Geen vlakke lappen meer, deel 1:
Het "oude" grootzeil van goede kwaliteit dacron van dimension-polyant met een hele harde coating heb ik in midden 2018 gekocht in Zweden, de basis was een klassewedstijd zeil, met wat kleine aanpassingen op mijn verzoek.
Na 2.5 seizoen is het dacron en het zeil in het algemeen nog in uitstekende staat, maar het heeft niet meer de vorm die er in zat toen het nieuw was. Het word steeds moeilijker om het zeil goed te trimmen, maar dat kan ook aan mij liggen.
Vanaf nieuw vond ik het ook al een moeilijk te trimmen zeil, maar als ik het aan de praat had, dan werkte het echt goed. En dat zag ik als uitdaging, en vond het ook leuk om die balans steeds op te zoeken.
De filosofie achter dit grootzeil, is dat een IF relatief snel veel helling maakt, en dat de top van de mast slecht buigt. Met dat in het achterhoofd, is het grootzeil bovenin heel vlak, en heeft het steeds meer camber als je naar beneden gaat.
Het zeil was altijd moeilijk om boller te zetten, al zette je het onderlijk 20cm losser, meer bolling kreeg je alleen maar onderin het zeil, bovenin bleef het vlak (zat wel een hele flexibele verjongde toplat in hoor). Herhaaldelijk kan je teruglezen in het dagboek dat ik klaag over een gebrek aan "power" om die reden.
Er is nog een aspect, en dat is mastbuiging in het midden/onderen van de mast. Daar waar het in de top slecht zou buigen, buigt het in het midden/onderen juist heel makkelijk door.
Het Seldén masprofiel en de verstaging van een Marieholm 26 is niet heel erg stevig te noemen naar mijn mening/smaak, wat dat betreft vind ik het oude en prachtig vormgeven proctor profiel stukken fijner.
Het is een 7/8ste getuigde boot met gepeilde zalingen, en heb moeite om de buiging te beheersen. Het zeil vlakt daarmee nog meer af.
Eerder in het dagboek schreef ik over een oud grootzeil wat ik een poosje heb gebruikt op mijn vorige boot, een IF. Daar liep de IF "als een speer" mee.
Op dat moment realiseerde ik dat nog niet zo, omdat ik de IF tot dan aan toe altijd heb gezeild met een uitgezeilt North grootzeil uit 1988.
Maar later kwam dat besef pas dat het echt goed werkte, het was een zeil met veel camber op de juiste plek, en echt een vleugelvorm van boven naar beneden.
Met dat alles in gedachte ben ik op zoek gegaan naar een nieuw grootzeil.
Ik baalde eigenlijk wel dat na 2.5 seizoenen zeilen, mijn grootzeil uit Zweden niet meer de vorm heeft toen het nieuw of 1 seizoen oud was. Aan de andere kant, het werkte ook niet zo goed op de 26 als op de IF.
Ik wilde eerst leren over het 1 en ander, hoe maken ze dacron eigenlijk? Je leest dan dat ze het polyester weven, voorzien van een hars en het daarna verhitten. Het polyester krimpt dan en zo onstaat er een heel dicht geweven doek.
Een laminaat zeil kan ook van polyester zijn, maar in plaats van het te weven, verlijmd men diverse lagen om zo tot een geheel te komen wat het doek vormt.
Wat ik hierboven schijf is natuurlijk wel heel beknopt , als je interesse hebt om meer te lezen/leren kan ik je het boek Maximum sail power aan bevelen. Het is een flinke pil om helemaal door te lezen, maar je kan ook gewoon alleen lezen wat je interesseert.
Na dit alles gelezen te hebben wilde ik iets anders proberen dan geweven doek, ook al zijn daar ook hele goede varianten in te vinden zoals doeken waar bijvoorbeeld dyneema in gewoven zijn precies daar waar het nodig is. En eerlijk is eerlijk, ik denk dat voor mijn zeilbootje zou dat echt wel voldoende zijn geweest.
Maar ik wilde gewoon iets anders proberen dan geweven doek, en na gelezen te hebben over de meeste aangeboden producten kwam ik er maar niet uit. Soms was het ook lastig te vinden hoe een laminaat van een bepaalde fabrikant nu ongv opbouwd was, bij de ene fabrikant kon je het vrij simpel vinden, de andere moest je wat meer naar graven.
Dan ga je nog eens opnieuw lezen, en de opbouw van Dimension-polyant DCX kwam het dichtste bij van wat ik zocht. Ik heb het spul vaker gezien, en mee mogen spelen en ik was er altijd van onder de indruk.
Met dit alles in het achterhoofd, maar wel open proberen te zijn, ben ik op zoek gegaan naar een zeilmaker. Ik heb 2 zeilmakers gevonden waarbij ik een erg goed gevoel over heb. En heb uiteindelijk voor de "kleinere" van de 2 gekozen.
Gepraat met de zeilmaker over mijn zeilboot, en hoe ik zeil, en wat ik ermee ga doen, en hij opperde CDX van contender, dat vind ik ook heel mooi spul, wat soepeler en lichter dan DCX. Maar ik was meer onder de indruk van het DCX van dimension polyant, en ben dus voor DCX gegaan. De zeilmaker heeft een mooi programma waarin je kan zien wat de vorm zou moeten worden, ik kreeg een zeil te zien wat veel meer op een vleugel leek, i.p.v. een "vlakke plank" wat ik al had.
Daarna dingen bespreken over afwerking, trimstrepen, zeillogo, welke leuvers, etc etc. Dat zijn leuke dingen om over na te denken.
Er is toen een zeil gemaakt, er waren dus wat problemen met het geleverde zeil. Wij hadden in die tijd een paar ruwe weken achter de rug waarin er van alles gebeurde, en zaten niet te wachten op problemen met iets wat ons juist rust geeft.
Maar de zeilmaker bleef gelukkig altijd rustig en begripvol, en heeft vanaf dag 1 aangegeven het netjes te gaan oplossen, en heeft uitgelegd waarom het fout is gegaan. Als ik dan terugkijk, en kijk wat mijn aandeel is geweest hierin, dan had ik veel duidelijker moeten zijn over bepaalde dingen, assertiever, niet in de zin van je eigen ideeën doordrukken, maar wel duidelijk maken wat je verwacht.
En eigenlijk had ik zelf ook wel rustiger kunnen blijven, en mijn emotie erbuiten moeten houden.
Er word momenteel een nieuw zeil gemaakt, en er is steeds een goede communicatie met de zeilmaker geweest. Hij houd ons op de hoogte, en kan ik nogmaals met veel plezier uitkijken naar een nieuw grootzeil.
Ondertussen ook al gepraat over een nieuwe HA fok, al twijfel ik ook nog over een genua 3. In het geval van een HA fok, dan zou ik wel het liefste een flink uitgebouwde ha fok willen hebben. Wat is wijsheid?
Voor de voorzeilen, zoals de Genua en de HA fok/genua 3 ga ik wat anders proberen met doekkeuze. Welke weet ik nog niet, ik laat het even betijen nog.
Nawoord:
Ik heb niets tegen vlakke lappen, sommige boten hebben er veel baat bij.
En voor upwind schijnt het ook goed te werken, onze IF was hoog aan de wind ook erg goed, dankzij de zeilen. Maar op de zwaardere Marieholm 26, kwam ik echt te kort.
Het is een heel schrijfsel geworden, misschien hebben jullie er wat aan, misschien ook niet.
Deel 2 volgt zodra er geleverd is.
Blijf gezond, en houd de moed erin, groet van Sonador.