Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraagje over vetus M4.14

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 09:08 #646524

De originele dynamo op mijn 4.14 heb ik laten ombouwen en voorzien van een Dyna chip. Dat heeft altijd voortreffelijk gewerkt. Ik kan mij herrinneren dat de monteur weinig op had met de Vetus dynamo.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 09:09 #646525

captain koek schreef :

En of de "sense" draad op het zelfde punt aangesloten is, hij moet direct met de + pool van de accu verbonden zijn. Als er een diode tussen deze aansluiting en de pluspool zit, dan krijg je problemen...

Of er een sense draad op zit moet op het E-schema in de manual staan .
Bij mijn Vetus in ieder geval niet.
En als ik zo kijk in de manual van de M4.14 daar ook niet.
www.vetusweb.com/manuals/files...38%20r02%2009-99.pdf

Trouwens , dat de originele alternator van Mitsubishi is lijkt me logisch want de hele motor komt van Mitsubishi. Vetus mariniseert alleen.
Die M voor de typeaanduiding betekent ook Mitsubishi.
Zoek maar eens bij Mitsubishi naar motor type K4E.(staat in de manual)
Zo kun je bijv. de workshop/service manual van die motoren vinden die je niet bij Vetus kunt krjgen. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2015 09:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 09:27 #646527

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Yellow Boat schreef :
captain koek schreef :

En of de "sense" draad op het zelfde punt aangesloten is, hij moet direct met de + pool van de accu verbonden zijn. Als er een diode tussen deze aansluiting en de pluspool zit, dan krijg je problemen...

Of er een sense draad op zit moet op het E-schema in de manual staan .
Bij mijn Vetus in ieder geval niet.
En als ik zo kijk in de manual van de M4.14 daar ook niet.
www.vetusweb.com/manuals/files...38%20r02%2009-99.pdf

Trouwens , dat de originele alternator van Mitsubishi is lijkt me logisch want de hele motor komt van Mitsubishi. Vetus mariniseert alleen.
Die M voor de typeaanduiding betekent ook Mitsubishi.
Zoek maar eens bij Mitsubishi naar motor type K4E.(staat in de manual)
Zo kun je bijv. de workshop/service manual van die motoren vinden die je niet bij Vetus kunt krjgen. ;)
Ad
Dan moet je even je bril opzetten.
Op pagina 146 op de alternator de R aansluiting gaat via de schakelaar van het bedienigspaneel naar de accu. ( Dat is hem ).
de L gaat via het alarm naar dezelfde aansluiting op de schakelaar in dat circuit zitten de 2 diodes en de W gaat naar de urenteller/toerenteller.

Maar TS had aangegeven dat er een andere alternator op geplaatst is, dus in hoeverre dit schema nog overeenstemt met de situatie bij hem ?

Blijft wel een aandachtspunt indien je problemen hebt met de alternator dat je even goed nakijkt of de spanningen op de verschillende draadjes wel kloppen met wat je verwacht.
(been there done that. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraagje over vetus M4.14 26 juli 2015 11:23 #646543

Tony2920 schreef :
Dan moet je even je bril opzetten.
....

Gelukkig leest iedereen (dus vooral ook ik :whistle: :blush: ) wel alle informatie zorgvuldig en volledig door.... ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl