Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: lekke keerkoppeling

Re:lekke keerkoppeling 12 jan 2011 22:59 #170324

  • Sjemonov
  • Sjemonov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Hoi fer,

Kabels doen het goed, want in z'n achteruit deed de koppeling het verder prima. Van het najaar heb ik ook het gashendel vervangen.
De kk ligt inmiddels bij Drinkwaard, dus ik heb er alle vertrouwen in. Van buiten ziet ie er trouwens prima uit (was een beetje verontrust geraakt over dat gatenverhaal, maar dat was in elk geval niet aan de orde). Ook de schokdemper tussen de koppeling en de motor zag er nog als nieuw uit, dus hopelijk is het probleem opgelost met vervangen van de keringen. Voor terugplaatsen zal denk ik wel even de motor helemaal gelicht moeten worden.
Bedankt Henk voor de missing link. Begin sporen van digibetisme te vertonen, sorry (ben nog ouder dan deze keerkoppeling).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekke keerkoppeling 21 jan 2011 12:10 #172005

  • Sjemonov
  • Sjemonov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Het rode wonder is net terug van Drinkwaard's operatietafel. Er bleek weinig ernstigs aan de hand te zijn:
- De keringen waren keihard en zijn dus vervangen.
- De koppeling was van binnen zeer sterk vervuild en helemaal zwart: Conclusie was dat er lang geen olie moet zijn ververst.
- Verder alles in orde; geen overdreven slijtage, in z'n vooruit iets meer dan in z'n achteruit (conclusie was dat ook de vorige eigenaren net als wij, meer vooruit hebben gevaren dan achteruit B)).
- En er moet wel degelijk SAE 30 in.
- De monteur bij Drinkwaard is nog ouder dan onze koppeling van 30 jaar en doet het ook nog. Om die reden moeten we deze ook niet afschrijven.

Voor een paar 100 euri's weten we het weer. Weer een meevaller op het restauratiebudget, die we evenwel gauw zullen gaan stukslaan voor een nieuw log / dieptemeter of een kaartplotter. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekke keerkoppeling 23 jan 2011 13:25 #172252

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat er een SEA30 in moet officieel is bekent maar ben er toch niet helemaal mee eens over dat ze dit toch adviseren.

Maar goed houw de koppeling even in het beging in de gaten dit ivm harde klappen met inschakelen.

Tijd zal het leren wie er echt gelijk heeft

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lekke keerkoppeling 31 mrt 2020 01:17 #1140746

Over de olie die in de keerkoppeling moet, daarover is (m.i. begrijpelijkerwijs) verwarring.

Mogelijk omdat bukh DV20's (misschien ook andere types, dat weet ik niet) met zowel ZF BW6, maar ook met ZF BW7 keerkoppelingen werden uitgerust.

De voorgeschreven hoeveelheid en type olie verschilt voor deze keerkoppelingen:
  • ZF BW6: 0,5L SAE90 of SAE80w90
  • ZF BW7: 1,1L SAE30 of SAE15w40

Volgens de Oliekaart van Bukh op bukh.nl (indien niet meer beschikbaar online, zie pdf attachment)

_________________________________________________________________________________
ZF type BW6 (geplaatst achter de oudere BUKH DV10 en DV20) Herkenbaar aan peilstok in apart pijpje naast de keerkoppeling.

Hoeveelheid Olie; circa 0,5 liter
Hypoid Gear oil SAE 90 of SAE 80 w 90
Opmerking: altijd de vuldop losmaken voor het peilen.
_________________________________________________________________________________
ZF type BW7 (geplaatst bij nieuwere BUKH DV10 en DV20 en alle 3 cilinders DV36 en DV48) Herkenbaar aan koelribben en peilstok boven in de keerkoppeling

Hoeveelheid Olie; circa 1,1 liter
SAE 30 of SAE 15w40
________________________________

Dit ter info voor toekomstige BUKH eigenaren.


Minder on topic: Fer had dus gelijk ;)

Half on topic:

In mijn BW7 zit nu bijvoorbeeld SAE90, een halve liter, keurig zoals voorgeschreven wordt voor een BW6. Het is echter een BW7 waar dus meer dan dubbel zoveel olie in moet, en van het andere type: SAE30.

Bij mij schakelt de keerkoppeling stroef, dit zou volgens een andere bukh eigenaar mogelijk te wijten zijn aan het onjuiste type en onjuiste hoeveelheid olie. Volgens hem lost, als ik geluk heb, vervanging van de olie door het juiste type en aanhouden van de aanbevolen hoeveelheid het probleem op. (kan bron zo 123 niet meer vinden, sorry :ohmy: )

De tijd zal het leren, binnen nu en een paar weken om meer precies te zijn: dan is het zomerklaar maken van de motor aan de beurt en ga ik de olie vervangen.
Bijlagen:
I'm listening
Laatst bewerkt: 31 mrt 2020 01:20 door plankzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lekke keerkoppeling 08 apr 2020 08:16 #1144439

  • Idefix29
  • Idefix29's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Nog ter aanvulling betreffende de type olie voor de BW6 keerkoppeling:

De discussie welke olie gebruikt moet worden voor de BW6 kom je op verschillende fora tegen. Ook ik heb een Bukh met BW6 keerkoppeling en vroeg mij dus af wat nou de juiste keuze is. Ik heb verschillende gerenomeerde bedrijven benadert die BW6 keerkoppelingen reviseren en om advies gevraagd. Hieruit kwamen verschillende adviezen: SAE90, SAE 80W90 , 15W40 en één die 20W50 adviseerde. Vervolgens heb ik ook bij Clouds navraag gedaan. Deze adviseerde mij ook 15W40 in tegenstelling tot wat er op hun website stond! Dit verbaasde mij natuurlijk. Nogmaals gevraagd hoe dit zat. Hierbij kreeg ik de volgende uitleg: De BW6 is in het verleden zowel met SAE30 als SAE90 op het typeplaatje geleverd. Bij SAE30 op het typeplaatje doen ze er doorgaans 15W40 in, bij SAE90 op het typeplaatje gebruiken ze SAE 80W90. Beide kan en het is niet zo kritisch, alleen nooit twee verschillende soorten olie met elkaar mengen. Zelf heb ik er uiteindelijk voor gekozen 15W40 te gebruiken voor de keerkoppeling omdat dit ook voor de motor gebruikt wordt. Zo hoef ik maar 1 type olie aan boord te hebben en kun je nooit de verkeerde olie in je motor of keerkoppeling gooien (Murphy!).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl