Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS hulp

AIS hulp 22 mrt 2017 22:24 #819786

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
PvO schreef :
Voor ons zeilers is natuurlijk het beste nog niet goed genoeg, maar zijn er hier nu mensen die werkelijk van mening zijn dat apparatuur die binnen wordt gemonteerd een ip67 classificatie moet hebben?

Dan kan ik mijn nasa navtex, simrad vhf, fanless sailpc, pc scherm, alle binnenverlichting, koelbox, roosmux, acculader, startmotor enz ook wel vervangen.

Alleen jij hebt het over ip67, verder niemand.
Van alle transponders die hier binnen komen van allerlei merken is ongevver 50% vochtschade.
Vrijwel altijd condens ophoping.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mrt 2017 09:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 07:52 #819839

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7668
PvO schreef :
Voor ons zeilers is natuurlijk het beste nog niet goed genoeg, maar zijn er hier nu mensen die werkelijk van mening zijn dat apparatuur die binnen wordt gemonteerd een ip67 classificatie moet hebben?

Dan kan ik mijn nasa navtex, simrad vhf, fanless sailpc, pc scherm, alle binnenverlichting, koelbox, roosmux, acculader, startmotor enz ook wel vervangen.

Hangt ervan af waar je dat ding wenst te monteren.
Als dat gemonteerd wordt waar weer en wind eraan kunnen is ip77 vermoedelijk noodzakelijk.
Als je dat monteert in de kajuit op een beschutte plaats zal dat waarschijnlijk goed gaan.
Je zult een plek moeten vinden waar geen regen of spraywater komt en waar niemand zijn natte zeilkledij gaat ophangen.
Zelf zou ik een hogere waterbestendigheid aangenamer vinden, vooral omdat je er vanuit gaat dat dergelijke apparatuur enige jaren meegaat, en dus ook enkele winters aan boord zal doorbrengen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 mrt 2017 07:52 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 07:56 #819840

De Em-track kan je gemakkelijk verwijderen in de winter.
Kwestie van 4 schroeven en een paar stekkertjes.
Trouwens alle apparatuur gaat in de winter bij mij van boord.
Alleen de radio blijft zitten en is een gewone autoradio,
heeft GEEN ip indicatie en functioneert gewoon en al heeeeeeeeel erg lang.
Dus waar zal ik me bezorgd om maken???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 09:36 #819862

FriendlySailor schreef :
Ik ga het gewoon monteren en dan zien we wel.
De proefopstelling gewoon in huis deed het in ieder geval goed........... :cheer:

Leuk, benieuwd naar vervolg! Hoe ga je hem aan boord aansluiten?
- GPS antenne input
- VHF antenne input
- Voeding / switch
- Laptop (usb?) / plotter / etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 11:14 #819887

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
Alleen jij hebt het over ip67, verder niemand.
Van alle transponders die hier binnen komen van allerlei merken is ongevver 50% vochtschade.
Vrijwel altijd condens ophoping.
Jij had het over IPX5, IPX5,6,7 is allemaal behoorlijk waterdicht en naar mijn mening niet noodzakelijk als je de transponder binnen in je boot op een droog plaatsje monteert.

Ik had de ip waarde bewust wat overdreven om duidelijk te maken dat we hier soms een beetje doorslaan, maar hoever een ieder hierin gaat moet een ieder natuurlijk zelf weten.

Voor gebruik in (half) open boten, zoals in de RIB's van de KNRM is een wat meer waterbestendig exemplaar wel verstanding.
WADnWIND schreef :
Van alle transponders die hier binnen komen van allerlei merken is ongevver 50% vochtschade
Dit zegt natuurlijk niet zoveel als we niet weten hoeveel 100% is, en hoe zich dat verhoud tot het aantal verkochte transponders.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 11:43 #819898

Het gaat er niet om dat de apparaten waterdicht zijn maar vooral dampdicht. Als je zo'n maartse regenbui hebt van zes dagen en de wacht komt elke twee uur binnen met een nat pak, stijgt de relatieve vochtigheid snel naar 100%. Na een paar dagen druipt het water van de wanden en is zelfs je bed klam. Een IPx2 behuizing laat damp gewoon door en dat condenseert dan op de electronica met alle gevolgen van dien. Een hogere IP rating geeft niet alleen aan dat het kastje beter waterdicht is maar het is ook beter dampdicht. Een nagenoeg open behuizing met een afdakje er boven voldoet al aan IPx2.

Als je voor een tientje of twee meer de zelfde AIS tranceiver in een een IPx7 behuizing kan kopen weet ik waar ik voor kies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 12:13 #819915

Daar wordt dan ook specifiek naar gevraagd.
Welke transponder kan je kopen voor een paar tientjes meer dan € 380,-???

Graag de link.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 12:18 #819918

- GPS antenne input is een externe GPS antenne, gewoon met stekker;
- VHF antenne input is gewoon een stekker. En er komt een antennesplitter tussen.
- Voeding 12V vanuit het verdeelblok en geen switch, doe ik evt. via de laptop.
- Laptop inderdaad via de USB;
- Plotter Lowrance Elite 7M heb ik via een update gereed kunnen maken voor AIS.
Alleen het aansluiten en aan de praat krijgen wordt nog een uitdaging.
Alhoewel de Em-track zowel NMEA 0183 als 2000 als uitgang heeft.
Dus dat moet gaan (hoop ik).
Gert
Laatst bewerkt: 23 mrt 2017 12:19 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 13:41 #819947

FriendlySailor schreef :
Daar wordt dan ook specifiek naar gevraagd.
Welke transponder kan je kopen voor een paar tientjes meer dan € 380,-???

Graag de link.
Ik heb me voorgenomen geen specifieke AIS adviezen te geven, maar vooruit dan, voor deze keer: Kijk eens op de website van onze hoofdsponsor en zoek daar eens naar "AIS".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 13:59 #819954

Joshua Slocum schreef :
Het gaat er niet om dat de apparaten waterdicht zijn maar vooral dampdicht. Als je zo'n maartse regenbui hebt van zes dagen en de wacht komt elke twee uur binnen met een nat pak, stijgt de relatieve vochtigheid snel naar 100%. Na een paar dagen druipt het water van de wanden en is zelfs je bed klam. Een IPx2 behuizing laat damp gewoon door en dat condenseert dan op de electronica met alle gevolgen van dien. Een hogere IP rating geeft niet alleen aan dat het kastje beter waterdicht is maar het is ook beter dampdicht. Een nagenoeg open behuizing met een afdakje er boven voldoet al aan IPx2.

Als je voor een tientje of twee meer de zelfde AIS tranceiver in een een IPx7 behuizing kan kopen weet ik waar ik voor kies.

ik vind dit wel erg overdreven hoor. Mijn Loper is ook erg vochtig, maar al mijn printen aan boord, en dat zijn er nogal wat, zul je begrijpen, zijn spic en span.
Je krijgt wel problemen als er echt een laagje water op de print blijft liggen. Dat had ik met een nasa instrument. Laatst nog eentje ter reparatie gehad, was geen redden meer aan. De print was okay, alleen het onderste deel niet. Beetje damp af en toe zal echt niet alles doen verrotten.

IP67 is ook niet echt ideaal, btw. Er komt altijd vocht binnen, en dat zit er dan te zitten:

Hermetically sealed enclosures are insufficient to protect electrical installations from moisture and contaminants. Fluctuating temperatures and environmental factors, especially during outdoor usage, create pressure inside tightly sealed enclosures. This leads to a build-up of condensation as well as damage to the seal that can result in the penetration of moisture and dirt.


Mijn StarTracking multiview heeft ook een ip67 behuizing. Omdat er ook kabeltjes naar binnen moeten heb ik er een ademende wartel achteropgezet. Dit is een wartel met een goretex achtig filter erin en voorkomt bovenstaand probleem.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 14:39 #819960

Zucht, niemand beweert dat je IPx7 moet hebben.

De stelling was dat IPx2 onvoldoende is. Je startacking multiview zit niet in een IPx2 huisje. En zelfs je NASA spullen zitten niet in IPx2 kastjes.

En verder stel ik voor dat als je voor nagenoeg dezelfde prijs de keuze hebt tussen IPx2 of IPx7 voor een verder identiek product, je beter voor IPx7 kunt kiezen. Dat is toch geen rocket science?
Laatst bewerkt: 23 mrt 2017 14:44 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 15:01 #819972

nou ja onder voorwaarden dus zoals ik net aangaf.
en bovendien is ip67 een stuk duurder en bewerkelijker.

maar goed, is niet zo belangrijk, laat maar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 23 mrt 2017 20:55 #820107

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7668
FriendlySailor schreef :
De Em-track kan je gemakkelijk verwijderen in de winter.
Kwestie van 4 schroeven en een paar stekkertjes.
Trouwens alle apparatuur gaat in de winter bij mij van boord.
Alleen de radio blijft zitten en is een gewone autoradio,
heeft GEEN ip indicatie en functioneert gewoon en al heeeeeeeeel erg lang.
Dus waar zal ik me bezorgd om maken???

Dan is hij ook gemakkelijk verwijderbaar voor het dievengilde. :sick:
Zorg maar dat hij niet direct zichtbaar is opgesteld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 24 mrt 2017 05:42 #820182

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15802
Tony2920 schreef :
FriendlySailor schreef :
De Em-track kan je gemakkelijk verwijderen in de winter.
Kwestie van 4 schroeven en een paar stekkertjes.
Trouwens alle apparatuur gaat in de winter bij mij van boord.
Alleen de radio blijft zitten en is een gewone autoradio,
heeft GEEN ip indicatie en functioneert gewoon en al heeeeeeeeel erg lang.
Dus waar zal ik me bezorgd om maken???

Dan is hij ook gemakkelijk verwijderbaar voor het dievengilde. :sick:
Zorg maar dat hij niet direct zichtbaar is opgesteld.

Trek je van het dievengilde nou maar niks aan. Die gasten zetten rustig de zaag in je spiegel om iets mee te nemen. Hoe vaster het zit, hoe meer schade. Gewoon zo plaatsen dat jij er het meeste gemak, belang, prettigste gevoel bij hebt. Als ze bij je aan boord stappen slopen ze voor 1000,-- voor 100,-- "winst".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 24 mrt 2017 05:44 #820183

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15802
WADnWIND schreef :
Van alle transponders die hier binnen komen van allerlei merken is ongevver 50% vochtschade.
Vrijwel altijd condens ophoping.

Is de oplossing je apparatuur gewoon aan laten staan? ( eventueel positie zenden uit in de haven).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 24 mrt 2017 14:26 #820320

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29346
koko schreef :
WADnWIND schreef :
Van alle transponders die hier binnen komen van allerlei merken is ongevver 50% vochtschade.
Vrijwel altijd condens ophoping.

Is de oplossing je apparatuur gewoon aan laten staan? ( eventueel positie zenden uit in de haven).

Als je last hebt van condens is dat wel een advies. Sterker nog, klasse-A transponder mág (bijna) niet uit, er zit zelfs geen schakelaar op.

Dat is natuurlijk wel extra stroomverbruik.

Op reddingboten laten we ook zo veel mogelijk alles aan staan tegen vocht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 25 mrt 2017 11:36 #820560

Ik was net bij Dekker Watersport, waar ze een Watch EYE transponder hadden voor 400 EUR. Lijkt mij vergelijkbaar met de Em Trak B100, behalve dat er een GPS antenne ingebouwd zit in het kastje ipv extern , wat in een stalen stuurhuis niet ideaal is?
Iemand ervaring met hoe deze 2 modellen vergelijken?

Schrok verder nogal van de prijs van de mapping / AIS software die aangeraden werd:. Win GPS 5 PRO voor 300 EUR + 2 sets kaarten a 450 EUR per stuk die niet eens onze gehele trip afdekten (IJsland, Faeroer zitten daar bv niet bij).
Open CPN werd hier eerder genoemd, maar zie nog nergens bevestigd dat de genoemde transponders (Watch EYE, Em Trak) hiermee compatibel zijn, iemand?

3e punt: voor een met USB met laptop verbonden Watch EYE (En zie op de site van Em Trak ook aanwijzingen hiervoor) werd ervoor gewaarschuwd dat er een 12V stroomkring tussen de transponder en laptop kan ontstaan waardoor je laptop binnen enkele weken stuk kan gaan. Oplossing zou zijn een soort USB-Isolator a 80 EUR. Wat is jullie kijk hierop?

Veel verschillende vragen - hoop stukje bij beetje wijzer te worden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 25 mrt 2017 12:39 #820580

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7552
Wach-Eye en Em-Trek zijn inwendig van dezelfde OEM fabrikant. SRT in Engeland.

De Ais transponders doen het perfect onder OpenCPN. Kan via de usb aansluiting. Maar dat wordt afgeraden behalve voor het instellen van de transponder, dat moet via de usb aansluiting.

Bij de Weatherdock AIS zit er voor de usb aansluiting een opto koppeling tussen. Bij de andere niet.

Beter is de "hoge snelheid" serieele uitvoer te nemen. Echter de meeste computers hebben geen serieel poort meer, alleen maar USB. Dan moet er een serieel/usb convertor tussen worden gezet.

Beter is dan ook een seriele/usb convertor te nemen met een ingebouwde optisch koppeling.

Met OpenCPN kun je oeSENC kaarten gebruiken. Officieele ENC kaarten van de Hydrografische diensten.

Kaartenset Geheel Engeland € 29,65 en IJsland € 18,15

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS hulp 25 mrt 2017 12:56 #820584

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
De Em-Trak B100 werkt prima met OpenCPN. Gebruik ik al twee jaar. Heb zelf de AIS via een multiplexer en USB gekoppeld aan laptop. En de multiplexer via WiFi met tablet. Rechtstreeks verbinden via USB met laptop werkt, maar is niet aan te raden. Zie argumenten hierboven.

De multiplexer heeft galvanisch ontkoppelde ingangen.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS hulp 25 mrt 2017 12:59 #820586

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Groot voordeel van de Em-Trak is de bijgeleverde externe GPS antenne. Levert altijd betere resultaten. Vooral als je de AIS achter het schakel paneel wilt inbouwen. En de prijs is lager.
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS hulp 25 mrt 2017 13:37 #820599

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7552
Een bestaande GPS antenne kun je vrijwel zeker niet gebruiken. Kan eventueel wel van een ander fabrikaat mits deze geschikt voor AIS.

Gebruik zelf een Navico AIS Transponder (ook SRT board) met een bepaald type Furuno GPS antenne.

En dat werkt.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2017 13:38 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 25 mrt 2017 13:52 #820601

bijgeleverd zegt ie, brambo.

Hoewel mijn ervaringen met een gps antenne in de transponder prima zijn, kan het met een externe antenne vast nog beter. Zeker met een stalen stuurhut uiteraard.
Wel weer een extra coax en connector. Dus er kan weer meer kapot gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 mrt 2017 13:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 25 mrt 2017 22:55 #820707

Hendrik86 schreef :
Ik was net bij Dekker Watersport, waar ze een Watch EYE transponder hadden voor 400 EUR. Lijkt mij vergelijkbaar met de Em Trak B100, behalve dat er een GPS antenne ingebouwd zit in het kastje ipv extern , wat in een stalen stuurhuis niet ideaal is?
Iemand ervaring met hoe deze 2 modellen vergelijken?

Op de TNC connector van de WatchEye kan een externe (actieve) GPS antenne aangesloten worden (RTFM). Actieve GPS antennes zijn overal te koop. Automotive grade al vanaf een paar euro tot vele tientallen euro's in de watersport. Naast USB is er ook klassiek NMEA0183 beschikbaar (op zelfde connector) en er is een NMEA2000 connector (again RTFM). Beide apparaten zijn vrijwel identiek (zelfde producent: SRT). zelfs de manuals komen van dezelfde grafisch ontwerper. Alleen de behuizing is anders (IPx2 versus IPx7).

De WatchEye lijkt als twee druppels water op een EM-TRACK B300 of B330. Toeval? Ik denk het niet. Wel is er een behoorlijk prijsverschil tussen de WatchEye en de B300/B330.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2017 23:03 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:AIS hulp 26 mrt 2017 19:58 #820901

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Belangrijkste verschil voor mij was, naast de meegeleverde GPS antenne, de aparte 4800 Baud uitgang van de Em-Trak, naast de 38k4 uitgang. De WatchEye heeft alleen de laatste. Voordeel is dat je op de 4800 Baud uitgang rechtstreeks apparatuur kunt aansluiten die alleen 4800 Baud ondersteunen. Ik heb mijn DSC marifoon erop aangesloten voor de GPS positie.
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2017 19:58 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 27 mrt 2017 09:04 #821013

Thanks, interesting!
brambo schreef :
Beter is de "hoge snelheid" serieele uitvoer te nemen. Echter de meeste computers hebben geen serieel poort meer, alleen maar USB. Dan moet er een serieel/usb convertor tussen worden gezet.

Beter is dan ook een seriele/usb convertor te nemen met een ingebouwde optisch koppeling.

Is dit bv de Actisense USB naar NMEA 0183? Of andere opties? Oplossing met multiplexer voor WiFi is wel weer vrij prijzig gelijk, right?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl