WADnWIND schreef :
douwe schreef :
WADnWIND schreef :
Waarom varen er nog steeds na 100 jaar schepen rond met directe buitenwater koeling door het kwetsbare motorblok????????????????????
Goedkoop en eenvoudig mien jong

Tuurlijk, duidelijk.
Maar je ziet al 100Km van te voren aankomen dat het hommeles wordt, kopers en klanten stinken er elke dag wéér in?
Ezel....steen?
Zeilers willen geen delen die uitsteken onder het schip, er is maar systeem wat "goed" werkt en dat is een vlakkoeler beunkoeler etc of te wel compleet gesloten wisselaar systeem.
Warmte wisselaar en dan ook weer water oppompen en weer uitspugen vind ik net zo brak okay je motor slipt niet dicht, maar je wisselaar........maar ja waar de ellende vandaan komt en me motor te heet wordt maakt mij niet zoveel uit, te heet is te heet.
Anderzijds jaren terug mijn farymann los getrokken, was wel wat te zien, maar als ik dan denk dat de motor ouder is dan ik zelf, is dat uitstekend te noemen.
Een ander zal er heel anders in staan, weet ik wel zeker

, maar mijn "angst" is altijd zuigleiding verstopt en daardoor geen koeling meer, rotzooi zand en nog andere troep.
Zo precies als we met de diesel zijn, zo geven we ons over met het oppompen van weet ik wat voor een water en zooi, om de motor te koelen.
Maar goed, als we gaan bijhouden hoeveel motor problemen voort komen door verstopte blokken wisselaars, leidingen, krijg je wel een beter inzicht denk ik geen idee maar mijn gevoel zegt dat het allemaal nog wel mee zou kunnen vallen.