Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Antifouling Remover

Antifouling Remover 04 jan 2016 12:43 #694373

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Als er zelfslijpende AF op zit ( even testen met een natte lap) kun je er gewoon weer nieuwe zelfslijpende AF over heen zetten. Als het een harde AF is, wordt het een ander verhaal. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik zou wel die StarBrite troep er goed afspoelen en even licht naschuren.
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 12:45 door jerry. Reden: Aanvullin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 12:57 #694380

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
jerry schreef :
Als er zelfslijpende AF op zit ( even testen met een natte lap) kun je er gewoon weer nieuwe zelfslijpende AF over heen zetten. Als het een harde AF is, wordt het een ander verhaal. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik zou wel die StarBrite troep er goed afspoelen en even licht naschuren.

Over harde AF kan over het algemeen probleemloos zelfslijpende AF worden gezet. Andersom (hard over zelfslijpend) gaat niet.

Voor het verwijderen van oude lagen AF is het devies in het vervolg: krabben met een goede krabber. Sandvik of Bahco bijvoorbeeld. Of zo'n gele krabber die op een stofzuiger kan worden aangesloten. Even de zoekfunctie van ZF gebruiken had kunnen leren dat die AF-verwijderaars meestal letterlijk bagger zijn..
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 18:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 18:29 #694480

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Dank voor reactie! Maar wat is mij afvraag is of ik alsnog de oude (waarschijnlijk harde, want hij geeft nauwelijks af) antifouling kan laten zitten, ondanks dat ik het hele onderwaterschip al heb ingesmeerd met niet werkende ;-( Antifouling Remover van Starbrite. Moet ik nu doorgaan met verwijderen van de oude antifouling lagen, hoe dan ook (krabben en schuren)? Of kan ik toch nog over de oude (vastzittende) lagen nog een nieuwe laag antifouling aanbrengen? Dat ik een Starbrite AFR spijtoptant ben zal duidelijk zijn ;-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 18:38 #694484

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Mocht je besluiten om niet verder te verwijderen maar er overheen te gaan schilderen, dan is het zaak om die remover goed te verwijderen. Anders zul je zien dat die alsnog zijn werk prima doet onder de nieuwe antifouling...

Neem anders even contact op met Starbrite, die hebben hier waarschijnlijk al vaker mee te maken gehad.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 18:47 #694489

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
waarom moet de boel er eigenlijk af??? kennelijk zit het muurvast
als de verdere ondergrond goed is zou ik het lekker laten zitten en de AF alleen met een pannensponsje met water opschuren om het weer te activeren
ik heb harde AF, ik poets elk jaar, totdat de ondergrond erdoor heen komt
pas dan smeer ik weer een (1) nieuwe laag, zo 1x in de 3 of 4 jaar
als je een paar jaar wacht is het er vanzelf af
ton/ mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 19:23 #694503

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Herkenbaar probleem, tot ik er achter kwam dat de aanwezige antifouling een 2 componenten systeem was. Daar werkt Starbrite niet op. Aanvankelijk had ik een afspraak met de toenmalige leverancier die wou op mijn boot de kwaliteit van zijn product demonstreren. Het laatste moment belde hij af en daarna nooit meer iets vernomen. Uiteindelijk met een redelijk goede krabber van Gamma met verwisselbare mesjes en heel veel ellebogen stoom de romp kaal gekregen.
het belang voor mij was dat ik er coppercoat op wilde smeren en persé de oude laag wilde verwijderen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 20:21 #694533

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Mijn aan Startbrite voorgelegd probleem wacht op antwoord. Waarom moet de boel (oude AF) er eigenlijk af? dat vraag ik mij (nu) ook af en mijn vrouw al helemaal ;-) Wat er aan oude AF op zit weet ik ook al niet zeker. Omdat ik de boeg na bij herhaling insmeren en wegsteken enigszins vrij van AF heb gekregen denk ik dat het geen 2 componenten systeem is. van de andere kant geeft de AF ook niet echt af op een natte lap. Mijn lekenconclusie is dan dat het wel harde antifouling zal zijn. Als de oude AF er vanaf moet omdat ik met die remover nu eenmaal aan de gang ben geweest, dan vind ik krabben met een goede krabber nog wel een te proberen optie. Hoewel ik benauwd ben om tegelijkertijd daardoor ook de gelcoat aan te tasten, hetgeen praktisch onoverkomelijk is lijkt mij. Schuren spreekt mij eerlijk gezegd helemaal niet aan. Kortom wat is wijsheid in deze?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 20:28 #694539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
huho schreef :
Als de oude AF er vanaf moet omdat ik met die remover nu eenmaal aan de gang ben geweest, dan vind ik krabben met een goede krabber nog wel een te proberen optie. Hoewel ik benauwd ben om tegelijkertijd daardoor ook de gelcoat aan te tasten, hetgeen praktisch onoverkomelijk is lijkt mij. Schuren spreekt mij eerlijk gezegd helemaal niet aan. Kortom wat is wijsheid in deze?

Schuren is inderdaad niet aan te raden. Krabben geeft veel minder stof en als je de krabber direct op de stofzuiger aansluit komt er vrijwel niets in de lucht. Daarbij gaat het ook nog 's veel sneller dan schuren.

Miesmausen over de gelcoat is typisch iets voor jachtschippers. Mijn stelling is: het zit onderwater dus het hoeft niet te glimmen.
Met een goede schrapper en op de goede (maar wel stevige) manier schrappen geeft minimale schade aan de gelcoat (het laminaat bereik je ècht niet) en de enkele kras die wel ontstaat, verdwijnt onder de nieuwe AF. Dus wat is nu het probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 21:18 #694569

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
@ lodewijk stegman: mijn 'miesmausen' over de gelcoat komt voort uit mijn vrees deze met schrapen te beschadigen en daarmee dan de waterafsluiting van het onderwaterschip. En niet zozeer omdat het moet glimmen ;-) Ik voel er weinig voor om een beschadigde gelcoat weer met epoxy waterdicht te moeten maken. Maar ik laat mij als leek er graag van overtuigen dat dat 'perforatierisico' helemaal niet aan de orde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 21:32 #694575

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nu je toch halverwege bent, zou ik de klus doorzetten, zoals hierboven omschreven. Verdeel het in 'behapbare' blokken, je hebt nog tijd genoeg voordat het nieuwe seizoen begint. Wel genoeg tijd overlaten om de huid aan de wind te laten drogen. Dan de zaak afsluiten met de voorgeschreven lagen gelshield. Dan ben je er maar vanaf. Dan 2 laagjes AF erop en varen maar.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 21:36 #694578

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
@Faran: wat is gelshield precies? Is dat een primer op basis van twee of één component?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 21:38 #694579

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Gelshield helpt je van het osmose-spook af.

www.yachtpaint.com/bel/diy/pro...e/gelshield-200.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 21:48 #694584

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
@Faran: dat is dus een twee componenten primer. Nu heb ik lezende op dit informatieve forum ook begrepen dat je een onderwaterschip dat reeds 15 jaar meegaat alleen met dat soort middelen (epoxy) moet behandelen/afsluiten als je er zeker van bent dat waterindringing nog geenszins heeft plaatsgevonden. En daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 21:51 #694586

daarom ook 3 maanden laten drogen, en vocht percentage vaststellen
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:03 #694588

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Voor wat betreft het schrapen: je gaat niet zomaar door de gelcoat heen. Dat gebeurt eigenlijk alleen met de punten van de schraper, en die komen door het bolle oppervlak van de huid vrijwel niet in contact met de gelcoat.

Mits je uiteraard een goede, scherpe schraper hebt met een wat breder mes en een extra greep om de schraper met twee handen goed vast te houden en te kunnen sturen. De krassen komen vervolgens wanneer je door een bot wordend mes steeds meer kracht moet gaan zetten tijdens het schrapen, of doordat je gewoon moe in de armen wordt en/of minder geconcentreerd werkt.

Vandaar: goede schraper, scherp mes en de boot in vlakken verdelen zodat je niet teveel in een keer hoeft te doen en geconcentreerd, fris van armen en geest kunt blijven werken. Het eerste stuk gaat meestal vlot, en zodra het moeizaam begint te gaan wordt het tijd voor pauze (of een scherp mes). Je zult zien, het is er met een goede schraper zo af.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:19 #694595

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Faran schreef :
Nu je toch halverwege bent, zou ik de klus doorzetten, zoals hierboven omschreven. Verdeel het in 'behapbare' blokken, je hebt nog tijd genoeg voordat het nieuwe seizoen begint. Wel genoeg tijd overlaten om de huid aan de wind te laten drogen. Dan de zaak afsluiten met de voorgeschreven lagen gelshield. Dan ben je er maar vanaf. Dan 2 laagjes AF erop en varen maar.

Dit begrijp ik dus niet.
Osmose is helemaal niet aan de orde geweest. TS wil de AF van zijn onderwaterschip hebben en er daarna weer gewoon nieuwe AF op zetten, of de resterende oude AF laten zitten en de zaak daarna opnieuw in de AF zetten.
Dus hoezo "aan de wind laten drogen" en hoezo "afsluiten met de voorgeschreven lagen gelshield"?

Denk je dat TS om werk verlegen zit, ofzo?

En dan komt Helmsman 38 er ook nog even overheen plassen. Soms word ik doodmoe van dat ZF..
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 22:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:22 #694599

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je al zoveel werk hebt verricht, zou ik dat gewoon doen. Voor de betere nachtrust bij voorbeeld.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:26 #694602

ik moet nog plassen, beetje drogen kan geen kwaad voordat je romp afsluit met gelshield.
maar jij weet het vast beter dus haak ik wel af, verstandig en onwetend als ik ben

en jij wordt moe :P van het zweten van de TS
lodewijk stegman schreef :
Faran schreef :
Nu je toch halverwege bent, zou ik de klus doorzetten, zoals hierboven omschreven. Verdeel het in 'behapbare' blokken, je hebt nog tijd genoeg voordat het nieuwe seizoen begint. Wel genoeg tijd overlaten om de huid aan de wind te laten drogen. Dan de zaak afsluiten met de voorgeschreven lagen gelshield. Dan ben je er maar vanaf. Dan 2 laagjes AF erop en varen maar.

Dit begrijp ik dus niet.
Osmose is helemaal niet aan de orde geweest. TS wil de AF van zijn onderwaterschip hebben en er daarna weer gewoon nieuwe AF op zetten, of de resterende oude AF laten zitten en de zaak daarna opnieuw in de AF zetten.
Dus hoezo "aan de wind laten drogen" en hoezo "afsluiten met de voorgeschreven lagen gelshield"?

Denk je dat TS om werk verlegen zit, ofzo?

En dan komt Helmsman 38 er ook nog even overheen plassen. Soms word ik doodmoe van dat ZF..
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 22:28 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:28 #694603

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Faran schreef :
Als je al zoveel werk hebt verricht, zou ik dat gewoon doen. Voor de betere nachtrust bij voorbeeld.

Sorry, Arjan; TS heeft het beter begrepen.
Als er van osmose geen sprake is zou ik er niet aan beginnen. Er zit ongetwijfeld al het nodige vocht in die romp. Als er osmose kan ontstaan dan is dat op dit moment al niet meer te voorkomen door er Gelshield overheen te zetten.
Het kost alleen maar geld en voor de nachtrust doet het niks.

Gewoon het onderwaterschip schoonmaken (je ziet dan gauw genoeg of er osmose aanwezig is) en als het glad is en geen blazen vertoont fijn opnieuw in de AF zetten. Primer is niet nodig. De schoongemaakte gelcoat goed ontvetten (eventueel afboenen met water en soda) en daarna lekker rollen.
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 22:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:32 #694607

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Ik heb na meer dan 20 jaar de zaak kaal gehaald.
Alle "adviseurs" rondom de boot en niet in de laatste plaats de watersportwinkel zagen ook problemen dat ik vocht zou insluiten met 3lagen gelshield en coppercoat.
International kwam meten en kon nauwelijks vocht vinden (gratis)
Ik had met krabben 2 blazen, groot gevonden met zure lucht erin en vocht.
Open gekrabt.
Lekker in gelshield en coppercoat gezet zit er nu twee seizoenen op.
Maak je niet te druk als het al jaren goed gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 22:41 #694611

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Waterblok schreef :
Lekker in gelshield en coppercoat gezet zit er nu twee seizoenen op.
Maak je niet te druk als het al jaren goed gaat

Coppercoat i.p.v. traditionele AF is natuurlijk wel te overwegen, maar heeft ook een iets ander prijskaartje.

TS is nog nieuw in het bootjesgebeuren. Als ik hem was zou ik voorlopig zo eenvoudig mogelijk houden. Het inzicht in wat wel en niet nodig is komt met de jaren.

Het Zeilersforum is een geweldig medium om informatie uit te putten, maar er zijn twee nadelen aan verbonden.
Er wordt teveel over 'spullen' en elektronica gekletst en te weinig over varen. En er zijn ontzettend veel mensen die werken aan een boot leuker lijken te vinden dan varen. Men is hier dol op 'projecten'. Binnen no time hebben ze je voor jaren werk aangepraat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 23:04 #694619

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Allemaal interessant hoewel ik allesbehalve om een project verlegen zit ;-) Al lezende en mijn lekengevoel volgende spreekt mij afsluiten van het OWS met epoxy nog steeds niet aan. Om het eenvoudig maar toch zorgzaam te houden denk ik aan het volgende: Afschrapen van de oude AF zoveel mogelijk conform de methode Olav. Dan ontvetten en een één componenten primer aanbrengen en vervolgens de nieuwe antifouling er over heen (bv. Coppercruise van Epifanes)
Ben ik dan goed bezig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 23:29 #694629

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Lodewijk ik praat TS geen coppercoat aan, vertel alleen maar wat ik heb gedaan en vooral is de boodschap zich niet te veel zorgen aan te laten praten over insluiten vocht ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 23:33 #694630

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
huho schreef :
Allemaal interessant hoewel ik allesbehalve om een project verlegen zit ;-) Al lezende en mijn lekengevoel volgende spreekt mij afsluiten van het OWS met epoxy nog steeds niet aan. Om het eenvoudig maar toch zorgzaam te houden denk ik aan het volgende: Afschrapen van de oude AF zoveel mogelijk conform de methode Olav. Dan ontvetten en een één componenten primer aanbrengen en vervolgens de nieuwe antifouling er over heen (bv. Coppercruise van Epifanes)
Ben ik dan goed bezig?

De hechting van AF is nooit echt goed. Ik heb nooit gemerkt dat het gebruik van een primer daar iets aan verbetert. Dat International graag Primocon verkoopt en het aanprijst als een middeltje voor alle kwalen is een ander verhaal.

Het is gewoon een harde waarheid dat na een x-aantal jaren AF-rollen de zaak begint te craqueleren en te bladderen. Daar helpt geen primer aan.
De boodschap is: zet er dunne lagen op om laagopbouw zoveel mogelijk te voorkomen. Verdun de AF om het goed uit te kunnen rollen, zeker bij harde AF. Zitten er een aantal lagen op en is de gelcoat nog nergens te zien, dan kan opschuren met een een natte pannenspons de bestaande AF zodanig opfrissen, dat een nieuwe laag overbodig is. Elk jaar opnieuw rollen is dus meestal niet nodig. Ton (Mitz) gaf dat advies al eerder in deze draad.

Coppercruise heeft een "traag slijpende werking en hard schrobbaar oppervlak". Dat klinkt als harde AF. Daarvoor is bovenstaand recept prima geschikt.
Hoewel ik me ernstig afvraag hoe een traag slijpende werking zich verhoudt tot een hard schrobbaar oppervlak.
Waarschijnlijk op dezelfde manier als de nieuwe Interspeed van International, die tegenwoordig Interspeed Extra heet en minder hard is dan de oorspronkelijke Interspeed. Het zit op mijn eigen boot. Weinig aangroei, maar bij borstelen komt er toch wat AF mee. Wat natuurlijk prut is. Je hebt harde AF onder andere om geen rommel in het water achter te laten. Ik wel, tenminste.

Nou ja; die Coppercruise van Epifanes lijkt me niet verkeerd, hoewel dat harde dus met een korreltje zout moet worden genomen, waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 04 jan 2016 23:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antifouling Remover 04 jan 2016 23:38 #694633

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Waterblok schreef :
Lodewijk ik praat TS geen coppercoat aan, vertel alleen maar wat ik heb gedaan en vooral is de boodschap zich niet te veel zorgen aan te laten praten over insluiten vocht ed

Nee, dat beweerde ik ook niet.
Ik overweeg zelf om vroeg of laat coppercoat op mijn eigen boot te zetten.
Maar coppercoat aanbrengen is een heel andere reden om een epoxylaag op het onderwaterschip aan te brengen dan osmosebestrijding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl