Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Loshalen uitlaat YSM12

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 13:30 #710562

Thx, maar die ligt al uitgeprint aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 13:41 #710568

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2042
De spruitstukbouten zien er uit als kandijlollies

Nu ben ik geen snoeper, doch ik kan me met de beste wil van de wereld hierbij geen voorstelling maken.
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze de indruk wekken niet echt meer lekker te passen in een steek- of ringsleutel. In een soortgelijke situatie heb ik bij de demontage van het spruitstuk van een automotor wel eens succes gehad door op de boutkop tijdelijk een (oude, want daarna onbruikbare) steeksleutel te lassen.
Geen idee of zoiets in dit geval kan.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 13:44 #710570

Staat hier ook hoor.
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...9DyAT2ry5kGUVskqzQfQ
Alleen wordt je daar niet echt veel wijzer van.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 13:51 #710572

Dan maar ff het plaatje:




En de lolly:



Wat ik daar mee bedoel is dat het er nogal als een roestige bonk uit ziet.

Als ik er al voor vrees dat een sleuteltje 12 lastig word, dan is een lastoorts helemaal geen mogelijkheid..
Laatst bewerkt: 29 feb 2016 13:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 15:09 #710598

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
boarderbas schreef :
Kost een paar vrije dagen, maar als ie het straks weer doet geeft het wel een voldaan gevoel.

Pardon? Vrije dagen opmaken zodat ik die niet aan zeilen kan besteden? Daar een voldaan gevoel van krijgen? Ik zit op het verkeerde forum ;)
Dan maar zonder motor,kost het je geen vrije dagen.
Het wordt kiezen of delen ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 16:00 #710623

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Kun je er beter bij als je de inlaat demonteert ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 16:34 #710652

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Hier al eerder geopperd maar de kop is er ook zo af (4 bouten en een kleppendelsel)

Gelijk even klepjes leppen en je bent weer t mannetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 16:46 #710657

Alles wat weg kan is weg...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 17:37 #710693

Als er geen sleutel meer op past dan heb je bij montage toch een nieuwe bout/moer nodig. Dan kun je ook een 'moordenaar' gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 19:45 #710783

Er is zojuist een wonder voltrokken.

Ik moest even terug naar de boot, in de kou en het donker, omdat ik mijn trapje was vergeten op te bergen (en er is roof aan de gang op de haven).

Malend in de auto dacht ik f*ck it. Ik was door verschillende zeer ingewijde personen geadviseerd om koste wat kost te vermijden om het spruitstuk er af te halen omdat de bouten vaak knappen. Maar ik moest toch even zelf voelen. Snel bij de Gamma gestopt om een 12mm ringsleutel te halen en in het donker, met als enige verlichting mijn nieuwe ZF petje met koplampen mijn lijf tussen de motor en de motorkist gewurmd en de ringsleutel op de eerste roestbonk gezet.

Tot mijn grote verbazing viel de roestkroon er af en kwam er een herkenbare boutkop tevoorschijn.

Sleutel er op gewurmd en voorzichtig voelen.

Tot mijn vreugde zaten de bouten in het geheel niet strak vast. Sterker nog, na één omwenteling met de sleutel kon ik ze er met de hand uit draaien!

Potverdorie! Is dat even een geluk bij een ongeluk!

Daarna volgde nog en worsteling om hem uit het sifon te krijgen, maar hij ligt geslacht en wel in de auto!

Morgen akte 2 in de werkplaats.
Laatst bewerkt: 29 feb 2016 20:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 20:01 #710801

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 20:30 #710834

Mooi! Dus het voldane gevoel is er al, ondanks dat die koppeling nog vast zit :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 20:33 #710838

Ik ben echt "Geschtankenflapt". Nog nooit gehad dat draad bij een spruitstuk er zonder problemen uit kwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 20:38 #710844

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest... Super dat het eruit is.
Gietijzer is erg vergevingsgezind voor vastzittende bouten...blijkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 20:53 #710858

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 741
Pppffffiew, dit geluk zul je wel verdient hebben. Heerlijk zo'n moment dat je bijna tegen beter weten in probeert en dat het nog lukt ook! Moraal van het verhaal: Altijd zelf proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 22:44 #710931

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Men dacht hier uiteraard dat je e.e.a. al geprobeerd had.
:angry:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 29 feb 2016 22:56 #710934

Heb jij effe geluk, bij mij gaat het meestal zo dat alle bouten los komen behalve de laatste.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 00:00 #710945

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
De rol van de cap intrigeert me.. was hij echt handig op dit moment?
Super dat het gelukt is hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 07:13 #710979

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Bas, mocht je er achter komen dat er engels gereedschap, tappen, snij- ijzers of bouten/moeren aan te pas komen pb me dan even. Ik heb niet alles, maar meer dan 95% van de winkels hebben liggen. Wie weet kan ik je daarbij assisteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 08:09 #710992

Bedankt Koko, maar het blijkt metrisch. Boutkop 12 kom je niet zo vaak tegen en ligt dicht bij 1/2" (12,28mm)

En qua proberen Douwe, ik had geen 12mm ringsleutel in de boot liggen, enkel een steeksleutel en die past er niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 10:55 #711061

Akte 2 succesvol.

Acetyleenbrander deed de job. Eenmaal roodheet kwam de wartel er relatief eenvoudig uit.

Na wat poetsen bleek er nog genoeg van het schroefdraad de ingreep overleefd te hebben.

Blij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 13:44 #711142

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
TIP :cheer: Bij terug monteren alles goed in de copaslip zetten.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 13:47 #711143

Ja wie weet. Denk dat ik voor uitlaatpasta ga. Ga het nooit weer los halen en heb liever een dichte uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 13:56 #711147

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Afdichten doe je met een verse pakking. Die nippel zou ik vervangen door een nieuwe. En met copaslip voorkom je dat alles vastrot, is redelijk hittebestendig.Ook voor de flens bouten en moeren. Ooit moet het toch weer los.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 01 mrt 2016 13:57 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loshalen uitlaat YSM12 01 mrt 2016 13:57 #711149

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Ik heb mijn elleboog, water uitlaatgasmixer vernieuwd twee jaar terug. (Perkins prima 50) Die zit met draadeinden en moeren aan spruitstuk.
Tot mijn stomme verbazing kwam dat los alsof het net gemonteerd was terwijl het al 26 jaar zat!
Is niet het spruitstuk zelf maar toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl