@ Nachtvlinder en Belerion II:
Normen heb ik niet. En of die je verder helpen om je uitlijningsproblemen op te lossen, waag ik te betwijfelen. Wel kan ik misschien wat verder helpen met:
1. het zoeken naar informatie en
2. het bewerkstelligen van een oplossing
Achtergrond: In mei vorig jaar heb ik me 'kwaad gemaakt' omdat ik soortgelijke problemen had als topic starter miva61. De verzamelde informatie, ook en vooral van ZF, heb ik in een mapje gestopt. Met een link verderop kun je die openen. In dat mapje zit ook één MS-Excel-spreadsheet (.xls). Onder het tabje 'metingen' vind je mijn werkwijze en een paar meet-voorbeelden. Onder het tabje 'model' vind je een werkformulier. Van dit formulier heb ik een aantal geprint en ben daarmee, èn een voelermatensetje, de motorruimte ingedoken. Om er niet weer uit te komen voordat de metingen een maximum aan nauwkeurigheid vertoonden.
Het resultaat heeft in ruime mate bijgedragen aan ruim vier weken zeil- en motorplezier op het Duitse en Nederlandse wad.
Dit is de
LINK.
@miva61 Zoals in dit draadje al aangegeven is, zijn ook nieuwe schroefassen alleen theoretisch recht. En ook is aangegeven dat zo'n dansende motor geen lekker uitgangspunt is voor vlekkeloze uitlijning. Erik spreekt over 2- en 3 cilinders. In mijn geval is het nog erger: een 1-cilinder, met een schroefas van 25 mm en een schroefaskoker met een inwendige middellijn van ca 35 mm; ruimte dus slechts 5 mm.
Maar ik ben enthousiast over mijn uitlijning. Het zaakje loopt als een naaimachientje. Ik heb dus geen theoretische norm, wel een matige uitgangssituatie. Maar door er uit te halen wat er
praktisch gezien in zit, valt er uitstekend mee te leven, eh, varen.