Koezt schreef :
Mijn zoon oriënteert zich opeen standkacheltje voor zijn Oceaan 25 (Sport).
De meeste draaien op minimum vermogen 800-1000W. Dat is wel vrij veel.
Welke kachels worden er op vergelijkbare boten gebruikt en hoe bevallen die?
Mijn ervaring en wat ik weet van Chinese cheapo dieselkacheltjes.
Je neemde het zelf al, het zijn standkachels, ontworpen voor auto's en dat vraagt voor een boot aanpassingen, waarover later meer.
1. Pallas, ebbenspacher, webasto, leuk en duur. Patenten zijn verlopen en de chinezen hebben zich en met succes erop gestort.
In all, vind ik het prijsverschil in aanschaf en onderdelen te groot om niet voor een Chinees te kiezen. Met een paar "Maars" in gedachten. Onderdelen zijn er zat, en voor de prijs van een pallas gloeiplug heb je een nieuwe. (hoewel ik tegen weggoien ben)
2. De kacheltjes komen zo uit mijn hoofd in 2 of 3 grootes. 2, 5 en groter.
De 2Kw met reguliere pomp
De 2 KW met een grotere pomp is 3 KW
De 5 Kw met regulieren pomp etc.
Neem de KW's niet te serieus.
In 1 liter diesel zit ruwweg 10KW aan energie.
Een 5KW kachel zou dus 0,5 liter per uur moeten verbranden maar als je naar de specs kijkt staat er 0,3 liter per uur.
En voor een 8KW max 0,5 liter per uur. Kan dus ook niet.
MAW een 8KW is eerder een 5KW, en een 5KW eerder een 3KW.
Voor wat warmte op een kleine boot zou ik voor de 2KW gaan. Dit omdat deze dan vaker voluit zal branden wat roetvorming in het verbrandingshuis voorkomt.
3. Waar moet!! je op letten!
a. De 12 volt toevoerdraad is veelal te mager, te weinig mm2, uitgevoerd.
Dit is gevaarlijk en de al snel te lage spanning zorgt ook voor problemen.
De gloeiplug trekt voor een korte tijd een dikke 100-120 watt, ong 10Ampere.
Oplossing tot op de printplaat een dikkere kabel maken.
b. de plaatsing
Het ontwerp is zo dat de verwarming op de bodem van een auto geplaatst wordt. En zo lucht voor verbranding in en uitlaten buiten zitten. De in en uitlaten van de te verwarmen en verwarmde lucht zitten dan binnen.
Op een boot gaat dat door de bodem dus niet, en daarmee is de kans dat er gevaarlijke situaties ontstaan!!!!
www.europeanmarinesurveys.com/...esel-heater-exhaust/
Houd in en uitvoer verbrandigslucht altijd volledig fysiek gescheiden van de in en uitvoer (de grote buizen) verwarmingslucht voor woon/leefruimte.
Je kan een dieselheater aan binnenzijde kajuit op de zijkant tegen een shot aanbouwen. En door het schot de in-, en uitlaat verbrandingslucht voeren.
Je hebt dan wel iets meer herrie vsn de ventilatoren.
De andere optie is net anders om. Buiten de kajuit montage en de grote in/uit slangen door het schot voeren.
Het gevaar van deze constructie licht erin dat als de inlaat voor de te verwamen lucht ook maar iets lekt, hij mogelijk uitlaat lucht de kajuit inblaast.
Een dieselheater kan je op zijn zij plaatsen. maar let op!!! Enke1 zijde is daarvoor geschikt. Bij de andere loopt er diesel uit door een klein gaatje in de verbrandingskamer.
De uitlaatdemper
Een uitlaat dient voor condenswater dat altijd in een uitlaat ontstaat dan afwaterend gemonteerd te zijn.
Zo heeft ook de bijgeleverde demper, die bij een auto buiten zit, een gaatje om condenswater uit de demper weg te laten lopen.
Mooi bij een auto, levensgevaarlijk op een boot als je de luchtwegen niet goed scheidt en je kunt daarnaast meer problemen verwachten.
www.pbo.co.uk/all-latest-posts...able-for-boats-70367
Stel je hebt de kachel netjes binnen, en de verbrandings in en uitlaat met siliconenpakking door een schot gevoerd naar bv een bakkist. Als je in die bakkist ook de bijgeleverde demper al zet, lekt deze uitlaatlucht en verstikt zo de inlaat en de kachel zichzelf.
Hier is wel een kwaliteitsverschil tussen Webasto en de Chinezen die mogelijk gevaarlijk en in kwaliteit zeker ten nadele van de Chinezen uitpakt.
Omdat condenswater een issue blijft blijken de Chinese bijgeleverde uitlaat en demper, naast beschreven gaat vaak van slechte kwaliteit en corroderen snel.
Deze door webasto materiaal vervangen is beter en veiliger.
Afhankelijk van de mogelijkheden kan in de uitlaat wel een ontwateringsdeel met buisje aangebracht worden om te voorkomen dat het condenswater terug de kachel inloopt.
Ongeacht merk of model, Isoleer de uitlaat goed!
De uitlaat wordt makkelijk 250 graden. En het wordt zo wel erg warm in de bakkist, mooi voor het drogen van touwen maar ze branden ook!
Koop goede kwaliteit glasvezel isolatieband en monteer de uitlaat centoimeters van de polyester romp af zodat aan alle kanten er lucht omheen kan.
Ook op Ali / Amazon zijn rvs tiewraps/binders te koop waarmee je de isolatie goed vast kan zetten.
Maak bij de kachelaansluiting een apart stuk wat makkelijker te verwijderen stuk isolatie.
Het kachelhuis is van aluminium en de pijp van rvs. Met het condenswater is dit een corrosie punt.
Als daar de isolatie makkelijk te verwijderen is, is regelmatige inspectie ook snel mogelijk.
Koop een goede geïsoleerde huiddoorvoer/uitlaatstuk met siliconen ringen.
Aandachtspunt 1: De pompjes van de Chinese dieselheaters.\Monteer ze ALTIJD als beschreven onder een hoek van 45 graden om problemen te voorkomen.
Aandachtspunt: De bijgeleverde beugel met 1 schroef verdraait zich van de 45 graden positie soms naar een andere positie. Dit veroorzaakt problemen met branden. Een extra vast punt bv aan slangentjes voorkomt dit.
Aandachtspunt 2: De brandstofpompjes van deze kachels zijn een soort selenoids die een harde tik geven. En hoe harder de kachel brandt des te meer tikken per seconden geeft hij. Op een schot gemonteerd versterkt dit het geluid nog eens. Dit is irritant. En heel internet staat vol met tips om dit geluid zachter te krijgen.
Ook zijn er "ultra quiet fuelpump" te koop op amazon of Ali die echt een stuk stiller zijn.
Let wel op dat je de juiste hoeveelheid ml per slag die de pomp maakt koopt.
Aandachtpunt 3: Low voltage disconnect.
Deze kachels kan je op een thermostaat functie of op zelf aan/uit laten draaien.
Het is oppassen met de thermosstaat functie omdat je de kachel niet meer horende makkelijk vergeet. En op een later tijdstip....als je naar huis bent, rondje wandelen, de boot lekker warm is maar je accu leeg.
Er zijn versies die dit hebben, maar de disconnect functie ligt bij 10.5 volt. Veel te laag naar mijn zin.
De thermostaat functie kent ook een veiligheidsrisico.
Stel dat er iets lek is, en na een dag buuiten lekker roezig in de warme kajuit, dommel je zo weg.
Misschien net te ver en hoe en of je terug kan moet je dan daar maar vragen:)
Motto: Ga je slapen, kachel altijd uit!!
En natuurlijk een Co-meter in de kajuit.
Veel nuttige info staat op de "Chinese Dieselheater" facbookpagina. Bestanden sectie:
www.facebook.com/groups/494142767659233/files/files
Ook youtube staat er vol mee, maar onthoud een camper is geen boot, montage is anders en speciale aandacht is noodzaak.
Het lijkt veel, echter met wat beleid is een Chinese dieslheater een goed en betrouwbare kachel.