Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2014 19:20 #491046

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Ik heb GTL getankt en het is inderdaad opmerkelijk geurloos. Ik vind echter vooral het feit dat er geen bacterievorming kan plaatsvinden en dat GTL onbeperkt houdbaar is de grootste pluspunten. En misschien dat ik in de toekomst verlost ben van roetaanslag op de spiegel, dat is ook wel handig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2014 20:28 #491081

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Maar niemand weet of er verschil is tussen winter of zomerdiesel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2014 20:36 #491085

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Ik heb de vraag in een e-mail gesteld aan Salland Olie.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2014 20:38 #491086

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Shoot, ik net ook :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 27 feb 2014 20:52 #491094

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Kunnen we de antwoorden vergelijken....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 feb 2014 02:02 #491121

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Beetje off-topic, maar ik heb in het verleden (stad-)bussen gereden die aardgas in plaats van diesel gebruikten in de motor. Die motoren liepen aanzienlijk stiller dan de gewone diesels die er in zaten. Menigmaal op het eindpunt de motor willen starten terwijl die al liep, dus het verhaal van Seaftinge sluit daar goed op aan.

Ga er ook maar eens naar kijken, had er tot 10 min geleden nog nooit van gehoord :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 feb 2014 07:39 #491145

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Ik herinner me een voorval van een een aantal jaar geleden. We hebben een keer diesel getankt bij Helius in Hellevoetsluis. Tijdens de tocht erna vroeg ik me me af waarom we zo weinig motorgeluid hoorden. Zelfs het suizen van aanzuigen van de verbrandingslucht door het luchtrooster kon je horen. Helaas was dit effect na de volgende keer tanken weer geheel verdwenen. Als we toen mogelijk GTL in de testfase getankt hebben, dan is de geluidreductie indrukwekkend. Deze lag op het niveau van een benzinemotor.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 feb 2014 08:15 #491157

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik heb twee dieseltanks, misschien ga ik wel eens proberen deze zomer om 1 met gtl te vullen en de ander met diesel. Kan je het verschil duidelijk volgen.

grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 feb 2014 09:13 #491172

TomD schreef :
Ik heb twee dieseltanks, misschien ga ik wel eens proberen deze zomer om 1 met gtl te vullen en de ander met diesel. Kan je het verschil duidelijk volgen.

grt Tom.

Tja, maar waar gaat je dieselretourleiding naartoe? :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 28 feb 2014 10:08 #491190

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Goed punt had ik nog niet aan gedacht...

Even over nadenken.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 01 mrt 2014 17:13 #491581

Zeer interessant!
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 mrt 2014 06:46 #491957

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Ik heb daarnet reactie van Salland olie gekregen nav mijn vraag over verschil tussen winter- en zomerdiesel:

Ongeacht het jaargetijde, het is altijd hetzelfde, er hoeven of worden geen aditieven toegevoegd. Nog een pré dus.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2014 06:49 door OOOO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 03 mrt 2014 10:48 #492038

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Hé, dat is toevallig, dit kreeg ik ook als antwoord :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 07:24 #492658

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Ik kwam dit nog tegen op mijn werk, blijkbaar is er ooit een monster gestuurd:


Eerste indruk: stinkt inderdaad zoals gezegd veel minder dan diesel. Geur neigt meer naar lampenolie. Als geheel geurloos zou ik het echter niet omschrijven. Maar dat vind ik niet erg. En natuurlijk geheel kleurloos. Als je vaak water moet aftappen in je filters misschien wat irritant omdat je het water niet meer zo duidelijk zal zien.

Het staat hier al een tijdje en nog geen bacterie gezien :evil:
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 07:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 07:38 #492661

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Het schijnt dat VPower diesel van de Shell ook GTL bevat. Kan iemand dit bevestigen?. Kan je overal tanken en al jaren!
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 07:48 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 07:42 #492663

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Proost schreef :
Het schijnt dat VPower diesel van de Shell ook GTL bevat. Kan iemand dit bevestigen?.
Is gewone diesel dat een aandeel GTL bevat nuttig? Ik bedoel, je hebt nog steeds een deel 'gewone' diesel dat onderhevig is aan veroudering, bacterie en geur verspreid. Alleen bij pure GTL verdwijnen die nadelen van gewone diesel.

Misschien dat als GTL het deel biologische diesel vervangt, dat het nog nut heeft.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 07:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 08:22 #492672

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Proost schreef :
Het schijnt dat VPower diesel van de Shell ook GTL bevat. Kan iemand dit bevestigen?. Kan je overal tanken en al jaren!
Ja dat kan ik bevestigen: 5% GTL zit erin :( . Ik kwam een onderzoeksrapport tegen van de ANWB waar dat in staat. Heb het rapport zo niet bij de hand, moet even zoeken.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 08:24 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 09:04 #492683

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Proost schreef :
Het schijnt dat VPower diesel van de Shell ook GTL bevat.
Ik denk alleen dat het tanken van V-power geen voordelen oplevert voor booteigenaren, het aandeel gewone diesel is daarvoor veel te groot.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 09:31 #492691

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7997
Waarom niet? Gewone diesel is het probleem niet met de dieselbug. Het probleem zit in de bio diesel die bijgemengd wordt. Als die vervangen wordt door GTL is dat toch prima? Heb je niet meer de nadelen van de Biodiesel.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 09:48 #492695

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Ook bij gewone diesel is/was er sprake van bacteriegroei, alleen minder dan bij biodiesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 12:02 #492738

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
V power en ook die top diesel van BP (ultimate heet die als ik het goed heb) bevatten niet de bio bestanddelen op het moment. Wetgeving kan dit afgaan dwingen begrijp ik.


Daardoor zijn deze 2 ook minder gevoelig voor bacteriën dan de std diesels in de markt.
Een Crude based diesel zal in elk geval gevoeliger zijn voor bacteriën dan de GTL.

Voor alle blijft gelden dat water content zoveel mogelijk dient te worden beperkt.

Ronald.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 12:04 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 12:09 #492739

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Jep ook bij gewone diesel auto's die niet veel rijden of niet geheel leeg gereden worden komt de dieselbug gewoon voor

Alleen in mindere mate als bij boten, doorgaans varen boten minder snel een tank leeg als auto's.

De meesten van ons tanken niet voor niets bij landpompen ipv die aan het water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 13:37 #492774

Op Linked-in is ook een discussie aan de gang, daar zijn ze er nog niet zo positief over.

Quote:
Jachtexpert Hendrik Jan Musch

Beste allen
De gewone dieselolie, de Bio dieselolie en ook de GTL diesel olie zijn allen even gevoelig voor bacterie vorming.
Het is een wijd verbreid misverstand dat de een gevoeliger zou zijn dan de ander De enige manier om bacterie vorming te voorkomen is zorgen dat er geen vervuiling op treed en zeker geen water!!
zonder WATER kunnen de bacteriën niet vermenigvuldigen Schone diesel van welke soort dan ook heeft geen bacterie vorming. en water samen met de besmetting geeft bacteriologische vervuiling in elke soort dieselolie .
Meer geld uitgeven voor GLT geeft allen een psychologisch effect.
Maar als je daardoor plezieriger vaart is dat ook goed.


en
Beste Barry

Het Technical Information Centre van Shell (en die hebben wel wat verstand van hun eigen brandstof ! ) geeft mij op de vraag of er verschil in gevoeligheid voor bacterie vorming is aangaande "gewone dieselbrandstof, biodieselbrandstof, of GTL" het volgende antwoord:
"De schimmels en bacteriën hebben water nodig om te leven, dus als er geen water aanwezig is, is er ook geen risico.
Eenmaal er water aanwezig is maakt het de bacteriën ABSOLUUT NIET uit als het product "standaard" diesel, GTL is of biodiesel"

Volgens Shell bevat GTL "MINDER" zwavel en aromaten en dus niet zoals jij schrijft dat het "GEEN" zwavel en aromaten bevat.

De andere voordelen gaan alleen op als de afstellingen van de motor (de kenvelden in het motormanagement systeem) aangepast worden op deze brandstof.
En dat gebeurt niet als we gewoon gaan tanken.

Let wel ik vind het een prima brandstof! en misschien is het zelfs de brandstof van de toekomst maar sommige argumenten zijn niet kloppend en andere schromelijk overdreven. de meerkosten is het nog niet waard!
Laatst bewerkt: 05 mrt 2014 13:41 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 13:47 #492779

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Maar dan blijft toch nog overeind dat afwezigheid van bio-diesel minder kans op gedoe geeft door veroudering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 05 mrt 2014 14:09 #492783

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
d35 gebruiker schreef :
Op Linked-in is ook een discussie aan de gang, daar zijn ze er nog niet zo positief over.

Quote:
Jachtexpert Hendrik Jan Musch

Beste allen
De gewone dieselolie, de Bio dieselolie en ook de GTL diesel olie zijn allen even gevoelig voor bacterie vorming.
Het is een wijd verbreid misverstand dat de een gevoeliger zou zijn dan de ander De enige manier om bacterie vorming te voorkomen is zorgen dat er geen vervuiling op treed en zeker geen water!!
zonder WATER kunnen de bacteriën niet vermenigvuldigen Schone diesel van welke soort dan ook heeft geen bacterie vorming. en water samen met de besmetting geeft bacteriologische vervuiling in elke soort dieselolie .
Meer geld uitgeven voor GLT geeft allen een psychologisch effect.
Maar als je daardoor plezieriger vaart is dat ook goed.


en
Beste Barry

Het Technical Information Centre van Shell (en die hebben wel wat verstand van hun eigen brandstof ! ) geeft mij op de vraag of er verschil in gevoeligheid voor bacterie vorming is aangaande "gewone dieselbrandstof, biodieselbrandstof, of GTL" het volgende antwoord:
"De schimmels en bacteriën hebben water nodig om te leven, dus als er geen water aanwezig is, is er ook geen risico.
Eenmaal er water aanwezig is maakt het de bacteriën ABSOLUUT NIET uit als het product "standaard" diesel, GTL is of biodiesel"

Volgens Shell bevat GTL "MINDER" zwavel en aromaten en dus niet zoals jij schrijft dat het "GEEN" zwavel en aromaten bevat.

De andere voordelen gaan alleen op als de afstellingen van de motor (de kenvelden in het motormanagement systeem) aangepast worden op deze brandstof.
En dat gebeurt niet als we gewoon gaan tanken.

Let wel ik vind het een prima brandstof! en misschien is het zelfs de brandstof van de toekomst maar sommige argumenten zijn niet kloppend en andere schromelijk overdreven. de meerkosten is het nog niet waard!
Hè hè, eindelijk een tegengeluid, dat werd tijd. Ook al vind ik het niet leuk, omdat ik dacht dat er veel te halen viel door GTL te gebruiken, dit soort informatie hebben we wel nodig. En Salland Olie moet zijn informatie wel aanpassen, als het klopt dat GTL net zo gevoelig is voor bacteriegroei as gewone diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.810 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl