Calidris schreef :
Orange Sunset schreef :
Zoiets Joop?
Mag ik ‘klagen’ claim indienen bij de verzekering mocht het erger zijn geweest?
Je mag het altijd proberen, maar ik vindt in dat geval dat de installatie op voorhand niet in orde was en een claim discutabel kan zijn.
[…]
Tja dat is bij een boot met afvallende kiel ook het geval. De constructie is dan op voorhand niet op orde. Met deze gedachtegang kun je eigenlijk je boot tegen geen enkel gebrek verzekeren... Slaat je boot lek? Blijkbaar iets op voorhand niet in orde! Aanvaring door uitvallen motor? Blijkbaar iets op voorhand niet in orde! Schoot of val breekt met persoonlijk letsel als gevolg? Blijkbaar iets op voorhand niet in orde!
Als je boot lek slaat, is dat een gevolg van een verkeerde handeling of oorzaak vanbuitenaf. je eiegn handelen kan je wel ondercontrole krijgen door de juiste ervaring en / of opleiding, waardoor het risico aanzienlijk kleiner kan worden.
Om te beginnen wist ik niet op voorhand dat de installatie niet in orde was, wist ik dat wel dan is het wat mij betreft zeker discutabel. Maar als mijn boot was afgebrand dan wist ik dat nu nog steeds niet.
Ik vermoed dat het volgens de EOC voorwaarden onder een “verborgen eigen gebrek” of gewoon onder “brand” zou vallen. Beide worden gedekt en in de lijst met uitsluitingen staat niets dat dit niet zou worden gedekt.
Als je een oude boot koopt van 20-50 jaar, kan je verwachten dat de technische installatie niet in orde is, tenzij door eigen waarneming of een externe partij het tegendeel aangetoond wordt.
Maar wat jij vindt zou in praktijk betekenen dat iedere booteigenaar die een tweedehands boot koopt er een extreem uitgebreide elektrische keuring gedaan moet worden waarbij ieder draadje volledig in kaart wordt gebracht, staat beoordeeld wordt (volledige mantel nalopen bijv) en indien nodig naar de huidige standaard worden getild.
Ik heb mijn hele schip afgelopen en constateringen gedaan waardoor ik niet een elektrisch kacheltje aansluit, no way. Verder voorzieningen getroffen met aardlek, zekeringen en rookmelders, om bepaalde risico's uit te sluiten. Nu heb ik makkelijk praten, omdat ik in de waan ben dat ik dat zelf kan beoordelen.
Om de verzekering tevreden te stellen zul je als je zelf niet de juiste papieren hebt om zulke installaties zelf aan te leggen en te beoordelen, ook iemand moeten inhuren met de juiste papieren om het te doen om als bewijs te dienen dat je grondig hebt gehandeld.
Ik doe het primair niet voor de verzekering maar wel voor mijn eigen veiligheid en gemoedsrust. dat geldt dus ook voor de motor, kachel en fornuis (gas er uit en spiritus er in). Uberhaupt is "het doen voor de verzekering" al erg dubieus. Als ons schip afbrand of zinkt, eten we er geen boterham minder om, maar je wilt je schip gewoon niet op die manier kwijt.
Niet echt realistisch in mijn ogen.
Ik denk van niet, met jouw houding kan de verzekering doorgaans meer werk houden en onze onderlinge premie potentieel omhoog gaan. Wij zitten ook bij de EOC.