Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 14:16 #263342

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Ik heb geen goed nieuws voor je. Als er (veel) olie uit de ontluchting van het kleppendeksel komt dan heb je een verhoogde carterdruk. Dit komt door lekkage langs de zuigerveren.Deze carterdruk verdwijnt via de klepsteel openingen van blok en kop naar het kleppendeksel en de olienevel en druppels blazen mee. Dat heeft niets te maken met de oliedruk. Als deze zoals bij jou steeds in alarm komt is die te laag. Dat komt door te grote lagerspeling. Kortom het lijkt erop dat deze motor ver versleten is en aan revisie toe is. Dat is van hieruit natuurlijk niet te bevestigen maar alle tekens die je noemt wijzen wel in die richting.
Ik ga er wel vanuit dat je geen te dunne olie gebruikt en dat er geen diesel lekt via de opvoerpomp, dat wil ook nog wel eens voor komen bij een lek membraan van de mechanisch aangedreven opvoerpomp.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 14:18 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 14:16 #263343

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Die slang is je carterventilatie? Zo niet, dan denk ik in eerste instantie aan overmatige druk door een verstopte carterventilatie.
Het zou uiteraard niet zo mogen zijn, dat een normale hoeveelheid olie zichzelf eruit gooit.
Bovendien, smeerolie die naar het luchtfilter kan lopen: een constructie die niet fijn is. Daarvan kan een diesel in principe ongecontroleerd op hol slaan en zijn eigen carter volledig leegdrinken en vervolgens vastlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 14:19 #263345

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Wat Jutter noemt is ook goed mogelijk, bij een motor met 35000+ uren. In dat geval zou een compressietest je heel wat over de conditie van het blok kunnen vertellen.
Maar verstopte carterventilatie kan tot dezelfde overdruk leiden, dus dat zou ik eerst uitsluiten voor aan revisie te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 14:27 #263346

De motor is twee jaar geleden volledig gereviseerd en heeft sindsdien slechts 200 uur gelopen, overmatige slijtage is het zeer zeker niet, dat is een van de weinge dingen die ik echt zeker weet.
Carterventilatie verstopt geloof ik ook bijna niet, maar ik zal het toch nakijken door de paddestoel te demonteren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 14:29 #263347

Jutter schreef :
Ik ga er wel vanuit dat je geen te dunne olie gebruikt en dat er geen diesel lekt via de opvoerpomp, dat wil ook nog wel eens voor komen bij een lek membraan van de mechanisch aangedreven opvoerpomp.
Ik gebruik de olie zoals omschreven in de handleiding die ik van Ford heb gevonden, diesel lekkage via de opvoerpomp is niet mogelijk. de dagtank zorgt voor diesel vulling mbv zwaartekracht en het pompje is verwijderd en vervangen door een blindplaat op het carter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 15:47 #263360

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
:blush: Slecht gelezen vanmiddag, die slang naar je luchtfilter komt van het kleppendeksel. Dan is op hol slaan en dergelijke dus onzin-commentaar, en is het evenmin je carterontluchting...

Als die laatste niet verstopt blijkt, dan misschien toch even een compressietest doen om een gebroken zuigerveer oid uit te sluiten? Die carterdruk moet tenslotte ergens vandaan komen, ik ga ervan uit dat dat direct na revisie niet een probleem was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 15:57 #263361

Direct na de revisie heb ik, niet wetende dat er meer olie inmoet dan de pijlstok in eerste instantie aangaf, aldoor met te weinig olie gevaren. Toen viel het dus niet op en lekte er helemaal niets. Pas later vond ik uit dat er eigenlijk 8 liter meer olie in hoorde en op het moment dat ik die bijgevuld heb begon het luchtfilter olie te lekken.

Nu is het een heel erg slecht luchtfilter dus er gaat hoe dan ook een ander filter(huis) komen op korte termijn, maar ik zit te denken om het hoger op te hangen en dan ook een slang tussen het filter en het inlaatspruitstuk te maken, nu zit het filter direct onder het spruitstuk gemonteerd en dus ook aanziendelijk lager dan het kleppendeksel.

Het is een nat kleppendeksel volgens het boek, er hoort daar dus olie rond te spetteren, er zit een treugslagklepje in de beluchtingsslang tussen het deksel en het filter, deze is tijdens de revisie vervangen door er eentje van een oude Ford af te halen. Wellicht is dit terugslagklepje wel vastgelopen of slecht. ik kan het echter niet open maken, dus controleren is niet makkelijk te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 15:57 #263362

Bij te hoge carter druk heb ik het volgende gevonden.

- Doorblazen langs zuigers wegens slijtage van cilinders, zuigers, zuigerveren
- Gebroken of vastzittende zuigerveren
- Slecht werkende carterventilatie
- Te veel tegendruk in het uitlaatsysteem

Blauwe en/of witachtige rook het volgende

Wordt meestal veroorzaakt door een onvolledige verbrandingen bestaat uit gecondenseerde brandstofdeeltjes. Hoe meer condensatietijd, hoe lichter de kleur van de uitlaatrook.
- Blauwe of witachtige rook bij een koude start, kleine belasting en hoge snelheid, die zwart wordt of vermindert bij warme motor en volle belasting, wijst op een te laat inspuitmoment
- Blauwe of witachtige uitlaatrook, bij koude en warme motor, meestal samengaand met kloppen, duidt op een in open stand geblokkeerde verstuiver
- Lichtblauw gekleurde uitlaatrook, bij lichte belasting en hoge snelheid, wijst op een te lage motortemperatuur
- Witte uitlaatrook is het gevolg van water dat in de verbrandingskamers of het uitlaatsysteem terecht komt
- Blauwe rook bij warme en koude motor en bij alle snelheden en belastingen, wijst op olieverbruik
- Blauwe rook bij hoge snelheden bij alle belastingen, wijst op een te hoog oliepeil in een oliebadfilter (indien gemonteerd)


Sucses Rob
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 16:03 #263365

Rob,

Het zou wel wat met het inspuit moment te maken kunnen hebben, we hebben behoorlijk moeten stoeien om de brandstof pomp op de juiste tijd te zetten, de markeringen die op het vliegwiel staan zijn er moeilijk te lezen en het zou best kunnen zijn dat we deze een verkeerd hebben staan. Wel is de rook na korte tijd volledig verdwenen. Bij langdurig op de motor varen hebben we een heel erg lichtgrijze rook die je nauwelijks kunt zien. Ruiekn kun je het wel een klein beetje, het ruikt als niet volledig verbrande diesel. Ook dat is weer logisch als de timing van de brandstof pomp niet helemaal juist is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 16:30 #263369

Erik, even afwachten wat Fer hier nog aan toetevoegen heeft hij kent de Ford lehman 2713E geloof ik wel.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 13 feb 2012 17:54 #263387

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
In welke staat is je luchtfilter? Mijn oldtimer stond erom bekend dat hij olie via de ontluchtingsslang ging aanzuigen op het moment dat het filter vernieuwd moest worden. Is bij auto's vaak een teken van achterstallig onderhoud. Trek je ontluchtingsslang, of je olievuldop eens los om te zien of je overdruk hebt. Daarnaast kanje ook de motor laten draaien met je luchtfilter eruit.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 13 feb 2012 17:59 #263390

Het luchtfilter en een stalen korf met een blokje schuimrubberachtig materiaal daarin. Dit schuimrubber is inmiddels aardig doorweekt van de olie, maar het is te klein, de lucht kan dus redelijk makkelijk om het schuim heen door het filter heen. Feitelijk is er dus niet echt een filter.

Ik ga de motor ook eens laten draaien zonder schuim in het filter, misschien maakt het verschil. Er gaat in iedergeval een degelijk filter komen, allen wat voor een ben ik nog niet helemaal uit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 18:01 #263391

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Voor zover ik ze ken hebben de Fords gemerkte tandwielen in de distributie met center punten voor het op tijd zetten. de branstofpomp is tandwiel gedreven en kan met een lichte verstelling op gleufgat bouten nog iets aangepast worden.Dat geld in alle gevallen voor de lijnpompen van Simms.

www.evergladesdiesel.com/simms-diesel-pumps.htm
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 18:03 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 13 feb 2012 18:04 #263394

Jutter,
Onze brandstofpomp is inderdaad voorzien van tandwiel aandrijving, al is het geen simms maar een Minimec. De kleine verstelling is voldoende om een volledige "tandafstand" te overbruggen zodat er feitelijk een oneindige precisie mogelijk is, maar het maakt het wel lastiger met instellen, vooral omdat de opening in het vliegwielhuis zo klein is dat je het vliegwiel met markering eigenlijk niet kunt zien.

Wellicht de moeite waard om die opening eens een beetje groter uit te zagen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 13 feb 2012 18:11 #263397

luchtfilter voor 6 cil diesel soort papier
Bijlagen:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 13 feb 2012 19:22 #263418

Wanneer je structureel met veel te weinig olie hebt gevaren zou ik toch die slijtage culminerend/zuigerveren niet uitvlakken... Kans groot dat daar veel slijtage op getreden... Daar kunnenmotoren gewoon slecht tegen... Je zou teflon toe kunnen voegen om de kleine krassen een beetje op te vullen... Os wel een lapmiddel dat latere revisie bemoeilijkt.... Compressie meten en je weet veel ....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 13 feb 2012 19:41 #263424

Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 14 feb 2012 08:15 #263488

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Erik,

Kijk ook eens naar je olie temperatuur. Deze van oorsprong tractor motoren zijn bij marinerisering voorzien van een oliekoeler. Als er 2 jaar geleden een complete revisie is uitgevoerd, wat is er dan precies gedaan? Cilinderkop, krukas en drijfstanglagers, cilinders en zuigers??
De minimec pomp moet gesteld worden op een positie met een koppeling zoals in de volgende aanwijzing.
www.thenuffieldandleylandtract...%20Pump%20Timing.pdf
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar het lijkt mij niet moeilijk.Het zijn zeker geen moeilijke motoren om aan te sleutelen.Techniek van de jaren '50 vorige eeuw.
Verder ook even kijken of er geen verstuiver leiding lekt, deze zitten onder het kleppendeksel en bij lekkage heb je als nog diesel in je smeerolie.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 14 feb 2012 08:43 #263494

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
JE zou is moeten inloggen op het nieuwe forum van zeilen. Daar is iemand
die over diesel kennis beschikt en de JUISTE antwoorden weet. nl Ton Aarts van Aarts Diesel Techniek in Dordrecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 14 feb 2012 10:36 #263503

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Even terug naar je oorspronkelijke vraagstelling : in het werkplaatshandboek staat vermeld bij 'specifications, lubrication system', dat de olieinhoud met een standaard carterpan 13,7 liter is. Er is een speciale carterpan toepasbaar voor situaties waarbij de motor onder een extreme hoek staat ('high inclination'), in dat geval gaat er 20 liter in. Ik zou even goed uitzoeken welke carterpan in jouw geval gebruikt is, het zou me niet verbazen dat het de standaardversie is. Als je daar 8 liter extra olie ingooit, zal de motor dat door alle mogelijke hoeken en gaten (lees : ontluchtingsmogelijkgheden) er binnen de kortste keren uitgooien.

Door de verlengde peilstok heb je kennelijk in het begin (iets) te weinig olie bijgevuld, normaal gesproken leidt dat niet tot een oliedruk alarm. De zuigbuis van de oliepomp zit helemaal onderin het carter, die gaat pas lucht zuigen als er bijna helemaal geen olie meer inzit. De voorgeschreven hoeveelheid olie is van belang voor de koeling van het inwendige van de motor. Te weinig olie leidt in eerste instantie tot een te hoge olietemperatuur, pas in laatste instantie tot een oliedrukalarm. Met een te lage oliedruk ontstaat zeer snel ernstige schade. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat het alarmcontact niet (meer) juist (ingesteld) is. Een analoge manometer geeft hier uitsluitsel, die zou ik sowieso monteren om te kijken hoe de oliedruk zich ontwikkelt bij het opwarmen van de motor.
Een echt gemeten te lage oliedruk kan veroozaakt worden door een defecte of versleten oliepomp, inwendige lekkage, of een onjuist afgesteld overdrukventiel. Als laatste door ernstige motorslijtage en / of een volstrekt te laag oliepeil.
Laatst bewerkt: 14 feb 2012 10:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 14 feb 2012 10:58 #263507

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Erik je hebt een lastig propleem die zich moeilijk laat oplossen via een pc scherm maar goed het forum is al goed bezig met oplossing aan te geven.

Ik heb zelf een paar vragen over de revisie klus is

Is deze door een bedrijf gedaan
En wat is er gereviseerd (nieuwe zuigers of allen veren zijn de cilinders gehoond)
Is de motor daarna op de testbank geweest.
Heeft jouw motor een verdiept carter
Bekijk even de carter ventilatie deze zit links naast het pijlstok als ik het me goed herinner

Wat betreft het lucht filter hier is in princiepen niets mis mee het is een zogenoemde keienvanger en zou je kunnen vervangen maar door een K&N luchtfilter maar dit is maatwerk en laat je goed in informeren wat voor filter het beste bij jouw motor past.

Wat betref de rook dit kan inderdaad door een verkeerd inspuitmoment zijn en ik ben het helemaal met je eens dat het een K.. pomp is om af te stellen, maar je moet ook niet vergenten dat deze motor is ontwikkeld in de jaren 50 en daar maakte ze zich niet zo druk om een beetje rook dus dit is niet helmaal op te lossen.

De DAF rook ook als een ketter en zo dra deze warm is is dit nagenoeg over, en daarnaast moet je een oude 6 cilinder ook op zijn donder geven ander word deze lui en gaat er smeerolie tussen de zuigerveren ophopen waadoor de motor meer gaat roken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 14 feb 2012 12:48 #263520

Dag Fer,

Dank voor je input.

De motor heeft een verdieptekarterpan = groter volume. Kijkend van het vliegwiel richting de kant van de aandrijfketting zit de carter onluchting aan de linker kant, ook de pijlstok hebben we daar gemaakt. Deze zat origineel aan de rechterkant, maar die is wat lastiger bereikbaar bij ons aan boord dus die hebben we omgezet.

Tijdens de revisie zijn alle pakkingen en afdichtingen vernieuwd, nieuwe lagerschalen, nieuwe kleppen en nieuwezuigerveren. Honen was niet nodig. Mijn vader en ik hebben de revisie zelf uitgevoerd (niet de eerste keer). Het blok is op de testbank geweest na de revisie. Dat de "olielekkage" komt door overmatige slijtage geloof ik niet, niet na zo'n korte tijd.

Dat roken normaal is bij zo'n oud industrieel beestje weet ik, maar ik heb het idee dat het meer is geworden (als het buiten koud is tenminste) maar ik kan het me inbeelden.

Het luchtfilter zint me niet erg, dit word voor het belangrijkste veroorzaakt vanwege het fluitende geluid.

Het op zijn dondergeven doen we niet vaak, wellicht moeten we dat dus wat vaker gaan doen. Het punt is dat er te veel vermogen in de boot staat, bij half gas varen we al 8.8 knopen, wellicht moeten we de boot dus maar lekker kuilen laten graven in het water :evil:

@CeesS,
Onze motor heeft een verdieptkarter, er gaat meer olie in dan het standaard carter. Waarom er ooit gekozen is voor de diepe uitvoering met meer olie kan ik je niet vertellen. Toch wat betreft olie inhoud spreken de verschillende boekwerken elkaar tegen. Ik heb hier een Amerikaanse versie (Lehman) die uitgaat van 17.5 liter (4.4 gallon) en een Engelse die uit gaat van 20 liter (5 us gallon)

De oliepomp zou ik kunnen laten testen, wellicht dat dit wat uitsluitsel geeft.

De oliedruk meter die we hebben is een analoge, bij een koude motor hebben we (met 20 liter olie) 2.5 bar en met warme motor net iets minder dan 0.4 bar.

@popeye,
Het nieuwe zeilenforum vind ik helemaal volkomen waardeloos, waarschijnlijk is Ton Aarts (ik heb wat van zijn stukjes gelezen) een goede monteur, kan ik niet direct wat van zeggen, maar ik vertoon me liever net meer op zeilen.nl. "Onze" Fer heb ik ook hoog staan!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 14 feb 2012 13:07 #263525

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je hebt nieuwe zuigerveren geplaatst en niet mechanische gehoond dit is een recept voor een te hoge carter druk, want ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet nodig was.
Ik kan me wel voorstellen dat de cilinder voering visueel wel in orden leek.


Het probleem met de olie druk is vreemd want zoals Cees al aangaf moet er nog maar en paar liter in zitten wil het olie druk alarm afgaan.
Een versleten pom geeft een te lagen druk of het ventiel is niet goed afgesteld.

Ton Aarts is een collega van mijn en is absoluut een eerste klas vakman en zal zeker ook de zelfde vragen stellen die hier zijn gesteld , uiteraard kan je hem ook even benaderen








Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig roken 14 feb 2012 14:07 #263531

het is niet een verkeert afgesteld ventiel, dan zou de druk niet terug lopen maar gewoon te laag zijn. ik vind die druk van 2,5 aan de lage kant, koud, maar waar meet je. zit je olie filter in de main straim of by-pas en waar zit dan je meetpunt. is alles nog origineel of heb je her en der wat aangepast, motor compacter gemaakt andere filters??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielekkage via het luchtfilter en overmatig r 14 feb 2012 14:21 #263532

Fer schreef :
Je hebt nieuwe zuigerveren geplaatst en niet mechanische gehoond dit is een recept voor een te hoge carter druk, want ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet nodig was.
Er hebben 3 revisie specialisten naar gekeken en zij vonden het niet nodig (ik ben zelf geen specialist voor alle duidelijkheid :whistle: ) omdat we een beperkt budget en geen tijd hadden hebben we deze meningen dankbaar aanvaard en dit deel overgeslagen. Overigens waren geen van de veren gebroken oid en zijn meer vervangen uit voorzorg dan dat het nodig was.
Het probleem met de olie druk is vreemd want zoals Cees al aangaf moet er nog maar en paar liter in zitten wil het olie druk alarm afgaan.
Een versleten pomp geeft een te lagen druk of het ventiel is niet goed afgesteld.
De motor heeft nooit met minder dan 12 liter gelopen en de oliedruk sensor is al vervangen en beide gaven vergelijkbare waardes aan. Ik vermoed dus dat de druk werkelijk te laag is. De pomp is, voor zover ik me kan herinneren, niet getest en daar zou best wel iets mis mee kunnen zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl