Nachtvlinder schreef :
Intercoolers zitten vaak na een turbo. Daar is het nodig omdat het daar over hele andere luchttemperaturen gaat dan lucht die alleen om een reeds watergekoeld blok stroomt.
Een intercooler zit om andere redenen achter de turbocompressor. 1. De turbocompressor is zeer heet, waardoor de lucht in de turbocompressor opwarmt. 2. De temperatuur van gassen neemt bij samendrukken sowieso toe. 3. Het rendement van een warmtewisselaar neemt toe bij een groter temperatuurverschil tussen de uitwisselende stoffen.
Nachtvlinder schreef :
In mijn auto (turbo) wordt deze intercooler niet eens door rijwind (zoals bij een front-mount) gekoeld, maar door het koelwater van 90 grC. Lucht naar de cilinders is dus altijd warmer dan die 90 grC (en daar is deze motor op ontworpen).
Merkwaardige constructie. Bij een beetje auto bevindt zich in de neus een heel pakket aan warmtewisselaars. 1. Koelwaterradiator 2. Airco-condensor 3. Intercooler 4. Oliekoeler. Verder zit er vaak ook nog, ergens op een andere plek, een warmtewisselaar tussen het koelwater en de motorolie. Deze zorgt er voor dat de motorolie na een koude start sneller opwarmt.
Nachtvlinder schreef :
Ik zou wel gebaat zijn de dynamo met turbolader af te kunnen koelen tijdens bedrijf: indien iemand een effect van >5 graden temperatuurverlaging aan kan tonen ga ik ook aan de blower.
Hiervoor bestaan watergekoelde dynamo's. Deze zitten ook wel eens in personenauto's
Yellow Boat schreef :
Ome Ed schreef :
Die fan is om buitenlucht aan te zuigen. Die buitenlucht heeft de motor nodig voor de verbranding.
Volvo Penta
Engine designation, MD2030
Max engine speed,3200–3600 rpm
Displacement, 0.95 (58.2) l (cu. in.)
Bij een cilindervulling 70% en draaiend op vollast heeft deze motor een luchtbehoefte van ca.
0,95 * 3500 * 60 * 0,7 = 139.650 liter per uur
Bijna 140 m3 buitenlucht per uur.
Als die motor inderdaad een cilinderinhoud van 950cc ( dat zijn dus alle cilinders!) klop dit sommetje niet.
Elke cilinder zuigt elke tweede omwenteling aan dus die 140 moet je door 2 delen.
Viertakt motor(elke tweede omwenteling een uitlaatslag of een inlaatslag) weet je wel ,bij een tweetakt zou het natuurlijk wel kloppen

Bovenstaande berekening is voor 2 takt, bij 4 takt moet de uitkomst nog door 2 gedeeld worden.
(0,95 * 3500 * 60 * 0,7) / 2 = 69.825 liter per uur
Yellow Boat schreef :
En uiteraard heb je daarvoor ergens een aanvoer nodig maar een ventilator is echt niet nodig.Een roostertje van 80 mm ( waar sowieso ook de ventilator zijn lucht vandaan zou halen) is al meer dan voldoende.
In alle beschrijvingen van dit soort ventilatoren voor de motorruimte lees je trouwens dat ze moeten afzuigen en niet inblazen.
Ad
Probeer eens in een minuut 1000 flessen cola door een regenpijp te duwen, daarna begrijp je dat dit wel degelijk een dingetje is. Een motor die onvoldoende adem kan halen, haalt zijn max. vermogen niet, en gaat uiteindelijk roeten. Of een fan helpt bij de ademhaling is behalve van de draairichting, natuurlijk ook afhankelijk van de capaciteit. Een kleine fan werkt eerder tegen dan mee.
Afzuigen uit een motorruimte waarin zich een lopende motor bevindt is zinloos. Na uitschakelen van de motor kan het wel zinvol zijn om warmte af te blazen. Geurtjes ontstaan als de motor brandstof of motorolie lekt, een gezonde motor lekt niet.
De ventilator die in de motorruimte van je Leisure stond, stond daar voor de luchtcirculatie. De lucht die langs het vlak wordt geblazen koelt af. Met als gevolg dat de motor koelere lucht ademt, en dus meer vermogen levert.