Proost schreef :
Door de dopes kunnen oudere motoren zo schoon worden dat ze olie gaan gebruiken.
Dat kan inderdaad gebeuren, maar dan heb je het wel over motoren die eigenlijk gewoon versleten zijn. Ligt dan meer aan de motor dan aan de olie, in mijn optiek. Bewust vuil houden zodat het olieverbruik binnen de perken blijft is een beetje jezelf voor de gek houden.
Proost schreef :
Dat compleet droogstaan valt wel mee en zeker wanneer het om olie met de juiste viscositeit gaat. Ook de kogels, rollen or whatever hebben een oliefilm op het oppervlak welke niet geheel verdwijnt.
Nouja, ik overdreef misschien wat, echt helemaal droog zal het niet worden, maar met ouderwets ruime toleranties en te dunne olie (dus onjuiste viscositeit!) blijft er na lang stilstaan te weinig achter voor effectieve smering.
Zo heb ik dat meegemaakt met een blok wat op 5W40 flink begon te tikken de eerste paar slagen na lang stilstaan, wat op 10W40 weer als sneeuw voor de zon verdween. Voorgeschreven was voor dat type motor trouwens 15W40, dus 2 stappen daarvan afwijken was al foute boel. Door die ervaring denk ik voortaan wel drie keer na voordat ik van de ontwerp-viscositeit afwijk, zeker als je bedenkt dat extra slijtage meestal niet zo duidelijk hoorbaar zal zijn. De motor in kwestie leefde trouwens nog lang en gelukkig, dus dat was geen gevalletje "op sterven na dood" ofzo.
Kortom: het is belangrijker om de juiste viscositeit te hebben, dan het beste merk/type olie. Als je zo je inkopen doet, dan kan het niet misgaan met wat er anno 2011 in de schappen ligt.