Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Petervdw schreef :
Lijkt me toch heel simpel te maken van RVS. En dan gaat zo'n bocht echt langer mee als gewoon gietijzer. En mocht het niet zo zijn, maak je toch gewoon weer een nieuwe. De flens zal het meeste werk zijn, maar van 6 'à 8 mm maak je er al iets moois van.
Vr..groet,Peter
Bij alle leidingen en koelers waar zeewater doorheen loopt, wordt op zeeschepen GEEN RVS gebruikt.
Reden: Binnen een zeer kort tijdsbestek pinholes, dus zo lek als een vergiet.
Hèhè , eindelijk iemand die ook van de hoed en de rand weet.

Heelaas lijkt het er af en toe op in dit forum dat "de meeste stemmen gelden" .

Toch nog maar één opmerking;
Vergelijken van corrosie aan de lucht (roesten dus) is echt totaal wat anders dan corrosie door zout water bij verhoogde temperaturen zoals in een watergekoelde uitlaat. Dat laatste is helemaal geen roesten maar oplossen. Daardoor gaat dat ook veel sneller dan "gewoon roesten".
Dat het altijd lijkt of het roesten is komt doordat het door dat oplossen blanke staal zeer snel zal roesten aan de lucht als de motor weer stil staat. (vergelijk maar met een gestraalde kiel die al na korte tijd weer geroest is.
Ad
Er werd alleen aangegeven dat dat ook wel weer mee kan vallen,ook ik ben geen fan van rvs onder de waterlijn of in contact ermee aan de andere kant ga ik ook niet iets varvangen wat nog gewoon goed is en laat dat nu het geval zijn met die watergekoelde rvs uitlaat op onze boot.
Het werkt prima,er zijn nog geen sporen van pinholes etc.(ik controleer het regelmatig aleen al omdat het rvs is)
Dit in tegenstelling tot de rvs schroefaskoker,de schroefas enz die ik al wel heb moeten vervangen.
Wij hebben deze boot nu 3 jaar en geen idee hoe oud die bocht is maar dat er Altijd binnen de kortste keren gaten in vallen is dus onjuist.