tcdehoog schreef :
Superprinses schreef :
Ik heb het liefst een vest dat zo compact mogelijk is tijdens gebruik, dus een opblaasbaar vest? Tot nog toe heb ik er steeds een kunnen lenen, maar die is zo oud dat het merk/type niet meer leesbaar is. Daar zit ook geen kruisband bij en ik heb gelezen dat dat toch wel een must is...
Het topic met de zwemvesten heb ik inderdaad al gelezen.
ik kreeg de desbetreffende Waterkampioen cadeau, en ik heb die test gelezen, er wordt niet over een kruisband gesproken
ik heb er geen, ga e wel een kopen
wat zeggen de experts over een kruisband?
wel/niet nodig?
ton
Als je een Engelse club vraagt zal die zeggen "kruisband moet". Als je de mensen van Secumar vraagt zullen die zeggen "zorg dat je de riem voldoende aantrekt dan is de kruisband niet nodig".
De mensen van de ANWB zeggen dat de riem aanhalen voldoende is en beter werkt als een kruisband, omdat de kruisband redelijk strak moet zitten en dat is niet comfortabel als je op een kuipbank zit. Uiteindelijk gaat het erom dat je het vest niet redt zonder de drenkeling.
Als je kijkt in de regels van de ISAF hebben de Engelse clubs de overhand (bij wedstrijden is de kruisband verplicht). De CAMR verwijst naar het ISAF Special Offshore Regulations Extract for Race Category 2 Monohulls (Latest Version): ISO 12402 met geintegreerd harnas, level 150 drijfvermogen + kruisband + spatwaterkap + lampje. Dat is de algemene norm voor Offshore wedstrijden en prestatietochten.
Ik heb ff geen zin de eisen van de vereniging van toerzeilers op te zoeken, maar die gaan waarschijnlijk uit van dezelfde ISAF richtlijnen voor de reddingsvesten. En volgens mij is het daarbij aan de schipper te regelen dat elk bemanninslid een goed vest+lifeline heeft.
Voor een beginner zou ik zeggen, als je een vest koopt:
- die kruisband meteen erbij kopen als deze er niet bij zit.
- een spatwaterkap kan later wel (voor lange zeereizen).
- een lampje kan later wel (voor 's nachts varen).
- geintegreerd harnas voor de lifeline.
- koop meteen een reservepatroon erbij (met zoutcapsule, etc), anders ben je alsnog aangewezen op een van de aanwezige vesten als je patroon afgaat of lekt.
Als je eerst een vest aanschaft en na 2 jaar deze vervangt door een nieuw vest met alle opties heb je ook meteen de kosten voor het keuren overgeslagen. Zeker als beginner kun je die kosten dus uitstellen totdat je die opties echt nodig hebt.
Zelf heb ik een kruisband en draag ik deze altijd losjes. Voor de redding vertrouw ik meer op de pasvorm van het vest en de riem. Met de kruisband kun je als je in het water ligt je positie t.o.v. het drijflichaam aanpassen voor comfort als je nog even moet wachten op een redding.
Vesten zonder kraag of zonder harnas zijn voor speciale toepassingen. In elk geval niet voor toerzeilers op Noordzee/IJsselmeer/Wadden. Maar dat laatste is mijn mening.