Yellow Boat schreef :
Misschien moet je zo'n kachel wel in een gasdichte omkasting plaatsen met een ontluchting naar buiten ( net als een gasfles dus) . Dan hoef je in ieder geval niet zo bang te zijn voor uitlaatgassen die direct in de boot komen. Uiteraard is ook de uitlaat in de spiegel ook beter dan aan de zijkant zoals je vaak ziet. Die van de motor zit imemrs niet voor niets ook in de spiegel.Dan is de kans in ieder geval kleiner dat er uitlaatgas terug de kajuit in komt
Je bent problemen aan het oplossen die er niet zijn. Ik ben ten eerste helemaal niet bang dat er uitlaatgassen in de boot komen, zie eerder. Het verbrandingscircuit van deze kachels is volledig gesloten. Ze zitten in tienduizenden vrachtwagens, campers, caravans en boten en ik ken niet één geval dat daar een probleem mee is. Een gasdichte omkasting is een hilarisch voorstel, daarmee kan de kachel niet meer werken omdat er dan geen toevoer van ventilatielucht meer mogelijk is. Los daarvan, om de verbrandingskamer zit al een gasdichte omkasting, ingebouwd in de kachel zelf.
De plaats van de uitlaat moet niet net naast een openslaand kajuitraampje van je achterhut zitten uiteraard. Maar de plaats aan de buitenzijkant van de kuipleuning, zoals op de il Cigno het geval is, kan prima.
Edit: de veiligheidsbewaking van deze Truma kachels is zeer kritisch. Als er maar iets afwijkt (gasdruk te hoog, te laag, blokkering uitlaat, voedingsspanning te hoog of te laag, fout in de elektroniche bewaking zelf) gaat de kachel niet aan.