Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 2gm vooruit=achteruit..

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 07:00 #296817

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Lijkt me niet goed, vooral omdat de 2gm20 bij vooruit een andere overbrengingsverhouding heeft dan achteruit.

Ik zou daar eens goed naar laten kijken, vooruit moet vooruit zijn, en achteruit moet achteruit zijn. Als dat goed is, en je boot vaart achteruit als de keerkoppeling in vooruit staat, dan is de schroef niet goed.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 07:10 #296822

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Ik denk dat de vorige eigenaars een verkeerd draaiende schroef hadden en dat ze uit makkelijkte de richting van de bediening maar "even" omgedraaid hebben... dus wij klakkeloos dezelfde draairichting aan de schroef gegeven, gelukkig kunnen wij de draairichting van de schroef aanpassen. ;).

Nu nog even over het niet aangrijpen van de koppeling, zou dat ook in het vooruit-achteruit kunnen zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 07:22 #296827

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Dat lijkt me eerder aan de afstelling te liggen, maak de boel eens origineel, en kijk wat er dan gebeurd.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 07:31 #296832

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
de boot ligt al in het water, gelukkig kan de schroefas eruit zonder het roer er uit te halen, word dan even met de wetsuit onder de boot! (en een stukje losse schroefas om de afdichting te houden, anders ligt de boot heel snel op de bodem van de haven :P)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 07:35 #296834

mm, nou je hebt wel lef! :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 07:41 #296838

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Je kan het beste lef vervangen door frustratie, ik zal hier wel even melden wat de uitslag is van de operatie. :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:01 #296850

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Waarom moet de schroefas eruit????

Ik zou gewoon de motor op de keerkoppeling zelf in z'n vooruit zetten, en kijken of de boot ook vooruit gaat. Zo niet, dan schroef aanpassen, maar daar hoeft de as er volgens mij niet voor uit.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:04 #296853

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Als de boot nu vooruit gaat met de keerkoppeling in achteruit, dan gaa hij achteruit met de keerkoppeling on vooruit. Zul je toch echt de schroef moeten aanpassen.
Kan je de schroef er niet afkrijgen zonder de schroefas te verwijderen?
(Zal wel lastig zijn, een poelietrekker onder water gebruiken)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:11 #296856

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18180
Er zit toch feitelijk helemaal geen 'koppeling' in een keerkoppeling? Volgens mij grijpen de tandwielen gewoon rechtstreeks aan en worden ze niet ont- en gekoppeld middels platen- of vloeistofkoppeling of zo. Ofwel, of de schroef draait of hij draai niet, er kan geen sprake zijn van slip. Als dat zo is, hoe kan het dan dat Hruiten melding maakt van het na enige tijd 'aangrijpen' van de koppeling? Of zit ik er helemaal naast?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:14 #296857

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn keerkoppelingen waarbij de vooruit als achteruit gebruikt wordt en de achteruit als vooruit. Dat houdt tevens in, de wijziging van toeren die daarbij horen. Het hoeft dus niet een vergissing te zijn voor montage maar is een bewuste keus.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:34 #296861

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18180
wybeslot schreef :
Als de boot nu vooruit gaat met de keerkoppeling in achteruit, dan gaa hij achteruit met de keerkoppeling on vooruit. Zul je toch echt de schroef moeten aanpassen.
Of een straalomkeerder inbouwen :)
Kan je de schroef er niet afkrijgen zonder de schroefas te verwijderen?(Zal wel lastig zijn, een poelietrekker onder water gebruiken)
De schroef is net vervangen, dus het zal wel zonder poelietrekker kunnen. Maar desondanks zal het onder water een zeer lastige klus worden. Ik zou maar even hellingen; veiliger en minder kans op fouten met borgingen (Loc-tite onder water?) enzo.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:46 #296866

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mogelijk dat de schroef nu niet afgesteld is op de juiste te behalen toeren. Welke KK heb je?. Gaan we met elkaar zoeken wat mogelijk is. :cheer:
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 26 juni 2012 08:48 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 08:53 #296869

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als je kk een KM2A is, kijk dan ook op het plaatje wat de overbrengingen zijn, er zijn daar namelijk verschillende types van, die allemaal KM2A heten.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 15:43 #296951

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Er staat me iets bij dat de / een deel van de keerkoppelingen die bij de GM serie zijn geleverd, niet alleen een andere reductie hebben maar dat ze ook minder (lang) de krachten aan kunnen met het volle vermogen op de achteruit. Niet handig dus. Ik kan helaas nu niet even kijken of dat ook voor deze KK geldt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 15:54 #296955

Philip schreef :
Er staat me iets bij dat de / een deel van de keerkoppelingen die bij de GM serie zijn geleverd, niet alleen een andere reductie hebben maar dat ze ook minder (lang) de krachten aan kunnen met het volle vermogen op de achteruit. Niet handig dus. Ik kan helaas nu niet even kijken of dat ook voor deze KK geldt.

de achteruit heeft minimaal een tandwiel meer, dat geeft altijd extra wrijving.
ik heb onderweg ooit een keerkoppeling gereviseerd, was erin gezet door een dealer samen met een motor. arme mensen , koste hun veel geld.
gebruik je de motor alleen voor in of uit de haven, dan zal het wel meevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 16:43 #296969

Er zijn kk's waar vooruit en achteruit niet uitmaken. kunnen er tegen. Weet niet of dit voor deze zo geldt.

Van slip kan wel degelijk sprake zijn bij een kk, wanneer er te veel, te weinig, of verkeerde olie inzit, of overmatige slijtage op de platen oid is. Wanneer het even duurt voordat een kk pakt kan dit zijn, en zou je het tevens moeten merken bij langere tijd zwaar belast varen. (been there, done that...)

Fer weet er meer van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 16:48 #296971

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Een KM2A is een koppeling met conussen. Als het zo is dat de stuwdruk van de schroef nodig is om na het schakelen de conus aan te drukken wordt die losgetrokken als de "vooruit" conus achteruit wordt gebruikt en er uit geduwd als de "achteruit" conus vooruit wordt gebruikt. De koppeling zal dan heel makkelijk slippen.
Je kunt dat merken. Als bij 2000 toeren de boel slipt en hij pakt als je gas terug neemt ben je gewaarschuwd.
Je kunt natuurlijk ook een dealer bellen.
Kortom; ik zou geen experimentjes uithalen. Zoals al gezegd; vooruit is vooruit en omgekeerd. Zeker als dat zo duidelijk op de koppeling staat aangegeven.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 26 juni 2012 16:52 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 26 juni 2012 17:35 #296980

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Even goed op de tekening gekeken. De conus zit met "schroefdraad" op de as. Het aandrukken van de conus in het contra deel is vergelijkbaar met het naar buiten komen van het tandwiel bij een startmotor.
De oplossing evenwel blijft hetzelfde.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 10:51 #297147

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
We gaan de schroefas met schroef en al onder de boot vandaan trekken, even achteruit varen naar de trailerhelling en met wetsuit aan de as opvangen en tegen het lekken een "los" stukje as in de gland steken. Schroef is een vaanstandschroef, dus deze gaan we van draairichting veranderen + iets lichter zetten...

De oplossing zal ik zsm posten!!! ;)
Laatst bewerkt: 27 juni 2012 11:01 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 10:54 #297148

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Goed verzekerd?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 11:31 #297162

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
zeekraal schreef :
Een KM2A is een koppeling met conussen. Als het zo is dat de stuwdruk van de schroef nodig is om na het schakelen de conus aan te drukken wordt die losgetrokken als de "vooruit" conus achteruit wordt gebruikt en er uit geduwd als de "achteruit" conus vooruit wordt gebruikt. De koppeling zal dan heel makkelijk slippen.
Je kunt dat merken. Als bij 2000 toeren de boel slipt en hij pakt als je gas terug neemt ben je gewaarschuwd.
Je kunt natuurlijk ook een dealer bellen.
Kortom; ik zou geen experimentjes uithalen. Zoals al gezegd; vooruit is vooruit en omgekeerd. Zeker als dat zo duidelijk op de koppeling staat aangegeven.

De koppeling (inderdaad de KM2A) staat dus al omgekeerd, en inderdaad, bij gas geven en weer loslaten grijpt ie "ineens" aan. daarom het plan om de schroef van draairichting te veranderen.

ps. was door de vorige eigenaars waarschijnlijk verkeerd aangesloten omdat ze een schroef met verkeerde draairichting hadden.
De schroef is net vervangen, dus het zal wel zonder poelietrekker kunnen. Maar desondanks zal het onder water een zeer lastige klus worden. Ik zou maar even hellingen; veiliger en minder kans op fouten met borgingen (Loc-tite onder water?) enzo.

Is een vaanstandschroef, die zit met inbusjes vast, zal dus met schroefas en al het land op moeten (en dat kan gelukkig want het roer zit niet in de weg ;)..

Tot zover bedankt voor de antwoorden!
Laatst bewerkt: 27 juni 2012 11:32 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 11:53 #297167

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik weet niet of je een variprop hebt, maar zo ja, dan kan je de inbusbouten losdraaien en de schroef loshalen. De naaf blijft dan om de schroefas zitten.

Of dit een makkelijk onderwaterklusje is weet ik niet, maar het kan wel schelen in lekkages.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 12:54 #297187

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
ik ga NIET onder water m'n vaanstandschroef loshalen, al die borgpennetjes en inbusboutjes.. brrr... dat duurde op het land al 3 kwartier om goed te monteren! :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 16:02 #297214

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ja, dat is waar (en het is makkelijker om een bootje onder water terug te vinden dan een boutje!)

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 2gm vooruit=achteruit.. 27 juni 2012 18:20 #297279

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Nou.. vanavond de operatie in gang gezet. daarvoor klaargelegd:

-vet voor in de schroef
-instructie voor de afstelling van de schroef (just in case..)
-stukje as van 25mm met aangelast plaatje zodat de gland waterdicht blijft als de as eruit is.
-wetsuit
-handdoek.

Liggen we daar voor de stijger, blijkt het water toch te diep om staand bij de as te komen. Kijk vanavond maar naar piets weerbericht en je ziet ons liggen want hij staat recht voor ons te filmen :P

Dus weer terug in de box en daar maar proberen, dus ik in de wetsuit, touw om de schroefas gedaan voor als hij per ongeluk valt, as los van de motor gemaakt, achteruit schuiven en..... klonk.... hij kan niet verder achteruit? :huh: .. daarna begint er een klein lichtje te branden in m'n bovenkamer, de zinkanode hadden we ACHTER de assteun gemonteerd, dus die as krijg je d'r nooit uit :S Was trouwens best spannend voor me om onder de boot te duiken, maar na 2 duikjes word dat wel wat ontspannender. ;) Dat word dus inderdaad eerst op het droge met de boot en dan pas de as eruit halen.. BALEN.. (maar we staan wel mooi op piets weerbericht :P)

@Stan: Als je maar genoeg voorzorgmaatregelen neemt is het niet zo risicovol om onder water je as eruit te halen, we hadden klaarstaan:

-een stok met een vette doek
-een rubber plug
-een as van 25mm die precies achter de as aankan als hij eruit "floept"

Dus zinken doe je zomaar niet als je je goed voorbereid.
Laatst bewerkt: 27 juni 2012 18:24 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl