Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navionics vragen

Navionics vragen 24 mei 2016 07:56 #738266

ilCigno schreef :
Eclips schreef :
In principe navigeer ik met de tablet in portret-modus en de kaart in "North-up", zoals je ook een papieren kaart voor je neus zou houden [......] Ik heb voor de portretmodus gekozen omdat je vooral wil zien wat er voor je gebeurt en minder wat zich naast je bevindt.
Bijzonder, jij vaart alleen van zuid naar noord dus begrijp ik?

Logisch toch? Of leg jij de papieren kaart ook onder een hoek op de kaartentafel.
Misschien draaibare kaartentafel uitgevonden? :lol:
Er is overigens nog een reden om North-up te kiezen . Bij course-up zie je vaak dat de kaart steeds heen en weer wiebelt , vooral bij wat ruiger water waardoor je niet constant dezelfde koers vaa maar wat heen en weer zwabbert.
Ik gebruik de plotter ook altijd met North-up.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 08:42 #738279

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18213
Volgens mij begrijpen jullie mijn vraag niet helemaal. Eclipse stelt dat hij de iPad North up gebruikt (volkomen logisch, dat zullen veruit de meeste zeilers doen). Echter, hij zegt ook dat hij de iPad in portret gebruikt "omdat je vooral wil zien wat er voor je gebeurt en minder wat zich naast je bevindt". Dat is natuurlijk vreemd, want dat is alleen waar op zuid-noord koersen. Immers, op west-oost koersen vaar je in de 'breedte' en gaat zijn argument dus helemaal niet op. Vandaar mijn vraag.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 09:18 #738289

Op mijn Raymarine plotter kan ik de plaats van de boot ook ergens anders zetten dan in het midden van het scherm m.b.v. de "vaartuig offset", bijv. onderaan of in een hoek van het scherm.
jammer eigenlijk dat dat bij de Navionics apps niet kan.

Overigens is het eigenlijk wel veiliger om de positie in het midden te houden als je ook AIS weergave op je plotter hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 09:18 #738290

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
ilCigno schreef :
Volgens mij begrijpen jullie mijn vraag niet helemaal. Eclipse stelt dat hij de iPad North up gebruikt (volkomen logisch, dat zullen veruit de meeste zeilers doen). Echter, hij zegt ook dat hij de iPad in portret gebruikt "omdat je vooral wil zien wat er voor je gebeurt en minder wat zich naast je bevindt". Dat is natuurlijk vreemd, want dat is alleen waar op zuid-noord koersen. Immers, op west-oost koersen vaar je in de 'breedte' en gaat zijn argument dus helemaal niet op. Vandaar mijn vraag.

Dat wil ik dan wel even verduidelijken. Mijn thuishaven is Lauwersoog en van daaruit zijn de routes die ik vaar grotendeels Noord-Zuid georiënteerd, zowel op het binnenwater als op het Wad. Op de stukken die meer West-Oost georiënteerd zijn, gaat mijn opmerking over "voor en naast" inderdaad niet op omdat ik sowieso de voorkeur geef aan North up oriëntatie. Dus in die zin heb je wel gelijk. En ik navigeer niet op een iPad, maar op een Nexus 7. Dat maakt ook verschil, want de Nexus 7 heeft een andere beeldverhouding dan de iPads, (de iPad Mini uitgezonderd).
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 09:27 #738293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27766
ilCigno schreef :
Volgens mij begrijpen jullie mijn vraag niet helemaal. Eclipse stelt dat hij de iPad North up gebruikt (volkomen logisch, dat zullen veruit de meeste zeilers doen). Echter, hij zegt ook dat hij de iPad in portret gebruikt "omdat je vooral wil zien wat er voor je gebeurt en minder wat zich naast je bevindt". Dat is natuurlijk vreemd, want dat is alleen waar op zuid-noord koersen. Immers, op west-oost koersen vaar je in de 'breedte' en gaat zijn argument dus helemaal niet op. Vandaar mijn vraag.

Exact. Om nog maar zwijgen van een noord-zuid koers.

Dat er een heel reeksje wijsneuzen is die het niet begrijpen, of dat pretenderen, is eigenlijk niet wat je zou verwachten op dit forum van slimmerikken.
Laatst bewerkt: 24 mei 2016 10:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 10:05 #738306

lodewijk stegman schreef :

Dat er een heel reeksje wijsneuzen is die het niet begrijpen, of dat pretenderen, is eigenlijk niet wat je zou verwachten op de forum van slimmerikken.

Geldt dus niet voor mij(dat niet begrijpen dan) , ik heb het zelfs tot in een boekje) gaschopt want ik ben een van de slimmeriken in dit boek en een paar van de spoken heb ik ook (mede) verdreven. :P :lol:
Pas nog heerlijk oude koeien uit de sloot gehaald met enkele van de andere slimmeriken.
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2016 10:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 10:10 #738310

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
Is er onderzocht hoeveel schippers met een vaste kaartoriëntatie (North Up) varen en welk percentage plotter, laptop of tablet in de 'TomTom stand' (Course Up) gebruikt?

Wij gebruiken altijd North Up en wisselen niet telkens van schermweergave (staand naar liggend v.v.) als we van koers veranderen. Blijkbaar doen sommige zeilers dat wel vanwege het 'vooruit kijk afstand' argument?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 mei 2016 10:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 10:19 #738313

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27766
Yellow Boat schreef :
Geldt dus niet voor mij(dat niet begrijpen dan) , ik heb het zelfs tot in een boekje) geschopt want ik ben een van de slimmeriken in dit boek en een paar van de spoken heb ik ook (mede) verdreven. :P :lol:
Pas nog heerlijk oude koeien uit de sloot gehaald met enkele van de andere slimmeriken.
Ad

Dat gaat over het volgende:
Zouden we staalkoord in autobanden kunnen vervangen door een heel sterk garen? In de jaren zestig zien verschillende bedrijven er wel brood in. De een na de ander haakt echter af, want het is toch moeilijker dan men dacht en het kost ook wel heel veel geld. Twee bedrijven zetten door: het Amerikaanse DuPont en het Nederlandse Enka (later onderdeel van Akzo Nobel). Beide bedrijven komen bij aramide uit. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Het worden spannende tijden waarin de aramidevezel niet alleen geschiedenis schrijft als een technologisch hoogstandje, maar ook als één van grootste investeringen aller tijden én de inzet van een hevige octrooistrijd die vele jaren de voorpagina's haalt.

Nou, zover heb ik het nog niet geschopt, maar ik zie soms wel dingen voorbijkomen waarvan ik denk: ga ik nog meemaken dat daar een parlementaire enquete over wordt gestart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 10:50 #738325

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik denk dat de vragensteller bedoelt of er ook een "look ahead" mode op zit, waardoor het eigen schip effectief naar de onderrand van het scherm verplaatst word. (noord boven maakt hierbij niet uit)
Laatst bewerkt: 24 mei 2016 10:50 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 10:57 #738327

666 schreef :
Ik denk dat de vragensteller bedoelt of er ook een "look ahead" mode op zit, waardoor het eigen schip effectief naar de onderrand van het scherm verplaatst word. (noord boven maakt hierbij niet uit)

Dat kan inderdaad wel bij bijv. de Raymarine plotters met Navionics kaarten maar heelaas niet bij de Navionics apps.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 10:59 #738329

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3723
Hans V schreef :
Is er onderzocht hoeveel schippers met een vaste kaartoriëntatie (North Up) varen en welk percentage plotter, laptop of tablet in de 'TomTom stand' (Course Up) gebruikt?

Wij gebruiken altijd North Up en wisselen niet telkens van schermweergave (staand naar liggend v.v.) als we van koers veranderen. Blijkbaar doen sommige zeilers dat wel vanwege het 'vooruit kijk afstand' argument?

Dat ligt denk ik ook een beetje aan de schermgrootte. Op een kleiner scherm (2.5" van mijn handheld) gebruik ik "course up", want dan is het weinige wat nog op het scherm past ten minste nog relevant, en overzicht krijgen zoals op een kaart doe je toch niet. Op mijn iPad (9.7") meestal "North up"
De "look ahead" modus is vaak alleen beschikbaar bij "course up"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 24 mei 2016 11:11 #738337

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Geldt dus niet voor mij(dat niet begrijpen dan) , ik heb het zelfs tot in een boekje) geschopt want ik ben een van de slimmeriken in dit boek en een paar van de spoken heb ik ook (mede) verdreven. :P :lol:
Pas nog heerlijk oude koeien uit de sloot gehaald met enkele van de andere slimmeriken.
Ad

Dat gaat over het volgende:
Zouden we staalkoord in autobanden kunnen vervangen door een heel sterk garen? In de jaren zestig zien verschillende bedrijven er wel brood in. De een na de ander haakt echter af, want het is toch moeilijker dan men dacht en het kost ook wel heel veel geld. Twee bedrijven zetten door: het Amerikaanse DuPont en het Nederlandse Enka (later onderdeel van Akzo Nobel). Beide bedrijven komen bij aramide uit. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Het worden spannende tijden waarin de aramidevezel niet alleen geschiedenis schrijft als een technologisch hoogstandje, maar ook als één van grootste investeringen aller tijden én de inzet van een hevige octrooistrijd die vele jaren de voorpagina's haalt.

Nou, zover heb ik het nog niet geschopt, maar ik zie soms wel dingen voorbijkomen waarvan ik denk: ga ik nog meemaken dat daar een parlementaire enquete over wordt gestart?

Die octrooistrijd is uiteindelijk in ik meen 1989 beeindigd met een overeenkomst , vooral omdat Akzo grotendeels gelijk kreeg , volgens geruchten met gesloten portemonnee. Paar weken geleden nog lekker over gebabbeld met de toenmalige octrooigemachtigde van Akzo.

Sorrie voor de off-topic.
Zitten nog een heleboel interessante en soms ook leuke verhalen aan vast maar daar zal ik maar niet over verder gaan. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 25 mei 2016 19:48 #738883

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6094
okee...dit keer geen vraag maar een positief geluid. Ik heb uit nieuwsgierigheid de auto route functie eens uitgeprobeerd. Sluis Kornwerd naar West Terschelling.
Tot mijn verbazing werd er na een seconde of 20 een behoorlijk bruikbare route via de boontjes en slenk op het scherm getoverd.
Niet iets om 100% op blind te varen, paar stukjes die wat genuanceerder hadden gekund, maar verder echt aangenaam verrast. Ga ik beslist verder uitproberen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 28 mei 2016 19:11 #739624

Nu blijkt mijn Android tablet met de Navionics basis app. een tracking lijn op het scherm te zetten, eerder deed ie dat niet. het komt mij voor dat dat nogal wat extra stroomkost: hoe kan ik die tracking lijn uit zetten? ik kan dat nergens in de app vinden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 28 mei 2016 19:20 #739625

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18213
Op de iPad is dat de grote Start/Stop knop. Extra stroom kost het niet hoor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 28 mei 2016 19:35 #739630

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Trimmer32 schreef :
Nu blijkt mijn Android tablet met de Navionics basis app. een tracking lijn op het scherm te zetten, eerder deed ie dat niet. het komt mij voor dat dat nogal wat extra stroomkost: hoe kan ik die tracking lijn uit zetten? ik kan dat nergens in de app vinden

Grote middelste knop onder heeft de dubbel functie stop en start, nu zou hij dus blauw en stop moeten zijn. Track kost idd boel batterij..
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 28 mei 2016 20:39 #739644

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18213
tafkaf schreef :
Track kost idd boel batterij..
Is dat zo? Waarom zou dit meer vragen dan?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 06:37 #739679

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
ilCigno schreef :
tafkaf schreef :
Track kost idd boel batterij..
Is dat zo? Waarom zou dit meer vragen dan?
Hij start een extra process op zie je ook in je taakbalk. Waarom xtra stroom geen idee want de gps vraag etc verandert niet, het track process blijft wel lopen ook al sluit je de navionics app misschien is dat er debet aan.

Het verbruik is gewoon proef ondervindelijk, nu hang ik de tablet gewoon aan de accu en kan het me niet veel meer schelen ;)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 07:53 #739698

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Processor zal wel veel extra te doen hebben om die track te berekenen. En dat kost stroom.
Waarschijnlijk ook doordat het een extra proces is, terwijl feitelijk beide tegelijk actief moeten zijn, veel swaps van geheugen. Kost ook stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 10:29 #739761

Yellow Boat schreef :
666 schreef :
Ik denk dat de vragensteller bedoelt of er ook een "look ahead" mode op zit, waardoor het eigen schip effectief naar de onderrand van het scherm verplaatst word. (noord boven maakt hierbij niet uit)

Dat kan inderdaad wel bij bijv. de Raymarine plotters met Navionics kaarten maar heelaas niet bij de Navionics apps.
Ad

Je kan bij de apps kiezen of je course up of north up wilt hebben he
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 10:54 #739775

Jacco1972 schreef :
Yellow Boat schreef :
666 schreef :
Ik denk dat de vragensteller bedoelt of er ook een "look ahead" mode op zit, waardoor het eigen schip effectief naar de onderrand van het scherm verplaatst word. (noord boven maakt hierbij niet uit)

Dat kan inderdaad wel bij bijv. de Raymarine plotters met Navionics kaarten maar heelaas niet bij de Navionics apps.
Ad

Je kan bij de apps kiezen of je course up of north up wilt hebben he

Dat is wat anders. Bij "course up" en "north up" blijft je boot in het algemeen in het midden van het scherm.
Met "look ahead" kun je de boot verplaatsen naar dichterbij de onderrand waardoor je als het ware verder vooruit kunt kijken.
En dat zit niet in de apps maar bijvoorbeeld wel in de Raymarine plotters.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 10:55 #739776

Dat klopt idd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 18:41 #739941

Ik zal de start/stop knop proberen om tracking uit te schakelen, lig nu een paar dagen verwaaid, even wachten dus.

verder is het elke keer als ik een nieuwe route er in wil zetten zoeken hoe dat ik "nieuwe route" kom, uiteindelijk lukt het wel, maar ik heb de procedure niet helder??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 18:56 #739947

Naast de startknop staat de route knop. Linker kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navionics vragen 29 mei 2016 19:06 #739955

Ik vaar altijd course up en tablet in Landscape mode.Met iSailor ook wel prettig omdat het instrumentarium aan de rechterzijde van het scherm wordt weergegeven....
Hij, de iPa dus, staat op de stuurstand dus in het zicht en onder handbereik.
Probeer maar eens met een gepolariseerde zonnebril op een iPad (geldt ook voor de iPhone) te kijken in Portrait mode....

Je ziet dan alleen een zwart scherm en verder niets...door je bril...de iPad mankeert niets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl