Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstoftanks, rvs of kunststof ?

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 11:20 #153715

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Vinylester lijkt inderdaad goed voor diesel, zelfs met ethanol toevoeging, maar voor benzine kan het met de 35° limiet dus niet...

Het wordt wachten op de epoxywaardes zijn...

Tweede offerte is binnen voor een tank van 50x35x40 : €107 dat is dus minder dan de helft van de eerste offerte ... Beide stellen HDPE kunststof voor...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 11:25 #153721

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Ik moet zeggen dat ik die prijs best vind meevallen. Ik vraag me af of je het daar voor zelf kunt doen met hout, epoxy, glas, coating en aansluitingen... Ik denk niet dat je dat red plus nog eens de uren. Kun je zeggen (of anders via PM) welke aanbieder dat is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 11:36 #153725

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Even een andere overweging... Je hebt het over 50 liter benzine.. en op het laatst over 120 liter... Maar kan jij zoveel benzine opstoken in 1 seizoen?

Anders zit je nl met oude benzine en krijg je problemen met je motor.
Zelf had ik een 25 liter tank en kreeg deze niet leeg in 1 seizoen, inclusief het af motoren van de merwede en vecht (heen én terug!)

Let dus even op de grootte van de tank en hoeveel brandstof je in 1 seizoen gebruikt!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 12:58 #153738

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Tweede offerte is inderdaad helemaal niet mis, Ze komt van Kesta. Offerte is voor 50x35x40 : € 90 excl BTW... Als ik het goed lees is dit met 3 stuks 1/2"draadbus aansluitingen, tbv ontluchting, aftap, retour en met een vuldop met schroefdeksel.

Het is dan inderdaad de vraag of ik het zelf voor die prijs kan maken. (en welk hars ik moet gaan gebruiken)

Trotti,
Wat betreft capaciteit, ik heb geen drommels idee hoeveel benzine we gaan verbruiken, ik heb de boot net aangeschaft...
Planning voor deze boot is grotere trips (bv rondje Engeland, scandinavië of via de kanalen naar de midellandse zee) en dan lijkt het mij best handig wat litertjes bij te hebben...
Anders is het inderdaad te gek om vaste tanks in te bouwen en lukt het wel met het huidige tankje...
En ik voorzie wel een pompje, als ik vermoed dat de benzine te oud gaat worden pomp ik de tank leeg, die benzine is zo opgebruikt in de auto :dry:
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 14:15 #153753

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6326
Whow, dat lijken mij serieuze tochten om te ondersteunen met een BB motor. Ambitieus zou ik zeggen. Zou in ieder geval dan wel willen weten wat de motor verbruikt en hoe bedrijfszeker die is voor de dagen dat er geen wind staat.


Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 14:42 #153764

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Over epoxy:

Zowel de Ce-Sense 301/313 als de ecoProtect kan tegen ethanol, diesel en benzine. Dat moet dus geen probleem opleveren.

Maar als ik die prijzen van kunststof tanks zo zie, dan zou ik er niet meer aan denken. Tenzij je de romp en schotten als tank wil gaan gebruiken. Met zowel vinylester als epoxy zal je de prijs daarvan al erg dicht naderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 15:27 #153778

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Djeeke schrijft:

...

Trotti,
Wat betreft capaciteit, ik heb geen drommels idee hoeveel benzine we gaan verbruiken, ik heb de boot net aangeschaft...
Planning voor deze boot is grotere trips (bv rondje Engeland, scandinavië of via de kanalen naar de midellandse zee) en dan lijkt het mij best handig wat litertjes bij te hebben...
Anders is het inderdaad te gek om vaste tanks in te bouwen en lukt het wel met het huidige tankje...
En ik voorzie wel een pompje, als ik vermoed dat de benzine te oud gaat worden pomp ik de tank leeg, die benzine is zo opgebruikt in de auto :dry:

Zoun je dat dan niet eerst uitzoeken voordat je je teveel in tanks gaat verdiepen? (Wat is het merk, type en vermogen van je BB?)

Straks zit je met 120 liter benzine die oud is, of een tank waar altijd maar ene bodempje benzine instaat met veel condens als gevolg....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Brandstoftanks, rvs of kunststof ? 08 okt 2010 21:30 #153868

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
@ Michiel : Ambitieus met een bbmotor? Waarom dan wel?
Is een bbmotor minder betrouwbaar?
In elk geval is het voor mij geen optie te converteren naar inboard diesel...
De motor is nagenoeg nieuw, heeft nog geen 50 uur gedraaid, de vorige eigenaar heeft de motor enkele jaren terug gekocht en laten plaatsen... Daarna heeft hij nog maar 1 uitstap gemaakt. Ik heb bij de aanshaf van de boot de motor laten controleren bij een (door mij gekozen) dealer. Gezien de motor toch helemaal openging voor checkup (op kosten van de vorige eigenaar) hebben ze die gelijk een grote beurt gegeven dus er zit zelfs een nieuwe impeller in...

@Globe_Trotti : de geplande trips vragen gewoon om meer capaciteit. Ik denk dat dit in mijn geval best met een vaste tank gepaard gaat...
Het huidige (draagbare) tankje is maar een 10 of 12 litertankje. Ik vind het geen optie om op een windstille dag terwijl we onderweg zijn dat tankje om de paar uur met een jerrycan te gaan bijvullen.
De 120 liter RVS tank is één van mijn watertanks, het was maar een vluchtig idee, het is zonde om die niet voor water te behouden... Zoals het er nu uitziet wordt het inderdaad een andere benzine tank in de natte kist, er zijn ethanol bestendige epoxy's (dankjewel Herman voor je inbreng !!!) of het wordt een HDPE plastic tank van ongeveer 50 liter...
Ik voorzie in elk geval een paneeltje met wat kraantjes, filter, vochtafscheider en pomp. Een kraantje extra met een aansluiting om richting jerrycan te pompen is dus maar een kleintje (en komt toch ook van pas om de tank leeg te pompen als ik de kist eens wil poetsen of een likje verf geven, dan is het makkelijker tillen ;) )
De motor is een Mercury 15.
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl