Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan?

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 08:06 #603865

Ik zou stoppen met schuren/krabben bij de orange gelcoatlaag. Onderwater in ieder geval epoxyplamuur gebruiken om de diepe beschadigingen glad af te werken. Ook bovenwater is epoxy de meer verstandige keuze ivm hechting, maar goed ontvetten is nóg belangrijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 09:22 #603892

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Die foto geeft inderdaad behoorlijk wat informatie. Volgens mij zit het zo:



De gelcoat is dus inderdaad oranje. Niet uniek voor een jaren '70 boot... mijn vorige boot was ook van origine oranje...

Als je bovenwaterschip dus niet oranje is, dan is hij inderdaad gelakt. Die vraag kun je dus al beantwoorden. Inderdaad niet verder schuren dan tot je het oranje tegenkomt. De gelcoatlaag wil je zo veel mogelijk intact laten. Iedere plek waar je er doorheen schuurt moet je namelijk repareren voordat je er weer overheen kunt lakken.

Die donkerblauwe plek die zichtbaar is binnen de plek waar nu de glasvezellaag zichtbaar is behoeft wel aandacht... Dat is blijkbaar een diepe beschadiging tot in het laminaat die niet gerepareerd is, maar gewoon met antifouling is overgeschilderd. Ten eerste moet je zo'n diepe beschadiging echt even goed repareren, je boot is daar nu wel wat dun geworden... maar daarnaast is er door de beschadiging en het daardoor ontbreken van een waterdichte laag ook ongetwijfeld vocht in het laminaat gekomen. Dat moet echt goed drogen voordat je het repareert. Dat repareren doe je natuurlijk met epoxy, afhankelijk van de grootte en diepte van de beschadiging versterkt met wat glasvezel. Al het blauwe moet daar in ieder geval ook uit voordat je verder werkt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 09:28 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 09:35 #603895

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Dank Hen3 voor de duidelijke foto. Interessant artikel over jouw bootje. Thanks for sharing!

Echter:

Hetgeen wat jij aanwijst is het bovenwaterschip (de boeg), dus niet de onderkant Er zit geen antifouling in de beschadiging maar lak/verf. Dus al het blauwe in jouw bovenstaande plaatje is lak. We kunnen hier uit opmaken dat het bovenwaterschip inderdaad ook een oranje gelcoat heeft.

Op bijgaande foto zie je duidelijk waar antifouling heeft gezeten. Dat is er nagenoeg allemaal af. Ik heb ook, de beschadigingen die jij hebt gebruikt ook nog even aangetipt in een foto.

Is lak overigens hetzelfde als verf?

Bijlage boeg.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 09:38 door kevztar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 09:41 #603896

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hen3, het valt wel mee hoor qua risico bij dit schip

Het polyester van dit schip is totaal zeker 6 mm dik op die plek en massief, echt flink inwateren is dus niet aan de orde aangezien het polyester echt niet gelijk als een spons werkt

De gebruikte hars is goed verwerkt en ook goed uitgehard waardoor het vocht wat hier mogelijk ingetreden kan zijn door de hygroscopie geen echt groot probleem zal gaan vormen.

Ik zou het gewoon dichtplamuren met een papje gemaakt van epoxy hars ingedikt met wat aerosil. versterking zie ik hier echt niet als iets noodzakelijks aangezien alleen de bovenste mat zichtbaar is. Als je dat wel wil kan je er natuurlijk wat chopped strands doorheen doen ipv aerosil.

polyesterplamuur onder maar ook boven de waterlijn is naast de hecht problemen op oud polyester nooit een goed idee ivm de hygroscopie ervan. dat komt deels door het vulmiddel en deels door de eigenschappen van polyster. dat wordt normaal voorkomen door de gelcoat.

Je kan er natuurlijk preventief ook een rolletje met een beetje pure epoxy overheen halen als er al polyester plamuur in zit.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 09:47 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 09:41 #603897

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ah, die foto maakt het duidelijk Kevin (hoewel ik nu zie dat ik het uit je eerdere foto's ook had kunnen afleiden...). Dat maakt het gunstiger, die beschadigingen hebben dus niet al die tijd in het water gelegen. Met de vochtigheid er van zal het dus meevallen. Reparatie wordt dan ook meteen een stuk minder kritisch, maar nog steeds een aandachtspunt.

Lak is wel verf, maar niet alle verf is lak... Verf is een bredere soortnaam, waaronder bijvoorbeeld ook primer, beits, antifouling, vingerverf en (af)lak vallen.

Heb je al gekeken of die lak 1 of 2 componenten is?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 09:48 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 09:49 #603898

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Mephisto schreef :
echt flink inwateren is dus niet aan de orde aangezien het polyester echt niet gelijk als een spons werkt
Ik zeg ook niet dat het vol met water zit, maar wel dat je het goed moet laten drogen voordat je het repareert. Epoxy hecht niet goed op nat laminaat.

Mephisto schreef :
versterking zie ik hier echt niet als iets noodzakelijks aangezien alleen de bovenste mat zichtbaar is
ik heb het niet over de reparatie van het deel waar de glasvezels zichtbaar zijn (daar is alleen maar door de gelcoat geschuurd, dus dat zal wel meevallen) maar over die blauwe plek in het midden daarvan. Dat is blijkbaar een diepere beschadiging. Hoe diep kan ik op een foto niet zien en ik kan dus ook niet zien in hoeverre een versterking nodig is. Jij ook niet denk ik.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 09:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 09:56 #603903

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik ken het probleem, maar deze schade zit boven de waterlijn en daar wordt het echt niet droger als het op dit moment is. als het uberhaubt al nat is. op die plek is er geen sprake van een continu blootstelling aan vocht, en door de wind die er langs gaat droogt het snel genoeg.

Zo diep is die schade niet, die is nog geen 2 mm diep en dat beetje AF wat er in zit moet er uit en die moet je daar nog aftrekken. die schade vormt echt geen gevaar voor de sterkte

Ik kan echt wel inschatten aan de hand van een foto hoe ik dit moet behandelen. Vergeet niet dat ik hetzelfde schip heb, en ook meerdere van dat soort plekjes heb gerepareerd.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 10:01 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 10:58 #603940

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Ik vermoedt 1 component Hen3. Dat weet ik omdat, toen er wat thinner per ongeluk tegen mijn boot spetterde de verf al los begon te weken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 11:22 #603948

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Mephisto schreef :
Ik ken het probleem, maar deze schade zit boven de waterlijn en daar wordt het echt niet droger als het op dit moment is.
[knip]
Zo diep is die schade niet, die is nog geen 2 mm diep
[knip]
Vergeet niet dat ik hetzelfde schip heb, en ook meerdere van dat soort plekjes heb gerepareerd.
Mijn opmerking over laten drogen stamde dan ook uit de tijd toen ik nog dacht dat het een plek onder water was. Daarom schreef ik ook later: "Dat maakt het gunstiger, die beschadigingen hebben dus niet al die tijd in het water gelegen. Met de vochtigheid er van zal het dus meevallen."

Hoe diep een schade is laat ik de TS liever in de praktijk bekijken.
Ik weet dat jij dezelfde boot hebt. Ik wist dat dat betekende dat iedere aanvaring dan ook meteen dezelfde schade oplevert.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 11:27 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 11:27 #603952

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
kevztar schreef :
Ik vermoedt 1 component Hen3. Dat weet ik omdat, toen er wat thinner per ongeluk tegen mijn boot spetterde de verf al los begon te weken.


Duidelijk. Ik zou er dan nog steeds voor kiezen om alle verf er af te schuren en dan met 2C lak aan de gang te gaan. Dat levert gewoon een sterker resultaat op. Via de eerder genoemde link kun je zien hoe ik dat bij mijn vorige boot heb aangepakt. Daar zat ook een 1C laklaag op. Het kost wat voorbereiding en de juiste werkwijze, maar moeilijk is het niet.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 11:33 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 11:33 #603954

Onderwater enkel en alleen epoxy gebruiken op schone ondergrond, dus niet over verf of antifouling heen. Na epoxy een primer opzetten en daaroverheen de af. Bovenwater heb ik kleine reparaties uitgevoerd met polyesterplamuur op schone, niet geverfde delen. Na schuren voorbehandelen met grondverf, die na droging ook weer schuren en dan aflakken. In mijn kajuit heb ik zo gewerkt met prima resultaat met Epifanes 1-component kleurlak. Aan dek kleine gaatjes opgevuld met polyesterplamuur die dezelfde behandeling ondergaan hebben. Grote reparaties ( onder of boven water) zou ik sowieso met ingedikte epoxy doen. Is gewoon sterker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 11:54 #603968

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Hen3 schreef :
kevztar schreef :
Ik vermoedt 1 component Hen3. Dat weet ik omdat, toen er wat thinner per ongeluk tegen mijn boot spetterde de verf al los begon te weken.

Duidelijk. Ik zou er dan nog steeds voor kiezen om alle verf er af te schuren en dan met 2C lak aan de gang te gaan. Dat levert gewoon een sterker resultaat op.

Ok, dat kan dus wel? Ik dacht dat de boot eerst gestraald moest worden. Maar alle verf eraf schuren? (tot aan de oranje gelcoat neem ik aan)

Ik ben dan wel bang dat ik straks door de gelcoat laag heen schuur.... Of valt dat in de praktijk wel mee?

@Vigilante bedankt voor je heldere toevoeging!
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 11:56 door kevztar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 13:20 #603983

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
ja, als je alle 1C verf er maar afhaalt kun je er daarna 2C verf op smeren. Dat is precies wat ik gedaan heb. Stralen is nergens voor nodig (stralen is iets wat je bij een stalen boot doet, niet bij polyester...).

Gewoon alle verf tot op de oranje gelcoat wegschuren, en dan ook stoppen met schuren, dus die laag zo veel mogelijk intact laten. Die gelcoat is veel dikker dan de blauwe laklaag, dus er doorheen schuren gaat echt niet zomaar. Doordat de kleuren zo contrasteren kun je bovendien ook nog eens duidelijk zien of het blauwe helemaal weg is.
Ik heb een excentrische schuurmachine en grof schuurpapier gebruikt (korrel 80) om het rood er af te krijgen. Het is even werk, maar het gaat prima. Als je op sommige plekken toch door de gelcoat gaat is dat nog niet zo'n probleem.
Daarna de beschadigingen wegwerken, en een goede (liefst vullende, bijvoorbeeld IJmopox ZF) primer er op. Die primerlaag steeds fijner schuren totdat hij glad genoeg is voor de aflak. Dat kun je allemaal buiten doen. Dan een weekje naar binnen (belangrijk voor een fraai resultaat) en aflakken.
De werkwijze die ik heb gevolgd en in mijn projectentopic heb beschreven heb zou je 1-op-1 op jouw bootje kunnen hanteren.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 13:32 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 13:45 #603987

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hen3 schreef :
Mephisto schreef :
....
ik heb het niet over de reparatie van het deel waar de glasvezels zichtbaar zijn (daar is alleen maar door de gelcoat geschuurd, dus dat zal wel meevallen) maar over die blauwe plek in het midden daarvan. Dat is blijkbaar een diepere beschadiging. Hoe diep kan ik op een foto niet zien en ik kan dus ook niet zien in hoeverre een versterking nodig is. Jij ook niet denk ik.
nee en dat maakt in dit geval ook niet uit want ik oordeel niet alleen op de diepte maar op het totale percentage van het oppervlak wat beschadigd is en wat ik optisch kan zien.

zelfs als het op dat oppervlak helemaal door en door gescheurd was geweest over een lengte van een cm of 5 had het vrijwel geen invloed gehad op de totale benodigde eindsterkte. het stuk zit namelijk niet op een plek waar sprake van zware belasting is.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 14:48 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 15:30 #604012

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hen3 schreef :
Gewoon alle verf tot op de oranje gelcoat wegschuren, en dan ook stoppen met schuren, dus die laag zo veel mogelijk intact laten. Die gelcoat is veel dikker dan de blauwe laklaag, dus er doorheen schuren gaat echt niet zomaar. Doordat de kleuren zo contrasteren kun je bovendien ook nog eens duidelijk zien of het blauwe helemaal weg is.
eens, alleen zo veel mogelijk? onder water zou ik het absoluut wel helemaal terug schuren en opbouwen met ZF primer. Maar ik zou het boven water lekker laten zitten als het niet los laat tijdens het schuren met korrel 80.

Hierna kan je er een vullende grondverf over zetten om beschadigingen en oneffenheden weg te werken. Sikkens Onol Thix bijvoorbeeld.
Als je daarna steeds fijner schuurt tot hij egaal is krijg je hem echt super strak.

als het schip dan egaal is kan je er een schakellaag op zetten (bijvoorbeeld Epifanes Multi Marine Primer) en aflakken met een laksoort naar keuze, 1 of 2 component.

ZF primer kan natuurlijk ook goed maar dat hecht niet goed op restanten van oude 1 componenten verfresten heb ik gemerkt. daarvoor moet je echt helemaal tot op de gelcoat terugschuren voor een goede hechting, en dat lijkt me niet echt noodzakelijk boven de waterlijn als de gelcoat nog gewoon intact is. dat is alleen maar extra werk
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 15:31 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 16:02 #604015

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Mijn advies gaat over het aanbrengen van 2C verf, TS vroeg namelijk of dat kon. Dan is het echt een slecht idee om de oude 1C verf deels te laten zitten, die komt dan alsnog los als je er 2C overheen smeert, tenzij je inderdaad een schakellaag opbrengt. Zo heel veel extra werk is het niet om alle verf weg te schuren, en de kale gelcoat als uitgangspunt voor een nieuwe laklaag is echt veel beter dan een schakellaag. Als je zo'n klus aanpakt wil je het ook goed doen lijkt me.

Vooral als je gaat werken met De IJssel 2C lak (en er zijn legio voorbeelden op het forum van mensen die daar uitstekende resultaten mee hebben bereikt) dan zou ik ook gewoon De IJssel primer gebruiken en niet een alternatief van een ander merk.

ZF primer is trouwens niet geschikt voor onderwater, dan kun je beter HB coating van De IJssel gebruiken.


Wat bedoel je trouwens met deze opmerking:
daarvoor moet je echt helemaal tot op de gelcoat terugschuren voor een goede hechting, en dat lijkt me niet echt noodzakelijk boven de waterlijn als de gelcoat nog gewoon intact is.
Bedoel je misschien "als de laklaag nog gewoon intact is"?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 16:10 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 16:16 #604016

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Beide. Gelcoat wat intact is heeft hetzelfde doel als de laklaag. Namelijk voorkomen dat er water in je polyester komt. En idd zeker als de laklaag nog grotendeels hecht en goed is zou ik zeker niet te veel doen. wanneer de laklaag echt te dik geworden is of in slechte staat is zal deze pas los komen en dan is kaalhalen pas noodzakelijk. En sinds wanneer kan ZF primer niet meer onder de waterlijn gebruit worden? Volgens mij mag dat gewoon van de fabrikant hoor.

Verder gebruik ik naar volle tevredenheid producten van epifanes de Ijssel international sikkens en hempel.er is meer als de ijssel. Ik neem dat wat voor het doel het meest geschikt is.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2015 16:19 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 09 mrt 2015 17:29 #604038

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Nogmaals... ik heb het specifiek over het overschilderen met 2C lak van een boot waar nu 1C lak op zit. Dan moet gewoon alle 1C lak er af! Het alternatief is een tussenlaag aanbrengen, maar waarom zou je een speciale tussenlaag aanbrengen om het loskomen van de 1C verf te voorkomen als je door iets verder schuren gewoon met een mooie kale gelcoat begint waar de 2C verf in ieder geval op hecht?

Ik gebruik ook niet alleen De IJssel producten, maar ik vind het zelf gewoon verstandig om bij een verfsysteem de op elkaar afgestemde producten van 1 fabrikant te gebruiken. Dan wordt het welslagen in ieder geval niet beperkt door niet goed samengaan van de verschillende producten. Ik schilder de buitenkant van mijn boot voor vele jaren lang, en ga dan liever voor wat zekerheid.

Wat de ZF primer betreft blijk je gelijk te hebben, dat mag je ook onder water gebruiken. Ik weet alleen dat De IJssel in hun systeemwijzer HB coating adviseert voor onder de waterlijn, vandaar dat ik dacht dat ZF niet geschikt was voor onder water.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 07:48 #604205

  • kevztar
  • kevztar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Ik heb m'n vraag bij de IJssel Coatings neergelegd. Zij komen met dit advies:

Wanneer u een paar kleine plekken wilt plamuren kunt u dit zonder problemen met een epoxy plamuur doen. Wanneer het grote vlakken betreft zou ik toch de een-componenten grondlaag volledig verwijderen en vervangen door een twee componenten grondlaag. Daarna kunt u met een epoxy plamuur het oppervlak afwerken.
Een epoxyplamuur kan altijd met een een-componenten product worden overgeschilderd. Ik adviseer u wel eerst een grondlaag aan te brengen over de plamuur en daarna pas de aflak.


Dus, zoals Hendri al aangaf lijkt mij het meest verstandig om het schip helemaal kaal te schuren tot aan de gelcoat. En daarna in de twee componenten lak te zetten.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 07:55 door kevztar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 08:33 #604223

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
het antwoord heeft alleen betrekking op het plamuren en de afwerking erna maar zegt niets over wat voor jou de beste weg is.

het eerste deel gaat enkel over het voorbehandelen van de te plamuren plek. op die plekken is het normaal om niet te zeggen onontbeerlijk dat je de grondlaag geheel weg haalt. Als dat niet goed hecht zal het loskomen. maar dan praat je over een beschadiging en niet over normaal onderhud.

het tweede deel gaat over de behandeling na het plamuren.

Als jij om extra werk verlegen zit schuur je hem helemaal af. Ik zelf zou het echt niet doen, want over 2 jaar heb je er weer de nodige plekjes bij. Ga je hem dan weer kaal halen? Ik zou een schakellaag als multi marine primer zetten en aflakken al dan niet met 2 componenten.

ik kan nu al zeggen dat het schip echt niet strak is als je hem enkel terug schuurt tot de gelcoat. de mal waar hij uit gekomen is was namelijk al niet strak en die golf die er op staat wegwerken om niet door de gelcoat te hoeven schuren kost je wel een paar kilo plamuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 09:46 #604252

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Mephisto schreef :
Als jij om extra werk verlegen zit schuur je hem helemaal af. Ik zelf zou het echt niet doen, want over 2 jaar heb je er weer de nodige plekjes bij. Ga je hem dan weer kaal halen.
Jij haalt in je argumenten steeds het repareren en het aflakken door elkaar. Het volledig verwijderen van de 1C laag doe je nu om een goede basis te hebben voor een 2C laklaag. Dat heeft helemaal niets met de reparaties te maken. Op die plekken schuur je de verf toch al helemaal weg voordat je gaat plamuren, ik wel tenminste.

Het verwijderen van de oude lak achterwege laten en een tussenlaag opzetten omdat de 2C laag er anders meteen weer afvalt omdat deze niet goed hecht op de oude 1C laag is naar mijn mening altijd een compromis. En bij zo'n klus houd ik niet van compromissen, maar van de optimale aanpak.


Mephisto schreef :
ik kan nu al zeggen dat het schip echt niet strak is als je hem enkel terug schuurt tot de gelcoat. de mal waar hij uit gekomen is was namelijk al niet strak en die golf die er op staat wegwerken om niet door de gelcoat te hoeven schuren kost je wel een paar kilo plamuur.
Kan zijn, maar voor de 'strakheid' (?) maakt het dus niet uit of je de 1C laag alleen dood schuurt of helemaal weg schuurt. Dat maakt dus niets uit voor de aanpak.



Maar ik hoef Mephisto niet te overtuigen, en ook kevztar niet. Die moet echt zijn eigen afweging maken. Het enige wat ik nog een keer wil herhalen is dat ík bij zo'n klus (die toch al de nodige uren gaat kosten) zelf niet voor half werk of een compromis zou gaan en een aanpak zou kiezen die in ieder geval niet het risico geeft dat de net opgebrachte laag niet goed hecht. Daarom zou ik de 1C laag (die er toch al niet echt strak meer uitziet) gewoon helemaal verwijderen en met de best mogelijk ondergrond beginnen. Kost niks extra, alleen wat meer tijd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 09:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 10:06 #604258

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
nee hoor, ik haal het helemaal niet door elkaar, aflakken is enkel de eindlaag, en die bepaalt het aanzicht. wat daar onder zit staat daar compleet los van.

repareren is plamuren, en strak maken.

een normale laklaag die niet te dik is en goed vast zit en dus niet los komt tijdens het schuren is een prima laag die gewoon als hechtlaag kan dienen voor een schakellaag als multi marine primer waarna je direct kan aflakken met 2 componenten.

je kan natuurlijk ook de lak geheel weg schuren tot de gelcoat, daarna repareren, het schip behandelen met zf primer, daarna ongelijkheden strak trekken met plamuur, schuren en nogmaals behandelen met een primer en aflakken maar dan ben je zeker 5 dagen verder met de droogtijden erbij

op het onderwaterschip zou dat wel mijn keus zijn omdat je na de reparaties en primer er gelijk antifouling op zet en het toch onder water zit. dan kost het geen extra tijd

maar boven water zou ik de schades uitschuren en herstellen en op dezelfde dag de schakellaag er op en aflakken. met uiterlijk 3 dagen ben je klaar als je de droogtijden mee neemt. Qua resultaat en levensduur is het echt niet minder als wanneer er ZF primer onder had gezeten.

dat heeft heeft niets met compromissen te maken, maar meer met werk wat niets aan het uiteindelijke eindresultaat toevoegt als er geen problemen met hechting zijn en dus enkel tijd en geld kost. oftewel gewoon achterwege laten als er geen problemen met de hechting van de verf is.

om een ander voorbeeld te geven:

je verwijderd thuis je badkamer tegels toch ook niet als je enkel een paar beschadigde tegels hebt om vervolgens het hele oppervlak kaal te steken, opnieuw egaliseren en er dan nieuwe tegels op te plakken, in te wassen en af te kitten?

als er een onderdorpel van een raamkozijn grotendeels verrot is vervang je toch ook alleen de onderdorpel en niet het hele kozijn.

komt allemaal op hetzelfde neer, als er geen reden is om meer werk te doen als strict noodzakelijk om het probleem op een goede manier te verhelpen moet je het gewoon niet doen. die tijd kan je beter in andere zaken steken.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 10:26 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 10:27 #604267

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ga ik toch weer reageren...

Dit bedoel ik met het door elkaar halen van argumenten:
Mephisto schreef :
je kan natuurlijk ook de lak geheel weg schuren tot de gelcoat, daarna repareren, het schip behandelen met zf primer, daarna ongelijkheden strak trekken met plamuur, schuren en nogmaals behandelen met een primer en aflakken maar dan ben je zeker 5 dagen verder met de droogtijden erbij
Dit heeft toch helemaal niets te maken met de keuze voor wegschuren of voor een schakellaag? Waarom zou je na het wegschuren er wel ineens voor kiezen om de hele boot strak te trekken met plamuur en bij het laten zitten van de 1C verflaag niet?

Het enige verschil zit in de extra schuurtijd om de laag helemaal te verwijderen, wat ook nog eens beperkt is omdat je gewoon grover schuurpapier kunt gebruiken en dus sneller schuurt. Daarna is het in beide gevallen:
1. Reparaties plamuren
2. Primer aanbrengen (ZF Primer of een multi primer als schakellaag)
3. Primer schuren
4. Aflakken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 10:34 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 10:31 #604272

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mee eens met Hen3. Gelijk Goed is het credo.
Niet investeren in halve oplossingen en maar blijven hopen dat het goed zit.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

M'n bootje verdiend meer. Maar hoe te werk gaan? 10 mrt 2015 10:43 #604278

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Hen3 schreef :
Ga ik toch weer reageren...

Dit bedoel ik met het door elkaar halen van argumenten:
Mephisto schreef :
je kan natuurlijk ook de lak geheel weg schuren tot de gelcoat, daarna repareren, het schip behandelen met zf primer, daarna ongelijkheden strak trekken met plamuur, schuren en nogmaals behandelen met een primer en aflakken maar dan ben je zeker 5 dagen verder met de droogtijden erbij
Dit heeft toch helemaal niets te maken met de keuze voor wegschuren of voor een schakellaag? Waarom zou je na het wegschuren er wel ineens voor kiezen om de hele boot strak te trekken met plamuur en bij het laten zitten van de 1C verflaag niet?

Het enige verschil zit in de extra schuurtijd om de laag helemaal te verwijderen, wat ook nog eens beperkt is omdat je gewoon grover schuurpapier kunt gebruiken en dus sneller schuurt. Daarna is het in beide gevallen:
1. Reparaties plamuren
2. Primer aanbrengen (ZF Primer of een multi primer als schakellaag)
3. Primer schuren
4. Aflakken.

nee hoor want als het in het verleden GOED is gedaan zit er op de primerlaag en dus onder de laklaag al een plamuur en/of schuurlaag om het schip mee strak te trekken die op zijn beurt ook weer in de primer staat.

wanneer je helemaal terug schuurt naar de gelcoat dan schuur je deze ook weg en kan je van voor af aan beginnen.

Er zit best wel een verschil in tijd tussen alleen wat reparaties strak maken of een heel schip strak maken.

niet erg om te doen hoor, en goed voor de plaatselijke economie maar nogmaals waarom zou je het doen als er geen hechtingsproblemen zijn met de huidige verflagen en er geen grote hoeveelheid oude verflagen zijn die er af moeten? er is dan geen aanleiding om het te doen.

If it ain't broke, don't fix it

wanneer er in het verleden halve oplossingen gedaan zijn wordt het anders, dan moet je inderdaad die fouten eerst gaan herstellen, en dan heb je geen keus, maar dat is in dit geval alleen als de nu al aanwezige verf niet goed meer hecht op de onderlagen
Laatst bewerkt: 10 mrt 2015 10:46 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl