WindVector schreef :
Naast het genoemde gyrokompas had ik als nevendoel een INS, een die binnen een kwartier gebruik binnen 5 mm / 5 graden nauwkeurig blijft in een ruimte van ongeveer 12 m3. En een die het over een aantal uren volhoudt met een nauwkeurigheid van een paar meter over een paar honderd kilometer.
Wat is jouw ervaring daarmee met het lego robots systeem? Zijn dat realistische verwachtingen.
De nauwkeurigheid van alleen een goedkope MEMS gyro is heel gering. Het integreren van de output leidt tot een opeenhoping van hele kleine meetfoutjes en daarmee al snel tot grote fouten. Een goed gekalibreerde MEMS gyro drift enkele graden per minuut. Maar o wee als de temperatuur van het ding verandert dan gaatjes hard.
Je hebt voor nauwkeurigheid op de lange termijn altijd een aanvullend instrument nodig dat een richting in een extern assenstelsel geeft, zoals een compas of GPS. Als je zoiets erbij hebt kan je een heel nauwkeurig systeem maken. De afwijking van een dergelijk systeem is niet langer tijdgebonden. Het is na 3 uur nog even nauwkeurig als na 1 minuut. de ruis in de uitkomst is waarschijnlijk minder dan enkele graden, de systematische afwijking kan groter zijn (stalen schip).
Plaatsbepaling met een INS kan je vergeten. Hier is het probleem dat je dubbel moet integreren, van versnelling naar snelheid naar plaats. Dit geeft enorme fouten. In auto's kan je nog gebruik maken van sensoren op je wielen (odometrie) maar op een boot heb je alleen GPS als alternatief.
Hoewel je geen plaatsbepaling kan doen met een INS heb je wel een versnellingsmeter nodig om de kanteling van je sensoren te kunnen meten zodat je hiervoor kan corrigeren.
Het beste systeem lijkt mij.
- een gyro voor richting
- aan versnellingsmeter voor initialiseren en correctie van de gyro van de richting rond de x en de y as
- een magnetometer (compas) voor initialiseren en correctie van de richting rond de z as
- een GPS voor correctie van magnetometer voor deviatie en evt hard iron (vaste verstoringen in omgeving)
- een GPS voor locatie