Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: FF110 BlueJay

FF110 BlueJay 05 sept 2020 19:12 #1203315

Baasklusje schreef :
Bob vertelde me na een Schuttevaer ooit dat ze in 2 uur van Oudeschild naar Harlingen gevaren waren, ruim 25 mijl. Kan zijn dat Erik de Jong daarbij was?
Zie dit draadje nu pas. Klopt was ik inderdaad bij ja. Voor zover ik weet was dat de eerste keer dat ze Vlieland en Terschelling uit het programma hadden gehaald vanwege de harde wind. Dat ging inderdaad als de brandweer, we voeren toen met twee FF110's naast elkaar, de Fine Fleur en de Blue Jay. Enkele jaren eerder was de Schuttevear trouwens een stuk spectaculairder en voeren deze twee boten ook naast elkaar. De route ging toen wel van Texel naar Vlieland. De teller stond toen regelmatig op 16+ knopen door het water. Windje 7 met uitschieters en een mooie spi erop, je merkte helemaal niet meer dat het waaide, zo mooi glijd dat.

@nardus,
Het interieur heb je een aardige facelift gegeven, ziet er echt een heel stuk beter uit!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 06 sept 2020 08:34 #1203474

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Dankje Erik, behalve de tafel is er nog weinig gedaan binnen hoor. Ben wel aan het denken om de lichtgewicht vloerplaten met een mooie hpl te bekleden oid. We zien wel.

Dat "glijen" heb ik al van geproefd ja. Na het strijken van de genny en halve wind het slijkgat in kwam je in een andere wereld.
Met 7bft zal ik niet zo snel een spi hijsen maar je laat hem wel langer staan als het harder gaat waaien met dit schip. Top!

Gisteren ook maar even een sticker op de boot gezet, krijg best vaak de vraag wat voor schip nou is.


Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 18:19 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 30 nov 2020 21:09 #1232923

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Hoop plannen, daarvoor moest de boot eerst op het droge.

klussen in grote lijnen :
-Chineese inbouwen
-Volvoseal vervangen
-Koelbox inbouwen
-Mast: coax,antenne en driekleur vervangen.
-Onderdeks stuurautomaat inbouwen.
-Draden achter de console verbeteren.
-Wat extra (lichtgewicht) kastruimte in de salon.
-Nieuwe laag Af.
Afgelopen weekend getracht de volvo seal te vervangen. Eerst de as-koppeling los halen ,maar miste 3 m10 boutjes om de as los te drukken. jammer joh.

De Vetus lijkt me een beter ontwerp dan de oude volvoseal met smeernippel en onluchting. Tevens zitten de keeringen zelf op een andere plek, wel zo fijn voor de as omdat die al heellichtjes was ingesleten.

Dan maar verder moet het de roeras los te halen. uitdaging. Rvs schroeven in alu-as. :dry:
Met een normale schroevendraaier geen beweging in te krijgen. Slagschroevendraaier ligt thuis, dus volgende keer dan maar.

Eigenlijk het langst bezig geweest met de bakskisten schoon te maken zodat ik een schone omgeving heb om de kachel in stuurautomaat in te bouwen.
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 21:19 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 24 dec 2020 08:44 #1239190

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
De nieuwe seal is iets langer en grijpt verder op de as aan.



De asklem kreeg ik goed los door de tips hier :



Sopje en alles weer monteren, moet nog wel een slang op de water inlaat zetten.



Kachel zit er inmiddels ook in en doet het goed. prima plekje zo achterin naast de roeras op de grond. Zo kan ie rechtstreeks de kajuit inblazen. Moet nog wel verder aan werken, buitenluchtinlaat, isolatie etc..






Nu ben ik alleen op zoek naar een T-Stuk voor de watertoevoer naar mijn Vetus-seal : 19-19-08mm DHZ messing of nylon, bestaat dat überhaupt?? ik kan niets vinden..
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 09:24 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 24 dec 2020 11:34 #1239250

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Dat Vetus ding had al langer mijn interesse, ziet er mooi uit.
nardus schreef :
Nu ben ik alleen op zoek naar een T-Stuk voor de watertoevoer naar mijn Vetus-seal : 19-19-08mm DHZ messing of nylon, bestaat dat überhaupt?? ik kan niets vinden..
Ik kon dat ook niet vinden. Ik heb iets dergelijks opgelost met een T-stukje van 'gewoon' messing en dan slangtules met verschillende maten er in. Kan je qua maten alle kanten op.
En om de x jaar maar vervangen als je veel op zout vaart, de mijne was vorih jaar na 6 jaar nog in prima staat. Je vetus ding heeft ook een messing tule.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 19 jan 2021 09:46 #1245745

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Afgelopen weekend nog een poging gedaan met de slagmoersleutel, daarmee kwam welgeteld 1 bout los, de andere won van de extra grote bit. :blink:



In de avonduurtjes ben ik bezig met een digitale Arduino based wifi-kraaienest-cam.




Alleen nog een kleiner doosje vinden. Ding heeft alleen 5volt nodig beelden komen via een browser binnen op een apparaat wat zich op hetzelfde netwerk bevind. (tablet,smartphone)




Door het verwarmingsproject ben ik ook bezig om de kabelbuizen om te leggen en te vernieuwen. Dus ook het dc paneel.





Loshalen is toch altijd het fijnst om te doen :dry:


Laatst bewerkt: 19 jan 2021 09:56 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 19 jan 2021 10:13 #1245755

nardus schreef :

Nu ben ik alleen op zoek naar een T-Stuk voor de watertoevoer naar mijn Vetus-seal : 19-19-08mm DHZ messing of nylon, bestaat dat überhaupt?? ik kan niets vinden..


Niet doen! Gewoon een stuk slang naar boven tot (ver) boven de waterlijn is voldoende. Er is geen debiet nodig, het is enkel voor ontluchten.

De seal van allpa is overigens nog wat mooier en flink goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 19 jan 2021 10:20 #1245757

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
nardus schreef :

Nu ben ik alleen op zoek naar een T-Stuk voor de watertoevoer naar mijn Vetus-seal : 19-19-08mm DHZ messing of nylon, bestaat dat überhaupt?? ik kan niets vinden..


Niet doen! Gewoon een stuk slang naar boven tot (ver) boven de waterlijn is voldoende. Er is geen debiet nodig, het is enkel voor ontluchten.

De seal van allpa is overigens nog wat mooier en flink goedkoper.

Denk dat ik dat maar ga doen idd, mocht ie toch aanzuigen bij het terugvaren naar de box kan ik hem altijd nog aansluiten volgens de manual.
Deze vetusseal was maar 66euro. Die allpa seal is wat korter (en duurder), en ik wilde verderop de as aangrijpen ivm slijtage van de volvoseal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 20 jan 2021 12:10 #1246099

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Omdat ik bezig ben met nieuwe draden te trekken en het zo simpel mogelijk wil houden twijfel ik om een gezamenlijke mindraad te gebruiken voor de mastverlichting? Dek,stoom en driekkleur en anker?

Lijkt mij geen probleem omdat de gebruikers allemaal afzonderlijk gezekerd zijn en nooit tegelijk aanstaan.
Scheelt ook 16meter 2.5mm vertinde draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 24 jan 2021 00:25 #1246974

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Ik zie niet in waarom het niet kan qua aansluiting, maar hoe ga je die draad afsplitsen bij je stoomlicht? Je hebt daar dan een trekontlasting nodig. Als je de min draad echt kunt scheiden en een goed ontlastte min van stoom naar top kunt trekken dan kan het.

Alternatief kun je een dunnere 3-aderige draad gebruiken voor je stoomlicht een deklicht (zeker indien LED) en een tweede 3-aderige voor top en anker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 24 jan 2021 09:50 #1247024

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
redshift schreef :
Ik zie niet in waarom het niet kan qua aansluiting, maar hoe ga je die draad afsplitsen bij je stoomlicht? Je hebt daar dan een trekontlasting nodig. Als je de min draad echt kunt scheiden en een goed ontlastte min van stoom naar top kunt trekken dan kan het.

Alternatief kun je een dunnere 3-aderige draad gebruiken voor je stoomlicht een deklicht (zeker indien LED) en een tweede 3-aderige voor top en anker.

Dat hoeft niet.Het is tot aan de mast. De bedrading in de mast laat ik voorlopig helemaal zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 24 jan 2021 17:55 #1247171

Als je het tot aan de mast doet dan is er niets op tegen, ik heb het zelf ook zo gedaan. Alle lampen hebben een gecombineerde min. Houd er wel rekening mee dat als je gloeilampen gebruikt en je kunt er meerdere tegelijk aanzetten dat je wel een voldoende dikke min draad neemt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 25 feb 2021 16:46 #1256681

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Eindelijk dat roer eraf. Die rvs flens aan dek zat totaal vastgekoekt aan de alu roer-as.





Nu kan er ook een begin worden gemaakt aan de stuurautomaat.

Verder ook nog mijn nieuwe bedieningspaneel gepast met en achterliggende spaghetti gefatsoeneerd. Vrijwel alle bedrading is nieuw aangelegd.



Koelkast of zelfbouw koeling? Wordt toch een koelkast.


Laatst bewerkt: 25 feb 2021 20:01 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 25 feb 2021 21:33 #1256787

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nardus schreef
Afgelopen weekend nog een poging gedaan met de slagmoersleutel, daarmee kwam welgeteld 1 bout los, de andere won van de extra grote bit. :blink:

Slagschroevendraaier in het Engels genaamd "impact drive" niet een beter idee voor dingen die zo vast zitten? Die tik je er in en ondertussen maakt ie een klein slagje.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 26 feb 2021 14:28 #1256953

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Die heb ik eerst gebruikt, maar door te slaan komt er best wat kracht dwars op de constructie, een slagmoer sleutel (niet te verwarren met schroeftol)ene doet precies hetzelfde maar veel korter.
Uiteindelijk heb ik de m8 rvs bout daarmee afgebroken en was genoodzaakt de flens eraf te slijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 27 feb 2021 17:40 #1257271

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Vandaag de koelkast erin gezet.
Eerst een stukje van de boot afhalen :



Frame inzetten met hardhouten latjes :



Koelkast passen :





Volgende keer nog wat extra isolatieplaten, aan beide kanten nog 1 cm vrij. Onder en boven komt er nog 8cm pir.
Kastruimte wordt opnieuw ingedeeld.
Laatst bewerkt: 27 feb 2021 17:51 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 05 mrt 2021 11:14 #1259408

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Bij het verwijderen van het roer zijn de kunststof ringen waarop de borgring leunde stuk gegaan.
De witte was al aardig ingesleten en aan vervanging toe.



Iemand een tip waar ik deze vandaan kan halen ?

Contact met Jefa : heeft ze niet op de plank liggen, ze vragen naar diameters..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 05 mrt 2021 16:17 #1259521

Probeer de vorm te herleiden en iedereen met een draaibankje maakt zo een setje voor je.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 05 mrt 2021 16:24 #1259522

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik zat al "rond" te kijken, delrin,pom,pffe. Wat zou geschikt zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 05 mrt 2021 16:38 #1259528

Het zijn bovenwater lagers, dus materiaalkeuze komt niet al te nauw.

Copolymer acetal (POM-C) en homopolymer acetal (POM-H) zijn twee soorten kunststof die in de volksmond POM of Delrin genoemd worden, die laatste is een merknaam. Beide zijn zeer geschikt voor de bovenwater toepassing die jij nodig hebt. In plaats van wateropname zou ik in jouw geval kijken naar welke beter UV bestendig is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 05 mrt 2021 16:45 #1259533

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
De oude ring was idd erg broos geworden door de zon. Ik laat de nieuwe rvs flensring wat groter draaien zodat deze de nieuwe ring bedekt. Er zat ook nog een doorzichtige kunstof ring onder de witte ring. Ik snap niet helemaal waar die voor was?

Inmiddels op marktplaats al wat geschikt materiaal gevonden wat gelijk op maat gezaagd/ gedraaid kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 05 mrt 2021 16:47 #1259534

Dat is waarschijnlijk een stukje mylar geweest, dat word nog wel eens gebruikt om slijtage en weerstand van de ring op het roterende draagvlak te verminderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 06 mrt 2021 19:20 #1259876

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Vandaag de halve boot (op)geschuurd met p180. Geen armen meer over. Lekker.


Om de armen wat te sparen wat ander werk tussendoor : roerarm pas maken op de conische roeras.





Volgende keer weer het roer erin en verder schuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 06 mrt 2021 22:12 #1259951

Als je de tillerarm op de as monteert moet ie wel geborgd worden hoor.
Ik ben helaas ervaringsdeskundige. Als je geen spibaan hebt in de as
zul het armpje met boutjes in de as moeten fixeren. Gaat anders gegarandeerd
meedraaien.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

FF110 BlueJay 06 mrt 2021 22:38 #1259953

Ik heb er een beetje verf tussen gedaan. Voor normaal zeilen houd dat perfect. Als ik eens de grond of een stuk ijs meepik en de krachten worden te groot dan verschuift het kwadrant over de roerkoning en word het roersysteem minder belast. Zeg maar een soort van breekpen princiepe. Meer geluk dan wijsheid overigens, maar het werkt perfect sinds 12 jaar en heel wat mijltjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl