Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Synthetische motorolie

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 04:53 #219970

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
web schreef :

"levenslange" versnellingsbakolie bestaat bijvoorbeeld ook niet. Ja, als je een kort leven accepteert wel...

Ik ben het wel met Fer oneens dat synthetisch altijd fout is - ik vind dat synthetisch ook prima in jaren '50 diesels kan. Het is zinloos, maar slecht is het ook niet, zolang je de juiste viscositeit gebruikt.

Details? Nou, door de ruime toleranties van zo'n oud blok, blijft zulke (koud) dunne olie ook in koude toestand tussen de lagers vandaan siepelen, terug het carter in. Die komen zo compleet droog te staan. Zo blijft er nauwelijks smering achter voor de eerstvolgende koude start.
Veel auto's krijgen gewoon een "levenslange" vulling van de versnellingsbak en sommige zijn niet eens te verversen.

Door de dopes kunnen oudere motoren zo schoon worden dat ze olie gaan gebruiken.


Ook al is de olie afgekoeld na een opwarmingsperiode dan blijft er echt wel een oliefilm achter. Dat compleet droogstaan valt wel mee en zeker wanneer het om olie met de juiste viscositeit gaat. Ook de kogels, rollen or whatever hebben een oliefilm op het oppervlak welke niet geheel verdwijnt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 06:59 #220029

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4079
Dus?
Gewoon goedkope olie en geen synthetische olie gebruiken. punt! :laugh: :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 07:45 #220046

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Web mooi betoog en kan me er helemaal in vinden. :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 08:37 #220063

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Fer schreef :
Een scheepsdiesel of beter gezegd een jachtdiesel is vaak directe gekoel en dus heeft deze motor een te lage tempratuur om een mooie relatief schone verbranding te hebben waardoor de olie vervuilt, dan nog het stukje vocht
Mvg Fer
Dat geldt niet meer voor de nieuwe, moderne diesels. Die moeten aan allerlei emissie-eisen voldoen, en dus zie je veel vaker motoren met warmtewisselaar, die wel op bedrijfstemperatuur komen. Ook zie je vaker kleinere motortjes die flink toeren moeten lopen om het schip in beweging te krijgen, en zelfs turbomotoren. Daar geldt echt een heel ander verhaal voor de smeerolie van bij een MD11 of andere klassieke scheepsdiesel. En daarom heeft dat PBO artikel ook niet per definitie gelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 09:44 #220079

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Het PBO artikel hangt sowieso een beetje van halve waarheden aan elkaar. Ben ik bewust niet over begonnen, want als ik die weer allemaal moet gaan weerleggen ben ik weer een pagina verder.

Neem nou die bewering dat "Leisure marine diesels" nooit volledig ingelopen geraken - da's om te beginnen al onzin. Dat synthetische olie "bore glazing" kan veroorzaken is wel waar, maar alleen tijdens de inloopperiode. Niet meer daarna! Een hardnekkig fabeltje. Bij die MD11 ga ik er vanuit dat de inloopperiode inmiddels wel voorbij is ;) En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Ik vraag me - gezien die reaktie - af of de "huismonteur" van PBO ook diep in de revisietechniek zit, of vooral heel veel verstand heeft van regulier onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 10:04 #220081

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Proost schreef :
Door de dopes kunnen oudere motoren zo schoon worden dat ze olie gaan gebruiken.
Dat kan inderdaad gebeuren, maar dan heb je het wel over motoren die eigenlijk gewoon versleten zijn. Ligt dan meer aan de motor dan aan de olie, in mijn optiek. Bewust vuil houden zodat het olieverbruik binnen de perken blijft is een beetje jezelf voor de gek houden.
Proost schreef :
Dat compleet droogstaan valt wel mee en zeker wanneer het om olie met de juiste viscositeit gaat. Ook de kogels, rollen or whatever hebben een oliefilm op het oppervlak welke niet geheel verdwijnt.
Nouja, ik overdreef misschien wat, echt helemaal droog zal het niet worden, maar met ouderwets ruime toleranties en te dunne olie (dus onjuiste viscositeit!) blijft er na lang stilstaan te weinig achter voor effectieve smering.

Zo heb ik dat meegemaakt met een blok wat op 5W40 flink begon te tikken de eerste paar slagen na lang stilstaan, wat op 10W40 weer als sneeuw voor de zon verdween. Voorgeschreven was voor dat type motor trouwens 15W40, dus 2 stappen daarvan afwijken was al foute boel. Door die ervaring denk ik voortaan wel drie keer na voordat ik van de ontwerp-viscositeit afwijk, zeker als je bedenkt dat extra slijtage meestal niet zo duidelijk hoorbaar zal zijn. De motor in kwestie leefde trouwens nog lang en gelukkig, dus dat was geen gevalletje "op sterven na dood" ofzo.

Kortom: het is belangrijker om de juiste viscositeit te hebben, dan het beste merk/type olie. Als je zo je inkopen doet, dan kan het niet misgaan met wat er anno 2011 in de schappen ligt.
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 10:05 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 14:52 #220198

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Web wat betreft dat verglazing niet kan optreden bij oude motor ben ik het niet helmaal mee eens, dit is wel mogelijk namelijk als de motor langdurig onbelast draai of te weinig word belast.

Dit is bij kleine cilinder wat lastig te zien door middel van een optische endoscoop te zien maar bij wat grotere cilinder moet je dit wel kunnen zien. Het is een bruinige laag die op de cilinder is gevormd.

Dit soort aanslag krijg je als de motor wat ouder is en vaak op laag toerental draait.
Dit valt onder het gevolg van lekkage langs de zuigerveren en grenssmering (leuk scrabbel woord, en moet je maar weer meteen vergeten)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 15:13 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 15:15 #220207

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Ff opgezocht, wat ik her en der lees is het weliswaar zeldzaam op een ingelopen motor, maar inderdaad niet onmogelijk. Weer wat geleerd ;)

Ze zeggen dat het vooral door te lang onbelast draaien komt, door bv. stroom draaien zonder de schroef in z'n werk. Vooral op directe koelers, waar op de koude wanden een hoop troep neerslaat, wat gaat reageren met de olie en andere aanwezige smurrie. O.a. Yanmar adviseert regelmatig flink gasgeven ;)

Maargoed, verglazen door synthetische olie komt dus alleen in de inloopperiode voor, en dat bedoelde ik te zeggen.
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 15:16 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 15:19 #220209

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
En in mijn Yanmar 2GM20 boek verbiedt Yanmar me op straffe van motorschade synthetische olie in te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 15:39 #220225

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4079
Joostp
Waar staat dat?
Welke bladzij?
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 15:40 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 16:03 #220243

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 16:11 #220247

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4079
Fer,
bedankt voor de moeite.
Groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 19:59 #220372

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Nogal warrige tekst, wat bedoelen ze in hemelsnaam? Staat dit als toelichtting NA een viscositeit tabel?

In ieder geval zie ik daar niets staan over minerale versus synthetische olie, alleen wat uitleg over monograde vs. multigrade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 21:03 #220382

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Geen syntheet in je bootmotor dus..

wat wel een aanrader is: synthetische 75w90 ATF-olie op je fietsketting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 10 sept 2011 13:00 #221405

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Vetus adviseert multigrade olie 10W40 0f 15 w40. Dit afhankelijk van de temperatuur. Over synthetisch of niet wordt nergens geschreven. Er is dus geen afwijzing voor halfsynthetische olie wat de meest 10W40 is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl