Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 05 aug 2016 23:13 #757146

  • JohanH
  • JohanH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Zag nog wel dit slangetje, maar aan 1 kant aangesloten, maar ik zag geen aansluitpunt waar het aan zou kunnen zitten. Zie ik iets over het hoofd? Of klopt het dat dit slangetje aan 1 kant niet aangesloten hoort te zijn?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 05 aug 2016 23:35 #757148

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
De chokeklep is een extra klep die in de carburateur zit. Bij koude motor zet je die klep dicht, zodat in de carb een enorme onderdruk ontstaat, waardoor meer brandstof wordt aangezogen terwijl er juist minder lucht is, want die klep staat dicht. Het mengsel is dan erg vet, waardoor de motor koud kan starten.
Die klep moet open als de motor warm is anders verzuipt hij in de brandstof. Als je je luchtfilter wegneemt en in de carb kijkt kun je de chokeklep zien zitten. Het is geen probleem minutenlang zonder luchtfilter te draaien, mits er geen vuil kan worden aangezogen.
Ik zat nog te denken dat er misschien toch iets fout is afgesteld aan je vooruit/achteruit-bediening, die tevens regelt dat de motor niet volgas kan in achteruit en neutraal. Tenminste ik ga er van uit dat je motor zo'n regeling heeft. Misschien kun je ergens een manual of workshopmanual opsnorren. Daar staan alle afstelgegevens in, ook van je schakelhendel.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 06:45 #757152

Uit je vraagstelling maak ik op dat je niet echt technisch onderlegd bent, als je niet eens weet waar de chokeklep zit , hoe wil je dan de carburateur gaan schoonmaken en daarna weer piekfijn afstellen.
Misschien is het een idee om de motor bij een Yamaha servicepunt te brengen, die mensen hebben er verstand van en maken in een half uurtje de carburateur schoon en stellen de carburateur netjes af.
Kost je geen vermogen en dan kun je gewoon lekker varen. Kunnen je misschien ook direct vertellen waar die tik vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 07:32 #757160

JohanH schreef :
Dat verklaart misschien ook die te vette bougies?

1) Hoe kun je zien dat de choke klep opengaat?
2) ga ik bekijken
3) Nee
4) Ga ik bekijken

Ja, een te rijk mengsel geeft vette bougies, zeker. Als je bougies ook vet worden bij stationair lopen (even 5 min stationair laten draaien, afzetten en dan bougies bekijken) dan zit het probleem niet in de hoofdsproeier.

Het is grofweg zo dat bij stationair het mengsel geregeld wordt door de stationair sproeier, meestal afstelbaar.
Dan van beetje tot meer dan half gas is het de stand van de naald die het mengsel bepaald.
Bij volgas normaal de hoofdsproeier opening, tenzij de naald niet genoeg omhoog komt.

Ik zou het volgende doen:
- Luchtfilter eraf halen zodat je de luchtingang van de carburateur kan zien.
- met volledig ingeduwde choke in de luchtingang kijken. De chokeklep is een klepje aan de ingang, die moet helemaal open gaan, dwz helemaal plat in de ingang liggen zodat hij zo weinig mogelijk weerstand geeft. Mocht je een automatische choke hebben dan de motor eerst warm laten draaien (hij gaat open op temperatuur).
- Kijk bij gasgeven eens goed of je geen benzine ziet overlopen uit de sproeiers, dan blijft de vlotter hangen of is het niveau te hoog.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 07:47 #757162

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De choke is automatisch, de werking kan je bekijken door het plastic glaasje bovenop de carburateur, er zit een manual stand op door het kapje te verdraaien, dan moet je hem na warmlopen zelf weer op auto zetten, aan het zuigerstangetje in het kijkglaasje kun je de werking zien, deze veranderd van hoogte, een was element zorgt voor de auto choke functie.

Bij volgas wordt een extra sproeier gebruikt, die zal vervuild zijn, dit zijn lastige carbs, weg brengen lijkt de meest slimme optie om de motor weer goed draaiend te krijgen.
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 07:49 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 19:58 #757276

  • JohanH
  • JohanH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Niet technisch opgeleid, dat klopt. Maar over het algemeen net technisch genoeg om iets uit elkaar te halen en opnieuw precies zo in elkaar te zetten. Ik noem het altijd een zeer gezonde interesse in techniek. Carburateurs van brommers vroeger ook uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Daarbij altijd de sproeiers eerst indraaien om te tellen hoeveel slagen ze uitgedraaid waren in de oorspronkelijke stand en later die instelling gebruiken. Daar kwam ik over het algemeen een heel eind mee, en kon anders de buurman van mijn ouders vragen voor de finale instelling.

Ik leer iedere keer weer bij. Soms gaat het niet goed, tja pech en dan moet je het sowieso wegbrengen. Maar door vooraf informatie te vergaren en vervolgens goed te kijken hoe iets in elkaar zit (meestal ook foto's maken) leer ik een heleboel. Carburateur van een 4pktje heb ik ook al eens schoongemaakt, daar bleek inderdaad troep in te zitten.

Weet je, als ik altijd alles maar wegbreng, leer ik er zelf niets van. En ik wil zeker als ik op het water zit graag zoveel mogelijk zelf oplossen. Problemen met de slecht lopende dieselmotor in mijn zeilboot heb ik ook zelf opgelost door stap voor stap alles te controleren en schoon te maken. Bleek dat het dekseltje van de opvoerpomp niet strak aangedraaid zat, trok daardoor valse lucht.

Maar misschien ga ik alsnog wel naar een Yamaha servicepunt hoor! Gaat mij niet om het geld.
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 20:07 door JohanH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 20:01 #757278

  • JohanH
  • JohanH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Helaas niet voldoende tijd gehad deze week ivm met de voorbereidingen voor de vakantie. Over twee weken ga ik er mee verder en laat ik de resultaten hier ook achter.

Wil wel graag iedereen bedanken voor alle input, erg leerzaam!!! Dat is het mooie van een forum, kennis delen en kennis vergaren.

Wie weet tot op het water!

Gr,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 20:14 #757284

  • JohanH
  • JohanH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
En wat deze problemen betreft. Twee jaar geleden had ik deze motor verkocht. De motor liep altijd perfect.

Dus verkocht, nog langs gebracht bij de koper, proefvaart gemaakt, alles in orde. 's avonds belt ie op dat de motor het niet goed meer doet en dat de CDI waarschijnlijk kapot is. Ik motor opgehaald en CDI vervangen. Liep weer perfect. Proefvaart niets aan de hand. Volgende dag belde hij weer. Motor deed het weer niet goed. Ik was het zat en heb de motor opgehaald, geld terug gegeven. Wilde niets meer met hem te maken hebben. Had wel het idee dat iets niet klopte, aan de ene kant deed hij alsof hij er totaal geen verstand van had, maar iedere keer kwamen er wel termen tussendoor dat ik dacht, jij weet meer dan je vertelt.

Weet niet wat ze ermee hebben gedaan, misschien ook wel met de afstelling lopen klooien, geen idee. Was er goed ziek van en heb daardoor de motor twee jaar in de garage gehad zonder er iets aan te doen. Nu wil ik de motor weer netjes in orde maken.

Maar die motor heb ik anderhalf jaar zonder problemen in mijn vorige zeilboot gehad. Van de Biesbosch over de rivieren en Amsterdam Rijnkanaal gevaren, verder trips van Loosdrecht naar Markermeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 21:36 #757306

Het was overigens niet lullig bedoeld van het niet technisch onderlegd zijn, maar de techniek van een buitenboordmotor word vaak onderschat en vergeleken met de techniek van een brommertje,
Voor een tweetakt ging dat nog wel op maar de 4-takten zijn veel complexer zeker de wat zwaardere.
Ik zie op het werk vaak dat kleine probleempjes groter zijn geworden doordat mensen eerst zelf goed bedoeld bezig zijn geweest en er dan toch niet uit komen en dan toch naar de professional gaan en daardoor heel veel duurder uit zijn dan ze in eerste instantie geweest zouden zijn als ze er zelf afgebleven waren.
Maar goed , ik weet niet hoe hij start als hij koud is?
Als hij goed start koud kun je er van uit gaan dat de choke "aan" staat.
Als hij dan warmer word gaat de choke eraf. Dit kun je zien in het glaasje bovenop de carburateur.
Zie je hierin niets bewegen dan gaat de choke er inderdaad niet af.
Choke is in dit geval ook eigenlijk een verkeerd woord. Bij een choke heb je een klep in je inlaat die de hoeveelheid lucht afknijpt, choke in het Engels, waardoor je een rijker mengsel krijgt.Deze carburateur heeft een koudstart verrijking, deze geeft bij koude motor meer brandstof dus ook een rijker mengsel.
Maar goed kans dat na twee jaar dit kleine plunjertje met een gasnaaldje eraan dus vastzit.
Ik weet dat Yamaha deze carburateurs niet lang heeft gebruikt en over gegaan is op een ander simpeler systeem , deze zijn vrij complex met een aansturing met thermo koppels.
Je kan deze wel met de hand bedienen als het goed is, als ik het goed heb kan het glaasje eraf en kun je het plunjertje met de hand indrukken en dus de choke eraf halen.
Ik zou hier maar eens naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 06 aug 2016 22:06 #757307

  • JohanH
  • JohanH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dank je Martin, snap ook dat het niet lullig bedoeld is en dat een heleboel mensen maar wat aansturen. En dat ze daarmee goedbedoeld een hoop ellende veroorzaken. Vooralsnog komt het bij mij meestal goed, zonder in ieder geval in grote problemen te geraken. 4-takten zijn idd een stukje complexer dan de tweetakten.

Hij start koud en warm super. Het filmpje wat ik had geplaatst was een koude start, nou echt binnen 2-3 seconden. Kijk dat glaasje, dat is handig om te checken inderdaad, vroeg mij al af waar het voor was ;-)
Ga daar ook nog eens naar kijken. Wordt helaas pas over twee weken. Maar bedankt voor de aanvulling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 07 aug 2016 14:51 #757401

Ik las in een van de berichten over de choke bediening met een wax elementje.
Ooit had ik een 40pk Yamaha, nee geen zeilboot, en die had ook zo'n wax geval voor de choke.
Die van mij was dus stuk.. Zelfde soort effecten, vervanging verrot duur.
Heb er toen een in Amerika besteld voor de helft.
Rutgers recreatie in Lathum/Giesbeek heeft hier ook ervaring mee.
Misschien eens bellen? Geen aandelen! Wel aardige kundige gasten

Jan Willem
Dit is de Ebste Eb die hier ooit geEbst heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 29 okt 2016 17:47 #779599

Woensdag 26/10 net hetzelfde probleem met m'n Honda BF 8. Alle handelingen uit dit draadje uitgevoerd thuis en beproefd in een waterton (Maar hier lag een verschil: zonder beschermkap).
Dus op de boot vol verwachting de motor gestart. Hard gas in neutraal ok maar niet in de vooruit, behalve als ik draai zonder beschermkap. Dan houdt die vermogen, zelfs in de vooruit.
Net hetzelfde symptoom alsof ik mijn hand voor de luchtinlaat hou, dan smoort die op dezelfde manier. Nu breek ik mijn hoofd wat die kap er nu toe doet want er zijn genoeg luchtspleten. Geen enkele leiding raakt belemmerd. Nu weet ik het niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 31 okt 2016 09:15 #780061

Het motortje staat opnieuw thuis. Alles herdaan, werkplaats
boeken erbij gehaald. Blijkbaar bestaat er een terugkoppeling vanaf de oliepomp terug naar (de luchtinlaat van) de carburateur, E-13 in dit geval:


Het idee is dat de mate van onderduk zorgt voor het opvoeren van het vermogen, dus bij belasting en opvoeren van het toerental? En daarom dat het ding het goed doet in vrijloop, ook in hoog toerental, behalve indien de beschermkap erop geplaatst word en drijfkracht verlangd wordt (in de vooruit).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 01 nov 2016 08:52 #780442

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
ik heb ooit een Honda 7.5 4 takt gehad met hetzelfde probleem.

uiteindelijk bleek het uitlaatspruitstuk doorgeroest waardoor er uitlaatgassen binnen de kap bleven hangen.
nieuw spruitstuk en het probleem was opgelost.
succes
Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 01 nov 2016 13:22 #780565

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Ik heb de reacties snel doorgelezen en kom ook tot de conclusie dat het de brandstof toevoer zal zijn.
Op het kleppendeksel zit de pomp, kijk die eens na op een kapot membraan.
Ook kan de filter dicht zitten.
Start de motor en trek de slang van de carburateur. Er moet dan een flinke stroom benzine worden verpompt. De motor blijft wel even draaien op de voorraad in de carb.

Verder als de pomp en toevoer goed is, kun de carburateur reinigen en dan met name de vlotter eruit halen. Daar zit een afsluitertje aan wat weer de toevoer opent en sluit bij de beweging van de vlotter. In de toevoer kan vuil opgehoopt zitten. Dat belemmerd de toevoer naar de vlotterkamer.

Als je vermogen vraagt van de motor in vooruit, heeft hij meer benzine nodig. Als de toevoer te weinig is, trek je de carb leeg. Bij lagere toeren en onbelast blijft hij wel lopen als er nog wat benzine doorkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 01 nov 2016 21:14 #780765

Ik heb de carb een 2de maal gereinigd, ditmaal let extra aandacht voor dat vlotternaaldje en verstuiver. Na assemblage de menger voor groter vermogen (dus niet die voor het stationair) helemaal dicht gevezen en dan 2,5 toertjes terug los. Ditmaal blijft de motor in de vooruit het hogere toerental bij te houden, ook met de kap erop. Ik zag nu voor het eerst het lampje van de olie groen oplichten, voordien had ik dat niet opgemerkt: ik verwachtte bij problemen een rood lichtje te zien branden. Bij het friemelen aan de kabelboom zal ik misschien een gebrekkig contact van de thermostaat hersteld hebben? Dat kon oorspronkelijk ook toe geleid hebben dat de hogere vermogens begrensd werden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 02 nov 2016 07:18 #780833

  • Dekaag
  • Dekaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Het mengsel schroefje staat normaal ca. 1,5 slag open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 02 nov 2016 12:36 #780971

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Als je de mengselschroef goed hebt staan en de motor draait stationair zal:
1. de motor langzamer draaien als je de schroef linksom draait
2. de motor langzamer draaien als je de schroef rechtsom draait
Het lampje is denk ik van de oliedruk, heeft niks met thermosstaat te maken.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 12:38 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 9.9pk 4-takt loopt niet goed in de vooruit 08 juli 2018 15:18 #958355

  • jakkum
  • jakkum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo. ik heb alle reacties gelezen, maar vond nergens de oplossing die ik ken bij twee van mijn YAMAHA 9,9 High Thrust motoren. Van die oude witte .
Bij beide mororen deed zich een vergelijkbaar vesrschijnsel voor. Goed starten, goed lopen, maar na verloop van tijd stotteren en inhouden. Daarna afslaan. Gewoon weer starten, maar daarna begon het gedonder meteen weer.
Volgens mij komt het door sterk vervuilde smeeroliefilters die te bereiken zijn door de alieaftapplug los te draaien.
Door de vervuiling neemt de oliestroom af en is niet meer voldoende om bij warme motor een redelijke oliedruk te geven. Een veiligheidsschakeling zorgt dan dat de zaak gaat haperen.

Bij beide motoren was het filter buitengewoon smerig, en heb ik het spul grondig gereinigd. Nieuwe olie en nooit meer problemen gehad.

Tussen twee haakjes, ik zoek nog een ontsteking van ee oude witte 9,9 viertakt. Heb er nog eentje staan waarvan die vermoedelijk stuk is.
IMP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl