HPV schreef :
over die uitlaat door de spiegel:
Ik heb een aantal jaren geleden een probleem gehad met de brandstof waardoor de webasto 3500 kachel als een idioot begon te roeten. Na veel gedonder en diverse keren weer retour reparateur (toen we nog niet wisten dat het aan de brandstof lag) op een avond de -bij de dealer perfect werkende- kachel weer ingebouwd en opgestart.
Na een minuut of wat bereikte deze het volle vermogen waarbij de uitlaat witheet werd en licht begon te geven (geen geintje)
Er kwam een puntige gele vlam uit van zeker 20cm en een dikke roetpluim... Gauw weer uit gezet...
De uitlaatdoorvoer was zo heet geworden dat de lasnaad tussen flens en buis was losgegaan en onder de flens was -ondanks de hittebestendige pakking- het polyester bruin verkleurd.
Uiteindelijk met een nieuwe kachel op een losse tank en bijvullen met verse diesel de winter doorgekomen. Oude kachel heeft het nog jaren gewoon goed gedaan bij de volgende eigenaar.
Wat er uiteindelijk in de brandstof heeft gezeten ben ik nooit achter gekomen, vele malen gereinigd, doorgespoeld enz. Er zal iets met een katalyserende werking in hebben gezeten dat het verbrandingsproces behoorlijk verziekte. (O2 in de uitlaat was keurig iets van 7%, maar CO ging over de 1 miljoen ppm)
Schimmeltje of zo.
Sinds GTL geen last meer overigens, doe nu alweer een paar jaar met de brandervliezen ondanks veel gebruik in de winter.
dus die pakkingen zou ik er wel tussen doen ja...
Katalyserende werking is uiterst onwaarschijnlijk want dan zou je juist een goede verbranding moeten hebben en weinig CO.Bovendien wordt een vlam echt niet heter door katalyse .De ontstane verbrandingswarmte wordt enkel en alleen veroorzaakt door de verbranding van de componenten in de dieselolie, dus hoofdzakelijk koolstof en waterstof , tot kooldioxide en water en , bij te weinig verbrandingslucht, koolmonoxide.
Een te hoge temperatuur in de uitlaat ligt volgens mij eraan dat de vlam zijn warmte niet kwijt kan aan de op te warmen verwarmingslucht. Te weinig verwarmingslucht dus of gewoon teveel brandstof.
Ik denk het laatste want samen met de normale hoeveelheid aangevoerde verbrandingslucht geeft dat dan een hoog CO gehalte.
Waarschijnlijk ets in de regeling van de hoeveelheid diesel dus.
Ad