Voor in het dagboek:
Wakker worden, warme kop groene thee wegdrinken, kommetje met mager kwark en muesli weg eten.
Huik van het grootzeil af halen, Genua en schoten klaar leggen.
Waterkraan naar de motor opendraaien, hoofdstroomschakelaar aan.
Sleuteltje omdraaien, de md5a start binnen 4 seconden, even kijken of er koelwater uit komt.
Lijnen los, wegvaren uit de haven, alle mensen begroeten die gek naar je kijken.
In de wind, zeilen hijsen, wat afvallen, motor uit.
En op weg zijn we, ik heb niets met motoren, dus de verlichting is groot als we zeilen.
Er staat nog niet veel wind, maar met een knoopje of 4 zeilen we weg van de haven waar we overnacht hebben.
Het plan was richting Lemmer of Stavoren, komend van het Ketelmeer moesten we al opkruisen.
Helemaal niet erg, want de wind moest ook nog wat wakker worden, net als wij.
Als er van die korte golven onder de ketelbrug staan en ik hoog aan de wind zeil, neem ik geen risico en zet de motor er wat bij tot we vrij zijn van de brug. Die regel hanteer ik (motor aan bij bruggen) sinds ik een keertje op mijn plek ben gezet.
We wouden richting Lemmer of Stavoren, er stond een NW wind, 4bft met vlagen van 5 denk ik.
Eerst een lange slag gemaakt en gemikt richting Trintelhaven.
Het is een mooie uitdaging om balans te vinden van zoveel mogelijk hoogte houden, gang maken, en comfort.
Ik eerst alles op standje power staan, later de boel flink afgevlakt toen de wind aanwakkerde.
Eerst het grootzeil, later ook de Genua. Toen we ver genoeg waren, zijn we overstag gegaan en hebben we gemikt op ergens tussen Lemmer en Oude Mirdum, heerlijk zitten spelen met de boot, alles in de gaten gehouden. Proberen om te interpreteren wat er gebeurt, de stuurautomaat doet het prima, alleen de ingestelde "rudder limit" heb ik wat laag staan, waardoor we soms iets te ver oploeven op 1 kant.
Ik moet ik nog herzien waar de tillerdrive aangrijpt op de helmstok, de stuurautomaat doet het prima, heb de respons vrij hoog staan.
Ongeveer 10 mijl voor Lemmer, en na uren hoog aan de wind te hebben gehakt, hadden we er nog zoveel lol in, dat we zijn omgekeerd, het zeilweer was zodanig goed dat we gewoon lekker wilden zeilen.
Halverwege ergens de Gennaker erop gezet, die ik eerst ook nog verkeerd om had gehesen.
Wat gepriegel later, en hij stond er weer op. De stuurautomaat gaf geen krimp, met golven schuin van achteren die je steeds opzij zetten, en de gennaker erop was het echt heerlijk vertoeven.
Het heeft mij heel veel vertrouwen in Våghals gegeven, en ook een beetje in mijzelf.
Gennakertrim is iets wat ik nog niet goed door heb, al liep Våghals wel goed, en scheelde het op zijn slechts 0.5 en op zijn best 1.5 knoop tegenover de Genua.
Nog een poosje wat hoger en verder gevaren, want ik wilde nog een beetje aan de wind gaan zeilen, want dan loopt Våghals naar mijn mening het fijnste, of wellicht heb ik die koers wat beter door.
Met een gangetje van niet minder dan 6.2 tot maximaal 6.5 weer richting de Ketelbrug.
Genieten!!
Op het Ketelmeer weer de gennaker erop, weer verkeerd gehesen, deze keer zat de val niet goed.
Deze keer een geïmproviseerde barberhauler gemaakt, en dat ging al veel beter.
Met 6.4 knopen in de vlaagjes ging het goed.
De snelheid is mooi meegenomen, maar het gevoel wat het je geeft, dat is gewoon onbetaalbaar.
Ik ben een blij mens op deze manier, dat is ook wel eens anders geweest.
Bedankt voor het lezen!
Tot zover het praatje, straks misschien nog meer over lampjes enzo.