Zwaardopzee schreef :
Ik wil wel verklappen dat ik enkele weken geleden vast ben vastgelopen op stevige klei, van die klei waar je mee boetseert dus, en dat ik niets in de gaten had! Gewoon ruime wind rechtuit varen en de langkiel die als een mes in de boter snijdt. Zolang je rechtuit vaart... De dieptemeter bleef maar aangeven dat alles prima was, ruim een meter onder de kiel, maar ik kon zo overboord stappen, water tot mijn heup.
Lange lijn aan top mast, geen effect, ik gleed uit op de stevige klei, op eigen kracht ook niets. Marifoon eerst in de buurt gepolst, geen reactie, dan maar 16. Politie reageerde kwamen met 250 pk motorboot, hebben het eindeloos geprobeerd, maar geen beweging in te krijgen.
Dan de KNRM maar gebeld, ondertussen leuke gesprekje met de politiemannen die mijn diepte meter ook zagen en zelf ook een verkeerde meting hadden.
Met grote moeite en met drie man in de 'trapeze' maar mijn boot ging nauwelijks hellen, een strop van dyneema waar je een Leopard 2 tank mee kan optillen aan mijn voorkikker gezet. Met heel veel moeite en alle 500 pk' van de KNRM jet, kwam er wat beweging in en ben ik naar dieper water gesleept.
Het was een enerverende dag. Ik was blij dat ik ooit een grote metalen plaat onder de kikkers had gezet.
Ik ben ook ooit zo zeker 40 meter het ZuidOostrak op gevaren, ploegend door de modder... Gelukkig met opkomend tij.
Calidris schreef :
Onze ervaring op het wad met kimkielen is op zand na vastlopen gewoon achteruit wat gas en weer los. Bij iets zachte bodem kunnen we gewoon nog draaien en weer 180 graden terug varen.
Valt ons reuze mee!
Ik vind dat in slik best wel tegenvallen. Vaak is vol gas achteruit niet genoeg en moet ik het water in.
Als we drooggevallen hebben en op tijd verder willen, beter gezegd, zodra we ook maar licht los zijn, is dat wel eens lastig.
Moet ik er wel bij zeggen: de 7.5pk benzinemotor is al niet overbemeten, maar de schroef is ook nog te zwaar. Stilliggend draait de motor niet zo veel toeren, dus levert niet zo veel vermogen.