Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderhoud yanmar 2GM20

Onderhoud yanmar 2GM20 12 dec 2014 22:03 #579378

Nou ga ik toch al heel wat jaartjes mee, maar ik heb nog nooit een losgeslagen schoepje meegemaakt. Het enige onderhoud wat ik aan de impellerpomp doe is elk jaar de impeller verwijderen. Is die nog in goede staat, geen kleine scheurtjes en zo, dan gaat er een flinke lik zuurvrije vaseline op en berg ik hem op in een boterhamzakje op een donkere plek. Ik vervang hem wanneer het nodig is. Dat is meestal eens in de drie, vier jaar. Ik maak ongeveer 50 - 75 uur motoruren per jaar. De pomp maak ik schoon en het klepje gaat er weer op.

Uiteraard is er wel altijd een reserve impeller aanwezig. Na aanschaf van een nieuwe impeller haal ik die uit de verpakking en gaat ook in de vaseline en in een boterhamzakje.

EDIT: @ngtrh: blij voor je dat je het schoepje hebt teruggevonden!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 22:05 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 13 dec 2014 08:57 #579423

Nachtvlinder schreef :
Dankje voor het delen, ik ga nu ook preventief elk jaar vervangen.

Wist niet dat ze er ook met meer schoepen bestaan.

Als je een goed wierfilter hebt, zou je dan geen centrifugaal pomp kunnen gebruiken hiervoor? Ontluchten is wel iets lastiger, maar daarna is zo'n pomp wel zelfaanzuigend. Heeft iemand dat wel eens gezien?

Er bestaan alleen maar impellerpompen mer 4 of meer schoepjes.
Die met 4 (de kleintjes die wij meestal hebben) kunnen inderdaad helemaal uitvallen als er 1,5 schoep mist.
De grotere kunnen daar wel tegen maar die zijn voor onze motoren veeel te groot.

V.w.b. een centrifugaalpomp i.p.v. een impellerpomp;
Allereerst zijn die niet zelfaanzuigend. Bovendien geen verdringerpomp en als derde ; een centrifugaalpomp met weinig opbrengst en voldoende opvoerhoogte bij de gebruikte toerentallen is moeilijk te designen . Dat wordt dan een pomp met een heel smalle waaier en een relatief grote diameter.Daardoor wordt een vergelijkbare centrifugaalpomp ook een stuk groter dan een impellerpomp.
En een centrifugaalpomp(de normale tenminste) is veel gevoeliger voor vervuiling en duurder dan een impellerpompje.
Een impellerpomp is echt de beste oplossing voor dit doel.

Wat allemaal niet wil zeggen dat een centrifugaalpomp niet zou kunnen .Alleen , veel zin heeft het niet i.p.v. een impellerpomp.
Ik doe met de impeller in mijn boot zo'n 400 draaiuren en heb eigenlijk bij vervanging nog nooit kapotte schoepjes gezien.Ik vet ze wel altijd in met siliconenvet voor ik ze (terug)plaats.Dat geeft minder risico op kapot gaan bij drooglopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 03 nov 2019 14:04 #1098010

Hallo Yanmar fans

Bij het periodiek verwijderen van over de datum smeerolie uit het uitloopreservoir (Carter) is steeds verwezen naar het werken met een lagere luchtdruk dan die van de atmosfeer. Deze luchtdruk verlaging (beperkt vacuĆ¼m) is echter zeer gelimiteerd en wordt hoogstens een onderdruk van 13,6 x 76 cm. luchtdruk. (Torricelli barometer) bereikt.

Heeft er iemand ooit gedacht om het motor inwendige onder lichte overdruk te zetten en zo de oude olie te verwijderen?
Overdruk kan bijna ongelimiteerd toegepast worden, maar bij 1 of 2 bar overdruk kan al snel een gewenst en snel resultaat bereikt worden.
Volgens mij kan dit gerealiseerd worden via de olievulopening bovenin het kleppendeksel. De carterontluchting dient dan afgedopt te worden. De afvoer van gebruikte olie uit het Carter verdwijnt dan via de peilstok opening waar een passende afvoerslang van voldoende lengte en diepte is aangebracht. Technisch lijkt mij dit niet te leiden tot motorbeschadigingen of ongewenste bijverschijnselen indien men deze overdruk op een beheerste manier opbouwt en handhaaft.
Gaarne uw gewaardeerde commentaren en / of waardevermeerderende opmerkingen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 03 nov 2019 14:34 #1098016

Gewoon een Extractor..........................heb je onderdruk zat. :sick: :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 03 nov 2019 15:59 #1098049

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
SkipperDK2019 schreef :
Hallo Yanmar fans
Volgens mij kan dit gerealiseerd worden via de olievulopening bovenin het kleppendeksel. De carterontluchting dient dan afgedopt te worden. De afvoer van gebruikte olie uit het Carter verdwijnt dan via de peilstok opening waar een passende afvoerslang van voldoende lengte en diepte is aangebracht. Technisch lijkt mij dit niet te leiden tot motorbeschadigingen of ongewenste bijverschijnselen indien men deze overdruk op een beheerste manier opbouwt en handhaaft.
Gaarne uw gewaardeerde commentaren en / of waardevermeerderende opmerkingen .

Dat gaat niet werken omdat de peilstokleiding niet tot het onderste niveau in het carter reikt, bovendien heb je redelijke kans dat je de krukaskeerringen er uit drukt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 03 nov 2019 16:46 #1098061

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
is edje weer wakker? :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 03 nov 2019 18:56 #1098096

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Zoals gezegd, je krijgt hiermee nog niet een derde van de olie eruit, de peilstok is geen peilbuis die tot onderin het carter rijkt. De ergst vervuilde olie blijft achter.

Gewoon een olie-extractor gebruiken, desnoods met een elektrisch pompje. Werkt prima en risicoloos.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 03 nov 2019 19:57 #1098122

Ik heb aan mijn slangetje van de extractor een koperen remleiding gemaakt en
die komt tot op de bodem van het carter. (Door het oliepeilstokgaatje)
Het is ff wroeten, maar het gaat en dat hoor ook als het op de bodem tikt.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl