@Waterman:
De stuwkracht in ponden vergelijken met een vermogen in kW of pk is heel moeilijk bij een elektromotor. Als je zegt dat je bij 5Bft nog tegen de wind in kunt varen: prima! houden zo!
Torqeedo geeft voor hun 4kW/5,6pk motor aan dat de stuwkracht gelijk is aan die van een 9,5pk bbm. De stuwkracht is dan bijna twee keer zo groot als van een interne verbrandingsmotor. Ik ben wel sceptisch over uitlatingen van een producent, maar kan er niet omheen dat ik met mijn Yamaha C5 2-t mijn €Xr met pijn en moeite aan de 11km/hr krijg. Met de Torqeedo 4kW staat de snelheid al snel op 12km/hr en accelereerde de boot nog steeds. (en toen moest ik stoppen, want dit gebeurde in de haven en de havenmeester vindt het helemaal niet leuk als je zo snel door de haven vaart)
@mrtnm,
Voor jou geldt eigenlijk hetzelfde, het is moeilijk te vergelijken. Mijn Yamaha C5 is ook bejaard en ook 5pk. De laatste km/hr kost enorm veel vermogen (en dus ook veel energie uit de accu's). Ik ben voor reparatie van mijn Torqeedo (verbogen schroefas en ik heb ongeveer de oudste Torqeedo Cruise 4 die er is! Nr 133) naar 'de stille boot' in Heeg geweest (=ebbm.nl) Mijn ervaringen aldaar zijn absoluut positief!
Met wat ik nu weet, had ik een 2kW genomen, voor de 1800kg €Xr kimkieler is dit echt voldoende. Ik verwacht dat jij met 1,5kW voldoende hebt om een Leisure 17 met 900kg totaal gewicht goed aan te drijven. Mijn boot ligt nog in het water... Bussum-Oosterbeek is een eindje rijden, maar zaterdag of zondag is er nog wel een plekje op de kuipbanken (en koffie natuurlijk!)
@iedereen_die_denkt_dat_je_beter_een_pk-tje_meer_kunt_hebben:
Dat geldt alleen voor de interne verbrandingsmotor. Op de vlakke koppel/toerenkromme van een elektromotor kan de schroef veel beter worden aangepast. De schroef van een Torqeedo heeft een diameter die groter is dan van een in vermogen vergelijkbare benzine bbm. Dat levert de grotere stuwkracht. Doordat het koppel tot in hoge toerentallen gelijk blijft wordt er nog een vergrotende factor aan de stuwkracht (namelijk die bij hoge toerentallen van de motor) toegevoegd.
En stil... Ik stak iemand de loef af door bij zeer weinig wind even de motor bij te zetten en veel hoger te gaan varen dan dat de boot kan. Hij keek me vanaf de helm aan of ie water zag branden want hij hoorde geen motor! Ik ben wel zo eerlijk geweest om hem te vertellen dat ik de kluit belazerde...

Buurman Sunday is mijn getuige...
Groeten, Peper.