Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Farymann flexibele koppeling

Farymann flexibele koppeling 09 aug 2016 23:00 #758093

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
De originele Farymann koppeling is (was) een hoogflexibele koppeling.
De kunststofkoppeling compenseert uitlijningsverschillen, maar is torsiestijf, en de vraag is of dit voor een "stamper" als een Farymann voldoende is.
Wat dat betreft denk ik dat de Vetus(Centaflex) M koppeling een veel beter alternatief is omdat deze flexibel over alle assen is. (wel centrerend overigens wat de Farymann koppeling niet was).

Kennelijk was de originele Farymann koppeling wat te licht uitgevoerd, er zijn vele gevallen van breuk. Mijn eerste boot was de originele Pionier (de H520 uit 1959). Die heb ik in 1974 in Curacao gekocht. De vorige eigenaar had de originele Fare Gotha benzinemotor laten vervangen door een Farymann A40 (10 pk liggende cilinder), met de fameuze flexibele koppeling dus. Deze brak door een tros in de schroef en was gelijmd met Devcon Flexane 2-componentenrubber.
Dit is ruim een jaar goed blijven zitten, maar in 1975 ben ik met de boot naar Nederland gezeild, en tussen de Mona Passage en Bermuda brak de koppeling weer.
In eerste instantie denk je:"Ach, het is een zeilboot en op zeil komen we er ook wel", maar een kwartier later dreven de vloerdelen rond in de kajuit: dichtstbijzijnde land 500 mijl!
Door de brekende koppeling had de as zo'n zwieper gemaakt dat de schroefaskoker gebroken was.
Via het achterluik was het gebeuren min of meer bereikbaar en het lukte om met behulp van siliconenrubber (plakt onder water) en verbandgaas het lek tot pompbare proporties terug te brengen. Daarna het rubber van de beide flenzen geschraapt, uit pakkingrubber een stel rondjes geknipt, en met twee bouten per flens met alle vier in het rubberschijvenpakket een vervangende flexibele koppeling gemaakt, zodat we de motor konden gebruiken bij binnenlopen Bermuda. De koker liep in een skeg, en deze in Bermuda volgestort met beton - het lekte nog wel een beetje maar het zat in ieder geval weer vast.

De Farymann had een wat vreemde keerkoppeling: met een enkele frictiekoppeling en een "harde" vooruit/achteruit: ontkoppelen - omschakelen en weer koppelen, gaf toch altijd een klap, zodat de bouten van de zelfbouwkoppeling na een aantal keren schakelen zover verbogen waren dat ze vervangen moesten worden. Dit waren 3/8 Whitworth bouten, en op een gegeven moment lagen we in Dartmouth en waren de bouten aan vervanging toe en de voorraad aan boord uitgeput: de wal op dus.
Kwam terecht in een smederij die er wat Middeleeuws uitzag en zo als decor in een Ivanhoefilm had kunnen dienen. Op mijn vraag naar 3/8 bolts zei de smid tot mijn verbijstering:"I'm sorry sir, I only have Metric"...de laatste plaats waar je in 1975 metrische bouten zou verwachten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 16 aug 2016 14:11 #759795

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Zo, wat een verhaal zeg... Ik ben blij dat het mij net buiten de Noordschans gebeurde.

Een kleine update:
Ik heb twee mogelijke oplossingen:
Een Centaflex koppeling. Volgens spec heeft type CF-M-127-K-3.4 EXACT de juiste afmetingen (pasrand, steek & boutgaten). Deze is verkrijgbaar voor ca. € 300,-

Tweede optie: de laatste originele flexkoppeling die in Nederland te vinden is. Ca. € 400,- :ohmy:


Je ziet meteen mijn bijkomend probleem: de uitlijning..
Ik hoop niet dat net als bij Aad mijn schroefaskoker en uithouder verbogen zijn. Lekkage heb ik nog niet in ieder geval.
Ik denk er sterk over de motorsteunen te vervangen. De achterste zien er sowieso niet zo lekker uit:

Over de hoofdmotorsteun heb ik nog mijn twijfels:



Weet iemand of deze verstelbaar zijn? Dat lijkt wel zo, gezien de moer er bovenop.
En waar zouden ze te koop zijn? (Behalve bij Koster, want die zijn momenteel gesloten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 16 aug 2016 21:47 #759945

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik zou voor de Centaflex gaan, de originele Farymann vertrouw ik niet meer. Ik heb overigens ook een keer een gebroken Centaflex M127 koppeling gehad, maar toen bleef in elk geval de schroefaskoker heel en de as gekoppeld - ze zijn beveiligd tegen doorslag (de Farymann koppeling niet dus....).

En inderdaad nieuwe motorsteunen: als je "flexibele motorsteunen" op Google intikt gaat er een komplete flexibele motorsteunenwereld voor je open.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 17 aug 2016 09:08 #760009

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Wat bedoel je met 'doorslagbeveiliging'?
Ik zou liever hebben dat 'ie wel doorslaat als er een tros in mijn schroef komt. Toch? Stel dat je op bijv. 500km van Bermuda zit..
Een breekpen oid zit er ook niet in de schroef.

"Flexibele motorsteunen wereld", haha. Inderdaad, maar het is nog niet zo makkelijk de juiste te vinden - zo las ik al in andere draadjes op ZF.
Originele zijn ook nog verkrijgbaar. € 150,- /st voor de hoofdsteun, en € 50,-/st voor de kleine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 17 aug 2016 09:37 #760017

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Ik heb toentertijd ik meen Volvo autodempers onder mijn Farryman A30 geplaatst.
Die waren de helft van de prijs
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 17 aug 2016 22:13 #760182

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Doorslagbeveiliging is dat de koppeling bij breken van het rubberelement zowel radiaal als axiaal zijn kracht kan blijven overbrengen, zij het met wat meer speling. Hierdoor blijft de schroefaskoker heel (koppeling blijft min of meer centreren), en je kan nog op de motor thuiskomen cq de haven in varen. Als de Farymann koppeling doorslagveilig was geweest had me dat veel werk (en hartkloppingen) bespaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 09:34 #760237

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ik heb ff contact gehad met Centa Nederland.
Volgens hun heeft de M-127 géén doorslagbeveiliging.
Dat is pas vanaf type M-160 (en daar past mijn boot niet omheen ;) )
Je kunt het ook zien in de technische tekeningen van hun brochure: de 160 heeft pennen haaks op de as staan (www.centa.info/data/products/4.../cf-marine-04-09.pdf)
Voor mij reden te meer om te kiezen voor de 127: ik heb liever een inwendig gescheurde koppeling dan een kapot getrokken schroefaskoker oid.
Kennelijk was destijds bij jouw 127, Aad, het inwendige van de koppeling niet zodanig kapot dat je helemaal geen aandrijving meer had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 09:52 #760242

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
zou een hardyschijf zo als op 4x4 en achterwiel aangedreve3n auto's vaak gebruikt worden niet een goed idee zijn? deze zijn betaalbaar.



bijvoorbeeld deze van een Mercedes W123
Laatst bewerkt: 18 aug 2016 09:54 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 10:04 #760247

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Stryc9 schreef :
Ik heb ff contact gehad met Centa Nederland.
Volgens hun heeft de M-127 géén doorslagbeveiliging.
Dat is pas vanaf type M-160 (en daar past mijn boot niet omheen ;) )
Je kunt het ook zien in de technische tekeningen van hun brochure: de 160 heeft pennen haaks op de as staan (www.centa.info/data/products/4.../cf-marine-04-09.pdf)
Voor mij reden te meer om te kiezen voor de 127: ik heb liever een inwendig gescheurde koppeling dan een kapot getrokken schroefaskoker oid.
Kennelijk was destijds bij jouw 127, Aad, het inwendige van de koppeling niet zodanig kapot dat je helemaal geen aandrijving meer had.

Ik weet niet wie je bij Centa gesproken hebt maar de M127 is echt doorslagbeveiligd: ik heb er een gebroken en hij bleef aandrijven, ik heb hem uit elkaar gehaald: het rubber was echt volledig afgescheurd. Ik heb ook nog een nagelnieuwe liggen - door voorgaande ervaring heb ik nu een Centaflex AM30 gemonteerd: sterker, beter belast en ook doorslagveilig.
De Centaflex M127 staat ook in het Vetusboek, heet hier Uniflex 13, en hier wordt specifiek vermeld dat hij doorslagveilig is. Je kunt het zelfs zien op het plaatje: aan de klemkoppelingkant zit een nokkenring op het aluminium huis gebout. Wanneer het rubber scheurt maken deze nokken contact met de nokken in het rubber van de klembusnaaf, en zorgen tevens dat de koppeling niet axiaal uit elkaar kan. Mijn schroefaskoker brak omdat de koppeling tijdens de breuk niet meer centreerde, met een M127 zou dit nooit gebeurd zijn.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 16:43 #760328

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Ik weet niet of je wat anders al gekocht hebt maar een kennis van mij heeft er nog 1 liggen.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 18:36 #760355

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
domper schreef :
Ik weet niet of je wat anders al gekocht hebt maar een kennis van mij heeft er nog 1 liggen.
Een Farymann, of een Centaflex?
Je hebt een pb :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 19:05 #760363

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Zo i zo Farymann
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 18 aug 2016 20:51 #760399

  • gallas
  • gallas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 25 juli 2018 13:11 #962702

  • barsten
  • barsten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Helaas ook bij mij de complete breuk in de flexibele koppeling na een schroef probleem. zeilbootje met diesel motor farymann L30.

wat is de de ervaring met de starre verbinding ipv rubber ertussen? Een alternatief bij bakker ijlst kost ong. 400 euro maar met een kunststof plaat lijkt het nog steeds een starre constructie. De L30 schokt idd behoorlijk als ie draait. Dus een oplossing die nieuwe problemen geeft is niet echt wenselijk voor een 400euro experiment met een oude boot.

Is er iemand die nog een flexibele koppeling 100mm doorsnede en 78 mm hoogte rubber koppeling beschikbaar heef? Kan het allicht proberen.

In ieder geval dank aan de vorige reacties voor mij, voel me dan niet meer zo alleen in het probleem .... :S
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 25 juli 2018 13:12 door barsten. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 25 juli 2018 14:04 #962715

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ik vaar al weer een ruim een jaar met de oplossing van Bakker Ijlst, is met een kunststof ring van R&D. Inderdaad vrij star maar bij mijn ook niet rustige R30 lijkt het vooralsnog te werken zonder gevolg isseus.

Flipper watersport (Goes) had vorig jaar nog een originele liggen, enkel niet met gatbevestiging maar mee gegoten draadeinden. Ik had daar geen montage ruimte voor, deze liep echter ook aardig in de papiertjes.. en zo te zien heb jij daar ook niet veel ruimte voor.
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Laatst bewerkt: 25 juli 2018 14:04 door Arthur76.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 25 juli 2018 15:21 #962736

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Arthur76 schreef :
Ik vaar al weer een ruim een jaar met de oplossing van Bakker Ijlst, is met een kunststof ring van R&D. Inderdaad vrij star maar bij mijn ook niet rustige R30 lijkt het vooralsnog te werken zonder gevolg isseus.

Flipper watersport (Goes) had vorig jaar nog een originele liggen, enkel niet met gatbevestiging maar mee gegoten draadeinden. Ik had daar geen montage ruimte voor, deze liep echter ook aardig in de papiertjes.. en zo te zien heb jij daar ook niet veel ruimte voor.

Flipper zit in Veere, niet in Goes.

www.flipperwatersport.nl/
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 25 juli 2018 19:47 #962812

barsten schreef :
Helaas ook bij mij de complete breuk in de flexibele koppeling na een schroef probleem. zeilbootje met diesel motor farymann L30.

wat is de de ervaring met de starre verbinding ipv rubber ertussen? Een alternatief bij bakker ijlst kost ong. 400 euro maar met een kunststof plaat lijkt het nog steeds een starre constructie. De L30 schokt idd behoorlijk als ie draait. Dus een oplossing die nieuwe problemen geeft is niet echt wenselijk voor een 400euro experiment met een oude boot.

Is er iemand die nog een flexibele koppeling 100mm doorsnede en 78 mm hoogte rubber koppeling beschikbaar heef? Kan het allicht proberen.

In ieder geval dank aan de vorige reacties voor mij, voel me dan niet meer zo alleen in het probleem .... :S

Ik heb er als het goed is nog 1 liggen , ben van het weekend pas thuis, kijk ik voor je 99% zeker ;)

Staat ziet er redelijk uit , hoelang hij het nog doet , geen idee, maar tegen verzendkosten zul jij geen slapeloze nachten hebben verwacht ik :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 25 juli 2018 20:43 #962835

  • barsten
  • barsten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hi "jeroen" stuur je wel een Pers. bericht, zou echt geweldig zijn met deze oude motoren uit de jaren 70 ligt altijd een definitieve afschrijving op de loer bij een motor probleem, gezien boot waarde. Maar is ook een sport om ze draaiende te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 23 juni 2019 22:28 #1057570

En gisteren was het dan onze beurt :ohmy: . Even schrikken stuurloos door de haven, maar gelukkig hulp van omstanders gehad :)

Op mijn boot zit er een Farymann L30M 1 cilinder diesel, en ik zie bij Bakker-Ijlst een kant en klaar vervangende koppeling. Echter omdat deze motor nogal mept zal ik morgen even contact met bakker opnemen.

www.bakker-ijlst.nl/MOTOR-EN-T...v-Farymann-koppeling

Echter als andere oplossing werd Centiflex CF-M-127-3.4-25 genoemd, echter zal hiervoor nog een losse adapter gefreest moeten worden? Want hoewel Stryc9 meldde dat de pasranden etc exact matchen, lijkt dit volgens de brochure niet zo te zijn, of lees ik die verkeerd?

www.centa.info/data/products/4...cf-marine--04-09.pdf

Of heeft iemand toevallig nog ‘goede’ een farymann koppeling liggen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 22:29 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 24 juni 2019 05:52 #1057587

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
die bakker ijlst aanbied zijn wel goed hoor.
Het flex gedeelte is gewoon een standaard koppeling wordt veel gebruikt alleen de bus is een maatwerk stukje werkt prima.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 24 juni 2019 13:10 #1057723

jessejohn schreef :
die bakker ijlst aanbied zijn wel goed hoor.
Het flex gedeelte is gewoon een standaard koppeling wordt veel gebruikt alleen de bus is een maatwerk stukje werkt prima.

Even met Bakker gebeld en het zou idd gewoon als 'drop-in replacement' moeten werken. Het flex-gedeelte is idd een standaard R&D Marine product en de 'flens/bus' maatwerk. Ze hebben ze trouwens op voorraad liggen. Vanavond nog even wat checken aan de motor en dan bestellen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 24 juni 2019 18:38 #1057828

Bakker is een geweldig bedrijf, daar kun je op vertrouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 19 juli 2019 20:00 #1064765

Vandaag de motor weer in elkaar gezet en kunnen starten. Lijkt goed te draaien, dus verder met de flexkoppeling die ik bij Bakker-Ijlst besteld had. Na het monteren blijkt echter dat de speling tussen een bout en de flexiebele flens bij draaien niet overal hetzelfde is. De R&D Marine handleiding beveelt aan om niet meer dan 0,25mm verschil te hanteren. Bij mij schat ik dat het verschil zo’n 2-3 mm is, lijkt mij dan te veel om te negeren toch? Dit zou dus motor uitlijnen betekenen.

Echter is mij niet duidelijk op welke manier de motorsteun versteld kan worden.

Het betreft zo’n zelfde motorsteunen zoals eerder in dit topic is vermeld, dus even plaatje gejat :)



Iemand een idee hoe deze te verstellen zijn, of het merk en type van de steun?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 juli 2019 20:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2019 09:26 #1064849

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
koenijn schreef :
Vandaag de motor weer in elkaar gezet en kunnen starten. Lijkt goed te draaien, dus verder met de flexkoppeling die ik bij Bakker-Ijlst besteld had. Na het monteren blijkt echter dat de speling tussen een bout en de flexiebele flens bij draaien niet overal hetzelfde is. De R&D Marine handleiding beveelt aan om niet meer dan 0,25mm verschil te hanteren. Bij mij schat ik dat het verschil zo’n 2-3 mm is, lijkt mij dan te veel om te negeren toch? Dit zou dus motor uitlijnen betekenen.

Echter is mij niet duidelijk op welke manier de motorsteun versteld kan worden.

Het betreft zo’n zelfde motorsteunen zoals eerder in dit topic is vermeld, dus even plaatje gejat :)



Iemand een idee hoe deze te verstellen zijn, of het merk en type van de steun?

Hoogte verstellen c.q. aanpassen met vulplaatjes tussen grondplaat van de steun en de fundatie.
Is het enige dat ik kan bedenken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 09:27 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2019 10:41 #1064866

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
koenijn schreef :
beveelt aan om niet meer dan 0,25mm verschil te hanteren. Bij mij schat ik dat het verschil zo’n 2-3 mm is, lijkt mij dan te veel om te negeren toch? Dit zou dus motor uitlijnen betekenen.

Niet schatten, maar echt meten.
Verder kijk eens naar de steunen achter of die nog goed zijn.
Goed bezig trouwens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl