jerry schreef :
Ik dacht vroeger ook dat ik het contact aan moest laten staan tijdens het varen, maar het maakt niets uit. Lijkt me ook logisch, want het contact zorgt er alleen maar voor dat het relais dat de startmotor van stroom voorziet bekrachtigd kan worden. De grap van een dieselmotor is toch juist dat die blijft lopen zonder aparte ontsteking.
Je hebt helemaal gelijk dat de motor gewoon blijft lopen als je de sleutel omdraait. Dat wil echter niet meteen zeggen dat het dus niet uitmaakt of je het contact meteen uit zet! Uit het schema dat Yellow Boat postte blijkt duidelijk dat de + spanning voor de buzzer en de controlelampjes via de sleutelschakelaar gaat. Dus: als je tijdens het varen de sleutel weer terugdraait werken die buzzer en de lampjes niet meer en wordt je dus niet gewaarschuwd als er iets mis is!
Conclusie: de sleutel weer terugdraaien als je motor eenmaal loopt is een slecht idee!
Let wel: dit hoeft niet voor iedere motor te gelden, maar in het geval van de 1GM10 (en daarmee ook de andere Yanmar motoren neem ik aan) geldt het wel.
Zie ook het schema hieronder, waarin ik de voeding van de buzzer en de lampjes met rood heb gemarkeerd.
Bijlage www.motoren.ath.cx_Download.php_filename_yanmar_YanmarServiceManual_1GM10L_2015-03-16_10-00-57.png niet gevonden
En het advies van IlCigno zou ik ook ter harte nemen. Ik zou er gewoon een schakelaar inzetten i.p.v. het contactslot; dat ga ik bij mij ook nog veranderen. Dat contactslot is toch geen echte beveiliging, zelfs met een schroevendraaier kun je dat ding verdraaien volgens mij...
Edit: in het geval van de TS zijn ongetwijfeld de twee draden die normaal op de 'key switch' zitten (30 en AC) met elkaar verbonden.