Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke standkachel voor een kleine boot?

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 08:40 #1515260

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Eens hoor. Als we voor een dieselkachel gaan is het waarschijnlijk de Autoterm 2kW. Maar die draait op minimaal vermogen nog altijd 800W. En dat vind ik nog best veel voor zo'n kleine boot. Qua ruimte is het geen probleem. Kacheltje is ongeveer een pak melk en kan prima in de al bestaande motorruimte ingebouwd worden met een uitblaas onder de trap.

Die Chinesen (Vevor en zo) vertrouw ik simpelweg niet 100%. Ik weet niet of de kwaliteit van het gietwerk op hetzelfde niveau is als Webasto / Eberspächer en Autoterm. En voor Autoterm zijn gewoon NL dealers die alle onderdelen gewoon heeft liggen.

De adviezen voor electrische kachels neem ik mee. Denk alleen niet dat hij daarvoor kiest. Heeft ook al zo'n klein electrisch kacheltje.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 08:54 #1515263

Vestandig. Wat betreft die 800W is het anders denk ik. De te verwarmen ruimte is klein en thermostaat zal dan tijdens verblijf zorgen voor een opgenomen vermogen per tijdseenheid dat (veel?) lager ligt dan die 800W als de kachel aanstaat. Ook gewoon goed blijven ventileren en niet alles potdicht.

Mijn boot is nog kleiner en ik heb kort gespeeld met de gedachte een kachel te plaatsen maar eigenlijk is een extra laag kleding en ook je eigen lichaamswarmte in een kleine ruimte prima te doen maar dat hangt ook van het gebruik af natuurlijk. Voordeel van verwarmen tijdens verblijf is wel dr vochtigheidsgraad, dat compenseer je niet met wat vochtvreters in de winterperiode tijdens verblijf aan boord alhoewel dat afgelopen winter redelijk ging eigenlijk. Persoonlijk keuze en voorkeur uiteindelijk.
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 09:02 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 09:11 #1515266

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3623
Het electrisch verbruik is 10-20W, energie levering is 800-2000 W, maar met thermostaat kun je de duur van verwarming aanpassen.
Heb een vergelijkbare boot en geen last dat t bloedheet wordt.

JB
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 09:13 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 09:20 #1515267

Hwt gaat om een dieselkachel dus 800W (tot 2K W) is vermogen kachel, begrijp je punt niet eerlijk gezegd. Combi kleine ruimte en thermostaat zal resulteren is veel kleiner opgenomen vermogen per tijdseenheid en dus zo in te regelen zal zijn tot een prettige verblijfs temperatuur (denk ik al leek).
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 09:22 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 09:21 #1515268

Jullie zeggen hetzelfde volgens mij…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 09:34 #1515269

Koezt schreef :
Eens hoor. Als we voor een dieselkachel gaan is het waarschijnlijk de Autoterm 2kW. Maar die draait op minimaal vermogen nog altijd 800W. En dat vind ik nog best veel voor zo'n kleine boot. Qua ruimte is het geen probleem. Kacheltje is ongeveer een pak melk en kan prima in de al bestaande motorruimte ingebouwd worden met een uitblaas onder de trap.

Die Chinesen (Vevor en zo) vertrouw ik simpelweg niet 100%. Ik weet niet of de kwaliteit van het gietwerk op hetzelfde niveau is als Webasto / Eberspächer en Autoterm. En voor Autoterm zijn gewoon NL dealers die alle onderdelen gewoon heeft liggen.

De adviezen voor electrische kachels neem ik mee. Denk alleen niet dat hij daarvoor kiest. Heeft ook al zo'n klein electrisch kacheltje.

Bij de "comfort control" bediening van de autoterm kan je de thermostaat ook zo instellen dat ie aan/uit schakelt (ipv default modulair). Als de temperatuur bereikt is wordt het verbrandingsprocess (en later ook de ventilatie) compleet uitgeschakeld.

Ander voordeel is dat de kachel altijd vol aanstaat. Half gas leidt bij deze kachels tot veel meer afzetting in de verbrandingskamer en daardoor op den duur meer onderhoud en/of storingen.

Nadeel is dat de temperatuur iets meer schommelt en dat tijdens opsarten meer stroom getrokken wordt. Alhoewel je dat ook weer terugwint omdat de kachel in uit stand helemaal geen stroom trekt natuurlijk.
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 09:36 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 09:39 #1515270

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
dehler31abc schreef :
Hwt gaat om een dieselkachel dus 800W (tot 2K W) is vermogen kachel, begrijp je punt niet eerlijk gezegd. Combi kleine ruimte en thermostaat zal resulteren is veel kleiner opgenomen vermogen per tijdseenheid en dus zo in te regelen zal zijn tot een prettige verblijfs temperatuur (denk ik al leek).
Volgens mij zie je dat verkeerd. Die 2kw kachel kan maximaal 2kw aan warmte leveren. Door terugregelen kan de warmteafgifte tot 800W terug gebracht worden. IK denk dat 800W continu teveel is.

Dan moet je hem op thermostaat zetten. Indien de ruimte op temperatuur is, gaat de kachel uit. Is de ruimte ver genoeg afgekoeld (hysterese), start de kachel weer op. Dat geeft naast meer geluid, ook een onaangenaam binnenklimaat omdat de temperatuur dus constant wisselt.

Het electrisch vermogen is oninteressant. Bij starten trekt zo'n ding idd even wat stroom (~6A). Als de kachel brandt, zakt dat naar ca 1A (Fan). Die 10-12W zal echter nauwelijks bijdragen aan de warmteafgifte.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 09:45 #1515271

Als er minder dan 800 W gemiddeld geleverd hoeft te worden, zal deze verwarming in de 800 W stand aan/uit gaan regelen. Da’s nog altijd beter dan wanneer dat in de 2 kW stand zou gebeuren (zoals bij veel oudere modellen)
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 09:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 10:15 #1515274

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6013
Best leuke kacheltjes die chinese 2 kw..wel idd webasto uitlaat en slang en klemmen nemen.

zijn best oke, ik heb er al meerdere ingebouwd, ik heb hem niet heel veel aan, soms even een paar uurtjes of een hele avond, bij meer gebruik zou ik een planar nemen, bij echte hoofdverwarmning als je er op woont een webasto.

Maar die 30 uur max dat ik hem gebruik per jaar werkt ie wel prima.
constante temperatuur is lastig in een kleine boot, ik regel dat met het opschuiven van het luik en geeft wat verse lucht

Wel een co meter erbij voor veiligheid, staat trouwens altijd op 000 behalve in de sluis, dan reageert ie op de dieseldampen van alle boten
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 10:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 10:16 #1515275

Koezt schreef :
Volgens mij zie je dat verkeerd. Die 2kw kachel kan maximaal 2kw aan warmte leveren. Door terugregelen kan de warmteafgifte tot 800W terug gebracht worden. IK denk dat 800W continu teveel is.

Dan moet je hem op thermostaat zetten. Indien de ruimte op temperatuur is, gaat de kachel uit. Is de ruimte ver genoeg afgekoeld (hysterese), start de kachel weer op. Dat geeft naast meer geluid, ook een onaangenaam binnenklimaat omdat de temperatuur dus constant wisselt.

Het electrisch vermogen is oninteressant. Bij starten trekt zo'n ding idd even wat stroom (~6A). Als de kachel brandt, zakt dat naar ca 1A (Fan). Die 10-12W zal echter nauwelijks bijdragen aan de warmteafgifte.

Ik heb alleen ervaring met Webasto en Eberspacher op vorige grotere boten maar zou verwachten dat de kachel juist minder vaak aan hoeft te slaan
in zo'n kleine ruimte en een goede thermostaat dat op een prettige manier kan regelen. Dat kan ik mis hebben natuurlijk.
Laatst bewerkt: 09 okt 2023 10:18 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 12:11 #1515295

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Koezt schreef :
Die 2kw kachel kan maximaal 2kw aan warmte leveren. Door terugregelen kan de warmteafgifte tot 800W terug gebracht worden. IK denk dat 800W continu teveel is.
Ik denk dat dat wel meevalt. Zoals ik al eerder aangaf hebben wij in onze 8 mtr jol zo'n 2 Kw apparaat, en nu is elke boot anders, de onze is van staal maar wel uitstekend geisoleerd, maar we hebben nog nooit gehad dat het met de regelknop in de laagste stand nog steeds te warm werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 12:15 #1515296

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
dehler31abc schreef :
Koezt schreef :
Volgens mij zie je dat verkeerd. Die 2kw kachel kan maximaal 2kw aan warmte leveren. Door terugregelen kan de warmteafgifte tot 800W terug gebracht worden. IK denk dat 800W continu teveel is.

Dan moet je hem op thermostaat zetten. Indien de ruimte op temperatuur is, gaat de kachel uit. Is de ruimte ver genoeg afgekoeld (hysterese), start de kachel weer op. Dat geeft naast meer geluid, ook een onaangenaam binnenklimaat omdat de temperatuur dus constant wisselt.

Het electrisch vermogen is oninteressant. Bij starten trekt zo'n ding idd even wat stroom (~6A). Als de kachel brandt, zakt dat naar ca 1A (Fan). Die 10-12W zal echter nauwelijks bijdragen aan de warmteafgifte.

Ik heb alleen ervaring met Webasto en Eberspacher op vorige grotere boten maar zou verwachten dat de kachel juist minder vaak aan hoeft te slaan
in zo'n kleine ruimte en een goede thermostaat dat op een prettige manier kan regelen. Dat kan ik mis hebben natuurlijk.
Deze, en andere moderne kachels, werken niet met een aan/uit regeling, maar met een modulerende regeling. Bij starten (groot temperatuurverschil) start de kachel op vol vermogen. Stookt dan snel de ruimte warm. Naarmate de gewenste temperatuur bereikt wordt, regelen ze terug en gaan op laag vermogen stoken.

Het prettigste is het als de kachel op minimaal vermogen door kan stoken. Je hoort hem dan nauwelijks, maar de temperatuur blijft aangenaam constant. Indien nodig (luiken oid open) kan hij het vermogelijk tijdelijk verhogen. Op onze 31 voeter heeft de 4KW kachel al een te hoog minimaal vermogen. Wij hebben dus ook standaard het luik een stukje open met de kachel aan. De 4kw heeft een minimum vermogen van 1kw. De 2kw heeft een minimum van 0,8kw.

De ouderwetse regelingen zijn een aan/uit regeling. Dat kan bijvoorbeeld onze Autoterm wel. Je stelt dan een temperatuur in, en een maximale afwijking daarvan (hysterese). De kachel stook op tot gewenste temperatuur, en schakelt uit. Erg stil en zuinig dus, maar de boot koelt af. Als de onderste drempel bereikt is, start de kachel op en begint het riedeltje dus opnieuw.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 17:11 #1515319

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
dehler31abc schreef :
Als je er een standkachel inzet gebruik dan een kwaliteitsmerk en geef iets meer uit. Koop geen Chinese kloon, onnodig veiligheidsrisico. Oprecht advies.



Wij gebruiken nu 3 jaar een Chinees, nog geen problemen mee gehad. Onveilig ook in GEEN GEVAL. Waar jij deze wijsheid vandaan haalt weet ik niet, maar volgens mij ben jij nu een roepende in de woestijn.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 17:18 #1515321

grover schreef :
dehler31abc schreef :
Als je er een standkachel inzet gebruik dan een kwaliteitsmerk en geef iets meer uit. Koop geen Chinese kloon, onnodig veiligheidsrisico. Oprecht advies.



Wij gebruiken nu 3 jaar een Chinees, nog geen problemen mee gehad. Onveilig ook in GEEN GEVAL. Waar jij deze wijsheid vandaan haalt weet ik niet, maar volgens mij ben jij nu een roepende in de woestijn.
Mvg Grover

Dat dat tegenwoordig nog is toegestaan?? Nooit vragen oid over gehad ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 17:48 #1515322

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1040
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 21:37 #1515356

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Koezt schreef :
Mijn zoon oriënteert zich opeen standkacheltje voor zijn Oceaan 25 (Sport).

De meeste draaien op minimum vermogen 800-1000W. Dat is wel vrij veel.
Welke kachels worden er op vergelijkbare boten gebruikt en hoe bevallen die?

Mijn ervaring en wat ik weet van Chinese cheapo dieselkacheltjes.

Je neemde het zelf al, het zijn standkachels, ontworpen voor auto's en dat vraagt voor een boot aanpassingen, waarover later meer.

1. Pallas, ebbenspacher, webasto, leuk en duur. Patenten zijn verlopen en de chinezen hebben zich en met succes erop gestort.

In all, vind ik het prijsverschil in aanschaf en onderdelen te groot om niet voor een Chinees te kiezen. Met een paar "Maars" in gedachten. Onderdelen zijn er zat, en voor de prijs van een pallas gloeiplug heb je een nieuwe. (hoewel ik tegen weggoien ben)

2. De kacheltjes komen zo uit mijn hoofd in 2 of 3 grootes. 2, 5 en groter.
De 2Kw met reguliere pomp
De 2 KW met een grotere pomp is 3 KW
De 5 Kw met regulieren pomp etc.

Neem de KW's niet te serieus.
In 1 liter diesel zit ruwweg 10KW aan energie.
Een 5KW kachel zou dus 0,5 liter per uur moeten verbranden maar als je naar de specs kijkt staat er 0,3 liter per uur.
En voor een 8KW max 0,5 liter per uur. Kan dus ook niet.
MAW een 8KW is eerder een 5KW, en een 5KW eerder een 3KW.

Voor wat warmte op een kleine boot zou ik voor de 2KW gaan. Dit omdat deze dan vaker voluit zal branden wat roetvorming in het verbrandingshuis voorkomt.

3. Waar moet!! je op letten!
a. De 12 volt toevoerdraad is veelal te mager, te weinig mm2, uitgevoerd.
Dit is gevaarlijk en de al snel te lage spanning zorgt ook voor problemen.
De gloeiplug trekt voor een korte tijd een dikke 100-120 watt, ong 10Ampere.
Oplossing tot op de printplaat een dikkere kabel maken.

b. de plaatsing
Het ontwerp is zo dat de verwarming op de bodem van een auto geplaatst wordt. En zo lucht voor verbranding in en uitlaten buiten zitten. De in en uitlaten van de te verwarmen en verwarmde lucht zitten dan binnen.

Op een boot gaat dat door de bodem dus niet, en daarmee is de kans dat er gevaarlijke situaties ontstaan!!!!
www.europeanmarinesurveys.com/...esel-heater-exhaust/

Houd in en uitvoer verbrandigslucht altijd volledig fysiek gescheiden van de in en uitvoer (de grote buizen) verwarmingslucht voor woon/leefruimte.

Je kan een dieselheater aan binnenzijde kajuit op de zijkant tegen een shot aanbouwen. En door het schot de in-, en uitlaat verbrandingslucht voeren.
Je hebt dan wel iets meer herrie vsn de ventilatoren.

De andere optie is net anders om. Buiten de kajuit montage en de grote in/uit slangen door het schot voeren.
Het gevaar van deze constructie licht erin dat als de inlaat voor de te verwamen lucht ook maar iets lekt, hij mogelijk uitlaat lucht de kajuit inblaast.

Een dieselheater kan je op zijn zij plaatsen. maar let op!!! Enke1 zijde is daarvoor geschikt. Bij de andere loopt er diesel uit door een klein gaatje in de verbrandingskamer.

De uitlaatdemper
Een uitlaat dient voor condenswater dat altijd in een uitlaat ontstaat dan afwaterend gemonteerd te zijn.
Zo heeft ook de bijgeleverde demper, die bij een auto buiten zit, een gaatje om condenswater uit de demper weg te laten lopen.
Mooi bij een auto, levensgevaarlijk op een boot als je de luchtwegen niet goed scheidt en je kunt daarnaast meer problemen verwachten.

www.pbo.co.uk/all-latest-posts...able-for-boats-70367

Stel je hebt de kachel netjes binnen, en de verbrandings in en uitlaat met siliconenpakking door een schot gevoerd naar bv een bakkist. Als je in die bakkist ook de bijgeleverde demper al zet, lekt deze uitlaatlucht en verstikt zo de inlaat en de kachel zichzelf.

Hier is wel een kwaliteitsverschil tussen Webasto en de Chinezen die mogelijk gevaarlijk en in kwaliteit zeker ten nadele van de Chinezen uitpakt.

Omdat condenswater een issue blijft blijken de Chinese bijgeleverde uitlaat en demper, naast beschreven gaat vaak van slechte kwaliteit en corroderen snel.
Deze door webasto materiaal vervangen is beter en veiliger.

Afhankelijk van de mogelijkheden kan in de uitlaat wel een ontwateringsdeel met buisje aangebracht worden om te voorkomen dat het condenswater terug de kachel inloopt.

Ongeacht merk of model, Isoleer de uitlaat goed!
De uitlaat wordt makkelijk 250 graden. En het wordt zo wel erg warm in de bakkist, mooi voor het drogen van touwen maar ze branden ook!
Koop goede kwaliteit glasvezel isolatieband en monteer de uitlaat centoimeters van de polyester romp af zodat aan alle kanten er lucht omheen kan.
Ook op Ali / Amazon zijn rvs tiewraps/binders te koop waarmee je de isolatie goed vast kan zetten.

Maak bij de kachelaansluiting een apart stuk wat makkelijker te verwijderen stuk isolatie.
Het kachelhuis is van aluminium en de pijp van rvs. Met het condenswater is dit een corrosie punt.
Als daar de isolatie makkelijk te verwijderen is, is regelmatige inspectie ook snel mogelijk.

Koop een goede geïsoleerde huiddoorvoer/uitlaatstuk met siliconen ringen.

Aandachtspunt 1: De pompjes van de Chinese dieselheaters.\Monteer ze ALTIJD als beschreven onder een hoek van 45 graden om problemen te voorkomen.
Aandachtspunt: De bijgeleverde beugel met 1 schroef verdraait zich van de 45 graden positie soms naar een andere positie. Dit veroorzaakt problemen met branden. Een extra vast punt bv aan slangentjes voorkomt dit.

Aandachtspunt 2: De brandstofpompjes van deze kachels zijn een soort selenoids die een harde tik geven. En hoe harder de kachel brandt des te meer tikken per seconden geeft hij. Op een schot gemonteerd versterkt dit het geluid nog eens. Dit is irritant. En heel internet staat vol met tips om dit geluid zachter te krijgen.
Ook zijn er "ultra quiet fuelpump" te koop op amazon of Ali die echt een stuk stiller zijn.
Let wel op dat je de juiste hoeveelheid ml per slag die de pomp maakt koopt.

Aandachtpunt 3: Low voltage disconnect.
Deze kachels kan je op een thermostaat functie of op zelf aan/uit laten draaien.
Het is oppassen met de thermosstaat functie omdat je de kachel niet meer horende makkelijk vergeet. En op een later tijdstip....als je naar huis bent, rondje wandelen, de boot lekker warm is maar je accu leeg.
Er zijn versies die dit hebben, maar de disconnect functie ligt bij 10.5 volt. Veel te laag naar mijn zin.

De thermostaat functie kent ook een veiligheidsrisico.
Stel dat er iets lek is, en na een dag buuiten lekker roezig in de warme kajuit, dommel je zo weg.
Misschien net te ver en hoe en of je terug kan moet je dan daar maar vragen:)

Motto: Ga je slapen, kachel altijd uit!!
En natuurlijk een Co-meter in de kajuit.

Veel nuttige info staat op de "Chinese Dieselheater" facbookpagina. Bestanden sectie:
www.facebook.com/groups/494142767659233/files/files

Ook youtube staat er vol mee, maar onthoud een camper is geen boot, montage is anders en speciale aandacht is noodzaak.

Het lijkt veel, echter met wat beleid is een Chinese dieslheater een goed en betrouwbare kachel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 09 okt 2023 22:34 #1515360

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
hier ook een degelijke Chinees 2kw voor 28 voet boot. met goed geïsoleerde uitlaat, degelijke rvs knaldemper, wallas huiddoorvoer en enigzins geisoleerde pomp. Bevalt prima, boot wordt zeer snel warm bij gebruik van paar uurtjes in avond of ochtend.
doet het beter dan oude wallas die ik had.

het is een klein kacheltje, ik heb er een apart kistje voor getimmerd incl co meter en die in bakskist gemonteerd. ik gebruik thermostaat functie niet, onzin in zo'n kleine ruimte. Gewoon aan of uit met regelbare capaciteit om niet te gaan zweten in de boot.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 10 okt 2023 07:04 #1515376

zeekraal schreef :
Goede ervaring met het merk Safire.

+1

Kies het kleinste model (vanaf 0,7kW), modulerend, stil, gesloten systeem, geen gehannes met hete uitlaten of dempers. Ja, het kost wat meer, maar wat extra comfort mag toch ook wat extra kosten toch.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 10 okt 2023 07:10 door Noballast. Reden: Hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 10 okt 2023 07:07 #1515377

Noballast schreef :
zeekraal schreef :
Goede ervaring met het merk Safire.

+1

Kies het kleinste model (vanaf 700kW), modulerend, stil, gesloten systeem, geen gehannes met hete uitlaten of dempers. Ja, het kost wat meer, maar wat extra comfort mag toch ook wat extra kosten toch.

De kleinste 700kw zal wel een klein foutje zijn .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 10 okt 2023 07:11 #1515378

Jeroen-Pion schreef :
Noballast schreef :
zeekraal schreef :
Goede ervaring met het merk Safire.

+1

Kies het kleinste model (vanaf 7000,7kW), modulerend, stil, gesloten systeem, geen gehannes met hete uitlaten of dempers. Ja, het kost wat meer, maar wat extra comfort mag toch ook wat extra kosten toch.

De kleinste 700kw zal wel een klein foutje zijn .

Oeps, hersteld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 13 okt 2023 08:13 #1515906

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Is het pakket van autotherm (o.a. via kniest verkrijgbaar) wel voorzien van de veilige demper en uitlaat? Het pakket lijkt op dat van Vevor.
Concrete vraag is de autotherm beter/veiliger?
Als je bij de Chinees een webasto uitlaat met demper moet kopen wordt hij al twee keer zo duur en heb je nog steeds een Vevor kachel met bijbehorende onderdelen.
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 08:16 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 13 okt 2023 08:23 #1515913

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Dit stuk van Scope mag wat mij betreft in de Handleidingen rubriek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 13 okt 2023 08:54 #1515928

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Ha eens ja! Ik heb de tekst gecopy paste in mijn notebook voor over 2 jaar als de boot een standkachel krijgt :)
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 13 okt 2023 08:56 #1515929

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
2KW Lavaner Pro. Net zo goed als Planar, maar voor de helft van het geld. Laat je niet gek maken. Als het te warm wordt een beetje ventileren.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 08:57 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke standkachel voor een kleine boot? 13 okt 2023 09:02 #1515931

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Eclips schreef :
2KW Lavaner Pro. Net zo goed als Planar, maar voor de helft van het geld. Laat je niet gek maken. Als het te warm wordt een beetje ventileren.

Is die Lavaner beter dan de Vevor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl