Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Olie verbruik Yanmar 1gm10

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 28 sept 2010 23:27 #151867

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Intruder schrijft:
tondini schrijft:
hellefiks schrijft:
@ tondini

volvo van 34 jaar , dat zal wel een MD11 wezen ?
Die willen echt geen 250 uren draaien zonder oliewissel.
Ze kunnen het wel , maar of het goed voor de motor is , blijft een andere vraag

ikzelf heb een MD11C van 1978 erin liggen
olie wisselen gebeurt om de 50 uur , eveneens de oliefilter .

Verbruik per seizoen is verwaarloosbaar ( begin seizoen op maximum , einde seizoen er net onder )


groeten

olivier

Het is een MD7a
Die 50 uur was vroeger met de olie van toen.
De olie van tegenwoordig is wel even wat anders.
Niet dat spul van de GAMA
Ik heb de olie al is na laten kijken na 100 uur en de uitkomst was.
De olie is in prima staat.

Wat het olie filter betreft doe ik dat ieder 2e jaar.
Een olie filter is hoofdzakelijk om slijt deeltjes uit de olie te filteren.
Nu verwacht ik niet dat er nog veel deeltjes er uit slijten na 34 jaar.

Vind ik wel een interessante discussie.
Omdat eea toch juist iets is ingesleten, zou het ook zo kunnen zijn, dat er wat speling op lagers en andere bewegende delen is gekomen. Juist daarom zal eea sneller gaan slijten.
Wellicht kan Fer hier zijn licht over laten schijnen.


Intruder het is vrij simpel alle scheepsmotoren moet aan het einden van het seizoen nieuwe olie en oliefilter.

Waarom omdat oa scheepsmotoren heel ander worden belast dan automotoren en doops in olie allen goed werken als de motor regelmatig loopt.

Je voorkomt hier ook mee dat de wat zure olie de lagerschalen aantast het is overigen niet zo dat als je het een keer niet doe dat je meten schade aan je motor hen hoor, maar ik verzeker je als je touw elk jaar je motorolie en filter vervangt dat je motor hier door ook jaren langer mee gaat.

Wat betreft slijtage dit gaat steeds sneller naarmate de motor ouder wordt en dus meer slijt deeltjes in het olie filter het is dus absoluut vals zuinigheid om het filter en de olie niet elk jaar te vervangen.

Wat betref oude en nieuwe oliën er zit natuurlijk verschil bij een oude motor zou een minder gedoopte olie in mogen maar de zijn er haast niet meer.

Het maakt overigen niet zo veel uit tenzij je motor voor +- 1950 is dan word het wel een probleem, die nieuwe oliën kunnen dan roet delen en ander aangekoekte rommel los weken in het carter.

Wat ik overging nog wel eens doe bij versleten motoren is een dikker olie in de motor stoppen dit verminder de rook.

Maar dit werk goed bij motorboten maar bij zeilboten moet je hier weer mee oppassen

Ik stel voor dat we ons nu weer on topic :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 05:00 #151869

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27648
Intruder schrijft:
Heb trouwens vroegah wel eens de tip gehad om een magneetje aan je oliefilter te kleven, werd het het huis magnetisch en bleven metaaldeeltjes aan het filterhuis hangen, was de verklaring.
Vraag ik me af welke motor-slijtage-onderdelen aangetrokken worden door magnetisme.
Sterker nog: aan de binnenkant van de plug waarmee het staartstuk van mijn Mercury buitenboordmotor werd afgedicht zat inderdaad een magneetje. Waaraan na de inloopperiode zonder mankeren het een en ander aan 'ijzervijlsel' hing.
Welke motor-slijtage-onderdelen worden aangetrokken door een magneet? Dat lijkt me duidelijk: alles waar Fe (ijzer) in zit. Alles van staal, bijvoorbeeld.
Het staartstuk van van de genoemde Mercury was overigens van aluminium. Maar de daarin draaiende assen vanzelfsprekend van staal.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 09:49 #151918

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
fer schrijft:
Het maakt overigen niet zo veel uit tenzij je motor voor +- 1950 is dan word het wel een probleem, die nieuwe oliën kunnen dan roet delen en ander aangekoekte rommel los weken in het carter.
Dat lukt bij jongere motoren ook nog wel. Als ze zwaar aangekoekt zijn door slecht onderhoud in een vorig leven, is het uitkijken met synthetische olie en zeer zeker met reinigingsmiddelen/"spoelolie". Geduld is dan een schone zaak, iets vaker dan normaal verversen met goedkope moderne olie reinigt de motor op den duur ook wel. Sneller is niet nodig, afzettingen zitten over 't algemeen niet echt in de weg.

Ook een 'leuk' effect van te agressief gedoopte olie of reinigingsmiddelen, is dat oude keerringen en rubbers er vaak slecht tegen kunnen. Begint zo'n oud blok opeens aan alle kanten olie te lekken... (en meer te verbruiken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 09:50 #151920

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Proost schrijft:
Eigenlijk zou je een oliefilter lang moeten laten zitten omdat er na verloop van tijd minder grote deeltjes door kunnen dan bij een nieuw filter.
Lijkt me een goed idee. Een volkomen verstopt filter laat gegarandeerd geen vuiligheid meer door! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 10:04 #151927

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
lodewijk stegman schrijft:
Het aardige van 'Gamma' of 'Praxis' olie is dat het soms ouderwetse minerale olie is en geen synthetische.
En het aardige is dat alle Gamma/Praxis/Aldi/Lidl olie al aan 'industry standard' API normen voldoet (lettercodes op de fles), waar geen enkele olie uit 1975 aan zou voldoen.

Dat kun je dus echt zorgeloos in een jaren '70-'80 scheepsdieseltje gooien. Nog betere olie is alleen zinvol als je VEEL langere verversingstermijnen wil aanhouden dan voorgeschreven, maar geld besparen doe je er dan nog steeds niet mee.

Denk ook aan vocht, als je de olie meerdere seizoenen in de motor laat zitten. Alleen al om die reden is jaarlijks verversen verstandig.

lodewijk stegman schrijft:
Op nl.sport.varen hebben we naar aanleiding van dit artikeltje
http://www.xs4all.nl/~ajeevee/olie.jpg
ooit nog eens een aardige discussie gehad.
Dat verhaaltje is nogal kort door de bocht: de nadelige effecten die genoemd worden, treden alleen in vrij specifieke omstandigheden op. Bore glazing bijvoorbeeld alleen als te vroeg in de inloopperiode een te 'gladde' volsyntheet geserveerd wordt. Vanaf een draaiuurtje of tien-twintig na nieuwbouw of revisie al geen punt meer.

Maarja zoals hierboven belicht, kleven er toch nog wel WAT nadelen aan 'te goede' olie, met name in de wat oudere motoren die niet recent gereviseerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 11:43 #151949

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Waarom olie verversen?

Het verversen van de olie is een handeling die van essentieel belang is om de motor in goede staat te houden:

omdat de olie deeltjes opneemt van inwendige en uitwendige vervuiling (roetdeeltjes, metaaldeeltjes als gevolg van slijtage, enz.)
omdat de kwaliteit van de olie o.a. terugloopt als gevolg van:
verdunning met water en brandstof,
oxidatie,
verbruik van de additieven.

Nou daarom

:lol:
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 20:05 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 20:02 #152040

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik ben het eens met Stegnan. Oudere dieseltjes zijn gebaat bij minerale olie. Ik haal mijn olie voor mijn Yanmar gewoon bij de Lidl. Voor de winterstalling ververs ik de olie. Nadeel van de scheepsdiesel is dat je de olie er met een pompje moet uithalen. Het meeste ijzervijzel blijft dus achter in het carter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 20:08 #152044

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb dus vandaag ook maar olie gescoord bij de L***.
5 liter voor € 14,95.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie verbruik Yanmar 1gm10 29 sept 2010 20:42 #152048

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Heren dit topic gaat over olie verbruik niet hoe je moet verversen.

Maar goed ik lees meer onzin dan goede raad ik heb hier al eens wat aandacht aan besteedt maar kennelijk zijn er mens die het beter weten dan niemand die jaren er voor geleerd heeft

Web ik vindt jou input over dit onderwerp nog het beste allen op een punt moet ik even wat meer informatie toe voegen/aanvullen

Als een motor echt sluge of vast gebrande olie resten heeft dan heeft spoelen geen zin ik heb dit gehad met een revisie van een Deutz en Industrie motor toen hebben we de boel gestraald om van die troep af te komen.

Verder las ik iets over een magneetje op een filter, als dit echt werkt dan hadden de fabrikanten wel zo’n filter in hun assortiment gehad. :)


Twee tip’s

1 vervang de olie en filter elk jaar aan het einde van het seizoen
2 ga nooit rommelen aan je motor systeem als je er geen vertand van heb (magneetje) ok niet als je handig buurman het zet dat het goed werkt of zo.

En verder deze discussie graag in een ander topic voeren

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 sept 2010 21:13 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl