Intruder schrijft:tondini schrijft:hellefiks schrijft:@ tondini
volvo van 34 jaar , dat zal wel een MD11 wezen ?
Die willen echt geen 250 uren draaien zonder oliewissel.
Ze kunnen het wel , maar of het goed voor de motor is , blijft een andere vraag
ikzelf heb een MD11C van 1978 erin liggen
olie wisselen gebeurt om de 50 uur , eveneens de oliefilter .
Verbruik per seizoen is verwaarloosbaar ( begin seizoen op maximum , einde seizoen er net onder )
groeten
olivier
Het is een MD7a
Die 50 uur was vroeger met de olie van toen.
De olie van tegenwoordig is wel even wat anders.
Niet dat spul van de GAMA
Ik heb de olie al is na laten kijken na 100 uur en de uitkomst was.
De olie is in prima staat.
Wat het olie filter betreft doe ik dat ieder 2e jaar.
Een olie filter is hoofdzakelijk om slijt deeltjes uit de olie te filteren.
Nu verwacht ik niet dat er nog veel deeltjes er uit slijten na 34 jaar.
Vind ik wel een interessante discussie.
Omdat eea toch juist iets is ingesleten, zou het ook zo kunnen zijn, dat er wat speling op lagers en andere bewegende delen is gekomen. Juist daarom zal eea sneller gaan slijten.
Wellicht kan Fer hier zijn licht over laten schijnen.
Intruder het is vrij simpel alle scheepsmotoren moet aan het einden van het seizoen nieuwe olie en oliefilter.
Waarom omdat oa scheepsmotoren heel ander worden belast dan automotoren en doops in olie allen goed werken als de motor regelmatig loopt.
Je voorkomt hier ook mee dat de wat zure olie de lagerschalen aantast het is overigen niet zo dat als je het een keer niet doe dat je meten schade aan je motor hen hoor, maar ik verzeker je als je touw elk jaar je motorolie en filter vervangt dat je motor hier door ook jaren langer mee gaat.
Wat betreft slijtage dit gaat steeds sneller naarmate de motor ouder wordt en dus meer slijt deeltjes in het olie filter het is dus absoluut vals zuinigheid om het filter en de olie niet elk jaar te vervangen.
Wat betref oude en nieuwe oliën er zit natuurlijk verschil bij een oude motor zou een minder gedoopte olie in mogen maar de zijn er haast niet meer.
Het maakt overigen niet zo veel uit tenzij je motor voor +- 1950 is dan word het wel een probleem, die nieuwe oliën kunnen dan roet delen en ander aangekoekte rommel los weken in het carter.
Wat ik overging nog wel eens doe bij versleten motoren is een dikker olie in de motor stoppen dit verminder de rook.
Maar dit werk goed bij motorboten maar bij zeilboten moet je hier weer mee oppassen
Ik stel voor dat we ons nu weer on topic
Mvg Fer