Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Slecht starten na zeilen

Re: Slechts starten na zeilen 29 mei 2014 21:36 #519588

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Als ik zo lees is het meer een lekkende diesel afdichting en/of lucht.
Water boven een zuiger zou kunnen, maar dat is dan bijzonder weinig.
water is niet samendrukbaar maar dan heb je al een behoorlijke beschadiging aan kleppen, zuigers en lagers.
Zou een scheurtje kunnen zijn in de kop, dat openbaart zich als de motor warm is.
Door dat scheurtje zou wat water in kunnen dringen.

Edit: foutje in geslopen weer gecorrigeerd water niet samendrukbaar en wist ik maar slip of de pen.
Met dank aan de wakkere Yellow Boat
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 08:27 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 29 mei 2014 21:40 #519589

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
Klinkt als waterslag. Zit er een beluchter op het koelsyateem? Het klepje wat daarin zit kan vast zitten.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 29 mei 2014 21:42 #519590

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zou het iets te maken kunnen hebben met warmte=uitzetting van materialen?
Koude start is prima.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 07:25 #519619

Check voor de zekerheid alle massa en plus aansluitingen en eventueel de schakelaar van de licht/start accu.
Als de motor en startmotor warm zijn wil het startrelais dat op de startmotor zit ook nog wel eens problemen geven.
Je kan met een voltmeter het spanningsverlies meten op de dikke aansluitingen van het start relais.
Als de motor slecht rond draait en je meet bijvoorbeeld 6 volt op het startrelais en 12 volt op de accu dan is er een slecht contact ergens.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 07:26 #519620

dehler schreef :
water is samendrukbaar maar dan heb je al een behoorlijke beschadiging aan kleppen, zuigers en lagers.

Water is beslist niet samendrukbaar ( no ja , een beetje; bij 1000 atm ongeveer 40ml per m3 ofwel 40/1.000.000 deel . Dat is nou net de oorzaak van schade door "waterslag".
Ad
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 08:31 #519640

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Het is een gesloten koelsysteem dat niet lekt want het niveau in het reservoir daalt niet. Uit dit systeem zou dus geen vloeistof in de cilinders kunnen komen. Dat betekent dat alleen het doorgeblazen koelwater dat langs de warmtewisselaar gaat en dan naar de uitlaat via terugslag door de uitlaat in de cilinders zou kunnen komen, maar moet dit niet worden tegengehouden door het waterslot?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 08:38 #519645

Solo schreef :
Het is een gesloten koelsysteem dat niet lekt want het niveau in het reservoir daalt niet. Uit dit systeem zou dus geen vloeistof in de cilinders kunnen komen. Dat betekent dat alleen het doorgeblazen koelwater dat langs de warmtewisselaar gaat en dan naar de uitlaat via terugslag door de uitlaat in de cilinders zou kunnen komen, maar moet dit niet worden tegengehouden door het waterslot?

Nee , dat wordt niet tegengehouden door het waterslot.Dat is helemaal geen waterslot nl. en die benaming is dus eigenlijk ook verkeerd. Het is een demper die ook het water buffert als dat tijdens starten nog niet naar buiten geblazen kan worden door de uitlaatgassen.
Daarom mag je ook niet te lang doorstarten omdat anders het "waterslot" zo vol raakt dat er water uit het buitenwater koelsysteem ook in de uitlaatbocht en zelfs in de cilinders kan komen als er na het starten een uitlaatklep (een klein beetje) open blijft staan.
Hetzelfde kan gebeuren als er door achterop komende golven water in de uitlaat kan slaan . Daarom hoort daar een zwanenhals tot zover mogelijk boven de waterlijn.
Een derde mogelijkheid is via de impellerpomp als die wat versleten is en een klein beetje water door laat.Tenminste als , zoals meestal, de uitlaat beneden de waterlijn zit en daarom water kan gaan hevelen .
Om dat te voorkomen hoort er een beluchter/hevelbreker in de koelwaterleiding tussen motor/warmtewisselaar en uitlaatbocht.
Ad
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 08:44 #519647

er zou idd water via de uitlaat in de cylinders kunnen komen (waterslag) maar dan is starten geheel onmogelijk. Dat water zorgt er dan voor dat de zuiger niet omhoog kan. Die doet 'boem'
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 08:55 #519648

Nou ja , bij een heeel klein beetje kan dat nog wel want je hebt bijv. bij mijn 11pk van 538 cc (269cc per cilinder) bij compressieverhouding van bijv. 100 toch nog dik 2,5 cc nodig om waterslag te krijgen. 1 of 2 cc is dus niet genoeg voor waterslag .Maar erg waarschijnlijk is dat niet als oorzaak.
Bovendien is dat water er na een paar slagen wel uit en zal dus niet het slecht starten veroorzaken.
Ad
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 08:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 10:59 #519670

staat de buitenwaterkeering op de schroefas niet te strak(schroef die meedraait tijdens het zeilen) ofzoiets

keerkoppeling warm gelopen door een meedraaiende schroef(bij onze oude motor werd de KK gekoeld door de inpeller op de motor dus als de motor niet draaide werd ook de kk niet gekoeld)

probeer eens de motor in de versnelling te laten staan als je zeilt

ik heb het idee dat er iets buiten de motor tegenwerkt
groeten
Frank
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 12:18 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slechts starten na zeilen 30 mei 2014 17:38 #519733

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Waterslag via de impellor en de waterpomp zou niet moeten mogen, beide zijn namelijk splinter nieuw. Zou het het proberen waard zijn tijdens het zeilen de uitlaat met een kurk af te sluiten, zodat er vanachteren geen water binnen kan komen?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 30 mei 2014 17:55 #519735

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Solo schreef :
Waterslag via de impellor en de waterpomp zou niet moeten mogen, beide zijn namelijk splinter nieuw. Zou het het proberen waard zijn tijdens het zeilen de uitlaat met een kurk af te sluiten, zodat er vanachteren geen water binnen kan komen?

Als de uitlaat voorzien is van een zwanehals die hoog genoeg zit, moet het voldoende zijn om inkomend water via de uitlaat onmogelijk te maken. Is de opvangcapaciteit van de uitlaatdemper groot genoeg?. Deze moet de verzamelde hoeveelheid water in de koel- en uitlaatslang op kunnen vangen, eigenlijk zonder propvol te komen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 17:59 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 30 mei 2014 19:01 #519754

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9074
Ik ben niet zo technisch, maar alles gelezende hebbende:
1. na het zeilen, dus helling, start je motor moeizaam
2. Onder helling loopt dus iets vol of leeg.
3. Brandstof kan het niet zijn, lucht lijkt ook niet aannemelijk.
4. Je startmotor krijgt de krukas niet makkelijk rond.
5. Je hebt voldoende stroom,
6. Dus is het je uitlaat die vol water staat.
Ergo: je zwanenhals doet niet wat het zou moeten doen. Dus moet die wat hoger.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 30 mei 2014 19:55 #519766

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wellicht een flinke hypothese, maar zit bij minder vermogen naar startmotor bij bewegen stalen schip aan het volgende te denken: te dunne of slechte verbinding van massakabel naar de motor of min kabels in het algemeen te dun of slecht, stalen schip zelf is ook verbonden met de min van de accu, door beweging onttrekt het schip via anodes / elektrolyse vermogen via de min.

Ik moest al zeilend vaak drie keer de startsleutel omdraaien voordat de startmotor aansloeg, onlangs een shunt voor accumonitor gemonteerd en gelijk min kabels en kabelogen vervangen, een paar oude kabelogen bleken ook slecht op de kabel te zitten, de hoofd min kabel ook dikker genomen. Nu na zeilen elke keer gelijk starten.
Laatst bewerkt: 30 mei 2014 19:56 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 30 mei 2014 20:02 #519769

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Het is nog steeds dat de startmotor wil draaien dus dat is het probleem niet. Duurt alleen lang voor aanslaan. Uitlaatgassen kunnen niet weg door te veel water in het systeem.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 30 mei 2014 20:07 #519771

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Proost schreef :
Het is nog steeds dat de startmotor wil draaien dus dat is het probleem niet. Duurt alleen lang voor aanslaan. Uitlaatgassen kunnen niet weg door te veel water in het systeem.

Ts schrijft dat het klinkt alsof hij start met een lege accu, wellicht krijgt hij dan ook te weinig vermogen van de accu door het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 30 mei 2014 20:26 #519773

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Je moet druk opbouwen om te kunnen starten met een diesel. Als je dan ook nog tegendruk krijgt omdat de uitlaatgassen niet weg kunnen, kan ik me voorstellen dat het klinkt als een uitgeputte accu.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 09 juni 2014 15:03 #522482

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Mede naar aanleiding van de laatste reactie van Proost, ben ik er van overtuigd dat water de oorzaak is. Ik denk niet dat het water de cilinder bereikt, na het "waterlock" gaat de slang een stukje omhoog, en daarna zit er op de m 3.10 nog een stalenpijp in de vorm van een zwanenhals die boven het motorblok uitsteekt, maar ik denk dat het "waterlock" zelf bij ruw weer volledig volloopt, waardoor er tegendruk ontstaat bij het starten omdat de uitlaatgassen eerst niet weg kunnen. Ik denk dat ik dit eens in de haven ga testen door het waterlock opzettelijk te vullen met water en dan te kijken of ik hetzelfde probleem heb. Zo ja, zou men het probleem dan op kunnen lossen met een klepje op de buitenzijde van de uitlaat, of moet ik in de motorruimte aanpassingen maken om het "waterlock" veel hoger te plaatsen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 09 juni 2014 15:04 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 09 juni 2014 15:17 #522488

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Proost schreef :
Je moet druk opbouwen om te kunnen starten met een diesel. Als je dan ook nog tegendruk krijgt omdat de uitlaatgassen niet weg kunnen, kan ik me voorstellen dat het klinkt als een uitgeputte accu.

Tegen druk door een waterslot in de uitlaat zal hoogstens 100mbar zijn overeenkomend met 1m water hoogte. De compressie druk die nodig is om te starten is stukken hoger, 15 a 20 bar schat ik in dus dat lijkt mij niet het probleem. Als die 100 mbar het opbouwen van de compressie druk tegen houd is er iets anders niet in orde.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 09 juni 2014 15:27 #522490

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Jutter dank voor deze reactie. Ik heb dan alleen geen verklaring voor het feit dat hij in de haven, en zelfs na de winterstop, feilloos en direct start.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 09 juni 2014 15:57 #522500

In de handleiding van mijn Vetus staat dat de maximale tegendruk in de uitlaat zelfs 150 mB mag zijn , dus 1,5 meter waterkolom.
Dat 1 meter al problemen geeft lijkt me dus erg onwaaarschijnlijk.
Wat je natuurlijk zou kunnen doen is een keer in de haven het hele waterslot opvullen met water en kijken of dat de zelfde startproblemen geeft.
Ik zou wel even voor het vullen checken of de uitlaatklep(pen) dicht staan.
Ad
Laatst bewerkt: 09 juni 2014 15:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 09 juni 2014 16:02 #522502

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Solo schreef :
Jutter dank voor deze reactie. Ik heb dan alleen geen verklaring voor het feit dat hij in de haven, en zelfs na de winterstop, feilloos en direct start.

Ik ook niet, maar er moet een andere oorzaak zijn waarom er na een paar uur zeilen een start probleem is. :S
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 09 juni 2014 16:08 #522503

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32526
Solo schreef :
Jutter dank voor deze reactie. Ik heb dan alleen geen verklaring voor het feit dat hij in de haven, en zelfs na de winterstop, feilloos en direct start.

Ze zijn al eerder genoemd;
- lege of slechte accu
- Slechte accuklem verbinding
- waterslag

Niets is mij vreemd na alle jaren.
Dat moeizaam starten heb ik een tijdje gehad en na 3 dagen kwam ik er achter dat de olie grijs was als de motor eenmaal gedraaid had = water in de olie. dit kwam dus door waterslag omdat de uitlaat ging hevelen. Het elektrische ventiel bleef dicht staan, waardoor heven mogelijk was.

De rotte accu had ik afgelopen hemelvaart, accu's 12 jaar oud = r.i.p.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 21 sept 2014 10:51 #553287

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Sedert een paar weken stop ik zodra ik ga zeilen een soort tapstoelopende houten plug in de uitlaat. Hiermee is het probleem opgelost. Stop eruit starten lopen. Ik pretendeer niet om hier een verklaring voor te hebben, maar het werkt en dat is voorlopig voldoende voor mij.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Slecht starten na zeilen 21 sept 2014 11:00 #553291

Dan denk ik toch dat er door hevelwerking je koelwater terugloopt tijdens zeilen. En omdat je nu de uitlaat afsluit ontstaat er een vacuüm waardoor het water niet terug kan lopen en dus de aanzuig vol blijft staan.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl