Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: het nut van AIS

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 06:19 #273865

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Faran schreef :
Zou Sealover dan misschien wel een rietzeiler zijn? :whistle: ;)

Tjonge, wat zou je die vraag graag aan de hand van een transponder beantwoord zien.
Pas maar op dat je door al dat getuur en gelonk op de schermpjes vol amateur-(riet)zeilers die lelievlet niet over 't hoofd ziet. :kiss: :kiss: B)
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 07:26 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 14:33 #273918

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Sealover schreef :
Pas maar op dat je door al dat getuur en gelonk op de schermpjes vol amateur-(riet)zeilers die lelievlet niet over 't hoofd ziet. :kiss: :kiss: B)

Als ik het goed begrijp ben jij een hardcore lelievlet zeiler met een AIS-ontkennings syndroom?

Ik ben ze in alle geschiftheden wel eens tegengekomen :)

Tja.........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 14:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 15:24 #273927

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
fsd schreef :
Sealover schreef :
Pas maar op dat je door al dat getuur en gelonk op de schermpjes vol amateur-(riet)zeilers die lelievlet niet over 't hoofd ziet. :kiss: :kiss: B)

Als ik het goed begrijp ben jij een hardcore lelievlet zeiler met een AIS-ontkennings syndroom?

Ik ben ze in alle geschiftheden wel eens tegengekomen :)

Tja.........

Bijna goed, als je transponder aan die AIS koppelt. Lezen is voor hardcore schermpjeskijkers een opgave.
Als je met "geschiftheden" die lelievletzeiler bedoelt, dat zou zo maar eens kunnen, dan wordt het wat mij betreft een onprettige discussie, haak ik af! :angry: :angry:
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 15:32 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 15:35 #273929

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Ok, ik heb net ook een ais transponder in mijn bootje geprutst. Maar snap Sealover volledig. Je moet zo'n ding omdat veel bootjes er ook een hebben en jij dus niet meer "gezien" wordt. Het zal er nu op aankomen dat de software een inhaal slag gaat maken. Om te noemen het alarm voor een schip te dicht bij zou onderscheid moeten maken tussen een groot schip op zee en een jacht. Een jacht durf ik op zee wel op 50 meter te passeren, een container schip hou ik liever op een halve mijl afstand.

PS. op het IJsselmeer ontgaat mij het nut van een ais transponder volledig voor sport bootjes.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 15:57 #273938

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
3Noreen schreef :
Ok, ik heb net ook een ais transponder in mijn bootje geprutst. Maar snap Sealover volledig. Je moet zo'n ding omdat veel bootjes er ook een hebben en jij dus niet meer "gezien" wordt.
Persoonlijk vind ik zelf wat zien nog belangrijker. Als jacht doe je er wijs aan de verantwoordelijkheid voor het ontwijken van andere schepen volledig naar je toe te trekken.
Maar het aardige van AIS is natuurlijk ook dat je veel sneller zelf initiatief kunt nemen door schepen die op kruisende koersen liggen op te roepen. Je weet tenslotte hun naam ver voordat je hem met de kijker kunt lezen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:01 #273940

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bij ochtend- of avondnevel op het IJsselmeer zie je een diepgeladen binnenvaartschip pas op een veel later moment. En dan bewijst een AIS zijn waarde ook op het IJsselmeer.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:28 #273947

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij mist of nevel in de ochtend of avond het maakt niet uit, doe je er goed aan te blijven liggen, mits je radar hebt of geen gebruik maakt van vaarroutes van de beroepsvaart. AIS laat je echt niets zien en je hebt er niets aan als je over 10 minuten een fatale positie ingenomen hebt. Zoek eerst maar eens het marifoonkanaal van die andere boot. Bij pech is ie al dichtbij wanneer je dat gevonden hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:35 #273950

Proost schreef :
Bij mist of nevel in de ochtend of avond het maakt niet uit, doe je er goed aan te blijven liggen, mits je radar hebt of geen gebruik maakt van vaarroutes van de beroepsvaart. AIS laat je echt niets zien en je hebt er niets aan als je over 10 minuten een fatale positie ingenomen hebt. Zoek eerst maar eens het marifoonkanaal van die andere boot. Bij pech is ie al dichtbij wanneer je dat gevonden hebt.
dan begrijp je het niet denk ik, of ik begrijp je verkeerd. Ook in de mist werkt AIS uiteraard, en kan je het betreffende schip met naam en toenaam aanroepen, want de gegevens staan in je schermpje. Of je kan je route aanpassen.
Met een radar kan je de scheepsnaam niet lezen hoor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:40 #273953

roozeboos schreef :
Proost schreef :
Bij mist of nevel in de ochtend of avond het maakt niet uit, doe je er goed aan te blijven liggen, mits je radar hebt of geen gebruik maakt van vaarroutes van de beroepsvaart. AIS laat je echt niets zien en je hebt er niets aan als je over 10 minuten een fatale positie ingenomen hebt. Zoek eerst maar eens het marifoonkanaal van die andere boot. Bij pech is ie al dichtbij wanneer je dat gevonden hebt.
dan begrijp je het niet denk ik, of ik begrijp je verkeerd. Ook in de mist werkt AIS uiteraard, en kan je het betreffende schip met naam en toenaam aanroepen, want de gegevens staan in je schermpje. Of je kan je route aanpassen.
Met een radar kan je de scheepsnaam niet lezen hoor!


En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:41 #273954

Een collega vereniginglid draaid met zijn Bruijs cotter het schelde-rijn kanaal op, breekt de ster uit zijn koppelingsplaat dus geen aandrijving meer.

Gelukkig AIS aan boord en kijkt welk schip in de buurt is, een binnenvaarder binnen 1 km, roept hem op via de marifoon en legd de situatie uit, binnenvaarder haalt de gang uit zijn schip en heeft sleeplijntje al klaar liggen. Toch nuttig AIS, ook op binnenwater.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:41 #273955

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Proost schreef :
Bij mist of nevel in de ochtend of avond het maakt niet uit, doe je er goed aan te blijven liggen, mits je radar hebt of geen gebruik maakt van vaarroutes van de beroepsvaart. AIS laat je echt niets zien en je hebt er niets aan als je over 10 minuten een fatale positie ingenomen hebt. Zoek eerst maar eens het marifoonkanaal van die andere boot. Bij pech is ie al dichtbij wanneer je dat gevonden hebt.
Van die eerste zin gaat natuurlijk niks af. Ook niet als je radar hebt, zou ik zeggen.

Van het het vervolg begrijp ik niks. Hoezo laat AIS je niks zien? En hoezo marifoonkanaal opzoeken? Iedereen moet uitluisteren op kanaal 10.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:46 #273956

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Cees Schouten schreef :
En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )
Zo is dat. Ik geloof dat er hier nog wat zijn die niet helemaal goed begrijpen was AIS nu eigenlijk is. AIS is de ideale compagnon van een DSC-marifoon.
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moeten kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 17:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:51 #273959

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Cees Schouten schreef :
En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )
Je hebt het niet mis. Inderdaad staat het MMSI nummer op je AIS scherm en daarmee zou je een DSC oproep moeten kunnen doen. In de praktijk heb ik dat nog niet meegemaakt, naar mijn ervaring tot nu toe blijft men (op zee) gewoon oproepen op kanaal 16 maar dan nog steeds heb je groot voordeel van AIS, want je kunt met de betreffende scheepsnaam oproepen of opgeroepen worden. Dat is toch wel iets anders dan een oproep in de zin 'jacht in positie X, Y, koers Z, kunt u even uitwijken'.

Maar het is denk ik een kwestie van tijd voordat de systemen verder worden geïntegreerd en je dan rechtstreeks vanuit je AIS een DSC oproep kunt maken zonder zelfs het MMSI nummer in te hoeven typen (want in principe zou de AIS dat aan de marifoon moeten kunnen doorgeven lijkt me).

Voor mij is het zonneklaar dat de AIS de meest nuttige uitvinding is sinds de GPS.

EDIT: Stegman was me voor.
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 16:53 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:52 #273962

lodewijk stegman schreef :
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moet kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

--
stegman

Dat zou idd heel erg handig zijn
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 16:56 #273966

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dacht dat ik het begreep. Indien niet, mijn domheid verontschuldigd ;)
De scheepsnaam met radar is niet belangrijk zolang ik maar weet waar die boot zich bevind. Daar kan je op anticiperen. AIS geeft niet een continu signaal meen ik en als je niet weet welk marifoonkanaal op de andere boot op dat moment gebruikt wordt kan het toch nog kritisch worden wanneer je over 10 minuten een nieuwe positie hebt gekregen. Radar verplicht tot gebruik van 2 marifoons en dat maakt oproep wel direct mogelijk op het uitluisterkanaal.
Let wel, we hebben het over binnenwater, dan is 10 km gauw overbrugd.
Blijft mijn advies dat je beter kan blijven liggen wanneer je niet goed uitgerust bent.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 16:57 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 17:00 #273970

Balance schreef :
Cees Schouten schreef :
En dan komt het voordeel van een DSC marifoon erbij; simpel het bijbehorende mmsi nr ( vind je ook op je AIS scherm ) intoetsen en bij hem ( of haar? ) gaat een oproeptoontje. ( of heb ik het mis? )
Je hebt het niet mis. Inderdaad staat het MMSI nummer op je AIS scherm en daarmee zou je een DSC oproep moeten kunnen doen. In de praktijk heb ik dat nog niet meegemaakt, naar mijn ervaring tot nu toe blijft men (op zee) gewoon oproepen op kanaal 16 maar dan nog steeds heb je groot voordeel van AIS, want je kunt met de betreffende scheepsnaam oproepen of opgeroepen worden. Dat is toch wel iets anders dan een oproep in de zin 'jacht in positie X, Y, koers Z, kunt u even uitwijken'.

Maar het is denk ik een kwestie van tijd voordat de systemen verder worden geïntegreerd en je dan rechtstreeks vanuit je AIS een DSC oproep kunt maken zonder zelfs het MMSI nummer in te hoeven typen (want in principe zou de AIS dat aan de marifoon moeten kunnen doorgeven lijkt me).

Voor mij is het zonneklaar dat de AIS de meest nuttige uitvinding is sinds de GPS.

EDIT: Stegman was me voor.

In ieder geval monteer ik binnenkort de AIS ontvanger naast de DSC marifoon,( met een leesbril erbij :laugh: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 17:04 #273976

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Proost schreef :
AIS geeft niet een continu signaal meen ik en als je niet weet welk marifoonkanaal op de andere boot op dat moment gebruikt wordt kan het toch nog kritisch worden wanneer je over 10 minuten een nieuwe positie hebt gekregen.
Lees voor de aardigheid deze wiki eens. AIS heeft voor de grote schepen een updatefrequentie van 2 tot max. 10 seconden. Inderdaad niet continu maar het scheelt toch niet veel. Je hoeft dus echt niet 10 minuten te anticiperen, je ziet de boten live over je scherm bewegen. En wat nog mooier is: je AIS kan een vector van andere boten uitzetten, en uitrekenen wat de CPA (Closest Point of Approach) en de TCPA (Time to Closest Point of Approach) is. Je weet dan of dat schip dat je koers kruist, misschien een mijl voor of achterlangs gaat en of er dus wel of geen reden is om je koers aan te passen. Ideaal!
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 17:05 door Balance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 17:17 #273986

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik heb me klaarblijkelijk te weinig in de materie verdiept, :blush: :blush: .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 17:22 #273990

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Voor iedereen die twijfelt of nieuwsgierig is, raad ik aan om eens een keer mee te varen met iemand die een AIS receiver heeft, op een stukje water met wat (beroeps)scheepvaart. Als je het in de praktijk hebt gezien wil je niet anders. Seeing is believing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 17:24 #273992

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Die langere tijd (of het 10 minuten is weet ik niet) geldt voor informatie zoals scheepsnaam, bestemming e.d. De actuele positie zie je regelmatig verversen, maar als er een nieuwe 'bliep' op het scherm verschijnt kan het een aantal minuten duren voor je alle informatie in beeld hebt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 17:36 #273997

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Balance schreef :
En wat nog mooier is: je AIS kan een vector van andere boten uitzetten, en uitrekenen wat de CPA (Closest Point of Approach) en de TCPA (Time to Closest Point of Approach) is. Je weet dan of dat schip dat je koers kruist, misschien een mijl voor of achterlangs gaat en of er dus wel of geen reden is om je koers aan te passen. Ideaal!
En om het dan nòg mooier te maken: OpenCPN, hier veelbesproken, kan zonder mankeren die vectoren, de CPA en de TCPA weergeven. Gratis, voor niks.
AIS is inderdaad de bruikbaarste uitvinding voor navigatiedoeleinden sinds GPS.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 17:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 18:04 #274015

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Revolution1 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moet kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

--
stegman

Dat zou idd heel erg handig zijn

De mogelijkheid zit gewoon in de AIS, je kan met AIS een tekst bericht versturen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 18:13 #274018

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
henkvd schreef :
Revolution1 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar eigenlijk zou je softwarematig een MMSI-nummer vanuit AIS (via je navigatiesoftware) naar de marifoon moet kunnen sturen, zonder dat je dat nummer handmatig op de marifoon moet inkloppen. Heeft iemand daar al iets op bedacht?

Dat zou idd heel erg handig zijn

De mogelijkheid zit gewoon in de AIS, je kan met AIS een tekst bericht versturen
Interessant. Een transponder is een black box. Je zult er software en een interface bij moeten hebben die dit mogelijk maakt. Toch? OpenCPN biedt die mogelijkheid vooralsnog niet, bijvoorbeeld. En welk kanaal gebruikt die transponder voor het versturen van dat bericht?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 18:15 #274020

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb deze marifoon, gekoppeld aan CPN, zien werken bij iemand op de steiger. Inderdaad, seeing is believing. En geen vertaging bij het weergeven van namen. Geen splitter nodig.

www.advitek.nl/communicatie/ma...-met-ingebouwde.html

www.georgekniest.nl/pdf/manuals/handleidinggx2100.pdf
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 18:36 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van AIS 02 apr 2012 18:23 #274028

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Ik ga dit weekeind van loosdrecht mijn boot omvaren naar Lelystad. Ik heb een AIS ontvanger aan boord en zal wat foto's schieten en mijn ervaring met de AIS delen (als daar behoefte aan is) Heb er zelf nog niet veel mee gedaan, dus aldoende zal ik het leren.
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 18:24 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl