Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 13:05 #826904

Of het een olie alarm is of "water te heet" dus alarm is meestal vrij eenvoudig te testen.

Als de motor stop staat en je zet het contact aan, moet hij ook piepen, als de motor niet draait is er ook geen olie druk, dus zal hij een alarm geven.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 13:17 #826915

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Het heeft inderdaad wel iets weg van slechte koeling, waardoor de olie dermate heet en dun wordt, dat deze wegvloeit door de lagers en geen druk meer kan houden. Het toerental voldoende zakt, duurt het even voor de olie iets afkoelt en weer nét genoeg druk kan houden voor de lagers.

Dicht gelibt koelwater systeem?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 14:50 #826929

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Eerst maar eens testen welk alarm er precies af gaat. Maak de draad van de temperatuur sensor los en kijk of er bij vollast weer een alarm is. Als dat gebeurt is het inderdaad de oliedruksensor die alarm geeft en is er iets met de oliedruk. Komt er geen alarm, dan is het waarschijnlijk het temperatuuralarm dat afgaat bij vollast. Bij mijn Yanmar met Martec koeling had ik hetzelfde verschijnsel en was destijds het electrische circulatiepompje defect.
Zie ook de test die JeroenPion voorstelt.
Laatst bewerkt: 17 apr 2017 14:52 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 15:18 #826935

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
JJA schreef :
Fer,

Hoe heet mag de temp. van de motor ongeveer worden? Toen oliedruk alarm afging heb ik bij de motor gekeken en kon mijn hand er net niet ophouden.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat koelkanaaltjes van dit oud motortje niet meer optiemaal functioneren maar hij proest wel regelmatig water door de uitlaat.

En de oliedruk, wat moet die minimaal zijn? Vorig jaar, toen ik druksensor heb vervangen heeft iemand nog de druk gemeten (koud) en deze zij dat voor zo'n oud gevalletje, de druk nog prima was. Kan het zijn dat door (te) hoge temp. de druk toch (gedeeltelijk) wegvalt?

Ben trouwens ook wel geïnteresseerd in de vraag van " Tony" hoe moeilijk (en kostbaar) het is om drukmeter in te bouwen.


JJA

De motor mag niet warmer worden dan zn 40 a 60 graden.
De 40 graden gemeten aan de cilindervoet, dit is het punt ongeveer 20 a 30 cm van de kop af. Als het daar warmer is dan heb je geen doorstroming om de cilinder.
De kop zal op verschillinde plaatsen warmer zijn maar op de vriesdopen zal 50 gr max zijn

Het probleem wat jij beschrijf hoor meer bij een koel probleem dan een oliedruk probleem, weet je zeker dat het oliedruk alarm is afgegaan en niet het koelwater alarm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 15:19 #826936

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 86
Het oliefilter wanneer is die voor het laatst vervangen? Als die gaat verstoppen zal er ook onvoldoende olie beschikbaar kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 15:24 #826937

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nee dat kan niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 15:41 #826939

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Enige nadeel van een dicht filter is dat alles er doorheen gaat.....buiten het filter om.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 16:19 #826949

JJA schreef :
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat koelkanaaltjes van dit oud motortje niet meer optiemaal functioneren maar hij proest wel regelmatig water door de uitlaat.

JJA

Dat water proesten zegt dus helemaal niks.
Als er een laag roest of kalk op de wanden in de motor en van de kanalen zit heb je een slechte warmteoverdracht en zal de motor te heet worden ondanks dat er nog genoeg water door gaat. Sterker nog , het uitgaande koelwater kan zelfs wat kouder worden vóór de plaats waar dat in de uitlaat komt.
Daarom is in dit geval ook de enige mogelijkheid het meten van de temperaturu van het blok , niet van het koelwater. Natuurlijk kan de koelwatertemperatuur een aanwijzing zijn voor te weinig koelwater maar dat kan ook bij een normale motortemperatuur het geval zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 17 apr 2017 16:57 #826958

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De overgang van kop naar blok zitten een paar gaten van rond 7 waar het koelwater door moet. Als deze dicht zitten of bijna is er geen circulatie maar het koelwater gaat wel door de kop en de bypass van de thermostaat waardoor de hoeveelheid koelwater door de uitlaat word geloodst gelijk blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 09:16 #827136

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9249
Luister naar Fer!

Een paar jaar terug heb ik om deze reden mijn MD11C tot en met de cilinderbussen uit elkaar gehaald. Zie ook elders op dit forum, ook voor foto's voor hoe een motor er na 4 jaar onbeperkte aanvoer van zout, kalk en algen er aan de binnenkant uit kan zien.

Hoewel bij mij de cilindervoeringen redelijk schoon waren, waren ook de kanalen naar de koppen bijna dicht! Zo blij dit schoon gemaakt te hebben toen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 15:29 #827257

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Waarom varen er nog steeds na 100 jaar schepen rond met directe buitenwater koeling door het kwetsbare motorblok????????????????????
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 15:30 #827259

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
WADnWIND schreef :
Waarom varen er nog steeds na 100 jaar schepen rond met directe buitenwater koeling door het kwetsbare motorblok????????????????????

Goedkoop en eenvoudig mien jong ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 apr 2017 15:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 16:10 #827271

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
douwe schreef :
WADnWIND schreef :
Waarom varen er nog steeds na 100 jaar schepen rond met directe buitenwater koeling door het kwetsbare motorblok????????????????????

Goedkoop en eenvoudig mien jong ;)

Tuurlijk, duidelijk.
Maar je ziet al 100Km van te voren aankomen dat het hommeles wordt, kopers en klanten stinken er elke dag wéér in?

Ezel....steen?
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 16:21 #827276

WADnWIND schreef :
douwe schreef :
WADnWIND schreef :
Waarom varen er nog steeds na 100 jaar schepen rond met directe buitenwater koeling door het kwetsbare motorblok????????????????????

Goedkoop en eenvoudig mien jong ;)

Tuurlijk, duidelijk.
Maar je ziet al 100Km van te voren aankomen dat het hommeles wordt, kopers en klanten stinken er elke dag wéér in?

Ezel....steen?

Nou , ik zou het toch een beetje genuanceerder willen zien.
Allereerst; dat soort motoren is er voor gebouwd om zo te kunnen werken.
Zo zie je dat heel veel van die oude motoren van tot bijna 50 jaar oud nog steeds tot min of meer volle tevredenheid gebruikt worden. Die motoren zijn ook gebouwd om tegen directe koeling (corrosie) te kunnen doordat ze zwaar (dikwandig) gebouwd zijn en bij lage temperaturen werken.
Dat je ze tegenwoordig niet meer ziet ( zijn er nog uitzonderingen?) komt ook door het streven naar lichter(minder materiaal of meer corrosiegevoelig materiaal) en zuiniger ( lage temperatuur is ongunstig daarvoor).
En als je kijkt hoeveel moderne ( nouja , niet zo modern als automotoren) toch ook te lijden hebben onder problemen denk ik dat het nog wel meevalt met die "slechte "oude constructies.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 17:10 #827286

  • JJA
  • JJA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
OK, ga van het weekend kijken of ik kan achterhalen of het inderdaad oliedruk of temp alarm is.

Onafhankelijk van het soort alarm lijkt het me toch verstandig om koelwater circuit eens schoon te maken maar ik wil hier niet de motor voor demonteren / uit elkaar halen.

Is er een " makkelijke" manier om kanaaltjes schoon te maken (boot in het water)?

PS: Motor is slecht te bereiken en uitbouwen is zeer omslachtig

JJA
Laatst bewerkt: 18 apr 2017 17:11 door JJA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 17:11 #827287

WADnWIND schreef :
douwe schreef :
WADnWIND schreef :
Waarom varen er nog steeds na 100 jaar schepen rond met directe buitenwater koeling door het kwetsbare motorblok????????????????????

Goedkoop en eenvoudig mien jong ;)

Tuurlijk, duidelijk.
Maar je ziet al 100Km van te voren aankomen dat het hommeles wordt, kopers en klanten stinken er elke dag wéér in?

Ezel....steen?

Zeilers willen geen delen die uitsteken onder het schip, er is maar systeem wat "goed" werkt en dat is een vlakkoeler beunkoeler etc of te wel compleet gesloten wisselaar systeem.

Warmte wisselaar en dan ook weer water oppompen en weer uitspugen vind ik net zo brak okay je motor slipt niet dicht, maar je wisselaar........maar ja waar de ellende vandaan komt en me motor te heet wordt maakt mij niet zoveel uit, te heet is te heet.

Anderzijds jaren terug mijn farymann los getrokken, was wel wat te zien, maar als ik dan denk dat de motor ouder is dan ik zelf, is dat uitstekend te noemen.

Een ander zal er heel anders in staan, weet ik wel zeker ;) , maar mijn "angst" is altijd zuigleiding verstopt en daardoor geen koeling meer, rotzooi zand en nog andere troep.

Zo precies als we met de diesel zijn, zo geven we ons over met het oppompen van weet ik wat voor een water en zooi, om de motor te koelen.

Maar goed, als we gaan bijhouden hoeveel motor problemen voort komen door verstopte blokken wisselaars, leidingen, krijg je wel een beter inzicht denk ik geen idee maar mijn gevoel zegt dat het allemaal nog wel mee zou kunnen vallen.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 21:45 #827347

Om deze redenen heb ik de Staverse jol laten uitvoeren met kiel-/vlakkoeling met koelvloeistof.
De directe gekoelde Yanmar heeft geen extra warmtewisselaar oid. en de motortemperatuur is redelijk snel zo rond de 70 a 75 graden.
Ook geen gedoe in het najaar met antivries, ideaal! :woohoo: :laugh:

De koelvloeistof en de impeller vervang ik elke vijf jaar ongeacht het aantal motoruren.
Laatst bewerkt: 18 apr 2017 21:56 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 22:01 #827352

Jollenbaas,

En je uitlaat, hoe koel je die?
Geen koeling en heel dik geisoleere pijp?

Wanneer je ruimte hebt geen probleem natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 22:14 #827354

Saeftinghe schreef :
Jollenbaas,

En je uitlaat, hoe koel je die?
Geen koeling en heel dik geisoleere pijp?

Wanneer je ruimte hebt geen probleem natuurlijk.

Niet gekoeld dus. :whistle:
De stalen uitlaat heeft een kort gewapend flexibel stuk met een eindemper en zwanenhals.
Uiteraard met een stevig pakket isolatie want de uitlaatgastemperatuur wordt zo rond de 500 graden.
Het uitlaatspruitstuk wordt gekoeld met de (uitkomende) koelvloeistof.

Laatst bewerkt: 18 apr 2017 22:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 18 apr 2017 22:38 #827356

Ha ... op de foto is goed de ruimte die je beschikbaar hebt te zien.
Je houdt het ook heel mooi schoon.
Heel wat schoner dan bij mij.

Mijn handen zijn te groot om overal bij te kunnen om het echt schoon te houden.

Jij kunt je boot zo in de showroom leggen, zo mooi schoon is ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 19 apr 2017 09:36 #827451

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Jollenbaas schreef :
Om deze redenen heb ik de Staverse jol laten uitvoeren met kiel-/vlakkoeling met koelvloeistof.
De directe gekoelde Yanmar heeft geen extra warmtewisselaar oid. en de motortemperatuur is redelijk snel zo rond de 70 a 75 graden.
Ook geen gedoe in het najaar met antivries, ideaal! :woohoo: :laugh:

De koelvloeistof en de impeller vervang ik elke vijf jaar ongeacht het aantal motoruren.

Waar is die impeller voor dan?
Met directe kielkoeling heb je toch ook die Jabsco pomp niet nodig?

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 19 apr 2017 09:46 #827456

Aad77 schreef :
Jollenbaas schreef :
Om deze redenen heb ik de Staverse jol laten uitvoeren met kiel-/vlakkoeling met koelvloeistof.
De directe gekoelde Yanmar heeft geen extra warmtewisselaar oid. en de motortemperatuur is redelijk snel zo rond de 70 a 75 graden.
Ook geen gedoe in het najaar met antivries, ideaal! :woohoo: :laugh:

De koelvloeistof en de impeller vervang ik elke vijf jaar ongeacht het aantal motoruren.

Waar is die impeller voor dan?
Met directe kielkoeling heb je toch ook die Jabsco pomp niet nodig?

Aad

Met kielkoeling heb je wel een extra pomp nodig omdat je uiteraard niet altijd alle koelvloeistof door de motor kunt sturen anders zou de motor nooit op temperatuur komen. Het koelwater wat wel door de motor gaat regelt net als anders de thermostaat.
In feite lijkt het een beetje op een "gewone"directe koeling alleen zit er tussen waar anders de buitenwarerinlaat zit en de leiding die anders naar de uitlaatbocht gaat de kielkoeler.

Overigens is een watergekoelde uitlaat nog steeds mogelijk als je met een extra pompje direct buitenwater naar de uitlaat stuurt.
Maar ja , dan heb je dus wel weer een bevriezingsrisico in de winter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 19 apr 2017 10:38 #827479

@Aad77 en @Yellow Boat:

De direct gekoelde Yanmar 3GM30 heeft geen extra pomp nodig, de standaard impellerpomp pompt de koelvloeistof rond.
Ook de standaard thermostaat voldoet.

Het werkt alweer 14 jaar naar behoren. :lol:

Groet, Robert
Laatst bewerkt: 19 apr 2017 10:44 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 19 apr 2017 14:25 #827548

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Jollenbaas schreef :
@Aad77 en @Yellow Boat:

De direct gekoelde Yanmar 3GM30 heeft geen extra pomp nodig, de standaard impellerpomp pompt de koelvloeistof rond.
Ook de standaard thermostaat voldoet.

Het werkt alweer 14 jaar naar behoren. :lol:

Groet, Robert

Ik wordt altijd zó jaloers als ik foto's van die man zie... :laugh:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo MD5: oliedruk alarm volle toeren 19 apr 2017 14:32 #827549

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
Dus je hebt geen impeller, alle koelvloeistof wordt door de interne centrifugaalpomp in het blok verpompt. De kielkoeling vervangt gewoon de warmtewisselaar en met de warmtewisselaar vervalt ook de noodzaak van de buitenboordwaterpomp. Dit klopt met alle kielkoel/beunkoel installaties die ik gezien heb.
Ik vraag me dus nog steeds af welke impeller je om de 5 jaar vervangt, nodig of niet nodig.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl