Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 09:08 #606134

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
jerry schreef :
Ik dacht vroeger ook dat ik het contact aan moest laten staan tijdens het varen, maar het maakt niets uit. Lijkt me ook logisch, want het contact zorgt er alleen maar voor dat het relais dat de startmotor van stroom voorziet bekrachtigd kan worden. De grap van een dieselmotor is toch juist dat die blijft lopen zonder aparte ontsteking.

Je hebt helemaal gelijk dat de motor gewoon blijft lopen als je de sleutel omdraait. Dat wil echter niet meteen zeggen dat het dus niet uitmaakt of je het contact meteen uit zet! Uit het schema dat Yellow Boat postte blijkt duidelijk dat de + spanning voor de buzzer en de controlelampjes via de sleutelschakelaar gaat. Dus: als je tijdens het varen de sleutel weer terugdraait werken die buzzer en de lampjes niet meer en wordt je dus niet gewaarschuwd als er iets mis is!

Conclusie: de sleutel weer terugdraaien als je motor eenmaal loopt is een slecht idee!

Let wel: dit hoeft niet voor iedere motor te gelden, maar in het geval van de 1GM10 (en daarmee ook de andere Yanmar motoren neem ik aan) geldt het wel.
Zie ook het schema hieronder, waarin ik de voeding van de buzzer en de lampjes met rood heb gemarkeerd.


Bijlage www.motoren.ath.cx_Download.php_filename_yanmar_YanmarServiceManual_1GM10L_2015-03-16_10-00-57.png niet gevonden




En het advies van IlCigno zou ik ook ter harte nemen. Ik zou er gewoon een schakelaar inzetten i.p.v. het contactslot; dat ga ik bij mij ook nog veranderen. Dat contactslot is toch geen echte beveiliging, zelfs met een schroevendraaier kun je dat ding verdraaien volgens mij...


Edit: in het geval van de TS zijn ongetwijfeld de twee draden die normaal op de 'key switch' zitten (30 en AC) met elkaar verbonden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2015 09:19 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 09:08 #606135

Ja , en dat is nou juist de reden dat die schakelaar in moet staan als de motor loopt.
Die zoemer is er nl ook om te waarschuwen voor laadproblemen, te weinig oliedruk of een te hoge motortemperatuur.En vooral de laatste twee zijn toch best belangrijk.
En die signalen blijven alleen werken als het contact aanstaat.
Voor de dynamo/alternator is het niet zo erg als het contact uit staat. De bekrachtiging van de dynamo is alleen nodig bij het starten maar wordt overgenomen door de dynamoregelaar zelf zodra die spanning levert als de motor loopt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 09:48 #606155

Yellow Boat schreef :
Ja , en dat is nou juist de reden dat die schakelaar in moet staan als de motor loopt.
Die zoemer is er nl ook om te waarschuwen voor laadproblemen, te weinig oliedruk of een te hoge motortemperatuur.En vooral de laatste twee zijn toch best belangrijk.
En die signalen blijven alleen werken als het contact aanstaat.
Voor de dynamo/alternator is het niet zo erg als het contact uit staat. De bekrachtiging van de dynamo is alleen nodig bij het starten maar wordt overgenomen door de dynamoregelaar zelf zodra die spanning levert als de motor loopt.
Ad

dus als je last hebt van de toeter kun je hen beter afsluiten dan (bij draaiende motor)het contact uit te zetten :laugh:

je hebt toch nog je lampjes :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 09:51 #606157

pantaleimon schreef :
Yellow Boat schreef :
Ja , en dat is nou juist de reden dat die schakelaar in moet staan als de motor loopt.
Die zoemer is er nl ook om te waarschuwen voor laadproblemen, te weinig oliedruk of een te hoge motortemperatuur.En vooral de laatste twee zijn toch best belangrijk.
En die signalen blijven alleen werken als het contact aanstaat.
Voor de dynamo/alternator is het niet zo erg als het contact uit staat. De bekrachtiging van de dynamo is alleen nodig bij het starten maar wordt overgenomen door de dynamoregelaar zelf zodra die spanning levert als de motor loopt.
Ad

dus als je last hebt van de toeter kun je hen beter afsluiten dan (bij draaiende motor)het contact uit te zetten :laugh:

je hebt toch nog je lampjes :whistle:

Oh, jij kijkt de hele tijd naar je lampjes?
Moet wel want een minuutje zonder oliedruk wordt erg duur.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 09:55 #606158

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Ik snap eerlijk gezegd de discussie over het 'last' hebben van de zoemer niet. Dat ding is voor de motorbeveiliging en je WILT toch juist steeds weten of hij het nog doet? Dat ding zoemt een paar seconden voordat je de motor start en dan weer een paar seconden nadat je de motor hebt gestopt. Nou en? Dat het ding irritant zoemt is by design...

Kijk, als je zoals TS er geen schakelaar tussen hebt wordt het irritant, maar dat is geen normale situatie.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2015 09:56 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 09:58 #606159

niet zo serieus
er staat een :laugh: en een :whistle: bij

ik heb de zoemer vervangen door een kleine autoclaxon(met een relais ertussen)
ik wil het goed horen als er iets mis is

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1GM10 onhandig uit te schakelen 16 mrt 2015 10:37 #606167

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
jerry schreef :
Je stopt hem door de dieseltoevoer af te knijpen. En in het uiterste geval door de kleplichter te gebruiken.
Ik weet niet of het zo verstandig is om de motor te stoppen met de kleplichters. Ik heb geleerd om in een dergelijk geval de luchttoevoer af te sluiten met een opgepropte doek en zo de motor te smoren. Nooit nodig gehad overigens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl