Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: stalen vs. kunststof dieseltank

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 06:32 #826338

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
MvdLans schreef :
De condens ontstaat juist als je tank lang vrijwel leeg is = een hoop koud metalen oppervlak waar de condens zich op af zet. Volle tank = geen condens, lege tank = problemen. Hetzelfde principe als bij je vierwieler..........

Exact.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 06:48 #826342

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 696
Ik dacht dat we de mythe van de condensvorming in een lege tank hier op het forum ontzenuwd hadden.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 07:58 #826355

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6099
Ik zie tanks van polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP).
Wat is het verschil? Welke is beter?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 08:16 #826360

Polypropyleen is wat harder/minder flexibel , heeft een hoger smeltpunt en is een stuk sterker .Vanwege het laatste wordt polypropyleen veel voor leidingwerk gebruikt en polyethyleen maar weinig.
Alleen bestaat er voor zover ik weet geen transparant polyprop zoals polytheen.
www.technischwerken.nl/kennisb...pp-en-polyetheen-pe/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 08:59 #826369

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6099
Is toch ook niet niet nodig?
Die tank,wordt ergens uit het zicht ingebouwd,
Dus tansparantie is geen noodzaak.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 09:17 #826371

heb wel voor een doorzichtige tank gekozen, geen tankvlotter, geen meter geen bedrading geen stekkertjes etc.

paar streepjes op de zijkant gezet per 10 liter (60l tank) alleen wel even je kop in de bak-kist stoppen af en toe.

ik heb dan nog een vet pomp voor de schroefas dus die moet af en toe toch een slinger hebben, en ik kijk nog eens onderin naar de schroefas en bilge

vrij kiss
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 09:20 #826372

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6099
Moet wel kunnen natuurlijk.
Bij mij zit de tank onder de kuipvloer.
Is dus blijkt wel afhankelijk van de situatie.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 15 apr 2017 09:25 #826374

bij mij ook, maar okay boeltje daar ook zo gemaakt dat het kon ;) dat voordeel heb ik weer :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 06:43 #826562

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
taan schreef :
Ik dacht dat we de mythe van de condensvorming in een lege tank hier op het forum ontzenuwd hadden.

Daar is al jaren over gediscussieerd, gebruik de zoekfunctie op dit forum.

Afgezien daarvan, zal in het uitzonderlijke geval (als de condensatiecondities gunstig zijn), condensatie in een kunststof tank juist eerder optreden. Condensatie kan bij het onderschrijden van het dauwpunt op elk koud oppervlak optreden, kunststof of metaal maakt hier geen verschil. De soortelijke warmte van staal is veel groter dan die van kunststof, een kunststof tank zal bij dalende temperatuur sneller afkoelen dan een stalen tank. Logisch gevolg is dat in dat geval condensatie het snelst zal optreden in een kunststof tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 06:59 #826564

...maar kunststof isoleert wel weer een fractie meer dan staal daarentegen. Wat netto "beter" is...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 07:34 #826575

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Isolatie speelt hier geen rol, zowel een kunststof als stalen tank zijn dunwandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 07:46 #826580

De condensatie treedt (uiteraard) alleen op als de wand kouder is dan de lucht in de tank en er omheen. Dat treedt normaliter alleen op in de vroege ochtend als de luchttemperatuur toeneemt maar de tankwand nog koud is van de nacht. 'savonds treedt juist geen condensatie op omdat de lucht kouder zal zijn dan de tankwand. Vandaar ook dat dauw in de ochtend optreedt en niet'savonds.
Aangezien een kunststof tank door de veel lagere warmteinhoud van de tankwand minder warmte kan opnemen zal dus ook minder condensatie kunnen optreden immers, bij condensatie komt veel warmte vrij die alleen naar die koude wand kan.
Dit alles zal er dus toe leiden dat een kunststof tank minder condensatie zal vertonen. Met de warmtegeleiding van de tankwand heeft dat weinig te maken.

Uiteraard kan er ook condensatie optreden als het flink mistig is maar dat heeft weer niets met het materiaal van de tank te maken.

Overigens is een groot deel van de tankwand in contact met de diesel ( tenzij er weinig in de tank zit) en zal die diesel ook moeten afkoelen anders warmt die 'snachts de wand juist weer op.

Al met al heb ik het vermoeden dat condensatie in een brandstoftank eerder een hardnekkig "broodje aap"is zoals ook al eens aangetoond in dit forum. Ik denk dat water in een tank vrijwel alleen wordt veroorzaakt door water in de getankte diesel of door de regen via een niet goed gesloten tankdop of een tankdop met een gaatje die op een laag punt in het gangboord zit (regen!) of , en dat is mijzelf al eens overkomen, door een verkeerde plaatsing van de ventleiding.Die zat bij mijn vorige boot zo laag in de spiegel dat er bij achterop komende zware golven water in kon slaan (was nl zout water:ohmy:) .
Ad
Laatst bewerkt: 16 apr 2017 07:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 07:46 #826581

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15713
CeesS schreef :
Isolatie speelt hier geen rol, zowel een kunststof als stalen tank zijn dunwandig.

Precies de warmtecapaciteit van de wand is te verwaarlozen t.o.v. de warmtecapaciteit van de in de tank aanwezige brandstof de dikte van de luchtlaag boven de brandstof de warmtegeleidingscoëfficiënt van die luchtlaag en of er circulatie van lucht in de tank ontstaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 09:46 #826610

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
taan schreef :
Ik dacht dat we de mythe van de condensvorming in een lege tank hier op het forum ontzenuwd hadden.

Inderdaad, en het dicht naderde bij mug naar olifant transitie .
Hooguit een half borrelglasje per winter?

p.s van de zoekfunctie wordt je niet altijd gelukkig...
(vaak wel)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 11:22 #826626

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 16:41 #826687

WADnWIND schreef :
Hooguit een half borrelglasje per winter?
Die hoeveelheid is me in 8 jaar gecombineerd zelfs nog niet gelukt :cheer:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 16 apr 2017 17:02 #826692

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Hooguit een half borrelglasje per winter?
Die hoeveelheid is me in 8 jaar gecombineerd zelfs nog niet gelukt :cheer:

Dat dacht ik ook, maar kon het draadje van CeesS niet vinden. Bedankt CeesS!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 27 mei 2017 09:52 #838321

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
hij zit erin.

S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 27 mei 2017 19:46 #838393

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6099
Staat het allemal niet wat los?
Als je een flinke schuiver maakt......

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 27 mei 2017 20:11 #838397

Mooi onderwerp!

Vaar sinds kort met een 25 liter tank, na vele jaren gevaren een 70 RVS tank, beiden bedoeld voor diesel. Ik zag het voordeel van de transparantie van kunststof al voorbij komen, inderdaad, gemak dient de mens.

RVS tank: brandveiliger! Nadeel: hoe leger een metalen tank, hoe meer het een klankkast kan gaan worden, motorkamergeluiden die versterkt kunnen resoneren.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 27 mei 2017 20:25 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 28 mei 2017 07:03 #838439

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
Vinni schreef :
Staat het allemal niet wat los?
jawel maar op het ketelmeer ben ik niet van plan ondersteboven te gaan. Op den duur maak ik daar iets om alles vast te zetten.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 28 mei 2017 15:52 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 28 mei 2017 15:20 #838544

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Dat is een benzinetank tbv een bbm. Denk je er wel aan om diesel te tanken ipv euro95?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 28 mei 2017 15:51 #838549

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
Woody130 schreef :
Dat is een benzinetank tbv een bbm.
meen je dat nou?? ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stalen vs. kunststof dieseltank 28 mei 2017 19:55 #838607

LittleWings schreef :
Woody130 schreef :
Dat is een benzinetank tbv een bbm.
meen je dat nou?? ;)

Heb jij weer : betrapt :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl