Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wat te doen als GPS er niet is ?

Wat te doen als GPS er niet is ? 04 okt 2017 23:15 #879392

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
brambo schreef :
Wat te doen als GPS niet in werking is. Het is namelijk geen absolute zekerheid dat GPS ten alle tijden beschikbaar is.



Helemaal niet ondenkbaar. Er is natuurlijk ook nog Glonass, maar ook dat kan geblokkeerd worden of uitvallen.

Kustnavigatie met papieren kaart, peilkompas, parallel lineaal zou iedereen met een boot moeten beheersen, maar hoeveel bekwame oude stempel zeilers zijn er nog?

Zelf heb ik astro navigatie geleerd, maar als je niet de discipline hebt om dit zeer regelmatig te oefenen breng je er in tijd van nood als GPS uitvalt niet veel van terecht. Bovendien kost het tijd om een fix uit te werken. Er zijn diverse veelbelovende apps om het process te vereenvoudigen. Ik ga die mogelijkheden nog wel eens onderzoeken.

Er wordt ook "optical GPS" ontwikkeld, maar het zal nog wel even duren voor dit voor consumenten beschikbaar is: www.trexenterprises.com/Pages/...sors/opticalgps.html

Jammer dat er geen radiobakens voor radio richtingzoekers meer zijn. Ik heb nog een prachtig apparaat in de kast, volkomen obsolete.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 04 okt 2017 23:19 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 04 okt 2017 23:52 #879393

In mijn jonge jaren gingen we gewoon op gegist bestek naar Engeland. Geen electronica en geen marifoon. Wel een log en goed kompas met stuurtafel. Met goede bijgewerkte kaarten en nauwkeurig navigeren ging dat prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 05 okt 2017 05:52 #879397

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
johannesw schreef :
In mijn jonge jaren gingen we gewoon op gegist bestek naar Engeland. Geen electronica en geen marifoon. Wel een log en goed kompas met stuurtafel. Met goede bijgewerkte kaarten en nauwkeurig navigeren ging dat prima.

Weet je hoeveel procent strandingen er waren voóór GPS en hoeveel procent ná GPS. DEe wijlen directeur van de Enkhuizer ZeevaartSchool heeft daar ooit studie naar gedaan.
het verschil was rond de 80% minder strandingen t.g.v het hebben van GPS.

Het is goed het te kunnen zonder, maar niet romantisch worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 05 okt 2017 07:15 #879410

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
WADnWIND schreef :
johannesw schreef :
In mijn jonge jaren gingen we gewoon op gegist bestek naar Engeland. Geen electronica en geen marifoon. Wel een log en goed kompas met stuurtafel. Met goede bijgewerkte kaarten en nauwkeurig navigeren ging dat prima.

Weet je hoeveel procent strandingen er waren voóór GPS en hoeveel procent ná GPS. DEe wijlen directeur van de Enkhuizer ZeevaartSchool heeft daar ooit studie naar gedaan.
het verschil was rond de 80% minder strandingen t.g.v het hebben van GPS.

Het is goed het te kunnen zonder, maar niet romantisch worden.

ja, zou kunnen, vroegah... maar de situatie op zee is nu iets anders dan pak m beet 40 jaar geleden. Bootjes varen iets sneller, er zijn er meer en vooral een stuk groter. Meer obstakels, minder tonnen.
Goed zeemanschap laat je een GPS of ander hulpmiddel gebruiken. De betrouwbaarheid is in ieder geval groter dan die van een goedwillende astronavigator. Die ook een offday kan hebben. Of zeeziek is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 05 okt 2017 08:49 #879440

Zolang je gsm dekking hebt kan ik een oplossing bieden!

Mijn LoraStar radio kan gepeild worden door de gateways wanneer hij een melding doet ( elke 7 minuten).
De gepeilde positie wordt doorgegeven aan mijn website.
Daar kan je dan op zien waar je bent.
Posities peilen en doorgeven kost wel extra.

(Normaal gesproken gebruikt hij de interne gps natuurlijk, voor het doorgeven van een nauwkeurigere positie)

www.star-safety.com/product/19...-met-externe-voeding
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 05 okt 2017 09:23 #879453

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
Midden op de Noordzee?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 05 okt 2017 09:24 #879455

lees nu even de eerste zin, voordat je weer bijdehand gaat doen..
Zolang je gsm dekking hebt schrijf ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 05 okt 2017 22:59 #879805

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Tot een mijl of 10 uit de kust dus. Als ik van Rotterdam naar Cuxhaven vaar, dan zit ik slechts een paar uurtjes zonder GSM-bereik. Dus ja, het zou een oplossing kunnen zijn.

Maar ik kwam ook nog even deze opmerking tegen:37south schreef :
Kustnavigatie met papieren kaart, peilkompas, parallel lineaal zou iedereen met een boot moeten beheersen, maar hoeveel bekwame oude stempel zeilers zijn er nog?
Ik vind dit eigenlijk een beetje een negatieve insteek, en kom hem vaker tegen op het forum. Waar komt de veronderstelling vandaan dat men niet meer zonder elektronica zou kunnen? Komen we veel zeilers tegen die de basishandelingen met papieren kaart en analoge tools niet kennen? Ik niet hoor. Voorlopig zie ik bij vrijwel iedereen die met navigatie te maken heeft, gewoon een passer bij de kaartentafel. Met kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 04:58 #879819

Voorlopig zie ik bij vrijwel iedereen die met navigatie te maken heeft, gewoon een passer bij de kaartentafel. Met kaarten.

Ten minste bij een deel daarvan, valt dit onder dezelfde folklore als het olielampje wat aan boord schijnt te horen, hoewel men dat lampje nog wel weet te gebruiken.

Zoek voor de grap eens naar de termen "GPS" of "plotter" hier en sorteer van oud naar nieuw. Tekenend hoezeer de vraagstelling veranderd is de afgelopen 10 jaar. En dat is niet omdat apparatuur of accu's betrouwbaarder zijn geworden. We weten gewoon niet meer beter. Het bestaan van dit draadje is een voorbeeld daar van.
Laatst bewerkt: 06 okt 2017 04:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 05:59 #879827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29352
roozeboos schreef :
lees nu even de eerste zin, voordat je weer bijdehand gaat doen..
Zolang je gsm dekking hebt schrijf ik.

Excuus! :blush:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 07:11 #879847

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7670
Delphi32 schreef :
Tot een mijl of 10 uit de kust dus. Als ik van Rotterdam naar Cuxhaven vaar, dan zit ik slechts een paar uurtjes zonder GSM-bereik. Dus ja, het zou een oplossing kunnen zijn.

Maar ik kwam ook nog even deze opmerking tegen:37south schreef :
Kustnavigatie met papieren kaart, peilkompas, parallel lineaal zou iedereen met een boot moeten beheersen, maar hoeveel bekwame oude stempel zeilers zijn er nog?
Ik vind dit eigenlijk een beetje een negatieve insteek, en kom hem vaker tegen op het forum. Waar komt de veronderstelling vandaan dat men niet meer zonder elektronica zou kunnen? Komen we veel zeilers tegen die de basishandelingen met papieren kaart en analoge tools niet kennen? Ik niet hoor. Voorlopig zie ik bij vrijwel iedereen die met navigatie te maken heeft, gewoon een passer bij de kaartentafel. Met kaarten.

Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 08:38 #879904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27744
Tony2920 schreef :
Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )

In principe iedereen die Vaarbewijs II heeft. Of (maar dat zullen er minder zijn) TKN.
Overigens is een peiling op drie punten (als je wat verder uit de kust ligt, of op een paar mijl een bekende ton ziet) altijd beter. Je krijgt dan een driehoekje in de kaart en je weet vrij zeker dat je ergens binnen dat driehoekje zit..
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?

Dan blijven alleen de TKN-ers en de fanatieke serieuze autodidacten over, denk ik..
Laatst bewerkt: 06 okt 2017 08:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 09:12 #879922

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7075
Ach, waarom zo moeilijk doen voor de kust van Nederland: gewoon naar het oosten varen totdat je de 10m diepte tegen komt. Dan naar grof noord of zuid gaan varen en 10m aanhouden. Je komt dat vanzelf een uiterton tegen van 1 van de ingangen die van boeien voorzien zijn. Geen kruispeiling voor nodig, geen gps, geen lorastar (wat is dat eigenlijk?) en geen gsm :cheer:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 06 okt 2017 09:13 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 09:16 #879925

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27744
ErikSnel schreef :
Ach, waarom zo moeilijk doen voor de kust van Nederland: gewoon naar het oosten varen totdat je de 10m diepte tegen komt. Dan naar grof noord of zuid gaan varen en 10m aanhouden. Je komt dat vanzelf een uiterton tegen van 1 van de ingangen die van boeien voorzien zijn. Geen kruispeiling voor nodig, geen gps, geen lorastar (wat is dat eigenlijk?) en geen gsm :cheer:

Zoals Vandersmissen ooit schreef: als je op weg naar Engeland een Eskimo in een kajak tegenkomt, heb je iets te noordelijk aangehouden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 10:06 #879952

Tony2920 schreef :
Delphi32 schreef :
Tot een mijl of 10 uit de kust dus. Als ik van Rotterdam naar Cuxhaven vaar, dan zit ik slechts een paar uurtjes zonder GSM-bereik. Dus ja, het zou een oplossing kunnen zijn.

Maar ik kwam ook nog even deze opmerking tegen:37south schreef :
Kustnavigatie met papieren kaart, peilkompas, parallel lineaal zou iedereen met een boot moeten beheersen, maar hoeveel bekwame oude stempel zeilers zijn er nog?
Ik vind dit eigenlijk een beetje een negatieve insteek, en kom hem vaker tegen op het forum. Waar komt de veronderstelling vandaan dat men niet meer zonder elektronica zou kunnen? Komen we veel zeilers tegen die de basishandelingen met papieren kaart en analoge tools niet kennen? Ik niet hoor. Voorlopig zie ik bij vrijwel iedereen die met navigatie te maken heeft, gewoon een passer bij de kaartentafel. Met kaarten.

Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?

Probeer dan ook eens zo'n peiling met inbegrip van de invloed van stroom ( wat natuurlijk op de Noordzee vrij waarschijnlijk is). Toen ik in de 70er jaren TKN deed wist de instructuur daar geen methode voor te geven. Ik wist het toen(nu echt niet meer :blush: ) wel uit een navigatieboek van Bobby Schenk, ik meen dit boek:https://www.yacht.de/schenk/buch01.html wat destijds behandeld werd in een uitgave van YACHT. .
Overigens kwam ik het ook niet tegen toen ik zo'n 20 jaar geleden VB.II gedaan heb.
Raar eigenlijk.
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 11:01 #879979

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
Delphi32 schreef :
Tot een mijl of 10 uit de kust dus. Als ik van Rotterdam naar Cuxhaven vaar, dan zit ik slechts een paar uurtjes zonder GSM-bereik. Dus ja, het zou een oplossing kunnen zijn.

Maar ik kwam ook nog even deze opmerking tegen:37south schreef :
Kustnavigatie met papieren kaart, peilkompas, parallel lineaal zou iedereen met een boot moeten beheersen, maar hoeveel bekwame oude stempel zeilers zijn er nog?
Ik vind dit eigenlijk een beetje een negatieve insteek, en kom hem vaker tegen op het forum. Waar komt de veronderstelling vandaan dat men niet meer zonder elektronica zou kunnen? Komen we veel zeilers tegen die de basishandelingen met papieren kaart en analoge tools niet kennen? Ik niet hoor. Voorlopig zie ik bij vrijwel iedereen die met navigatie te maken heeft, gewoon een passer bij de kaartentafel. Met kaarten.

Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?

Probeer dan ook eens zo'n peiling met inbegrip van de invloed van stroom ( wat natuurlijk op de Noordzee vrij waarschijnlijk is). Toen ik in de 70er jaren TKN deed wist de instructuur daar geen methode voor te geven. Ik wist het toen(nu echt niet meer :blush: ) wel uit een navigatieboek van Bobby Schenk, ik meen dit boek:https://www.yacht.de/schenk/buch01.html wat destijds behandeld werd in een uitgave van YACHT. .
Overigens kwam ik het ook niet tegen toen ik zo'n 20 jaar geleden VB.II gedaan heb.
Raar eigenlijk.
Ad
Ad
Toen uk vb2 examen deed was de drift door stroming een gegeven.

Ik vaar nu zo'n 10 jaar regelmatig matig op zee en op basis van de beschikbaarheid van de gps in die periode, vind ik dit een behoorlijk hypothetische discussie.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 12:42 #880017

Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
Delphi32 schreef :
Tot een mijl of 10 uit de kust dus. Als ik van Rotterdam naar Cuxhaven vaar, dan zit ik slechts een paar uurtjes zonder GSM-bereik. Dus ja, het zou een oplossing kunnen zijn.

Maar ik kwam ook nog even deze opmerking tegen:37south schreef :
Kustnavigatie met papieren kaart, peilkompas, parallel lineaal zou iedereen met een boot moeten beheersen, maar hoeveel bekwame oude stempel zeilers zijn er nog?
Ik vind dit eigenlijk een beetje een negatieve insteek, en kom hem vaker tegen op het forum. Waar komt de veronderstelling vandaan dat men niet meer zonder elektronica zou kunnen? Komen we veel zeilers tegen die de basishandelingen met papieren kaart en analoge tools niet kennen? Ik niet hoor. Voorlopig zie ik bij vrijwel iedereen die met navigatie te maken heeft, gewoon een passer bij de kaartentafel. Met kaarten.

Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?

Probeer dan ook eens zo'n peiling met inbegrip van de invloed van stroom ( wat natuurlijk op de Noordzee vrij waarschijnlijk is). Toen ik in de 70er jaren TKN deed wist de instructuur daar geen methode voor te geven. Ik wist het toen(nu echt niet meer :blush: ) wel uit een navigatieboek van Bobby Schenk, ik meen dit boek:https://www.yacht.de/schenk/buch01.html wat destijds behandeld werd in een uitgave van YACHT. .
Overigens kwam ik het ook niet tegen toen ik zo'n 20 jaar geleden VB.II gedaan heb.
Raar eigenlijk.
Ad
Ad

Volgens mij is dat niet zo moeilijk.
Het enige verschil met niet stromend water is dat je er een stroomvector bij moet tekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 16:01 #880068

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
lodewijk stegman schreef :
Tony2920 schreef :
Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?

Dan blijven alleen de TKN-ers en de fanatieke serieuze autodidacten over, denk ik..

Hoezo?.....standaard kennis in VB2 hoor.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 06 okt 2017 16:06 #880069

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
En daarvoor zeilden ze ook al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 31 okt 2017 19:36 #887100

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
Hurleyzeiler schreef :
brambo schreef :
Wat te doen als GPS niet in werking is. Het is namelijk geen absolute zekerheid dat GPS ten alle tijden beschikbaar is.
Wanneer de GPS-signalen 'uit de lucht zijn' is er wel wat aan de hand (lokale verstoringen daargelaten).

Dan krijgen luchtverkeersleiders het best druk,
en weten geocatchers niet waar ze 'het' zoeken moeten.
Gelukkig weten wij raad met kompas, kaart, passer en potlood :)

De kans is vele male groter dat je met interferentie (storing) te maken krijgt dan dat er een systeemfout in GPS, Galileo of één van de anderen optreedt. Op open water heb je geen last van afdekking aan de horizon, dus tenzij er echt iets mis is met de dekking (uiterst zeldzaam) betekent geen ontvangst vaak dat er een stoorbron aan het werk is. Dat gebeurt vaker dank je denkt.

Luchtverkeersleiders krijgen het daar als het goed is helemaal niet drukker van. De meeste commerciële luchtvaart mag niet eens landen / navigeren op GPS (ze doen het in de praktijk misschien wel, maar ze moeten het zonder doen). De nederlandse vliegvelden moeten nog GNSS-gebaseerde aanvliegprocedures krijgen. Dit werkt met EGNOS, een zogenaamd "augmentation system" dat correcties doorstuurt en waarschuwt in het geval er iets mis zou zijn met 1 of meerdere van de satellieten.
Laatst bewerkt: 31 okt 2017 19:36 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 31 okt 2017 20:58 #887131

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
redshift schreef :
De meeste commerciële luchtvaart mag niet eens landen / navigeren op GPS (ze doen het in de praktijk misschien wel, maar ze moeten het zonder doen). De nederlandse vliegvelden moeten nog GNSS-gebaseerde aanvliegprocedures krijgen. Dit werkt met EGNOS, een zogenaamd "augmentation system" dat correcties doorstuurt en waarschuwt in het geval er iets mis zou zijn met 1 of meerdere van de satellieten.

Dat is al wel het geval. Vanaf augustsus 2020 moeten piloten die op instrumenten vliegen, dus zeker in de commerciële luchtvaart, daartoe ook officieel volledig in staat zijn/opleiding gevolgd hebben. Enroute op GPS is al tientallen jaren mogelijk en toegestaan. Dat hoefde nog niet zo nauwkeurig en daarvoor was EGNOS nog niet nodig. Er komen steeds meer routes waarbij een hogere laterale nauwkeurigheid en dus EGNOS nodig is. Voor vertikale nauwkeurigheid (hoogte), dus bij landingsprocedures, is EGNOS essentieel aangezien GPS zelf vertikaal veel te onnauwkeurig is, veel slechter dan horizontaal.

Ook zijn er al op diverse vliegvelden GNSS aanvliegprocedurs die zeker ook legaal gebruikt worden, ook op de kleinere velden zoals bijvoorbeeld Teuge en Budel. Een paar voorbeelden van GNSS approach procedures in Nederland:
Budel:
www.ais-netherlands.nl/aim/201...AD-2.EHBD-IAC-21.pdf
Eindhoven:
www.ais-netherlands.nl/aim/201...-2.EHEH-IAC-03-3.pdf
www.ais-netherlands.nl/aim/201...-2.EHEH-IAC-21-3.pdf
Groningen:
www.ais-netherlands.nl/aim/201...-2.EHGG-IAC-05-1.pdf
www.ais-netherlands.nl/aim/201...-2.EHGG-IAC-23-3.pdf
Teuge:
www.ais-netherlands.nl/aim/201...AD-2.EHTE-IAC-26.pdf


Echter Schiphol heeft dat soort approach procedures nog niet, wel GNSS arrivals:
www.ais-netherlands.nl/aim/201...D-2.EHAM-TRAN-06.pdf
www.ais-netherlands.nl/aim/201...D-2.EHAM-TRAN-06.pdf
Laatst bewerkt: 31 okt 2017 21:23 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen als GPS er niet is ? 31 okt 2017 21:25 #887136

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7670
Vinni schreef :
lodewijk stegman schreef :
Tony2920 schreef :
Leuk testje bij de Wintermeet, wie kan nog foutloos een positie bepalen op de kaart met opgave van 2 of 3 peilingen. ( variatie, deviatie, etc )
test 2 peiling met verzeiling . ( kompaskoers, drift, stroming, en 2 peilingen )
Op 20 willekeurige ZFers hoeveel zullen test1 en hoeveel test2 juist kunnen uitvoeren ?

Dan blijven alleen de TKN-ers en de fanatieke serieuze autodidacten over, denk ik..

Hoezo?.....standaard kennis in VB2 hoor.

Vinni

Ja, maar daarna waarschijnlijk nooit meer uitgevoerd.
Daarom zou een dergelijke oefening wel eens goed kunnen zijn. Maar dan ook met opzoeken van de stroming door gebruik maken van de stroomruiten en de datum en tijd ( voor de getijstand op te zoeken in de getijdentabellen ) Compenseren voor lokale tijd of niet afhankelijk van de getijdentabel etc etc) Hoeveel moet je compenseren als drift bij welke windkracht en welke hoek ten opzichte van de windrichting.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl