Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eindelijk: De PLB die we echt willen!!!

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 13:31 #1440100

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1330
Calidris schreef :
- Ontvangen van (nautische) weerberichten specifiek voor jouw locatie is mogelijk
- volledige GPS functionaliteit, incl. routeplanning. (i.g.v. nood)
- Bediening of op het apparaat zelf of via bluetooth en een goede Garmin-app op je telefoon.


Bovenstaande argumenten zijn natuurlijk reuze handig als die in je reddingvest zit? :whistle:
Hoe groot bis het risico dat die in je reddingvest zit als je overboord gaat?

De nieuwe EPIRB's en PLB's hebben een RLS functie:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-service-rls#1110793

(Return Link Service)

Als de redding eenheden in de buurt komen heeft een inreach geen realtime mogelijkheden op gevonden te kunnen worden.
- Elke EPIRB of PLB epirb heeft 121,5Mhz om te homen.
- AIS-plb's hebben, zoals te verwachten AIS.
- Staat de ineach aan als die in je reddingvest zit en is de batterij dan nog wel vol?

Ergo: de Inreach is een heel mooi toestel, maar bedoeld voor een ander doel. Zolang je ronddrijft met een afgebeten roer, werkt het prima om in alle rust hulp te zoeken.
Als de adrenaline wat hoger stijgt en je je onbedoeld buiten het het schip bevindt, moet je je afvragen of een inreach toch wel zo handig is? Dan nog afgezien van temperatuur en handschoenen.

Dat is voor mij een hele nuttige aanvulling. Ik moet feitelijk zien als twee apparaten met elk een andere functie en doel.
Het scenario waarbij je overboord slaat betekend dat je de Garmin handmatig moet aanzetten en de AIS-plb niet, deze activeert automatisch.
MOB voor de overige opvarenden is van minder belang, mevrouw H700 gaat mee in de zomer met rustig weer en weet hoe mij op te pikken, mocht ik een onvrijwillige duik nemen.
De rest van het jaar zeil ik solo en ondanks alle voorzorgsmaatregelen mis ik een PLB mocht ik overboord gaan.
Nu was ik vanmorgen een drietal uren aan het zeilen op het Markermeer, en ik heb welgeteld 0 schepen gezien...
Omdat ik 99% van de tijd een reddingsvest aanheb, ga ik toch voor de PLB op het vest. Nu nog even kijken welke.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 15:18 #1440122

Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Helaas geen DSC alarmering. De boten om je heen moeten dus echt AIS hebben en snappen wat ze met een MOB-target moeten doen (voorbeeld: OpenCPN geeft weer als een rood kruisje en verder niets: geen alarm of trigger iets te gaan ondernemen)

Voor druk bevaren wateren zou ik nog steeds voor de MOB-1 kiezen, die doet AIS én DSC.. Veel verder weg, waar je geen boten op VHF afstand hebt, die PLB3 wellicht: dan is CospasSarsat meer waard dan DSC... Het is ook wel een fors ding trouwens.

DSC niet. Ik kijk er ook naar. Hm.

Na een DSC alarm verwacht je wel een mondelinge afwikkeling. Die zal er nooit komen. Dus ik snap je punt, maar hink op 2 benen daarover.

Ik zie de bomen ook niet meer door het bos wbt beste optie single handed. Op dit moment heb ik alleen maar mijn DSC handheld altijd op me als ik alleen zeil maar bereik is beduidend beperkter natuurlijk dan mijn vaste marifoon en op open zee kansloos waarschijnlijk. Aan de andere kant wel mogelijkheid te communiceren en bereik DSC handheld zal niet slechter zijn dan de alternatieven met DSC (i.t.t. inreach, epirb etc.). Wat te vragen voor Kerst ? ;)
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 15:25 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 18:12 #1440154

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
dehler31abc schreef :
Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Helaas geen DSC alarmering. De boten om je heen moeten dus echt AIS hebben en snappen wat ze met een MOB-target moeten doen (voorbeeld: OpenCPN geeft weer als een rood kruisje en verder niets: geen alarm of trigger iets te gaan ondernemen)

Voor druk bevaren wateren zou ik nog steeds voor de MOB-1 kiezen, die doet AIS én DSC.. Veel verder weg, waar je geen boten op VHF afstand hebt, die PLB3 wellicht: dan is CospasSarsat meer waard dan DSC... Het is ook wel een fors ding trouwens.

DSC niet. Ik kijk er ook naar. Hm.

Na een DSC alarm verwacht je wel een mondelinge afwikkeling. Die zal er nooit komen. Dus ik snap je punt, maar hink op 2 benen daarover.

Ik zie de bomen ook niet meer door het bos wbt beste optie single handed. Op dit moment heb ik alleen maar mijn DSC handheld altijd op me als ik alleen zeil maar bereik is beduidend beperkter natuurlijk dan mijn vaste marifoon en op open zee kansloos waarschijnlijk. Aan de andere kant wel mogelijkheid te communiceren en bereik DSC handheld zal niet slechter zijn dan de alternatieven met DSC (i.t.t. inreach, epirb etc.). Wat te vragen voor Kerst ? ;)

Als solo zeiler heb je weinig of niks aan een DSC-PLB functionaliteit. De DSC functie geeft alleen alarm naar het eigen schip (closed loop). Duurdere DSC-PLB's hebben er ook een dsc ontvanger in zitten en mogen open loop. (1 merk).

Een solo zeiler zou willen dat de buiten wereld geattendeerd wordt op zijn benarde situatie. dat kan alleen met 406MHz (cospas-sarsat), tegenwoordig met RLS. Als eenheden eenmaal in de buurt zijn kunnen ze de mazen verkleinen en zoeken naar AIS en 121,5 MHz.
De pure noodzaak van DSC is dus naar de achtergrond verschoven.

Als je met bemanning vaart is DSC-PLB wel zinvol, tenslotte wordt het eigen schip eerst gealarmeerd en kan zelf actie ondernemen.

Inreach is verder prima, maar voor ander gebruik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 20:50 #1440191

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Calidris schreef :
Als solo zeiler heb je weinig of niks aan een DSC-PLB functionaliteit. De DSC functie geeft alleen alarm naar het eigen schip (closed loop). Duurdere DSC-PLB's hebben er ook een dsc ontvanger in zitten en mogen open loop. (1 merk).
Begrijp ik nu goed dat een DSC-PLB alleen de eigen marifoon alarmeert met de ingevoerde MMSI van de eigen boot? Dat had ik me niet gerealiseerd.
De AIS-positie die wordt uitgezonden zal dan wel op alle plotters in de omgeving zichtbaar worden met hopelijk een alarm. De DSC-functie heeft dan weinig toegevoegde waarde.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 21:20 #1440192

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Die RLS, Return Link Service, werkt dat altijd of is het afhankelijk van de ontvangers (SART) of zij ook werkelijk de ontvangst bevestigen? Doen ze dat altijd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 21:41 #1440195

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
Doejong schreef :
Calidris schreef :
Als solo zeiler heb je weinig of niks aan een DSC-PLB functionaliteit. De DSC functie geeft alleen alarm naar het eigen schip (closed loop). Duurdere DSC-PLB's hebben er ook een dsc ontvanger in zitten en mogen open loop. (1 merk).
Begrijp ik nu goed dat een DSC-PLB alleen de eigen marifoon alarmeert met de ingevoerde MMSI van de eigen boot? Dat had ik me niet gerealiseerd.
De AIS-positie die wordt uitgezonden zal dan wel op alle plotters in de omgeving zichtbaar worden met hopelijk een alarm. De DSC-functie heeft dan weinig toegevoegde waarde.

Correct !
Closed loop.
De DSC functie is bedoeld om tijdens het opstarten van de GPS t.b.v. de AIS, de eigen bemanning te alarmeren via een luid DSC alarm aan boord van het eigen schip.

Alleen wheaterdock heeft een extra DSC ontvanger ingebouwd en mag open-loop.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 21:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 21:42 #1440196

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
koko schreef :
Die RLS, Return Link Service, werkt dat altijd of is het afhankelijk van de ontvangers (SART) of zij ook werkelijk de ontvangst bevestigen? Doen ze dat altijd?

RLS gaat via de Galileo satellieten. Omhoog dus.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 21:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 21:55 #1440200

Duidelijk van die DSC. Die is wel heel “selective” in deze opzet ;)

Chris doe eens Roozeblij!? Hugo geeft hier nuttige informatie en loopt niets op te hemelen en al helemaal niet ongevraagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 25 nov 2022 22:16 #1440206

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
Calidris schreef :
koko schreef :
Die RLS, Return Link Service, werkt dat altijd of is het afhankelijk van de ontvangers (SART) of zij ook werkelijk de ontvangst bevestigen? Doen ze dat altijd?

RLS gaat via de Galileo satellieten. Omhoog dus.



Dit is wat ik bedoel: geïntegreerd met de reddingssystemen.

Wat hier nog niet in staat, is het nut van het 121.5MHz homing signaal. De helikopter kan dat precies peilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 26 nov 2022 08:44 #1440244

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Calidris schreef :
Doejong schreef :
Calidris schreef :
Als solo zeiler heb je weinig of niks aan een DSC-PLB functionaliteit. De DSC functie geeft alleen alarm naar het eigen schip (closed loop). Duurdere DSC-PLB's hebben er ook een dsc ontvanger in zitten en mogen open loop. (1 merk).
Begrijp ik nu goed dat een DSC-PLB alleen de eigen marifoon alarmeert met de ingevoerde MMSI van de eigen boot? Dat had ik me niet gerealiseerd.
De AIS-positie die wordt uitgezonden zal dan wel op alle plotters in de omgeving zichtbaar worden met hopelijk een alarm. De DSC-functie heeft dan weinig toegevoegde waarde.

Correct !
Closed loop.
De DSC functie is bedoeld om tijdens het opstarten van de GPS t.b.v. de AIS, de eigen bemanning te alarmeren via een luid DSC alarm aan boord van het eigen schip.

Alleen wheaterdock heeft een extra DSC ontvanger ingebouwd en mag open-loop.

Helaas is dat een Nederlandse beperking.
De MOB1 kan wel een handmatige “All Ships” uitzenden door op het knopje te drukken maar dat is in de Nederlandse functionaliteit uitgeschakeld.

Zie handleiding dat het technisch kan: MOB1 All Ships Distress

Zie specificatie dat dit per land verschilt: What DSC functions are allowed in my country?

The DSC functionality of the MOB1 is limited by regulations in each country. The list below indicates which functions you may expect:
AIS only: Canada, Denmark, Latvia
AIS + DSC Individual Distress Relay call plus group call sent after 30minutes: USA
AIS + DSC Individual Distress Relay call only: France, Germany, Netherlands, Spain, United Kingdom
AIS + DSC Individual Distress Relay, All Ships Distress Alert (manual initiation only): All other European countries
AIS + DSC Individual Distress Relay, All Ships Distress Alert, sent once on MOB1 activation and on manual initiation: Rest of the World.

Bij aankoop 5 jaar geleden werd mij overigens verteld dat je DSC bij het programmeren handmatig “aan” kunt zetten, maar daar staat “DSC Relay Aan” en dat zal de individuele call zijn.

En het flauwe is dat dit natuurlijk helemaal niet werkt want de functionaliteit is mmsi gebonden. Dus de meeste niet-Nederlandse boten hebben het technisch wel maar zouden het hier niet mogen hebben.

Zou het Watersportverbond geen actie kunnen ondernemen om dit vrij te laten geven?
Laatst bewerkt: 26 nov 2022 08:48 door Booty24. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 26 nov 2022 09:31 #1440259

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
Vraag je eens af welk doel daarmee bereikt wordt? En hoe effectief dit zou zijn?

De dsc call komt niet ver als je op zeeniveau uitzend, maar haalt wel je eigen schip.

Open-loop is leuk, maar hoe effectief?

De opzet van open-loop is dat de plb ook een acknowledgement kan ontvangen en daarna met dsc zwijgt.
MOB1 heeft geen ontvanger en blijft bij open-loop mogelijk her-uitzenden.
(Nog niet getest).

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 26 nov 2022 13:13 #1440297

Calidris schreef :
dehler31abc schreef :
Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Helaas geen DSC alarmering. De boten om je heen moeten dus echt AIS hebben en snappen wat ze met een MOB-target moeten doen (voorbeeld: OpenCPN geeft weer als een rood kruisje en verder niets: geen alarm of trigger iets te gaan ondernemen)


Voor druk bevaren wateren zou ik nog steeds voor de MOB-1 kiezen, die doet AIS én DSC.. Veel verder weg, waar je geen boten op VHF afstand hebt, die PLB3 wellicht: dan is CospasSarsat meer waard dan DSC... Het is ook wel een fors ding trouwens.

DSC niet. Ik kijk er ook naar. Hm.

Na een DSC alarm verwacht je wel een mondelinge afwikkeling. Die zal er nooit komen. Dus ik snap je punt, maar hink op 2 benen daarover.

Ik zie de bomen ook niet meer door het bos wbt beste optie single handed. Op dit moment heb ik alleen maar mijn DSC handheld altijd op me als ik alleen zeil maar bereik is beduidend beperkter natuurlijk dan mijn vaste marifoon en op open zee kansloos waarschijnlijk. Aan de andere kant wel mogelijkheid te communiceren en bereik DSC handheld zal niet slechter zijn dan de alternatieven met DSC (i.t.t. inreach, epirb etc.). Wat te vragen voor Kerst ? ;)

Als solo zeiler heb je weinig of niks aan een DSC-PLB functionaliteit. De DSC functie geeft alleen alarm naar het eigen schip (closed loop). Duurdere DSC-PLB's hebben er ook een dsc ontvanger in zitten en mogen open loop. (1 merk).

Een solo zeiler zou willen dat de buiten wereld geattendeerd wordt op zijn benarde situatie. dat kan alleen met 406MHz (cospas-sarsat), tegenwoordig met RLS. Als eenheden eenmaal in de buurt zijn kunnen ze de mazen verkleinen en zoeken naar AIS en 121,5 MHz.
De pure noodzaak van DSC is dus naar de achtergrond verschoven.

Als je met bemanning vaart is DSC-PLB wel zinvol, tenslotte wordt het eigen schip eerst gealarmeerd en kan zelf actie ondernemen.

Inreach is verder prima, maar voor ander gebruik.


Een DSC handheld is dan nuttiger tenminste wat DSC functionaliteit betreft op ruim binnenwater en Wadden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 26 nov 2022 14:32 #1440308

Of een paar rookpotten in je vest stoppen, voor wanneer hulp in zicht is? ;)

Ik denk dat je zoveel reuring als mogelijk moet veroorzaken. Wat effectiever is hangt sterk van de situatie af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 26 nov 2022 21:19 #1440398

De off-topic reacties maar weer eens verwijderd !
Oproep: Als je meent dat de forum regels worden geschonden dan rapporteer je dat aan de moderatoren ipv hier met jouw mening daarover dit draadje te vervuilen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 nov 2022 21:24 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 17 mei 2023 10:34 #1480126

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Booty24 schreef :
Ze wisten vorige week alleen nog niet of deze met een personal MMSI geleverd wordt of met je boot MMSI geprogrammeerd kan worden.
(Daar het AIS bevat is maritiem de logische toepassing; de PLB1 wordt in NL met een persoonlijke MMSI geleverd (omdat algemeen toepasbaar) hetgeen deze apart registratieplichtig tegen jaarkosten maakt)

Is dit inmiddels wel bekend. Boot MMSI of personal MMSI ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 17 mei 2023 11:32 #1480138

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29172
PLB1

Nederland:
- Vergunning RDI noodzakelijk.
- PLB1 heeft in NL een Nederlandse landcode 244, 245, 246!
- PLB1 registratie bij RDI gaat met het UIN nummer (1E8 xxx xxx xxx xxx)
www.rdi.nl/onderwerpen/marifoo...tuur/noodradiobakens

Belgie:
- Vergunning BIPT noodzakelijk
- PLB1 heeft in Belgie een Belgische landcode 205!
- PLB1 registratie gaat bij de internationale database van CosPas-Sarsat met het UIN nummer (19A xxx xxx xxx xxx)
www.406registration.com/

Het UIN nummer staat dus op de PLB1 gedrukt!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 17 mei 2023 13:00 #1480147

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Mijn vraag was van een veel simpelere orde. WAT KOST DAT ???? Nu een epirb aan boord. Extra kosten voor registratie NUL. Namelijk mijn al bestaand MMSI nummer wat ik al heb.
Een PLB kost in NL ± 30 euro extra. Stel ik vervang mijn epirb door twee van deze dingen. Dan kost dat per jaar €60,- In de 7 jaar dat ze mee gaan dus €420,- Dat komt dan bovenop de aanschafkosten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 17 mei 2023 19:12 #1480193

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Een PLB1 kan ook met de boot MMSI geprogrammeerd worden.
Zie hun site. In NL mag dat niet, maar het kan wel.
In bijvoorbeeld Zweden mag dat wel en vanwege NL boot wordt dan geprogrammeerd met jouw NL MMSI. Pas je dat dan aan voor ieder land als je rondvaart: nee, natuurlijk niet want daarvoor moet je naar de winkel. Kan op verzoek in Nederland ook voorbereid worden om naar Zweden te gaan.
Doe je hem dan tot Zweden niet om. Ja, natuurlijk wel!
PB voor meer info.

En dan schrijf je hem bij op je boot licentie en dan kost het niets.
Ik vaar veel solo dus heb ik liever een “epirb” bij me dan dat deze achter blijft op de boot.
(Hij mag hier geen epirb zijn omdat de batterij maar 1 dag mee gaat).
Laatst bewerkt: 17 mei 2023 19:15 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 17 mei 2023 20:00 #1480196

Zoals ik het lees kost een PLB-vergunning €43, en is 5 jaar geldig (punt 1.2); een tweede PLB erbij kost volgens mij €39.
Bootloos, maar zoekende.
Laatst bewerkt: 17 mei 2023 20:02 door drwingnut. Reden: Linkje toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 19 mei 2023 10:35 #1480385

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Ik kies er maar voor om mijn EPIRB voor een nieuwe verse EPIRB te vervangen. Verder hang ik wel mijn hand marifoon met DSC aan mijn zwemvest. Het moeras aan regelgeving rond PLB met een MMSI nummer in NL is erg onaantrekkelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 01 dec 2023 13:37 #1525833

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Op een ander draadje kwam de programming functie langs als PDF en het lijkt erop dat de programmeur dat redelijk vrij kan indelen dus als je hem op scheeps MMSI laat zetten en je hebt op papier een Epirb aan boord? Lijkt me vooral belangrijk dat ze weten dat ze van jouw mmsi een epirb signaal kunnen verwachten en welk telefoonnummer daarbij hoort?

Ik heb het per persoon verschillend ingedeeld :-)

Boot: Epirb
Kinderen en mijn vrouw: AIS MOB1 omdat ik er vanuit ga ze zelf op te gaan zoeken en anders kan ik alarmeren. (die hebben een eigen MMSI dus die staan wel bij agentschap op de lijst)

Ik: VHF portofoon met AIS ontvangst en DSC om die bakens te kunnen vinden plus een PLB1 omdat mijn vrouw en kinderen behoorlijk onervaren zijn en ik er voorzichtig vanuit ga dat zij me niet komen halen.

Welke charterboot ik ook opstap het werkt. Natuurlijk de MMSI en atis klopt niet op een huurboot.
Sue me ;-)
Bijlagen:
Ned454
Laatst bewerkt: 01 dec 2023 13:40 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 01 dec 2023 15:03 #1525841

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ahoy,

Zou je bij een PLB3 per opvarende, de epirb voor de boot niet kunnen skippen? Immers als je toch in een vlot moet stappen, dan kan je de PLB's ook aanzetten....
Ik heb het hier niet over oceaan-oversteken maar over kust- en Noordzee-vaart waarbij je reddingsacties binnen 24 uur zou kunnen verwachten.

Groet, Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 01 dec 2023 15:17 #1525843

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ja ik denk het wel, je kan ze ook per tourbeurt aanzetten. Dan red je die 24 uur makkelijk met een paar mensen. Al vind ik die plb3 wel groot.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 01 dec 2023 15:31 #1525845

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2563
Mooi zo een plb 3. Maar zit dat niet heel erg in de weg in een vest? qua draag comfort?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk: De PLB die we echt willen!!! 01 dec 2023 15:35 #1525846

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Epirb:
In Nederland mag het niet, want de PLB1/PLB3 zenden max 1 dag ipv 2 en gebruik buiten de eigen boot is te makkelijk.
In een aantal andere landen, waaronder bijvoorbeeld Zweden, mag het wel. Als je daarheen gaat mag het zo geprogrammeerd worden en dat moet dan toch met je Nederlandse MMSI. Wat je dan doet als je terugkomt laat zich raden. Je kunt na het programmeren ook besluiten om helemaal niet te gaan.
Illegaal, maar zo varen de Zweden er hier ook mee rond.
Je begrijpt nu hoe ik het heb?
Dit kan alleen bij de leverancier omdat er zo’n dongle voor nodig is.
Als je met een PLB1-epirb op een andere boot stapt dan gaan ze bij een calamiteit naar de verkeerde boot zoeken. Dan kan je beter eenmalig €40 betalen. Dan mag hij ook mee met skiën.

MOB1:
Dit kan je zelf. Je moet/kan zelf de software downloaden. De regio kies je zelf.
Bedenk dat als je de Nederlandse software gebruikt je alleen MOB AIS (kruisje op alle MFD’s in de omgeving van 4-6nm; minder bij meer golven!) krijgt en slechts DSC alarm naar je eigen schip. Je krijgt GEEN DSC to all ships met het programmeren met regio Nederland.
Elders mag all ships wel zie boven.
Er zijn twee regio’s waar dat kan en mag. De ene doet het automatisch. Dan gebeurd dit ook als je zwemvest een keer per ongeluk afgaat: niet handig.
Gebruik alleen regio 3 waarbij DSC to all handmatig is. Dit mag je doen zodra je van plan bent naar Zweden te gaan.

Handmatig bij MOB1 DSC to all ships vrijschakelen middels regio3 mag niet en/of PLB1/3 als epirb maar daar heeft iedereen pas last van als jij in de problemen zit en dan is alles geoorloofd, maar moet je dan wel goed toe zijn uitgerust.
“Better trialed by one than carried by six” zeggen de Amerikanen.

Dus je begrijpt nu hoe kan wat hier niet mag.

Ik heb ze allebei MOB1 en PLB1. Ik kom na een stapje overboord toch graag weer thuis.
Laatst bewerkt: 01 dec 2023 15:38 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl