Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk?

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 06 okt 2015 16:34 #669963

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
Dank voor alle reacties, even een snelle reactie terug, vooral een vraag aan Proost:

Wat betekent 'als de motor uitgebouwd moet worden'?
En de aankoopprijs aanpassen naar compleet nieuwe inbouw is in het geval van de Maxi niet eens haalbaar. Dan moet de verkoper geld toe geven.

Dat die heldere olie camouflerend werkt, leek mij ook, alleen camouflerend voor wat dan? Misschien is het meer het idee, dat de verkoper dacht dat juist zwarte olie een verkeerde indruk zou maken.
Optimist, Barnegat-Pluis, Laser, Wibo I, Shark 24, Albin Vega, Maxi 77, zonder boot(!)
(Ben ik nu een landrot...?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 06 okt 2015 18:03 #669993

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Wat ik bedoel, wanneer de motor dusdanig ingebouwd is dat je nergens bij kunt komen voor reparatie of onderhoud, dan moet je wel uitbouwen als er iets kapot is. En natuurlijk mag je niet een aftrek van motor+inbouw rekenen. Maar wel een redelijk lagere prijs hanteren vanwege de oude motor die waarschijnlijk aan vervanging toe is.

Waar je zeker op moet letten, rookt de motor bij de start en wat voor kleur heeft dit. Blauwe rook is verbrande olie en dat komt doordat de zuigerveren of klepgeleiders/afdichtingen olie doorlaten en die in de verbrandingsruimte mee verbranden, revisie eigenlijk noodzaak. Zwarte rook is te veel diesel en kan vaak afgesteld worden. Google maar eens.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 06 okt 2015 19:54 #670020

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
En om de kleurenkaart compleet te maken; een permanente witachtige rookkleur kan meeverbranding van water/koelvloeistof betekenen.
Ook dan zit je in feite aan een revisie vast.
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 07 okt 2015 07:42 #670148

floris t schreef :
En om de kleurenkaart compleet te maken; een permanente witachtige rookkleur kan meeverbranding van water/koelvloeistof betekenen.
Ook dan zit je in feite aan een revisie vast.

Allereerst verbrand water natuurlijk niet , hooguit de antivries in de koelvloeistof.
Maar als het koelvloeistof is uit het interne circuit betekent dat dat er regelmatig koelvloeistof bijgevuld moet worden.
ook zie je dan meestal ook borrelen als je de vuldop openmaakt.
Bovendien is het uitlaatgas altijd verzadigd met water vanwege de injectie met (de behoorlijk grote hoeveelheid)koelwater en vormt witte damp als de buitentempertuur wat lager is dan in de zomer gebruikelijk.
Ook kan witte rook wijzen op onverbrande diesel door nadruppelen/nalekken van de verstuiver(s) wa vrij makkelijk en niet al te duur is op te lossen door nieuwe nozzles .
Maar dan stinkt die witte rook naar diesel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 07 okt 2015 08:47 #670165

  • floris t
  • floris t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Correct, ik zat nog even in de modus van " wat kan er nog meer in die verbrandingsbeschuitbus terecht komen"..
Afijn, koppakking is in zake het reservewoord.
Work like you don't need the money
Love like you've never been hurt
Dance like nobody's watching
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 21 okt 2015 13:47 #674773

Misschien een beetje late reactie.
Ik heb zelf een MD5B uit 1981 compleet gereviseerd in 2006.
Wat me opviel was:
- inwendig carter olie zijdig lagers tandwielen etc nagenoeg als nieuw
- waterpomp normaal iets slijtage in het dekseltje, gewoon vlak maken met goed soet vijl
- cilindervoering en kleppen cilinderkop eigenlijk alleen slijtage door roest ivm lang stil staan in winters.
(dus in de winter bettje smeerolie in de inlaatklepp en af en toe tornen is behoud van de bewegende delen)
ik heb de cil voering 2/100 mm opgehoond en kleppen geslepen.
in overleg met Eerland Hwijk (nu Apeldoorn) iets overmaatse zuigerveren van Fiat toegepast.
overmaatse zuiger niet nodig bij 2/100 overmaat.
- cilinderkop laten vlakken, komt compressie alleen maar ten goede.
- verstuiver getest op druk , startmotor getest, niets mis mee.
Motor loopt al 7 jaar probleemloos met super compressie. Je krijgt het vliegwiel niet handmatig rond gedraaid.
Was gisteren bij Doornbos een oude MD5a in een IF, die kon ik zonder kracht ronddraaien.
Conclusie , deze motoren slijten door stilstand, meeste zaken zijn prima te herstellen met MD5A/B handboek en wat adviezen van Eerland (PDF op div plaatsen te downloaden)

Wat wel zorgelijk was is het fenomeen "verpotloden" van het gietijzeren blok. (Fe ijzer wordt langzaam omgezet in C "potlood")
Er zitten twee rubber ringen rond de cilindervoering die altijd blootstaan aan koelwater.
Hier was het gietijzer aan het afbrokkelen. Hier kan je niets aan doen.
Lekker laten zitten totdat de smeerolie melkachtig wordt ten teken dat het gietijzer door gerot is en er cilnder koelwater in het carter stroomt = einde economische levensduur.

Ook bij jonge tweede hands Rugerinni vast loper gezien, leeftijd zegt dus niets.

Rubberen motor steunen vervangen helpt niet echt tegen het trillen of tikken, goed kleppen afstellen wel!

Hopelijk heb je er nog wat aan , handboeken voor de liefhebbers prive gebruik

mvg Roland
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 21 okt 2015 18:07 #674838

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zo heb ik hier een MD7 blok in de steun hangen wat naar vermoeden wel 20 jaar heeft stilgestaan. Uit een sloopboot gehaald . Verstuivers eruit en olie erop om de compressie terug te krijgen. Brandstofsysteem ontlucht en na de eerste slinger startte hij gelijk.!

Alleen loopt hij niet helemaal mooi, dat komt door lekkende kleppen en een slechte verstuiver.
Blok open gemaakt, kop eraf en zuigers gedemonteerd. Krukas ziet er goed uit, geen speling op de drijfstanglagers etc, geen sporen. Alleen wat sleetse cilinderwanden die ik deze week laat controleren of ze gehoond moeten worden tot overmaat zuiger of niet, waarschijnlijk wel. Dan ben ik enkele honderden euro's verder en heb ik het gelijk goed voor jaren.
Dan moeten de kleppen nog geslepen worden en moeten er nieuwe seals op, geen olieverbruik meer. En het blok kan weer jaren ertegenaan. Per saldo zijn die oude blokjes betrouwbaarder en degelijker dan dat moderne spul. (als je ziet hoe onwijs zwaar dat allemaal gebouwd is...)

Dan heb je een motor die het nog eens 30 jaar goed doet.

Dus ookal koop je een schip met oude motor die wat minder wordt , bijv. een MD7, kun je zo'n motor voor niet al te veel kosten laten overhalen, en kan zo'n blok nog jaren mee.
Revisie van een bestaand blok wat compleet is, hoeft helemaal niet zo duur te zijn. (als je zelf redelijk handig bent)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 okt 2015 18:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 21 okt 2015 18:15 #674839

goede info roland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 21 okt 2015 20:22 #674867

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Waarschijnlijk zijn de in- en uitlaatspruitstukken slecht en schaars te vinden bij oude motoren en daarom loopt het gauw in de papieren bij revisie. Heb al meerdere exemplaren van die oudjes met dat soort gebreken gezien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 21 okt 2015 21:43 #674889

ik heb nog meer manuals voor MD5A/B , stuur je mail adres als je belangstelling hebt.
uploaden lukt niet (of wel), te groot denk ik.

- doe het zelf handboek NED
- Md5 for Dummies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 21 okt 2015 22:42 #674905

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Inlaatspruitstukken gaan niet gauw stuk, watergekoelde UITlaatspruitstukken wel vaak. Hoeft ook weer niet heel duur te zijn voor een oude Penta...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 07:24 #674929

Roland van Loon schreef :

Wat wel zorgelijk was is het fenomeen "verpotloden" van het gietijzeren blok. (Fe ijzer wordt langzaam omgezet in C "potlood")
Er zitten twee rubber ringen rond de cilindervoering die altijd blootstaan aan koelwater.
Hier was het gietijzer aan het afbrokkelen. Hier kan je niets aan doen.
Lekker laten zitten totdat de smeerolie melkachtig wordt ten teken dat het gietijzer door gerot is en er cilnder koelwater in het carter stroomt = einde economische levensduur.

Interessante info Roland, maar mbt het verpotloden heb ik 2 vragen:

Is het verpotloden een veelvoorkomend fenomeen bij gietijzeren blokken? Op het internet kan ik er niet veel over vinden.
Gietijzer is normaal gesproken te lassen. Zou het in dit geval ook niet te lassen zijn?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 13:35 #675029

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
gietijzer normaal gesproken te lassen?

met de juiste electrodes, voorbereiding en kunde wel, maar is zeer specialistisch en het resultaat is niet altijd sterker als origineel.

ik zeg om die reden in dit geval niet lasbaar / economisch total loss zoals gesteld door Eerland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 13:54 #675036

Nou ja, het is te lassen als er geen complicaties zijn, en super moeilijk is het niet. Zeer specialistisch zou ik het daarom niet willen noemen.
Echter doordrenkt zijn met olie schijnt een van die niet meer lasbaar complicaties te zijn, dus in dit geval klopt je uiteindelijke conclusie wel...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 14:18 #675042

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dat is een van de redenen

doordrenkt met olie betekend verbrande olie in je las

betekend meer koolstof

en nog brosser materiaal doordat de tijd een deel van het ijzer in roest heeft omgezet.

Door de hitte van het lassen verdwijnt de roest waardoor het ijzerpercentage nog lager wordt en het koolstof percentage hoger met een nog brosser materiaal als resultaat.

brosser en nog meer koolstof betekend nog minder sterkte in je las

na het lassen heb je zo'n bros eindresultaat dat je met je nagel de randen van de las er uit kan krabben.

gietijzer is inderdaad enkel onder een aantal voorwaarden te lassen.
voorwaarden waar alleen een ongebruikt motorblok aan voldoet indien deze goed geconserveerd is geweest.

dergelijke reparaties kan je wel lassen hoor, op de manier hoe prorail de railsen aan elkaar last, met nieuw gietijzer wat je er terplekke in smelt maar dat is voor een motorblok haast niet te doen
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 14:20 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 14:19 #675044

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Gietijzer is te lassen hoor. Doen wij aan boord ook regelmatig. En dan wordt het niet verwarmd in een oven of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 14:21 #675045

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
regelmatig als in hetzelfde stukje 1 cm verderop?

nee grapje, normaal gietijzer of ijzer met een hoog koolstofgehalte is doorgaans inderdaad wel lasbaar met de juiste electrode en in veel gevallen zeker weten ook zonder verwarmen. doe het inderdaad ook vaak genoeg met goed resultaat.

maar een motorblok kan je op de plekken waar het stukje over gaat gewoonweg niet lassen.

en de reden waarom ik het specialistisch noem is omdat in de gevallen waar je met voorverwarmen nog wel tot een goed eindresultaat komt niet goed in te schatten zijn, dat is echt ervaring om te kunnen beoordelen. ik kan dat ook niet, en is voor mij wel de reden om wanneer iets kritiek is het gewoon uit te besteden aan een professional.

ik zou het bij wijze van spreken in dit geval nog eerder denken aan met koper (hard)solderen als dat ik aan lassen zou denken
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 14:31 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 14:25 #675049

Regelmatig:

als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
regelmatig (bn):gelijkmatig, gestadigregelmatig (bw):behoorlijk, courant, gelijkmatig, geregeld, gewoon, nauwkeurig, ordelijk, regulair, regulier, vaak
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 14:30 #675051

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Mephisto schreef :
regelmatig als in hetzelfde stukje 1 cm verderop?

Haha nee, op pomphuizen of lagerhuizen of zo, of tandwielkasten. Soms moet je wel. Ok, het houdt niet altijd, maar je bent er mee geholpen en je kan er je project maar mee uitzingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude motoren: Wat is waar? Waar gaan ze aan stuk? 22 okt 2015 19:35 #675196

VERPOTLODEN, het komt niet voor in de dikke van Dale, wel veel in oud gietijzer:

QUOTE: De conditie van grijs gietijzeren neemt af door corrosie. Het mechanisme van corrosie is in de literatuur uitgebreid beschreven (Elzenga et al., 1991; Benjamin et al., 1996). Het voornaamste proces is het oplossen van ijzerionen uit de gietijzerwand bij de aanwezigheid van zuurstof. Doordat ijzer (Fe) aan de ijzerkoolstof matrix onttrokken wordt blijft alleen koolstof achter. Dit verschijnsel wordt aangeduid als graffiteren of verpotloden. Door graffiteren neemt de sterkte van grijs gietijzer af. De reacties, die bij corrosie vrijgekomen ijzerionen doorlopen, zijn zeer complex en nog maar gedeeltelijk ontrafeld.

het woord graffiteren of verpotloden is dus eigenlijk onjuist, er wordt immers geen koolstof toegevoegd, doch juist ijzer onttrokken, dus "ontijzeren" is een betere benaming.
Maar al die ouwe machinisten, zoals ik, spreken echter van verpotloden omdat het veel overeenkomst vertoond met de grafiet kern van een potlood.

Morgen de laatse keer luisteren naar die mooie Volvo een pitter, mijn M26 is verkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl