Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kachelpijp mist

Re:Kachelpijp mist 11 dec 2020 16:44 #1235453

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Nog geen blauwe vlam maar dat zal vast wel af te stellen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 11 dec 2020 17:54 #1235469

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Meer lucht of minder brandstof.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 12 dec 2020 07:24 #1235555

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Staat wel hoog zo. Vlam in de pijp! Die kacheltjes branden het mooist als de vlam in de pot, of net in de ring blijft. En voor een mooie blauwe vlam draait het inderdaad om de verhouding lucht/brandstof, en dat kan nog best lastig zijn.
Brandstof kan je instellen met je carburateur, lucht is wat moeilijker. Afhankelijk van de 'trek', wat op een schip weer afhanklijk kan zijn van de windrichting. Zijn alle (lucht) gaatjes in de pot en ring (volledig) open?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 12 dec 2020 15:13 #1235642

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Deze klep is wat mee... hij klappert enorm en dan begint de kachel te bulderen.
Maar als ik hem open zet of dicht druk is het probleem over.

Wel heb ik een mooie tijd een prachtig blauwe vlam gehad. Maar na verloop van tijd begon deze ellende.

Ook vond ik achter dat klepje 2 stukjes lood misschien dat de vorige eigenaar er ook al problemen mee had.






Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Kachelpijp mist 12 dec 2020 15:15 #1235643

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
rooiedirk schreef :
Brandstof kan je instellen met je carburateur, lucht is wat moeilijker. Afhankelijk van de 'trek', wat op een schip weer afhanklijk kan zijn van de windrichting. Zijn alle (lucht) gaatjes in de pot en ring (volledig) open?


Ja de lucht gaatjes zijn open.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 12 dec 2020 16:03 #1235663

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
Ik denk dat je met die draaiknop het balanspunt kunt instellen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 12 dec 2020 21:29 #1235794

VD78 schreef :
Deze klep is wat mee... hij klappert enorm en dan begint de kachel te bulderen.
Maar als ik hem open zet of dicht druk is het probleem over.

Wel heb ik een mooie tijd een prachtig blauwe vlam gehad. Maar na verloop van tijd begon deze ellende.

Ook vond ik achter dat klepje 2 stukjes lood misschien dat de vorige eigenaar er ook al problemen mee had.

Dat is een bekend probleem.
Als de trek te hard is (dan is eigenlijk je afvoersysteem té goed) dan zuigt de kachel veel te veel lucht aan waarmee de vlam teveel afkoelt en geel wordt (en dus gaat roeten).
Die klep zou automatisch de trek moeten regelen. Voor elke kachel is dat weer anders, dus voor elke kachel moet-ie optimaal worden uitgebalanceerd. En hij moet héél soepel scharnieren.

Als je 'm niet goed geregeld krijgt, kun je ook experimenteren met de kap bovenop de pijp.
't Is effe klooien, maar op een gegeven moment heb je 'm voor mekaar.

Los hiervan kun je de vlam ook stabieler maken met een korfje onderin de branderpot, zo'n cilindertje van staalgaas. Die gaat gloeien en houdt de vlam heet.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 12 dec 2020 21:31 #1235795

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
correcto. bij ons een soort van springveer
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 12 dec 2020 23:15 #1235812

Berghout-2 schreef :
Dat is een bekend probleem.
Als de trek te hard is (dan is eigenlijk je afvoersysteem té goed) dan zuigt de kachel veel te veel lucht aan waarmee de vlam teveel afkoelt en geel wordt (en dus gaat roeten).
Die te hoge trek komt waarschijnlijk door je dubbelwandige pijp onderdeks. Je schoorsteen moet voldoende kunnen afkoelen, dus vaak word onderdeks alles enkelwandig uitgevoerd, en bovendeks alleen dubbelwandig als het heel erg koud is (kouder als -20) of als de schoorsteen heel erg ver boven dek uitsteekt, en dan hebben we het over anderhalve meter of meer. Anders zou ik de isolatie van de pijpen volledig weghalen, dan gaat je kachel hoogst waarschijnlijk veel mooier branden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 23:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 07:46 #1235822

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Goedemorgen.

Oke bedankt voor jullie feedback!

wij gaan zometeen nog een paar uurtjes varen kan dan
dan nog wel kijken of er wat af valt te stellen en anders moet
ik toch met die pijp aan de gang. ( die dubbelwandige is wel wat veiliger voor de kinderen )
maar daar zullen ook wel weer oplossingen voor te zijn.

die mini luchtgaatjes die waren mooi schoon en werkten

hebben jullie nog een idee waar ik zo'n korfje kan halen/bestellen
had al ff gegoogled maar kom dan op pellet kachels uit.

misschien dat ik verkeerd zoek :huh:
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 10:11 #1235842

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
VD78 schreef :


hebben jullie nog een idee waar ik zo'n korfje kan halen/bestellen


misschien dat ik verkeerd zoek :huh:

Die korfjes zijn van Zündfix.
Ik heb gezocht en vindt ze niet meer, terwijl vorige week struikelde ik er over op google.

Gevonden, er zijn verschillende maten:

www.till-zuendfix.de/produkt-k...iniger/gluespiralen/

www.hoenderop.nl/gloeispiraal-...kachel-nr-3/itm/2950

www.amazon.de/Till-821-Z%C3%BC...id=1607854459&sr=8-6

www.amazon.de/KaminoFlam-%C3%9...J6EMVBBM8NWWSE55QV31

Ik gebruik een grote RVS veer die precies in de kachel past.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 10:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 10:26 #1235845

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
VD78 schreef :
Als dat een gasleiding is moet je het wel afdoppen, alweer een tijdje geleden is een Dehler 35 uit elkaar gespat in Den Oever, eigenaar had het schip net gekocht en wou de kachel starten in de donkere bakskist draaide hij de verkeerde gasleiding open (niet afgedopt dus).
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 10:27 #1235846

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
VD78 schreef :
Als dat een gasleiding is moet je het wel afdoppen, alweer een tijdje geleden is een Dehler 35 uit elkaar gespat in Den Oever, eigenaar had het schip net gekocht en wou de kachel starten in de donkere bakskist draaide hij de verkeerde gasleiding open (niet afgedopt dus).

Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 10:59 #1235852

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Jaap, dat is geen gaskraan zo te zien. En aangezien TS een heel topic al over oliekachel heeft lijkt het me eerder een olie kraantje.

Offtopic:
Trouwens weer een reden om nooit aan gas te beginnen. Niet van te voren afgeperst en gecontroleerd.
Toen wij onze Westerly ophaalde en 1/2 jaar later over voeren, wel de gasfles dicht laten zitten en nu reeds verwijderd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 11:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 11:18 #1235855

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
WADnWIND schreef :
Jaap, dat is geen gaskraan zo te zien. En aangezien TS een heel topic al over oliekachel heeft lijkt het me eerder een olie kraantje.

Oké ik ga met je mee, misschien een aftapkraantje o.i.d. De explosie op de Dehler schoot mij te binnen na het zien van de foto, zie het als een waarschuwende mededeling ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 11:49 #1235859

Erikdejong schreef :
Die te hoge trek komt waarschijnlijk door je dubbelwandige pijp onderdeks. Je schoorsteen moet voldoende kunnen afkoelen, dus vaak word onderdeks alles enkelwandig uitgevoerd, en bovendeks alleen dubbelwandig als het heel erg koud is (kouder als -20) of als de schoorsteen heel erg ver boven dek uitsteekt, en dan hebben we het over anderhalve meter of meer. Anders zou ik de isolatie van de pijpen volledig weghalen, dan gaat je kachel hoogst waarschijnlijk veel mooier branden.

De te harde trek bij dit soort oliekachels komt meestal door de trekverbeteraar die bovenop de pijp wordt geplaatst, uit gewoonte/onwetendheid.
Eigenlijk kan er het beste een ouderwets kapje op staan, jeweetwel, in de vorm hoe vroeger Chinese hoeden werden getekend. Of een H-model zoals die vroeger vaak van asbest waren.

Bij de weg, het gebruik van een korf of gloeispiraal in de branderpot heeft nog een voordeel: als door een valwind de vlam uitgedrukt wordt, ploft-ie vanzelf weer aan door de gloei van de korf of spiraal.

Ik heb in het verleden een ander probleem gehad bij een Kabola-keteltje. Daar zat net zo'n trekregelaar op als bij Gerard. Soms, bij vlagerig weer, sloeg het beweegbare klepje wel eens te ver door en dan bleef hij helemaal openstaan. Dat resulteerde dan weer in een veel te koude pijp en dus te weinig trek. Dan ging de ketel verschrikkelijk roeten met hoge gele vlam.
Als dat gebeurd was (een keer of 3), moest het deksel van de ketel om de warmtewisselaarpijpen schoon te maken en moest de pijp uitgeragd worden. Een heel vies kloteklusje.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 11:50 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 14:44 #1235900

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Hallo allemaal,

nee dat kraantje wat jullie zien is van een dag tank die weer is aangesloten op de tank met rooie diesel.

dus geen zorgen ;)
trouwens we gaan koken op bio ethanol oid geen gas voor ons.

maar nu weer terug te komen op de kachel.

we hebben het warm gekregen in de boot maar niet zonder slag of stoot.
op 1 of andere manier komt er te weinig diesel in de pot. ik heb geprobeerd het 1 en ander af te stellen.
wat resulteerde in te veel of geen diesel. maar hoe werkt dit systeem precies ?

als ik aan de knop draai achter de kachel (ik zie de standen niet )
dan geeft hij een vlats diesel

maar hoe weet dit systeem wanneer hij weer een dosis moet geven ?

kan iemand hier een duidelijke beschrijving van geven ?

wat ik kan ontdekken is dat er een off stand en iets van pilot op staat voor de rest is het onduidelijk
zie foto`s .
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 13 dec 2020 14:47 #1235901

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Fotos

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 13 dec 2020 15:41 #1235911

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
anders de regelaar zelf eens een keer opmaken en schoonmaken?
misschien vuil, bacterie snot..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 13 dec 2020 16:18 #1235916

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Jou kachel is van het pré internet tijdperk, maar al die kachels lijken erg op elkaar.
Kijk bv eens in deze handleiding, komen zo ongeveer al je vragen aan bod.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 13 dec 2020 16:22 #1235917

Zo'n regelaar wordt een carburateur genoemd. Als-ie goed is dan kun je er heel goed mee regelen, traploos van weinig tot veel olieopbrengst.
Het kan zijn dat er zich vuil heeft verzameld op de bodem. Verder zit er een buisvormig filtertje in, achter die grote dopmoer aan de smalle kant. Kan verstopt zijn. Effe tsjekkûh.

Er zijn twee gangbare soorten carburateur. Het huis-tuin- en keuken model werkt alleen goed als de carburateur zuiver waterpas hangt, anders hangt de inwendige vlotter niet lekker en geeft-ie te veel of te weinig brandstof.
Het scheepsmodel is inwendig gecompenseerd voor (beperkte) slagzij.

Dan is een punt van aandacht, de plek waar de olie in de branderpot stroomt. Op de bodem van de branderpot ontstaat langzamerhand een harde koek van verbrande en verkoolde olieresten.
Deze koek verhindert de vrije instroom van olie en de vrije verdamping ervan.
Om de vrije instroom te waarborgen, dien je af en toe (eens per week of zo, afhankelijk van de koolvorming) te wriemelen met dat omgebogen staafje dat uit de toevoerleiding steekt. Je draait dat staafje rond terwijl je 'm langzaam naar binnen en buiten trekt/duwt. Binnen zit een haakje aan dat staafje en daarmee breek je de kool-koek.
Heel af en toe (eens per jaar?) dien je de koolkoek in z'n geheel te verwijderen. Je kunt 'm verbrijzelen met een grote schroevendraaier of breekijzer en dan wegzuigen met 'n ouwe stofzuiger.

Het klinkt allemaal omslachtig en lastig, maar toch vind ik een kachel met zo'n carburateur heel prettig. Het brandt mooi, stil en stroomloos. Veel fijner dan zo'n gorgelende loeiende aangejaagde brander.
Maar het heeft af en toe aandacht nodig.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 14 dec 2020 06:21 #1236056

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
goedemorgen,

bedankt weer voor jullie snelle reacties,

ik heb de kachel er vorige week uitgehaald en op de werkbank compleet schoon gemaakt.
de caburateur is compleet ontdaan van troep en drek alles is uitgeblazen en die stang die dat
gaatje moet schoonraggen is ook gelukt, ik was alleen het gedeelte bij dat achterste klepje vergeten
schoon te maken dit is nu ook gebeurd. de diesel heb ik nogmaals gecontroleerd of dat goed in de carburateur stroomt dit gebeurt dus ook wel.

er komt op een bepaalde stand wel een flatsje diesel in maar hoort dit zo
of dient de cabarateur in een heel lichte mate continue diesel te geven ?

wat ik hier en daar ook las was dat ze de pot wat vol lieten lopen met een laagje diesel
hem aanstaken en de boel weer dicht tot hij warm was en vervolgens de schakelaar van de caburateur op pilot te zetten ...

nou dat laagje diesel komt er bij mij dus al niet in.
zodra ik tijd heb zal ik de handleiding van rooiedirk eens doorspitten.

maar we geven de strijd nog niet op .

het gekke is dat ik er een beetje diesel in krijg (jenever lepeltje) als ik dat aansteek dan brand hij ongeveer 10 minuten
en ook wel blauwig maar vervolgens omdat ik niet automatisch een aanvulling krijg van brandstof gaat hij weer geelbranden en vervolgens uit.


inderdaad wat jullie zeggen of er zit nog wat troep in of het moet een afstelling zijn.
dat troep lijkt mij onwaarschijnlijk maar je weet het niet.

ik maak meer foto`s van de caburateur zodat jullie hier ook nog eens critisch naar kunnen kijken.
misschien zie ik wat over het hoofd.
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 14 dec 2020 09:29 #1236093

VD78 schreef :
.........................
er komt op een bepaalde stand wel een flatsje diesel in maar hoort dit zo
of dient de cabarateur in een heel lichte mate continue diesel te geven ?
.....................

Onder andere omstandigheden kan een flatsje bij een bepaald standje heel bevredigend zijn. :P
Maar in de kachel hebben we liever een continue stroom.

Ik weet de oorzaak niet. Vuiltje? Luchtbelletje in een leiding? Overmatige scheefstand? Haperend vlottertje?
Staat het kleine aan/uit-hendeltje wel in de goede stand?
Zoekse,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kachelpijp mist 14 dec 2020 16:38 #1236221

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Dat flatjsje wat jij bedoelt Wim dat ken ik hahaha.

Ik ga inderdaad verder op onderzoek uit en ik zet dit nieuwe filter er tussen zodat ik voorlopig zeker ben van schone brandstof.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je kunt niet altijd zes gooien.
Laatst bewerkt: 14 dec 2020 16:39 door VD78.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kachelpijp mist 20 dec 2020 09:05 #1237942

  • VD78
  • VD78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Goedemorgen,

de kachel staat weer achter in de kofferbak van de auto :angry:
alles na gekeken en gecheckt handleiding gelezend maar op 1 of andere manier
blijft hij ergens haken waardoor er onvoldoende brandstof komt.

misschien slijtage van een onderdeel in de cabarateur of een foutieve afstelling
geen idee.

dus de kachel gaat morgen naar een kachelboer die er meer verstand van heeft.


maar nu nog een vraag.
ik heb cv in de boot die dus is aangesloten op deze kachel.
maar aangezien ik een groot gedeelte opnieuw betimmer wil ik die
cv buizen niet meer overal voorlangs hebben lopen (en weg timmeren kost heel veel onodige ruimte en controle van de koppelingen kan dan ook niet meer).
dus mijn idee is om een aantal lengtes te vervangen doormiddel van flexibel.

kan dit over de koelvloeistof die in dit systeem zit ?
of vreet de koelvloeistof de flexibele buis op... iemand ervaring ?
Je kunt niet altijd zes gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl