Erikdejong schreef :
Lijkt het maar zo op de foto, of is het onderlijk van het groozeil wat kort?
Nee, de giek is iets te lang. Dat vertekend nog eens door dat de achterste 50cm zowiezo niet bruikbaar is vanwege het verjongde einde met grootschoot beslag en eindbeslag. Ik heb er een zwart tapeje op geplakt tot waar ik dacht dat de onderlijkstrekker zou kunnen aangrijpen. Echter, bij het inmeten van het zeil heb ik besloten mij niet te laten leiden door de maat van de giek (afkomstig van een Formula40 race catamaran) maar door de specs van Farrier.
Zowiezo heb ik een verlengde mast zodat de boot niet beperkt wordt door het ingebouwde rif van de standaard mast

Farrier noemt het de F39
R(ace) uitvoering. Het grootzeil volgens zijn specs moest 59,3m
2 zijn maar is 63,5m
2 geworden. Vanaf het tweede rif voldoet het oppervlak weer aan de specs van de boot met de standaard mast. Dus ik heb er vooral voordeel van bij licht weer

maar zal dus ook iets eerder moeten reven.
De zelfkerende en reefbare HA fok met softhanks aan de dyneema voorstag is nog enigszins uitgebouwd met vier verjongde horizontale zeillatten. De voordriehoek is maximaal benut met een HA zeiloppervlak van 24,7m
2. Dat is nog steeds iets kleiner dan de standaard fok van 28,2m
2. Dat is de prijs die ik voor het zelfkerende principe moet betalen.
De vleugelmast doet ook nog mee met zo’n 5,5m
2. Ik heb gemerkt dat ze daar op de ligplaats ook al mee weg wil zeilen
Op de uitschuifbare boegspriet komt nog een screecher op rol. Die is nog in bestelling. In de nabije toekomst komt er waarschijnlijk nog een gennaker bij, maar eerst maar eens hier mee van start gaan.
De belangrijkste schoten zijn sterk vertraagd en uitgevoerd als “German “Sheeting” maar dan niet dubbel aan stuurboord en bakboord maar dubbel op het kajuitdak en achter het stuurwiel. Dus op beide posities bedienbaar. Deze setup elimineert tevens de lengte veranderingen door het draaien van de mast.
Overigens ben ik zwaar onder de indruk van de kwaliteit van de zeilen, voorzover ik dat als leek kan zeggen tenminste. Alle details zijn uitermate sterk en zorgvuldig uitgevoerd. Voor zover ik nu kan zien is de vorm prima. Onder zeil zal dat nog moeten uitwijzen maar ik heb daar alle vertrouwen in. De zeilen zijn met grote kennis van zaken ontworpen (ik zat er bij) en het definitieve ontwerp is nog getoetst door een gerenommeerde multihull zeilontwerper in Denemarken.
Dus tot nu toe erg tevreden
Edit: De stackhoogte valt dan weer tegen, ondanks dat de halshoek vlak boven dek aangrijpt. Toch maar wat maststeps besteld