Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Routering voor dummies

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:16 #1358303

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28977
Heb je wel de conventionele middelen aan boord en beheers je die....?

Dus papieren kaart, passer, parallel liniaal, GPS.

Wellicht ene compleet overbodige vraag, maar toch...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 11:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:24 #1358306

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Heb ik en beheers ik ook wel. Vroeger nog regelmatig op gegist bestek en met een radiorichtingzoeker heen en weer naar Engeland gevaren. O.a. Whitby, toch een paar dagen varen. Luisterend naar de weersvoorspelling van de BBC via dezelfde radiorichtingzoeker. Waar blijft de tijd.
Maar het gaat hier dus om weerroutering.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 11:25 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:25 #1358307

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7061
Navtex geeft in ieder geval weerberichten in tekst en ook waarschuwingen. Is verder op zee en zonder internet access een aardige fall back.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:27 #1358308

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Dus toch Navtex :woohoo:
Ik hoor La Mavare tot hier grommen ...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:30 #1358310

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27411
Mi Dushi schreef :
3Noreen schreef :
Op zich een leuk onderwerp voor een nieuw draadje. Ik ben halve wegen Terschelling - ~Egersund en het weer slaat om. Wat zijn dan mijn mogelijkheden ?
Dat interesseert me wel.
Ik heb een plotter met Navionics en papieren kaarten. Nog geen internettoegang buiten bereik van antennes op de wal. Ik overweeg eventueel een tablet voor navigatie, als ik daar iets zinnigs mee kan doen.
Hoe kan ik het aanpakken?

Er zit wat frictie tussen de quote van 3Noreen en de naam van de draad. Althans in mijn optiek.

Routering is naar mijn idee het uitdokteren van een ideale route (snelste, comfortabelste, veiligste, you name it) aan de hand van een aantal parameters.
Er bestaat software voor. Onder andere het programma qtVlm (meltemus.com/index.php/en/) biedt uitgebreide mogelijkheden. Ook met OpenCPN is er het één en ander mogelijk. Om goed te kunnen routeren over meerdere dagen, moet er wel een betrouwbare meerdaagse weersverwachting voorhanden zijn. Theoretisch komt de situatie zoals voorgesteld door 3Noreen dus niet voor. Die weersomslag zou in de verwachting moeten zitten..

Goed. Dan heb je dus een routering uitgewerkt en dan slaat het weer om. Opnieuw routeren? Of gewoon met je boerenverstand en jan-boeren-fluitjes-inzichten een verstandige herziening van het oorspronkelijk plan doorvoeren?
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 11:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:35 #1358311

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Kwam uit het draadje Weerinformatie op zee. Ik heb iets te weinig gequote.3Noreen schreef :
Dit draadje doorlezend kan ik je aanraden je te verdiepen in de nieuwe mogelijkheden die de laatste 15 jaar wat betreft routering zijn bijgekomen. Dat maakt echt een wereld van verschil. Wat dat betreft is het wiel echt opnieuw uitgevonden.
Om op een zinnige manier je route te kunnen aanpassen onderweg heb je weerkaarten of grib files nodig.

Op zich een leuk onderwerp voor een nieuw draadje. Ik ben halve wegen Terschelling - ~Egersund en het weer slaat om. Wat zijn dan mijn mogelijkheden ?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:39 #1358315

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7061
Wadloper schreef :

Goed. Dan heb je dus een routering uitgewerkt en dan slaat het weer om. Opnieuw routeren? Of gewoon met je boerenverstand en jan-boeren-fluitjes-inzichten een verstandige herziening van het oorspronkelijk plan doorvoeren?

Als het weer omslaat ben je wellicht wat laat. Liever eerder je plan aanpassen. Maar je gaat dan aanpassen op basis van de informatie die je hebt. Daarom kan bv Navtex toch wel wat helpen.

Een voorbeeld Navtex bericht:

2022-01-11 04:30:44 (LV) AREA: P
Receiver Nr.: 2 (NL)
ZCZC PE24
NETHERLANDS COASTGUARD
METEOROLOGICAL FORECAST NR. 24 110110 UTC JAN
FORECAST DUTCH EEZ ISSUED AT 23:50 UTC 100122
THERE ARE NO WARNINGS.

SYNOPSIS
HIGH, ._)1_3,3(0___3' )855)3. A TROUGH OVER
SCOTLAND MOVES SOUTHEASTWARD AND REACHES THE SOUTHERN PART
OF THE NORTH SEA AT THE END OF THE PERIOD.

FORECAST VALID TUESDAY 03:00 TILL TUESDAY 15:00 UTC

THAMES
SOUTH TO SOUTHWEST 4-5.
LATER LIGHT RAIN OR DRIZZLE.
MODERATE TO GOOD, IN PRECIPITATION POSSIBLY POOR.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER.


HUMBER
SOUTH 5-6, LATPYMWPPJFM_PJHMHZMJZCHD_PJ_M_PH_NOGJZZMSF_DHMYFMZYMWYFAASP_MODERATE TO GOOD, IN PRECIPITATION POSSIBLY POOR.
WAVEHEIGHT AROUND 1.5 METER.


GERMAN BIGHT
SOUTH 5-6.
LATER LIGHT RAIN OR DRIZZLE.
MODERATE TO GOOD, IN THE SOUTHEASTERN PART LOCALLY FOG, IN
PRECIPITATION POSSIBLY POOR.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER INCREASING 1.5-2.0 METER.


DOGGER
SOUTH 5-6 DECREASINESQNGPDZPQDBCR_ZZMSF_DHMYFMZYMWYFAASP_MGSHPYMWYE_GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.5-2.0 METER DECREASING 1.0-1.5 METER.


FORECAST VALID TUESDAY 15:00 TILL WEDNESDAY 03:00 UTC

THAMES
SOUTH TO SOUTHWEST 4-5 DECREASING NORTH 3-4_)8__5 4-8, 94 $48++)3, GRADUALLY DRY.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER DECREASING 0.5-1.0 METER.


HUMBER
SOUTHWEST 3-5 SOK_OHYSINSING NORTH 3-4.
LIGHT RAIN OR DRIZZLE, GRADUALLY DRY.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER DECREASING 0.5-1.0 METER.


GERMAN BIGHT
SOUTH TO SOUTHWEST 5-6, SOON DECREASING NORTH TO NORTHWEST
3-4.
FIRST LIGHT RAIN OR DRIZZLE.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1539(_ $3:43-'8,_ 0.5-1.0 METER.


DOGGER
NORTHWEST 3-4 BACKING WEST.
GOOD, MODERATE TO POOR IN PRECIPITATION.
WAVEHEIGHT 1.0-1.5 METER DECREASING 0.5-1.0 METER.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:41 #1358317

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Maar goed. Ik weet dus dat er software bestaat voor routeren, maar ik verdwaal in de mogelijkheden.

Hoe kan een verstokte toerzeiler als ik daar iets zinvols mee doen? Als ik in eerste instantie bereid ben om nog een tablet te kopen, naast de plotter die ik al heb. Moet eens kijken of ik met de B&G plotter zelf iets met gribs kan doen, over de Navionics kaart heen. Maar routeringssoftware zal ik daar wel niet mee kunnen gebruiken. En ik zal iets moeten hebben om bijgewerkte GRIB-files van het gebied waar ik zit te downloaden.

Edit: wat bij mijn boot ook ontbreekt is een polar. Niet te vinden voor een HR 312. Heb je ook nodig voor routeren, niet?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 11:47 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:47 #1358322

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27411
ErikSnel schreef :
Als het weer omslaat ben je wellicht wat laat. L

Ja, dat snapte ik ook nog wel. Je blijft de weerberichten natuurlijk volgen.
En je gaat over aanpassing denken als de weerberichten anders uitpakken dan de berichten waarop de routering is gebaseerd.

Maar ik zal er niet omheen draaien, en je voelde hem misschien al aankomen: ik vind het hele fenomeen 'routering', zeker als je daarvoor software gebruikt, nogal overrated. Je laat een route uitzoeken door een algoritme op basis van input met een beperkte waarde. Hoe zit dat algoritme in elkaar? Welke waarde kent het toe aan welke parameters?

Het komt mij voor dat je op basis van je eigen ervaring en een betrouwbaar weerbericht zèlf in staat moet zijn om tot bepaalde conclusies te komen. Dan ken je tenminste de overwegingen die tot die conclusie hebben geleid.
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 11:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:51 #1358324

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7061
Mi Dushi schreef :
Maar goed. Ik weet dus dat er software bestaat voor routeren, maar ik verdwaal in de mogelijkheden.

Hoe kan een verstokte toerzeiler als ik daar iets zinvols mee doen? Als ik in eerste instantie bereid ben om nog een tablet te kopen, naast de plotter die ik al heb. Moet eens kijken of ik met de B&G plotter zelf iets met gribs kan doen, over de Navionics kaart heen. Maar routeringssoftware zal ik daar wel niet mee kunnen gebruiken. En ik zal iets moeten hebben om bijgewerkte GRIB-files van het gebied waar ik zit te downloaden.

Edit: wat bij mijn boot ook ontbreekt is een polar. Niet te vinden voor een HR 312. Heb je ook nodig voor routeren, niet?

Dat is de technische benadering. Maar gebaseerd op enige mate van weerinformatie kan je ook zonder computer een route uitdenken die beter past bij de veranderde omstandigheden.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:54 #1358326

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2823
Wadloper schreef :
Goed. Dan heb je dus een routering uitgewerkt en dan slaat het weer om. Opnieuw routeren? Of gewoon met je boerenverstand en jan-boeren-fluitjes-inzichten een verstandige herziening van het oorspronkelijk plan doorvoeren?

Ik ben een voorstander van het verstandig gebruik van apparatuur en software. Maar bij routering ligt de grens. Dat is te leuk om aan software over te laten, zelfs als die het beter kan. Dan liever de JBF-methode.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 11:56 #1358327

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Makkelijke instap zou kunnen zijn dat je op je laptop Zygrib download voor ophalen van de gribfiles, en opencpn met de weather routing plugin. Met de goedkeuring van alle grumpy oudgedienden hier kun je dan een beeld krijgen van wat je er aan zou kunnen hebben, en wat je er niet aan zou kunnen hebben.

geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:07 #1358331

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4712
Mi Dushi schreef :
Edit: wat bij mijn boot ook ontbreekt is een polar. Niet te vinden voor een HR 312. Heb je ook nodig voor routeren, niet?

Ik zou gewoon een club certificaat van een andere 312 pakken. Bij deze.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:07 #1358332

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 510
ironman schreef :
Makkelijke instap zou kunnen zijn dat je op je laptop Zygrib download voor ophalen van de gribfiles, en opencpn met de weather routing plugin. Met de goedkeuring van alle grumpy oudgedienden hier kun je dan een beeld krijgen van wat je er aan zou kunnen hebben, en wat je er niet aan zou kunnen hebben.


Zygrib heeft al jaren geen ontwikkeling meer, gebruik daar Xygrib voor nu.

Je kan op de Ipad ook routeren met Weather4D, die verwacht wel een polar van je boot, maar die kan je ook zelf maken of een soortgelijke boot opzoeken op een ORC database.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:09 #1358334

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7061
MiDushi, als TS is het misschien handig als je wat kaders zet voor wat je bereidt bent om te regelen qua communicatie. Afhankelijk daarvan wordt de oplossing totaal anders, dat zie je al aan de antwoorden tot nu toe!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:16 #1358335

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27411
ironman schreef :
Met de goedkeuring van alle grumpy oudgedienden hier kun je dan een beeld krijgen van wat je er aan zou kunnen hebben, en wat je er niet aan zou kunnen hebben.

Gaan we het meteen weer over die boeg gooien?
Ik wijs er even fijntjes op dat Mi Dushi zelf een oudgediende is. Hij zal ongetwijfeld alle input op waarde kunnen schatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:24 #1358339

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14722
Zonder een duidelijk idee van de snelheid van je boot bij een bepaalde windrichting en sterkte kun je uiteraard niet een planning maken.
De ultieme vorm is natuurlijk een polardigram van je boot.

Stel je hebt voor vertrek een gribfile binnen gehaald en daarmee maak je met OpenCpn en de routing plugin een route. Die ziet er voor mijn boot, vooropgesteld dat ik nu halve wegen Noorwegen zou zijn er zo uit.





Nu laat ik de tijd opschuiven en zou volgens mijn plan woensdag 6 uur UTC de Noorse kust naderen.
De boot bevind zich dan volgens planning op ter hoogte van het rondje op de route ± 25 mijl ten zuiden van Egersund. Volgens de gribfile een halfwindse koers 5bf





Nu vang ik een weerbericht op die een veel hardere westen wind voorspeld voor morgen ochtend.

Nu heb ik de keuze. Ga ik door met mijn plan ? Of verleg ik mijn koers naar het oosten zodat ik een haven kan aanlopen aan de zuidkust van Noorwegen die een hogerwal beschutting bied.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:24 #1358340

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Ik vind jou helemaal geen grumpy oudgediende ;-) ik was overigens wel een knipoog vergeten.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:40 #1358345

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27411
ironman schreef :
Ik vind jou helemaal geen grumpy oudgediende ;-) ik was overigens wel een knipoog vergeten.

Nou, ik ben het natuurlijk wèl. In toenemende mate, zelfs.
Gelukkig schijnt vandaag de zon weer, zijn de tanks van Poetin nog niet hier, is het Covid-gedoe even vèr weg en ga ik zodadelijk misschien wel lekker even naar de boot. Ik mag dus eigenlijk helemaal niet klagen!

Aan smilies doe ik overigens niet, zoals je weet. En ik wantrouw de smilies van anderen.

Maar je hoeft mijn wangedrag natuurlijk niet meteen zo pregnant te etaleren! Heb je dat? Mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 12:59 #1358347

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8125
ironman schreef :
Makkelijke instap zou kunnen zijn dat je op je laptop Zygrib download voor ophalen van de gribfiles, en opencpn met de weather routing plugin. Met de goedkeuring van alle grumpy oudgedienden hier kun je dan een beeld krijgen van wat je er aan zou kunnen hebben, en wat je er niet aan zou kunnen hebben.


Ik snap dat er een programmatje is wat iets uitspuugt.

Maar dan moet je veel dingen juist hebben:
Grib moet een beetje kloppen (zeker in de buurt van de kust en ook midden op een grote zee klopt daar weinig van),
Polar van je boot moet kloppen, niet zoals die in de ORC staat, maar zoals jij zelf zeilt.

En wat met de invloed van golven en de interactie met de bodem?

Zoals we in het toeslagenschandaal hebben kunnen leren, kun je niet vertrouwen op de uitkomst van welk algoritme dan ook, als je niet de hele keten van oorzakelijkheid kunt navolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:10 #1358349

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
ironman schreef :
Makkelijke instap zou kunnen zijn dat je op je laptop Zygrib download voor ophalen van de gribfiles, en opencpn met de weather routing plugin.
Zygrib heb ik al gebruikt. Xygrib zal ik installeren. En OpenCPN wil ik al langer eens bekijken. Ik ga er mee aan de slag.

Maar onderweg zou ik liever een tablet gebruiken dan een PC. Ik denk: makkelijker te hanteren, zeker als het weer omslaat, en minder stroomverbruik.

Jappe schreef:
Je kan op de Ipad ook routeren met Weather4D
Alleen voor iPad, niet, Weather4D? Ik heb al eens gekeken naar een stevige tablet, die je ook in de zon goed kan gebruiken en kwam uit op de Sailproof. Maar die draait alleen op Android of (godbetert) Windows. Met Windows kan ik trouwens wel leven als het gaat om een dedicated navigatietablet. Welke software is voor Android en Windows aan te raden voor mij?
Dus toerzeiler, geen hobbyist wat betreft elektronica en software.

@ErikSnel
Ik zou me kunnen voorstellen dat ik investeer in satelietcommunicatie, (Garmin Inreach of Iridium bijvoorbeeld), maar moet me eens verdiepen in hoeveel dat kost. Als het een betaalbaar toestel is en kortlopende abonnementen mogelijk zijn is dat een optie.
Ik geef toe dat ik wat op de zaken vooruit loop. Als de oude schuit is opgeknapt eerst maar eens langs de kust. Maar vooruitdenken kan nooit kwaad.

@JotM
Dank voor het ORC certificaat. Polar: check. Al zal ik meestal wel langzamer gaan dan een wedstrijdzeiler.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:19 #1358353

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14722
Mi Dushi schreef :
Alleen voor iPad, niet, Weather4D?

Volgens mijn weten gebruiken Sunday en Noballast Weather4D. Misschien mengen zij zich in deze draad.
OpenCPN is leuk dat je thuis zonder kosten een idee kunt krijgen wat zo'n programma voor jou kan doen.
Het neemt veel rekenwerk uit handen. Vroeger was je uren boven de kaart met een passer in de weer. En dan nog kon je maar een beperkt aantal opties doorrekenen.
En vroeger had je als je geluk had weerverwachtingen voor een heel groot gebied 1 windsterkte/richting en per 6 uur. Zo'n programma kan per 15 minuten rekenen als je dat wilt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:20 #1358354

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
3Noreen schreef :
Nu vang ik een weerbericht op die een veel hardere westen wind voorspeld voor morgen ochtend.

Nu heb ik de keuze. Ga ik door met mijn plan ? Of verleg ik mijn koers naar het oosten zodat ik een haven kan aanlopen aan de zuidkust van Noorwegen die een hogerwal beschutting bied.
Dit is een beetje een cliffhanger. Ik weet niet of je daar weerroutering voor nodig hebt. Die laatste 25 M gaat lukken. De keuze is: daar naartoe of een langere tocht naar het oosten om morgen hoge wal te hebben. En daar eventueel in het donker aankomen. Als het al harder begint te waaien misschien.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:30 #1358356

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7061
Wij gebruiken ook Weather4D, werkt erg mooi.
Maar je moet toch ook eigen intelligentie erop leggen, W4D geeft je de optimale route naar een gekozen bestemming, op basis van de globale weersontwikkeling die je in de grib files ziet kan je ervoor kiezen om een andere bestemming te berekenen en dan te kijken hoe dat uitkomt.

Naar dezelfde bestemming hebben wij op een meerdaagse zeetocht wel eens uitgebreid zitten puzzelen, kunnen we nu beter N aanhouden en hoe komt dat uit, of meer Z en hoe komt het dan uit. Zeker ivm kruisen van shipping lanes relevante denk excersities. En ook op basis van verwachte golfhoogte etc
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Routering voor dummies 11 jan 2022 13:31 #1358357

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14722
Mi Dushi schreef :
3Noreen schreef :
Nu vang ik een weerbericht op die een veel hardere westen wind voorspeld voor morgen ochtend.

Nu heb ik de keuze. Ga ik door met mijn plan ? Of verleg ik mijn koers naar het oosten zodat ik een haven kan aanlopen aan de zuidkust van Noorwegen die een hogerwal beschutting bied.
Dit is een beetje een cliffhanger. Ik weet niet of je daar weerroutering voor nodig hebt. Die laatste 25 M gaat lukken. De keuze is: daar naartoe of een langere tocht naar het oosten om morgen hoge wal te hebben. En daar eventueel in het donker aankomen. Als het al harder begint te waaien misschien.

Impliciet in mijn cliffhanger zitten twee wetenswaardigheden.
- Je kunt met het zeer beperkte weerbericht van navtex zien dat je gribfile niet meer geheel klop met de jongste weer ontwikkelleningen.
- Als je op de positie waar je op het moment dat je dat bericht ontvangt Dat was om 12.30 uur vandaag (blauwe driehoek) en je hebt dan nog 160 mijl te gaan. Je kunt dan zonder extra mijlen naar Kristiansand uitwijken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl