Hen3 schreef :
Ga ik toch weer reageren...
Dit bedoel ik met het door elkaar halen van argumenten:
Mephisto schreef :
je kan natuurlijk ook de lak geheel weg schuren tot de gelcoat, daarna repareren, het schip behandelen met zf primer, daarna ongelijkheden strak trekken met plamuur, schuren en nogmaals behandelen met een primer en aflakken maar dan ben je zeker 5 dagen verder met de droogtijden erbij
Dit heeft toch helemaal niets te maken met de keuze voor wegschuren of voor een schakellaag? Waarom zou je na het wegschuren er wel ineens voor kiezen om de hele boot strak te trekken met plamuur en bij het laten zitten van de 1C verflaag niet?
Het enige verschil zit in de extra schuurtijd om de laag helemaal te verwijderen, wat ook nog eens beperkt is omdat je gewoon grover schuurpapier kunt gebruiken en dus sneller schuurt. Daarna is het in beide gevallen:
1. Reparaties plamuren
2. Primer aanbrengen (ZF Primer of een multi primer als schakellaag)
3. Primer schuren
4. Aflakken.
nee hoor want als het in het verleden GOED is gedaan zit er op de primerlaag en dus onder de laklaag al een plamuur en/of schuurlaag om het schip mee strak te trekken die op zijn beurt ook weer in de primer staat.
wanneer je helemaal terug schuurt naar de gelcoat dan schuur je deze ook weg en kan je van voor af aan beginnen.
Er zit best wel een verschil in tijd tussen alleen wat reparaties strak maken of een heel schip strak maken.
niet erg om te doen hoor, en goed voor de plaatselijke economie maar nogmaals waarom zou je het doen als er geen hechtingsproblemen zijn met de huidige verflagen en er geen grote hoeveelheid oude verflagen zijn die er af moeten? er is dan geen aanleiding om het te doen.
If it ain't broke, don't fix it
wanneer er in het verleden halve oplossingen gedaan zijn wordt het anders, dan moet je inderdaad die fouten eerst gaan herstellen, en dan heb je geen keus, maar dat is in dit geval alleen als de nu al aanwezige verf niet goed meer hecht op de onderlagen