En toch zijn je initiële vragen nog nauwelijks beantwoord. Typisch het Zeilersforum.
Maar goed, inmiddels weet je wel dat een een Autoterm niet €300,- stiller is dan een Chinese kachel en dat een (oude) Eberspaecher zelfs wat meer geluid maakt. Dat gezegd hebbende: een 2 kW Chinese kachel is erg moeilijk te krijgen. Zelfs als je een 2 kW gekocht denkt te hebben, krijg je vaak een ge-downtunede 5 kW kachel. Die is fysiek groter. Overigens doet die het ook prima hoor, dus als je er de ruimte voor hebt is het geen probleem. Maar wil je per se een 2 kW, controleer dan de fysieke afmetingen van het geadverteerde product en vraag de verkoper een garantie dat je ook precies dat product krijgt. Dan kan je je daarop beroepen als het toch mis mocht gaan en je een geschil zou moeten openen. De Chinese kachels hebben geen borstelloze motor, in tegenstelling tot de Autoterm. Dat betekent dat de Autoterm in theorie langer mee moet gaan omdat er minder mechanische slijtage aan de motor is. Staar je daar niet blind op, want ook een motor met borstels kan een kachelleven lang meegaan en de motor is niet het enige onderdeel van een kachel dat aan slijtage onderhevig is.
Voor problemen aan een Autoterm kachel kan je terecht bij het dealernetwerk. Als er iets met je Chinese kachel is zal je dat zelf moeten oplossen. Gelukkig zijn alle onderdelen voor Chinese kachels op iedere Chinese webshop te kust en te keur voorhanden, voor spotprijzen.
Hoeveel lawaai - om het even welke - standkachel maakt is vooral afhankelijk van gebruik en montage. Weggestopt in een bakskist en voorzien van een goede mariene uitlaat valt het met het geluid allemaal erg mee. Het tikken van het pompje, dat vooral bij de Chinese kachels als storend wordt ervaren, kun je op verschillende manieren aanpakken, zoals het ver weg plaatsen en/of het zo veel mogelijk trillingsvrij bevestigen en/of het monteren van een Webasto pompdempertje. Webasto? Ja, ook de gerenommeerde merken hebben (of hadden) lawaaiige pompjes.