Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS 2watt of 5 watt

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 07:06 #1208451

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Dat is dus het probleem dat ik al eerder had zien aankoomen.
AIS is een technologie waar veel schepen aan kunnen deelnemen.
Maar ook aan dat veel is een maximum.
Eerst was AIS alleen voorzien voor zeeschepen, daarna kwam ook de binnnevaart en de pleziervaart erbij.
Als nu iedereen een AIS gaat kopen en gebruiken, soms ook in de jachthaven laten aanstaan, ( om als diefstalalarm te dienen ) dan komen we snel aan de limieten van deze technologie.
AIS is zinvol voor pleziervaart als je op zee gaat, en zeker bij minder goed weer.
Maar ik zie het nut er niet van in als je een dagje gaat zeilen in rustig gebied met goed weer.
( Aleen ontvangst kan altijd. )

Dus 2 watt of 5 watt. Doe maar 2 watt. Op een lage antenne.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 07:24 #1208459

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Tony2920 schreef :
Dat is dus het probleem dat ik al eerder had zien aankoomen.
AIS is een technologie waar veel schepen aan kunnen deelnemen.
Maar ook aan dat veel is een maximum.
Eerst was AIS alleen voorzien voor zeeschepen, daarna kwam ook de binnnevaart en de pleziervaart erbij.
Als nu iedereen een AIS gaat kopen en gebruiken, soms ook in de jachthaven laten aanstaan, ( om als diefstalalarm te dienen ) dan komen we snel aan de limieten van deze technologie.
AIS is zinvol voor pleziervaart als je op zee gaat, en zeker bij minder goed weer.
Maar ik zie het nut er niet van in als je een dagje gaat zeilen in rustig gebied met goed weer.
( Aleen ontvangst kan altijd. )

Dus 2 watt of 5 watt. Doe maar 2 watt. Op een lage antenne.

Daarbij is het een fantastische Big Brother toepassing. Zeker met MT er bij. Geen behoefte aan, dank u feestelijk. Dus ik heb t aan op zee, bij de Maasmond zeker, maar zeker niet altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 17:41 #1208715

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
3Noreen schreef :
Zoals gebruikelijk hier op ZF zien we kans om over te gaan op bashing in plaats van TS te informeren. Jammer. Goede dag nog verder.
Voor mij zelf. Misschien mijn antenne in het water steken dan kan die ook nog als dieptemeter werken en zit die in ieder geval niet te hoog.

Wat is dat nou weer voor (n)rare opmerking! We analyseren wat er kan gebeuren en dan dit.....



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 21 sept 2020 21:29 #1208869

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Vreemd dat ik na 2 pagina's niks lees over het grootste "voordeel" met SOTDMA behalve het slotsysteem.
Als je voor de keus staat ga je eerst eens de verschillen naast elkaar zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 08:52 #1208954

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
Antenne op 17m hoogte voor ontvangst, vandaag 956 (and counting) objects met zeer goede propagatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 08:59 #1208955

Praktijk en theorie, ik hoor hier niemand over atmosferische reflectie!
In het plaatje hierboven goed te zien, met een hoger vermogen is de "vervuiling" een stuk groter!
Mocht dat plaatje echter tot stand komen door relay stations?
Dan moeten ze daar maar iets aan gaan doen.

Wel erg handig dat je een bootje ziet op 100mijl :whistle:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 09:00 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 09:09 #1208961

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
atmosferische omstandigheden worden minder lijkt het nu, op piek ruim 1100 objecten.
en eh AIS wordt toch niet gerelateerd !?
plaatje was live ontvangst aan boord met Horizon marifoon GX2200
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 09:20 #1208966

Ik denk zomaar dat atmosferische reflecties juist erg slecht zijn voor de AIS ontvangst.
Vanwege het digitale karakter en de krappe timing van het protocol.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 09:40 #1208985

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
In Enkhuizen ontvang ik iets minder. Even een quick en dirty live test gedaan gedurende 10 minuten.
Aantal targets 218
Gemiddelde herhalings frequentie(tijd) 27.6 seconden (=0.46 minuut)

Bij 4500 slots/minuut is er dus theoretisch ruimte voor 2070 targets.
Bij mij is de 'ether vulling' dus slechts 11%, en bij syGabber in een vrij extreme situatie ook nog maar +-50%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 09:44 #1208989

Ik heb het hier al eerder geschreven, m.i. mij gaat het AIS aan zijn eigen succes ten onder.
Er worden nog steeds nieuwe transponders geïnstalleerd.
Straks is het niet alleen bij rotterdam vol, maar op alle plassen en meren.... :(

Het is bijna tijd voor een nieuw protocol.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 10:18 #1209002

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
@Roozeboos,
Dan heb je het AIS protocol nog niet helemaal begrepen. :) Het SOTDMA is self organising. Als het 'vol' is dan wordt het gereserveerde slot van een verweg target gebruikt. Blijft dus gewoon werken, alleen dat target verweg wordt weg gedrukt.

De Carrier Detect transponders kunnen tzt wel in de problemen komen. Maar de oplossing daarvoor (lagere antenne) is hier ook al meermaals voorbij gekomen.

Persoonlijk kan ik me geen situatie voorstellen waarin het ontvangen van 2000 targets niet genoeg is. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 10:23 #1209007

Nou gelukkig maar.

Hopelijk is je verklaring niet te kort door de bocht.
We zullen zien.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 10:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 10:33 #1209013

Overigens zou het verplichten van het uitzetten van de AIS transponder als je in een haven ligt al een stuk helpen.

Als ik met de Tapas langs een haven vaar is mijn multiview AIS scherm vol. Waarbij je dus de wel relevante bewegingen mist.
Ja, dan kan je dat nog gaan filteren, maar dan mis je de buiten de haven voor anker liggende schepen.

Transponders worden nu misbruikt als een soort T&T via MT.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 10:38 #1209015

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
roozeboos schreef :
Overigens zou het verplichten van het uitzetten van de AIS transponder als je in een haven ligt al een stuk helpen.

Als ik met de Tapas langs een haven vaar is mijn multiview AIS scherm vol. Waarbij je dus de wel relevante bewegingen mist.
Misschien dat de ontwerper van de multiview daar wat aan kan doen ;)
Ik heb dat probleem met mijn kaartplotter nooit...
Ja, dan kan je dat nog gaan filteren, maar dan mis je de buiten de haven voor anker liggende schepen.

Transponders worden nu misbruikt als een soort T&T via MT.
en daardoor verkoop jij minder trackers zeker? :evil:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 10:38 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 10:55 #1209023

Nou, wat een chaggrijn weer zeg.
No worries, ik ben al weer vertrokken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 10:59 #1209026

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
nardus schreef :
Vreemd dat ik na 2 pagina's niks lees over het grootste "voordeel" met SOTDMA behalve het slotsysteem.
Als je voor de keus staat ga je eerst eens de verschillen naast elkaar zetten.

Wat is dat "grootste voordeel" dan, behalve inderdaad de slot-afhandeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 11:06 #1209029

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
rooiedirk schreef :
@Roozeboos,
Dan heb je het AIS protocol nog niet helemaal begrepen. :) Het SOTDMA is self organising. Als het 'vol' is dan wordt het gereserveerde slot van een verweg target gebruikt. Blijft dus gewoon werken, alleen dat target verweg wordt weg gedrukt.

De Carrier Detect transponders kunnen tzt wel in de problemen komen. Maar de oplossing daarvoor (lagere antenne) is hier ook al meermaals voorbij gekomen.

Persoonlijk kan ik me geen situatie voorstellen waarin het ontvangen van 2000 targets niet genoeg is. :)

Het SOTDMA protocol is dus bedacht voor een probleem wat men, al of niet in de toekomst, ziet aankomen. Als TS nu minimaal €450,- aan een AIS transponder gaat uitgeven is het wel verstandig om er een aan te schaffen die in de toekomst goed blijft werken. Je kunt wel telkens je antenne lager gaan hangen maar dat is het paard achter de wagen spannen. Je wilt op zee minimaal op 7 mijl, maar liever nog 15 mijl afstand gezien en kunnen zien. Verder wordt het gebruik van een splitter dan ook steeds problematischer omdat je marifoon antenne dan ook omlaag gaat. Iets wat je niet wilt op zee.
Je antenne lager hangen heeft voor mij een analogie met je kop in het zand steken en ontkennen dat er een probleem is waar nota bene ook al een oplossing voor op de markt is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 11:17 #1209036

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
rooiedirk schreef :
l
Je kunt wel telkens je antenne lager gaan hangen maar dat is het paard achter de wagen spannen. Je wilt op zee minimaal op 7 mijl, maar liever nog 15 mijl afstand gezien en kunnen zien. Verder wordt het gebruik van een splitter dan ook steeds problematischer omdat je marifoon antenne dan ook omlaag gaat.

Met mijn antenne op 4 meter hoogte wordt ik door commerciële vaart met antenne op 25 meter hoogte vanaf 13,5 Nm gezien.

Mijn AIS ontvanger zit op 17 meter dus ik houdt ruimzicht op wat er op me afkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 12:17 #1209076

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Je wilt op zee minimaal op 7 mijl, maar liever nog 15 mijl afstand gezien en kunnen zien.
Maar op zee is er ook helemaal niets aan de hand. Ook niet voor de afzienbare toekomst.
En voor bv het IJsselmeer is het mi niet zo erg als je vanaf Enkhuizen niet alle bootjes bij Stavoren kunt volgen. Maar ook het IJsselmeer is dus nog lang niet 'vol', zou eventueel in de toekomst wel kunnen.
Je zou dus ook kunnen stellen dat er een oplossing is voor een probleem dat mischien in de (verre?)toekomst gaat voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 13:34 #1209114

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Zeilprutser schreef :
Praktijk en theorie, ik hoor hier niemand over atmosferische reflectie!
In het plaatje hierboven goed te zien, met een hoger vermogen is de "vervuiling" een stuk groter!
Mocht dat plaatje echter tot stand komen door relay stations?
Dan moeten ze daar maar iets aan gaan doen.

Wel erg handig dat je een bootje ziet op 100mijl :whistle:

Klopt, we hebben nog niet gesproken over "propagatie", dat kan, zeker de afgelopen weken, eenn grote rol spelen.

Het plaatje is enkel de ontvangst van 1 station (aan boord) denk ik met zekerheid, geen relais stations. Ik zit nu ruim 80 mijl noord van Vlie en zie de schepen in het westgat bij Schier.
Ik staat nu naast een walstation met de laptop.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 13:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 13:36 #1209115

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
roozeboos schreef :
Ik denk zomaar dat atmosferische reflecties juist erg slecht zijn voor de AIS ontvangst.
Vanwege het digitale karakter en de krappe timing van het protocol.

Klopt, dan ontstaan er meer AIS slot collisions, omdat de stations elkaar vaak niet meer kunnnen ontvangen en dezelfde slot dus vaker gebruikt worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 13:42 #1209119

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
@Roozeboos,
Dan heb je het AIS protocol nog niet helemaal begrepen. :) Het SOTDMA is self organising. Als het 'vol' is dan wordt het gereserveerde slot van een verweg target gebruikt. Blijft dus gewoon werken, alleen dat target verweg wordt weg gedrukt.

De Carrier Detect transponders kunnen tzt wel in de problemen komen. Maar de oplossing daarvoor (lagere antenne) is hier ook al meermaals voorbij gekomen.

Persoonlijk kan ik me geen situatie voorstellen waarin het ontvangen van 2000 targets niet genoeg is. :)

Het SOTDMA protocol is dus bedacht voor een probleem wat men, al of niet in de toekomst, ziet aankomen. Als TS nu minimaal €450,- aan een AIS transponder gaat uitgeven is het wel verstandig om er een aan te schaffen die in de toekomst goed blijft werken. Je kunt wel telkens je antenne lager gaan hangen maar dat is het paard achter de wagen spannen. Je wilt op zee minimaal op 7 mijl, maar liever nog 15 mijl afstand gezien en kunnen zien. Verder wordt het gebruik van een splitter dan ook steeds problematischer omdat je marifoon antenne dan ook omlaag gaat. Iets wat je niet wilt op zee.
Je antenne lager hangen heeft voor mij een analogie met je kop in het zand steken en ontkennen dat er een probleem is waar nota bene ook al een oplossing voor op de markt is.

Je moet het anders zeggen:
SOTDMA was en is het oorspronkelijke protocol, dat gaat ook uitstekend. Zelfs nog redelijk als het "vol" lijkt.
Om het betalen voor patenten te voorkomen heeft True Heading in 2007 het CSDMA protocol bedacht voor (low budget) klasse-B. In de veronderstelling dat de drukte (in Zweden) wel mee valt.
Op zich slim bedacht en een gouden zet gebleken in 2007.
Totdat....nu dus het echt druk wordt. Daarom hebben 2 fabrikanten nu toch maar het SOTDMA protocol verwerkt in klasse-B, te weten SRT en Oceansignal.
Het patent is verlopen en mag dus vrijelijk gebruikt worden. Het CSDMA patent is opgekocht door SRT.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 13:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 13:44 #1209121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
PvO schreef :
roozeboos schreef :
Overigens zou het verplichten van het uitzetten van de AIS transponder als je in een haven ligt al een stuk helpen.

Als ik met de Tapas langs een haven vaar is mijn multiview AIS scherm vol. Waarbij je dus de wel relevante bewegingen mist.
Misschien dat de ontwerper van de multiview daar wat aan kan doen ;)
Ik heb dat probleem met mijn kaartplotter nooit...
Ja, dan kan je dat nog gaan filteren, maar dan mis je de buiten de haven voor anker liggende schepen.

Transponders worden nu misbruikt als een soort T&T via MT.
en daardoor verkoop jij minder trackers zeker? :evil:

OpenCPN heeft zo'n functie. alles onder een ingestelde snelheidsgrens kan je uit zetten, echter....
Als je tegenstrooms zeilt en bijna stil staat, wordt je dus niet meer gezien....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 13:47 #1209124

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
rooiedirk schreef :
@Roozeboos,
Dan heb je het AIS protocol nog niet helemaal begrepen. :) Het SOTDMA is self organising. Als het 'vol' is dan wordt het gereserveerde slot van een verweg target gebruikt. Blijft dus gewoon werken, alleen dat target verweg wordt weg gedrukt.

De Carrier Detect transponders kunnen tzt wel in de problemen komen. Maar de oplossing daarvoor (lagere antenne) is hier ook al meermaals voorbij gekomen.

Persoonlijk kan ik me geen situatie voorstellen waarin het ontvangen van 2000 targets niet genoeg is. :)

Ter illustratie:
Toen ik een antenne aansloot bij het havenbedrijf Rotterdam hqad ik "zomaar" 1700+ targets.
Het zelfde in Amsterdam met een test ontvanger op 3 meter hoogte "zomaar" 1500 targets.

Bij een systeem hoop je toch wel gemiddeld onder de 50% belasting te blijven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS 2watt of 5 watt 22 sept 2020 13:52 #1209129

En dan wordt hier beweerd dat zee geen probleem is. Je moet toch een haven in uiteindelijk.
Ik blijf erbij dat het tijd is voor een systeem wat niet volloopt.

Want er komen er meer en meer.

Maar goed, ik zal ophouden met zeuren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 13:53 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl