Toch eigenaardig dat je met dit onderwerp steeds alle mogelijke zaligmakende methodes te lezen krijgt van hoe je een onderwaterschip kaal kan krijgen.
Vooraleerst moet je je afvragen wat je'r tegenaan wil gooien , en dan bedoel ik dat met Euros.
-Je kan het zelf stralen met zand of met zout ,zand moet je dan terug opscheppen zout spoelt door regen dan weg. De relatief milieuvriendelijke optie van droog ijs laten we even buiten beschouwing wegens te duur.
Stralen is efficient maar vrij duur (huur compressor aankoop zand of zout) en je moet het ganse handeltje goed afdekken . Niet iedere werf is met dat stralen opgezet denk ik dan zo.
-Dan is er de mogelijkheid om het met een excentrische schuurmachine -al dan niet pneumatisch- te doen . De huis, tuin en keuken toestelletjes zijn daarvoor niet geschikt. Dus ofwel een professionele machine huren of duur aankopen en je te pletter betalen aan schuurschijfjes.
Ik zag vorig jaar een gebuur op de winterstalling de romp van zijn 8 meter zeilboot met een exentriek doen en die was er weken mee bezig. Tonnen schuurschijven en hectoliters zweet passeerden de revue.
- Dan is er het " elbow grease " , maw al zwetend en zwoegend op de romp te keer gaan met een schraper.
Deze laatste methode is even doeltreffend als goedkoop.
Vorig jaar schraapte ik (alleen) de 40m² van van onderwaterschip af op minder dan een week.
Koop de goede schraper van Bahco (ex Sandvik) en samen met een extra mesje leidt die je door het ganse proces.
- Wat je vooral niet moet doen is de in de hemel geprezen (althans volgens de fabrikanten) afbijtmiddelen gebruiken , die maken uiteindelijk van je onderschip een vuile gore boel en die schuiven by the way voor een krankzinnige prijs over de toonbank.
Even wat foto's om één en ander duidelijk te maken
Deze moest afgeschraapt worden.
Om de mythe van de afbeitmiddelen - het vermeend succes bedoel ik dan -uit de wereld te helpen experimenteerde ik met zowel terpentijn
En ook met een universeel afbeitmiddel. Ik wou geen goed geld achter een slechte zaak gooien en meteen een maritiem afbijtmiddel kopen wat uiteindelijk hetzelfde produkt is als waarmee ik probeerde. Allen noemt dat dan bv Starbrite en staat een een bootje op , altijd goed voor een surplus van 50%.
Ik bracht beide produkten op de kiel aan (verschillende zones uiteraard) en wrapte ze in met keukenplastiek , kwestie van de verdamping van het oplosmiddel tegen te gaan.
Het resultaat na 1 uur inwerking (ik experimenteerde trouwens met verschillende inwerkingstijden) was ronduit bedroevend.
Het is een vuile boel en uiteindelijk moet je duchtig schrapen met als gevolg dat van onder tot boven volhangt met die smerige pasta.
Afbeitmiddelen zijn hun (vele) geld niet waard , maar dat is mijn mening natuurlijk.
Ik nam een foto van een buur die zijn ganse onderwaterschip behandelde met een afbeitmiddel en deze foto zegt genoeg dacht ik zo. Geen gelcoat te zien , en dat is toch de bedoeling niet ?
Eén en ander deed me dus besluiten om het anders aan te pakken , en gezien ik in geest toch een halve Hollander ben (lees prijsbewust) liet ik ook het stralen achterwegen en besloot ik om de mouwen op te stropen (figuurlijk dan) en me op het afschrapen te storten.
maar niet vooraleer ik de ganse romp met een hogedrukspuut te lijf ging om zo het meeste oude AF er preventief af te halen. Dat lukte vrij goed moet ik zeggen , ik heb daardoor minder moeten schrapen.
Tijd voor de schraper , volgens mij de enige goede , en goedkoopste , manier om het onderwaterschip kaal te zetten.
Zo gaat dat.
Aan opschuren achteraf ontsnap je natuurlijk niet , er blijven toch altijd wat kleine restanten van de AF achter die je'r met de exentriek moet afhalen . Trouwens opruwen is ook noodzakelijk voor de hechting van epoxy , primer of wat dan ook dat je'r wil opzetten.
Resultaat van een kleine week , een 5 uurtjes per dag , schrapen en schuren.
Dat was eind vorig jaar.
In de lente van dit jaar ging dan de epoxy erop met als finishing touch 2 lagen coppercoat verhouding 2 op 1 (koper/epoxy) .
van dat laatste ben ik niet tevreden zodat ik volgend jaar terug zelfslijpende AF op zet. De 5 lagen epoxy daaronder behoeden mijn schip dan wel voor osmose.
Beste groeten