Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Brrr, levensgevaarlijk die open vuurtjes in je kajuit. Om dit nu "tips" te noemen...
Overigens hoef je een katalysatorkachel niet aan te steken omdat de katalysator in dat ding zelf de verbranding op gang brengt . Als dat niet (meer) gebeurt is de katalysator waarschijnlijk "vergiftigd" en kun je hem beter weggooien.
Of hij het wel doet is makkelijk vast te stallen want zo'n ding wordt best nog wel warm en op den duur best heet.
Overigens zijn gastoestellen met een aangebouwd gaspatroon op een boot uit den boze en in de normen niet toegestaan.
Ze zijn meer voor de camping waar immers gas zich bij lekken niet ergens onderin kan opzamelen.
Op mijn vorige boot zat ook zo'n ding toen ik hem kocht maar ik heb hem maar zelden gebruikt en vrij snel weggegooid.
Ad
Op de Blue-cat en dezelfde uitvoering van Coleman zit een piezo-ontsteker, die moet je dus wel degelijk aansteken.
Heb me ook enigszins ingelezen in het gegeven katalysator, Het proces speelt zich voornamelijk in het uitlaat-traject af.
Waarom Campinggaz en Coleman het dan katalysator kachel noemt is mij een raadsel.
Ook in mijn vorige post al aangegeven dat met gezond verstand het best kan, het kacheltje staat zeevast en
ik bewaar de brandstoffen buiten wanneer ik de kachels niet gebruik, ook het bijvullen van brandstof doe ik buiten.
( nieuw blik erop of de tank van de Zibro bijvullen)
André