Calidris schreef :
Doejong schreef :
Calidris schreef :
Als solo zeiler heb je weinig of niks aan een DSC-PLB functionaliteit. De DSC functie geeft alleen alarm naar het eigen schip (closed loop). Duurdere DSC-PLB's hebben er ook een dsc ontvanger in zitten en mogen open loop. (1 merk).
Begrijp ik nu goed dat een DSC-PLB alleen de eigen marifoon alarmeert met de ingevoerde MMSI van de eigen boot? Dat had ik me niet gerealiseerd.
De AIS-positie die wordt uitgezonden zal dan wel op alle plotters in de omgeving zichtbaar worden met hopelijk een alarm. De DSC-functie heeft dan weinig toegevoegde waarde.
Correct !
Closed loop.
De DSC functie is bedoeld om tijdens het opstarten van de GPS t.b.v. de AIS, de eigen bemanning te alarmeren via een luid DSC alarm aan boord van het eigen schip.
Alleen wheaterdock heeft een extra DSC ontvanger ingebouwd en mag open-loop.
Helaas is dat een Nederlandse beperking.
De MOB1 kan wel een handmatige “All Ships” uitzenden door op het knopje te drukken maar dat is in de Nederlandse functionaliteit uitgeschakeld.
Zie handleiding dat het technisch kan:
MOB1 All Ships Distress
Zie specificatie dat dit per land verschilt:
What DSC functions are allowed in my country?
The DSC functionality of the MOB1 is limited by regulations in each country. The list below indicates which functions you may expect:
AIS only: Canada, Denmark, Latvia
AIS + DSC Individual Distress Relay call plus group call sent after 30minutes: USA
AIS + DSC Individual Distress Relay call only: France, Germany, Netherlands, Spain, United Kingdom
AIS + DSC Individual Distress Relay, All Ships Distress Alert (manual initiation only): All other European countries
AIS + DSC Individual Distress Relay, All Ships Distress Alert, sent once on MOB1 activation and on manual initiation: Rest of the World.
Bij aankoop 5 jaar geleden werd mij overigens verteld dat je DSC bij het programmeren handmatig “aan” kunt zetten, maar daar staat “DSC Relay Aan” en dat zal de individuele call zijn.
En het flauwe is dat dit natuurlijk helemaal niet werkt want de functionaliteit is mmsi gebonden. Dus de meeste niet-Nederlandse boten hebben het technisch wel maar zouden het hier niet mogen hebben.
Zou het Watersportverbond geen actie kunnen ondernemen om dit vrij te laten geven?