vooruit. De dijk Enkhuizen -Lelystad lag er nog niet. Het schoot niet op en dus werd de 2 pk binnenboord motor aangeslingerd. Dit gaf weer voortgang, maar er kwam ook veel water over. We hadden geen buiskap . Onze kat hield het binnen niet meer uit, maar in de kuip kreeg hij ook steeds het buiswater over zich heen. Bij elke golf met water kreunde hij klagelijk. "Die kat zit behoorlijk te balen " zei ik. "En hij is niet de enige" zei mijn vrouw. ;)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 06 juni 2018 17:57 #949692

foxman schreef :
Na jouw verhaal over het avontuur op het IJsselmeer ben ik wel benieuwd naar je tactiek tijdens die bui met 40 kn wind. Had je nog zeil op staan? Ruimte genoeg?
Peter gaat dan rustig slapen:

Goed, hoogste tijd om in zwaar weer terecht te komen. In mijn zeilassortiment zitten een trysail en stormfok, die gaan er standaard op bij 35 knopen wind. Mijn angst voor zoveel wind heeft plaatsgemaakt voor puur genieten! Simpelweg de twee postzegels (het stormfok is 4 m2 en het trysail 2,5 m2 ) strak erop, de helmstok stevig vastsjorren aan lei, en de boot blijft netjes onder een hoek van circa 60 graden aan de wind varen, waarbij de snelheid bij 40 knopen wind een knoop of 3 is. Handig is ook dat je gewoon kunt gaan slapen, zodra de storm wat luwt draait de boot zich in de wind en weet je dat het tijd is om weer actief te worden

Wanneer het kan neem ik aan. Ik denk dat ik wakker blijf
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 06 juni 2018 18:05 #949693

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Mijn tactiek ? had ik een tactiek.

Wij hebben alles uitgeprobeerd, op een og andere manier kan dat zelfs nog met mijn scheepje.

met alleen fok een eind ingerold ging ook niet lekker .motor gestart en met de kond schuin in de wind bleek het beste, zelfs dan had ik mijn fok weer op nieuw wat moeten uitrollen en in die positie had het beste geweest, maar zo hebben we het doorstaan....

het allerbeste lijkt mij dus de positie die we hadden. kont in de wind en dan de ideale hoek zoeken, fok wat uitrollen voor wat snelheid, dat is de beste strategie.

de boot kan veel me er wind aan...dat doet ie goed.

het gevaar zit hem in ondiepte en de kust, maar je kan zelfs nog een rondje draaien als is dat wel hart verzakkend
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 18:15 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 06 juni 2018 19:47 #949729

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29249
Ik kan nog wel uren vertellen over de extremen van het ijsselmeer, maar dat was vak dat er niemand meer was en die gene die er dan wel nog was hulp behoevend bleek.

Uit de oude(re) doos:

Wij hebben bij de reddingboot de gouden uitspraak: Zeeën als kerken...... :laugh:

Ooit ontstaan toen Urk destijds een nieuwe boot zou krijgen. Dat moest en zou een dichte boot worden volgens de urkers zelf. Terwijl dat helemaal niet zeker was vanuit IJmuiden.
Vervolgens dreigde de Urkers om zelf met de pet rond te gaan op het eiland, het hoofdkantoor koos eieren voor zijn geld. Ze hadden dat zeer waarschijnlijk (1,5 miljoen gulden) n.l. wel gered.
De Urkers waren van mening dat er vanwege de hoge zeeën een dichte boot noodzakelijk was.

Het was die tijd dat bij ons die gevleugelde uitspraak ontstond.... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 juni 2018 19:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 14:29 #949929

Ik ben niet bang voor het IJsselmeer, ook niet als beroepsschipper, maar heb er wel heilig ontzag voor. En regelmatig heb ik er zelfs een hekel aan.
Als er ook maar een béétje wind staat, is het (afhankelijk van de plek waar je bent en de koers die vaart) een kl*teplas, zeker als je iets duwt.
Ik nam bij het "betreden" van het IJsselmeer de duwbak vaak op sleep, dus achter de boot in plaats van ervoor. Als je duwt krijgen de koppeldraden (24 mm staal) en de koppellieren ongenadig op hun flikker, ondanks de rekkers die ik er tussen hing. Die rekkers, daarvoor heb ik stukken polyprop diam 90 mm, lengte 6 meter.

Ook op de duwboot zelf werd 't oncomfortabel. Het eigen gewicht zat tegen de 100 ton, maar dat gewicht is geconcentreerd rond de waterlijn. Dat betekent dat je in de stuurhut, 6 meter hoger, soms helemaal gek werd van het rollen.

Oja, Jeroen, mijn bunker was 11.000 liter. Veeeeeeeel zegeltjes plakken.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 14:44 #949931

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
ter vergelijking, mijn tankinhoud van de motor is exact 1 liter, ik heb wel een externe tank is die zelfs 12 liter.



Berghout-2 schreef :
Ik ben niet bang voor het IJsselmeer, ook niet als beroepsschipper, maar heb er wel heilig ontzag voor. En regelmatig heb ik er zelfs een hekel aan.
Als er ook maar een béétje wind staat, is het (afhankelijk van de plek waar je bent en de koers die vaart) een kl*teplas, zeker als je iets duwt.
Ik nam bij het "betreden" van het IJsselmeer de duwbak vaak op sleep, dus achter de boot in plaats van ervoor. Als je duwt krijgen de koppeldraden (24 mm staal) en de koppellieren ongenadig op hun flikker, ondanks de rekkers die ik er tussen hing. Die rekkers, daarvoor heb ik stukken polyprop diam 90 mm, lengte 6 meter.

Ook op de duwboot zelf werd 't oncomfortabel. Het eigen gewicht zat tegen de 100 ton, maar dat gewicht is geconcentreerd rond de waterlijn. Dat betekent dat je in de stuurhut, 6 meter hoger, soms helemaal gek werd van het rollen.

Oja, Jeroen, mijn bunker was 11.000 liter. Veeeeeeeel zegeltjes plakken.
Wim.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 14:45 #949933

Ik heb 0 Liter..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 15:40 #949950

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
In die tank boven je navel kan zéker 2 liter koffie Chris :laugh:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 16:54 #949966

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
Ja dat is zo !



roozeboos schreef :
Ik heb 0 Liter..
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 17:00 #949969

voordat er weer iemand grappig gaat doen: ja ik had ook meermaals 0 liter toen ik nog een dieselmotor had. :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 18:05 #949981

roozeboos schreef :
voordat er weer iemand grappig gaat doen: ja ik had ook meermaals 0 liter toen ik nog een dieselmotor had. :blink:

Dat noemen ze transitie gedrag ;) :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 18:12 #949983

of gewoon luiheid. teveel moeite om op te staan, de vlonder weg te halen en te tanken.. :blush:

dus nu de motor eruit, hoef ik niet meer te tanken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 18:13 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 19:30 #949993

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7191
roozeboos schreef :
voordat er weer iemand grappig gaat doen: ja ik had ook meermaals 0 liter toen ik nog een dieselmotor had. :blink:

ja dat had ik 2 jaar geleden ook 0 liter , net buiten de haven van lauwersoog . tijdens de reddingbootdag :blush:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 07 juni 2018 21:41 #950056

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Om terug te komen op het onderwerp:
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat je als beginneling het IJssel/Markermeer niet moet onderschatten, goede voorbereiding en kennis vereist, spullen in orde...

Zeker vandaag de dag, en trouwens al een paar jaar lang, hebben we steeds vaker met langdurige, irritante, vrij krachtige wind te maken, die het op het Ijsselmeergebied al gauw oncomfortabel maken.

Ik heb het de eerste keren ook meegemaakt. Een tochtje Schellingwoude Enkhuizen pakte iets onrustiger uit dan gedacht.

Stevig windje eind 4 of begin 5 bft, eigenlijk helemaal geen superharde wind, maar zelfs al op het land en in de stad irritant, laat staan op een open meer waar het nog iets harder gaat...

En inderdaad: Flytour heeft het weer over harde wind: ja dat klopt, als fervent sloeptochtvaarder met mijn tot sloep omgebouwde FT en soms ook zeiler, ervaar ik op het water de laatste jaren een flinke toename van het aantal dagen waarop het voor het comfortabele iets te hard waait. Zo irritant dat ik overweeg om een andere motorboot aan te schaffen ,die voorin het stuur heeft en een raampartij waar je achter zit, geen wind in je gezicht...

Wat een toeval dat een aantal voorbijgangers laatst vertelden tegen mij dat zij hun stacaravan langs de Nederrijn maar verkocht hadden, omdat het de laatste zomers zo hard waaide en zij daar alleen nog maar op de tocht zaten...

Jammer genoeg merk ik dat ook dit voorjaar de zwoele avonden maar niet komen willen, ze waaien weg..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 juni 2018 21:54 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 05:04 #950071

Herkenbaar verhaal van Fly-tour.

Sinds wij een zomerligplaats hebben in Medemblik waait de - idd regelmatig redelijk stevige - wind ook nog eens uit de noordelijke hoek.
Terwijl een goede vriend van ons eens zei: mooi vaargebied en omdat de wind meestal uit het zuidwesten waait heb je daar weinig last van de golven......
Laatst bewerkt: 08 juni 2018 05:43 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 06:03 #950074

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29249
Een boeren vissers wijsheid:
Noordelijke wind staat 3, 5 of 7 dagen door.

Als je er op gaat letten klopt dat ook dat noordelijke wind lang blijft doorstaan, dat is niet van de laatste jaren en was altijd al zo.
Kennelijk giert een lagedruk gebied snel voorbij met Zo-Z-ZW-W-NW in een week. Maar N en NO staat vaak dagen door.
Ander probleem is dat je in het ijsselmeer windstroom hebt, ergens tussen de 0,25-0,5 knoop. Bij NW stroomt het in het midden van den Oever naar de ketelbrug, maar de retourstroom is langs het vrouwezand of het enkhuizerzand en de Ven. dat heeft tot gevolg dat je om deze punten duidelijk waarneembaar wind tegen stroom krijgt. gevolg is at je bij de Ven serieuze zeeën krijgt. Vaak denk je dan dat je tussen de Ven en Enkhuizen al onder een opper zit, maar de golven divergeren dan om de Ven heen, zodat je voor de deur van Enkhuizen nog uit je tuig slingert.

In extreme gevallen stromen de fuikstokken wel eens uit de grond, dat is niet meer bij 0,5Kn.

Op de zuid kan behoorlijke windstroom staan langs de dijk Enkhuizen-Hoorn om de punten heen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 juni 2018 06:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 06:53 #950081

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
windstroom ? nog nooit van gehoord.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 07:10 #950090

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Nu wel.

Wordt nog leuker, er is nog een variant in mijn woordenboek.

Stel het waait nauwelijks tot niet, maar het stroomt wel een knoopje of 2 of meer zeg in de texelstroom. Door de wrijving tussen luchtmassa en water wordt de luchtmassa door het water meegenomen. Daar kan je op 2 manieren gebruik van maken. Op plekken waar de diepte sterk afneemt zie je op het diepe deel geen windrimpels, maar er net naast wel. Dat komt omdat daar het water minder snel beweegt ten opzichte van de meegenomen luchtmassa, daar is dus 'wind'. Afhankelijk van je koers, zeilplan en licht weer eigenschappen van de boot kan het zin hebben om dus net buiten de diepe stukken te varen. Het nadeel van iets minder stroom mee wordt goed gemaakt omdat je net wel (iets meer) winddruk hebt.

Nog eentje. Als de stroom kentert, keert de watermassa sneller om dan de luchtmassa erboven. Wederom bij zeer lichtweer dus erg weinig (Geo) wind, iff any. Gedurende soms wel een uur heb je dan nog een luchtmassa die zich met de oude stroomrichting verplaatste terwijl het water al de andere kant op gaat. Je hebt dan niet alleen 'stroomwind' maar ook nog eens (na die kentering) zeg 2 knopen stroom mee wat weer meer schijnbare wind geeft.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 07:13 #950092

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
peter1 schreef :
windstroom ? nog nooit van gehoord.

bij ons op de zuid hollandse plassen heb ik ook vaak genoeg windstroom gezien
op de grote plassen stuwt het water op aan lager wal bij een flinke zw wind
door de voorslootjes stroomt het terug naar hoger wal
1 knoop is geen uitzondering
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 07:39 #950103

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
van het ijsselmeer is het meest verradelijke punt nog de ketelbrug, veel (motor)bootjes willen naar Urk of Lemmer vanaf het ketelmeer. Probleem is dan dat je denkt dat er geen golven staan en als je dan onder de brug bent is het daar een enorme klotsbak door de pijlers..

En voor beginnend zeilers wil ik zeggen: BLIJVEN ZEILEN, en niet denken: het waait te hard dus we gaan maar op de motor verder. je ligt dan te stampen als een wilde komt meestal minder snel vooruit dan zeilend, terwijl je zeilen het slingeren dempt.

ps. windstroom is voor mij ook nieuw :)
Laatst bewerkt: 08 juni 2018 07:39 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 07:58 #950106

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
meest verraderlijk?
met een dikke noordelijke wind, voor stavoren, net noordelijk van het vrouwenzand
hele hoge holle golven
en idd de val van urk, ook een mooie

ik heb ook eens windstroom gehad op het eem/ gooimeer richting markermeer met een dikke westenwind
onder de hollandse brug kon je zien hoe hard het tussen de pijlers stroomde
de boeien hingen daar scheef
op de eemhof hadden ze bijna een meter verhoging, het steiger bij de rijdende kraan stond onder
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 08:00 #950107

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6356
IJsselmeer is soms wel lelijk maar de golven zijn nooit echt hoog.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 09:18 #950125

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6015
vind je goed dat ik daar de komende twee jaar zo nu en dan over nadenk
Beauty schreef :
Nu wel.

Wordt nog leuker, er is nog een variant in mijn woordenboek.

Stel het waait nauwelijks tot niet, maar het stroomt wel een knoopje of 2 of meer zeg in de texelstroom. Door de wrijving tussen luchtmassa en water wordt de luchtmassa door het water meegenomen. Daar kan je op 2 manieren gebruik van maken. Op plekken waar de diepte sterk afneemt zie je op het diepe deel geen windrimpels, maar er net naast wel. Dat komt omdat daar het water minder snel beweegt ten opzichte van de meegenomen luchtmassa, daar is dus 'wind'. Afhankelijk van je koers, zeilplan en licht weer eigenschappen van de boot kan het zin hebben om dus net buiten de diepe stukken te varen. Het nadeel van iets minder stroom mee wordt goed gemaakt omdat je net wel (iets meer) winddruk hebt.

Nog eentje. Als de stroom kentert, keert de watermassa sneller om dan de luchtmassa erboven. Wederom bij zeer lichtweer dus erg weinig (Geo) wind, iff any. Gedurende soms wel een uur heb je dan nog een luchtmassa die zich met de oude stroomrichting verplaatste terwijl het water al de andere kant op gaat. Je hebt dan niet alleen 'stroomwind' maar ook nog eens (na die kentering) zeg 2 knopen stroom mee wat weer meer schijnbare wind geeft.

Gr Michel
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de hel van het IJsselmeer 08 juni 2018 12:27 #950170

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@W&W spreekt over stroom die door de wind wordt veroorzaakt, ik over 'wind' die door de stroom wordt veroorzaakt. Op zich logisch toch dat wind ook stroom veroorzaakt? Iedereen kent wel het effect van opwaaien van water. Komt regelmatig voor dat er ergens een meter meer water staat of juist minder. Het water gaat ergens naar toe en komt ergens vandaan, toch? En water dat beweegt, stroomt.

Bij een Noordwester kruis je van Lelystad naar Den Oever in het midden van het IJsselmeer dus tegen een beetje stroom in maar met minder hoge kuilen (stroom gaat met de wind mee). Aan de 'randen' heb je stroom mee, maar wel stroom tegen wind dus kuilen. Net wat je wilt.

Gaat je vast geen 2 jaar kosten, met jouw leercurve :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl