Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gaat niet goed met houten scandinavische boten

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 14 feb 2019 22:03 #1021946

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Hier nog een wat dichter bij huis:

www.rijnmond.nl/nieuws/171608/...it-Veerhaven-gelicht

Veelal het bekende patroon. Romantisch idee van een houten kotter. Men begint met opknappen. Maar soms gaat de tand des tijds sneller dan het opknappen. Animo is na enige tijd verdwenen en de portemonnee leeg. Er wordt dan weinig meer gevaren. Verkoop is een illusie.

De naden boven de waterlijn drogen uit een trekken open.

Een beetje beweging en het schip zinkt.

Einde van een droom.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 08:48 #1022025

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
brambo schreef :
Hier nog een wat dichter bij huis:

www.rijnmond.nl/nieuws/171608/...it-Veerhaven-gelicht

Veelal het bekende patroon. Romantisch idee van een houten kotter. Men begint met opknappen. Maar soms gaat de tand des tijds sneller dan het opknappen. Animo is na enige tijd verdwenen en de portemonnee leeg. Er wordt dan weinig meer gevaren. Verkoop is een illusie.

De naden boven de waterlijn drogen uit een trekken open.

Een beetje beweging en het schip zinkt.

Einde van een droom.

Bram

Klopt helemaal @Brambo, wat jaren geleden waren de Zweedse houten motorbootjes
( o.m. de Snipa) helemaal in trek en zijn massaal uit Zweden naar NL gehaald en precies met hetzelfde resultaat als jij beschrijft. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 09:06 #1022037

brambo schreef :
Hier nog een wat dichter bij huis:

www.rijnmond.nl/nieuws/171608/...it-Veerhaven-gelicht

Veelal het bekende patroon. Romantisch idee van een houten kotter. Men begint met opknappen. Maar soms gaat de tand des tijds sneller dan het opknappen. Animo is na enige tijd verdwenen en de portemonnee leeg. Er wordt dan weinig meer gevaren. Verkoop is een illusie.

De naden boven de waterlijn drogen uit een trekken open.

Een beetje beweging en het schip zinkt.

Einde van een droom.

Bram

Augustus vorig jaar. Beetje oud nieuws.
Maar ik ben het eens met de kern van je betoog.
Sterker nog: ik heb zóveel verstand van houten schepen dat ik zelf een stalen heb. Maar een houten schip is het mooiste wat er is. Van iemand anders, dat dan weer wel.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 09:40 #1022044

Dat het best goed kan gaan met die houten bootjes kun je in Noorwegen wel zien. Daar barst het van de Snekkes ( letterlijk vertaald wormen :huh: ) zoals ze daar heten.
Overigens betwijfel ik of dat uitdrogen wel de belangrijkste oorzaak is. Zo veel droge perioden hebben we hier nou ook weer niet.
En in Zuid Noorwegen valt net zoveel regen als hier ( in het westen heelaas veel meer :( ) en daar zie je juist heel veel van die dingen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 09:54 #1022048

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Een houten schip moet gebruikt worden. Als het ligt weg te kwijnen in een haven, dan drogen boven de waterlijn de gangen uit en ontstaat er lekkage. Soms komt dat pas naar voren bij een harde wind als het schip wat heen een weer beweegt.

Ik heb in vele jaren zoveel houten schepen en stalen schepen gezien, dat ik uiteindelijk, voor op zout water, polyester heb gekozen.

Vele mooie houten kotters hebben dit lot ondergaan. Stapels rekeningen en een lage verkoopwaarde, voorzover nog verkoopbaar.

Het is jammer. Maar met een houtkachel heb je er nog jaren plezier van.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 11:05 #1022068

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Scandinavische boten liggen veelal op zout water en zodra deze vooral op zoet gebruikt gaan worden gaat het vaak ook mis. De natuurlijke conservering van het zout verdwijnt en het hout begint te vervallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 11:18 #1022077

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Een familielid werkt op een werf in noord Noorwegen waar ze oude boten opknappen als ze een bepaalde historische waarde hebben. Vaak hout dus. Je kunt wel stellen dat hij weet waar het mis zou kunnen gaan met dergelijke boten.

Zijn stelling: zodra een boot groot genoeg is dat er een dek op gaat, hoeft het voor hem niet meer (als privé boot). Want dan blijft er zoet regenwater staan en dat maakt de boel stuk.
Houten boten rotten van boven en van binnen uit, zeker in zout water.

Wat mij ook verraste bij die werf (en uberhaupt in Noorwgen) is dat er veel boten een houten romp hebbben en een metalen opbouw vanwege dat van boven/binnen uit rotten. Hier zag je juist vaak andersom.
Laatst bewerkt: 15 feb 2019 13:22 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 13:21 #1022102

Berghout-2 schreef :
Sterker nog: ik heb zóveel verstand van houten schepen dat ik zelf een stalen heb. Maar een houten schip is het mooiste wat er is. Van iemand anders, dat dan weer wel.
Wim.
In Alaska zijn de houten viskotters, al dan niet met doodskleed, uitermate populair omdat ze om nog niet opgehelderde redenen meer vis vangen. Een "gok" van de biologen is dat de houten boten minder invloed hebben op het navigatiesysteem van de zalmen en kabeljouwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 14:05 #1022106

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
brambo schreef :
Hier nog een wat dichter bij huis:

www.rijnmond.nl/nieuws/171608/...it-Veerhaven-gelicht

Veelal het bekende patroon. Romantisch idee van een houten kotter. Men begint met opknappen. Maar soms gaat de tand des tijds sneller dan het opknappen. Animo is na enige tijd verdwenen en de portemonnee leeg. Er wordt dan weinig meer gevaren. Verkoop is een illusie.

De naden boven de waterlijn drogen uit een trekken open.

Een beetje beweging en het schip zinkt.

Einde van een droom.
Bram

Alleen in de veerhaven van Rdam vind je geen projectboten. Lijkt me dat bovenstaand op zich zeer herkenbaar is maar lijkt me niet toepasbaar in deze haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 15:35 #1022122

Wat ouder nieuws en niet Scandinavisch maar oer Hollands maar vergelijkbaar:

www.bnr.nl/nieuws/binnenland/1...s-op-sterven-na-dood
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 20:07 #1022178

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hurleyzeiler schreef :
Wat ouder nieuws en niet Scandinavisch maar oer Hollands maar vergelijkbaar:

www.bnr.nl/nieuws/binnenland/1...s-op-sterven-na-dood

Ik ken het artikel, zo triest.

Kan mij nog heel goed herinneren dat ik als jonge knaap ben rondgeleid toen het werd gebouwd door Willem Vos hemzelf.

Prachtige kerel, zoek ook eens op youtube naar: van boom tot botter.
Laatst bewerkt: 15 feb 2019 20:08 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 15 feb 2019 21:24 #1022196

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
nardus schreef :
brambo schreef :
Hier nog een wat dichter bij huis:

www.rijnmond.nl/nieuws/171608/...it-Veerhaven-gelicht

Veelal het bekende patroon. Romantisch idee van een houten kotter. Men begint met opknappen. Maar soms gaat de tand des tijds sneller dan het opknappen. Animo is na enige tijd verdwenen en de portemonnee leeg. Er wordt dan weinig meer gevaren. Verkoop is een illusie.

De naden boven de waterlijn drogen uit een trekken open.

Een beetje beweging en het schip zinkt.

Einde van een droom.
Bram

Alleen in de veerhaven van Rdam vind je geen projectboten. Lijkt me dat bovenstaand op zich zeer herkenbaar is maar lijkt me niet toepasbaar in deze haven.

Het was al lang geen project boot meer. Ding lag daar eenvoudig te verpieteren. Ik heb er al langere tijd met verbazing naar gekeken. En wie betaald de lichtingskosten ? Dergelijk schepen zijn onverzekerbaar voor een "eigen gebrek" dekking. En waar moet je met het wrak heen ?

Triest allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 16 feb 2019 20:00 #1022371

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
brambo schreef :
Een houten schip moet gebruikt worden. Als het ligt weg te kwijnen in een haven, dan drogen boven de waterlijn de gangen uit en ontstaat er lekkage. Soms komt dat pas naar voren bij een harde wind als het schip wat heen een weer beweegt.

Ik heb in vele jaren zoveel houten schepen en stalen schepen gezien, dat ik uiteindelijk, voor op zout water, polyester heb gekozen.

Vele mooie houten kotters hebben dit lot ondergaan. Stapels rekeningen en een lage verkoopwaarde, voorzover nog verkoopbaar.

Het is jammer. Maar met een houtkachel heb je er nog jaren plezier van.

Bram

Hout is structureel ongeschikt om er schepen van te bouwen: zodra er alternatieven (staal, aluminium en polyester) waren is men er ook onmiddellijk van afgestapt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 16 feb 2019 20:38 #1022378

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Wat? Hout is fantastisch! Lichter en stijver dan alles behalve high tech koolstof laminaatjes, biologisch afbreekbaar, zonder chemisch afval te bouwen, heeft alleen zonlicht nodig om te groeien, en met moderne harsen ontzettend duurzaam. Hout heeft de toekomst, al dan niet in de vorm van cellulose gebaseerde vezels. Voor mijn werk bouw ik koolstof bootjes, maar mijn eigen is toch mooi van hout. Multiplex, met een laagje epoxy, dat wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 17 feb 2019 08:36 #1022417

JRomkes schreef :
Wat? Hout is fantastisch! Lichter en stijver dan alles behalve high tech koolstof laminaatjes, biologisch afbreekbaar, zonder chemisch afval te bouwen, heeft alleen zonlicht nodig om te groeien, en met moderne harsen ontzettend duurzaam. Hout heeft de toekomst, al dan niet in de vorm van cellulose gebaseerde vezels. Voor mijn werk bouw ik koolstof bootjes, maar mijn eigen is toch mooi van hout. Multiplex, met een laagje epoxy, dat wel...

Ja , alleen is echt beslist niet meer biologisch afbreekbaar of recyclebaar als je er jouw moderne harsen bij gebruikt of er watervast verlijmd multiplex van maakt.

En wat betreft die stijfheid; dat komt gewoon omdat je hout dikker gebruikt dan polyester en zeker staal of aluminium. Dat moet ook wel omdat hout niet echt sterk is , dus moet je het dik maken.
Overigens is glasvezel-polyester best recyclebaar hoor , de technieken zijn er allang , alleen nog te duur om aantrekkelijk te zijn om in te investeren . Ook daarbij draait alles alleen om geld.
Ad
Laatst bewerkt: 17 feb 2019 08:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 04:57 #1022635

Yellow Boat schreef :
Ja , alleen is echt beslist niet meer biologisch afbreekbaar of recyclebaar als je er jouw moderne harsen bij gebruikt of er watervast verlijmd multiplex van maakt.
Dat is hard aan het veranderen en er zijn nu harsen die volledig biolgisch zijn en voor 99% afbreekbaar door de natuur. nadeel is alleen dat ze nog duur zijn.
En wat betreft die stijfheid; dat komt gewoon omdat je hout dikker gebruikt dan polyester en zeker staal of aluminium. Dat moet ook wel omdat hout niet echt sterk is , dus moet je het dik maken.
Overigens is glasvezel-polyester best recyclebaar hoor , de technieken zijn er allang , alleen nog te duur om aantrekkelijk te zijn om in te investeren . Ook daarbij draait alles alleen om geld.
Ad
Dit moet je ook even in de context van soortelijke massa zetten. Aluminium heeft een SG van 2.7 terwijl de beter scheepsbouw houtsoorten rond de 0.35 zitten. Je kunt dus 7.5 keer zo dik bouwen met een gelijk blijvend gewicht. Stijfheid van de constructie gaat met de 3e macht van de dikte, dus je kunt wel nagaan hoe stijf een houten constructie is. In vergelijking emt staan kun je 22.5 keer zo dik bouwen en in vergelijking met koolstof kun je 4.8 keer zo dik bouwen met gelijk blijvend gewicht. Hout is toch echt nog steeds verreweg het beste materiaal om een boot van te bouwen (speciale gevallen daar gelaten).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 07:09 #1022639

Kijk eens naar de dinghies die Jerry bouwt. Dat krijg je kwa sterkte en sfijfheid in relatie tot gewicht echt niet voor elkaar met composieten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 08:19 #1022663

Erikdejong schreef :
Dit moet je ook even in de context van soortelijke massa zetten. Aluminium heeft een SG van 2.7 terwijl de beter scheepsbouw houtsoorten rond de 0.35 zitten. Je kunt dus 7.5 keer zo dik bouwen met een gelijk blijvend gewicht. Stijfheid van de constructie gaat met de 3e macht van de dikte, dus je kunt wel nagaan hoe stijf een houten constructie is. In vergelijking emt staan kun je 22.5 keer zo dik bouwen en in vergelijking met koolstof kun je 4.8 keer zo dik bouwen met gelijk blijvend gewicht. Hout is toch echt nog steeds verreweg het beste materiaal om een boot van te bouwen (speciale gevallen daar gelaten).

Welke scheepsbouw houtsoort is dat dan met een dichtheid van 0,35?
Hier zie ik alleen vuren wat wat er in de buurt komt maar dat lijkt me niet echt typisch scheepsbouwhout .
Misschien ceder ( de witte dan) maar die zit ook al op
Maar 0,35 zie ik nergens .
www.soortelijkgewicht.nl/soort...gewicht-houtsoorten/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 08:40 #1022668

Yellow Boat schreef :
Erikdejong schreef :
Dit moet je ook even in de context van soortelijke massa zetten. Aluminium heeft een SG van 2.7 terwijl de beter scheepsbouw houtsoorten rond de 0.35 zitten. Je kunt dus 7.5 keer zo dik bouwen met een gelijk blijvend gewicht. Stijfheid van de constructie gaat met de 3e macht van de dikte, dus je kunt wel nagaan hoe stijf een houten constructie is. In vergelijking emt staan kun je 22.5 keer zo dik bouwen en in vergelijking met koolstof kun je 4.8 keer zo dik bouwen met gelijk blijvend gewicht. Hout is toch echt nog steeds verreweg het beste materiaal om een boot van te bouwen (speciale gevallen daar gelaten).

Welke scheepsbouw houtsoort is dat dan met een dichtheid van 0,35?
Hier zie ik alleen vuren wat wat er in de buurt komt maar dat lijkt me niet echt typisch scheepsbouwhout .
Misschien ceder ( de witte dan) maar die zit ook al op
Maar 0,35 zie ik nergens .
www.soortelijkgewicht.nl/soort...gewicht-houtsoorten/
Ad

LOL

Eiken (rood Amerikaans) 0,7 700
Eiken (wit Amerikaans) 0,74 740
Eiken (Europese zomereik) 0,71 710
Elzen 0,53 530
Esdoorn 0,64 640
Essen 0,7 700
Grenen 0,54 540
Eepen 0,65 650
Notenhout 0,75 750
Steigerhout 0,46 460
Teak 0,87 870
Vuren 0,46 460


Waar groeien die steigerbomen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 08:42 #1022670

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
zullen wel Canadese eenheden zijn :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 08:55 #1022677

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Steigerhout is gewoon hout dat als plank op bouwsteigers wordt gebruikt. Tegenwoordig ook wel voor allerlei bizarre tuinmeubelen/ banken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 08:56 #1022678

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Noballast schreef :
Kijk eens naar de dinghies die Jerry bouwt. Dat krijg je kwa sterkte en sfijfheid in relatie tot gewicht echt niet voor elkaar met composieten.

Haha, wedden van wel? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 09:27 #1022687

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Erikdejong schreef :
Dit moet je ook even in de context van soortelijke massa zetten. Aluminium heeft een SG van 2.7 terwijl de beter scheepsbouw houtsoorten rond de 0.35 zitten. Je kunt dus 7.5 keer zo dik bouwen met een gelijk blijvend gewicht. Stijfheid van de constructie gaat met de 3e macht van de dikte, dus je kunt wel nagaan hoe stijf een houten constructie is. In vergelijking emt staan kun je 22.5 keer zo dik bouwen en in vergelijking met koolstof kun je 4.8 keer zo dik bouwen met gelijk blijvend gewicht. Hout is toch echt nog steeds verreweg het beste materiaal om een boot van te bouwen (speciale gevallen daar gelaten).

Welke scheepsbouw houtsoort is dat dan met een dichtheid van 0,35?
Hier zie ik alleen vuren wat wat er in de buurt komt maar dat lijkt me niet echt typisch scheepsbouwhout .
Misschien ceder ( de witte dan) maar die zit ook al op
Maar 0,35 zie ik nergens .
www.soortelijkgewicht.nl/soort...gewicht-houtsoorten/
Ad

LOL

Eiken (rood Amerikaans) 0,7 700
Eiken (wit Amerikaans) 0,74 740
Eiken (Europese zomereik) 0,71 710
Elzen 0,53 530
Esdoorn 0,64 640
Essen 0,7 700
Grenen 0,54 540
Eepen 0,65 650
Notenhout 0,75 750
Steigerhout 0,46 460
Teak 0,87 870
Vuren 0,46 460


Waar groeien die steigerbomen?

Steigerhout is gewoon vurenhout . Alleen is het mooi grijs geworden doro de cement die erop is gekomen. Vinden sommigen tegenwoordig mooi om meubels van te maken.
Maar dit was alleen een sterk verkort lijstje. Wil je echt (bijna?) alle houtsoorten , dan moet je hier maar gaan zoeken.
www.houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase
Of hier eens kijken.
www.af.nl/voorraad/massief/
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 09:45 #1022693

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
JRomkes schreef :
Noballast schreef :
Kijk eens naar de dinghies die Jerry bouwt. Dat krijg je kwa sterkte en sfijfheid in relatie tot gewicht echt niet voor elkaar met composieten.

Haha, wedden van wel? ;)

voor hetzelfde budget? En dan niet met de rollen prepreg die net wat te lang buiten de vriezer hebben gelegen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gaat niet goed met houten scandinavische boten 18 feb 2019 10:45 #1022714

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Hout is een prachtig bouwmateriaal. Wat ook nog eens de gelukkig eigenschap heeft op een natuurlijke wijze afbreekbaar te zijn. Laten we wel wezen de bootjes waar we het nu over hebben zijn 60 - 70 jaar oud. Mogen ze dan aan de laatste fase van hun live cycle komen. We willen toch cradle to cradle ?
Vorig jaar nog meegewerkt aan een nieuw overnaads bootje van accoya hout. Wat mij betreft een veel belovend innovatief op hout gebaseerd product wat zonder heel veel toevoegingen aan onafbreekbare (epoxy) rommel een behoorlijke levensduur heeft. Wat betreft gewicht kan het zich ook nog eens behoorlijk meten aan vuren/grenen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl