Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afzuiging motor

Afzuiging motor 24 apr 2017 07:23 #829017

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Kan het niet zo zijn dat veel boten al door de werf werden voorzien van een ventilator van de machineruimte? Juist omdat de werf vooraf niet wist of er misschien een benzinemotor zou worden ingebouwd? Bij een benzinemotor wordt toch aanbevolen eerst 2 minuten te ventileren mbv een koolborstelloze ventilator? Als iemand nog het originele prospectus van zijn boot heeft, moet het daar in staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 07:31 #829018

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
holtere schreef :
Gregor
proefondervindelijk vastgesteld dat de fan afzuigt, gezien vanaf de motor. Aan de aansluiting is door mij niets veranderd, maar draait sinds dit seizoen. Mogelijk heeft fan vastgezeten en is door tijdelijk verleggen pijp deze fan weer losgeraakt.
Ik herhaal het nog maar een keer, maak een foto van de gemonteerde ventilator. Daaraan kun je zien of die is aangesloten om te blazen of om te zuigen. De zuigkant is het midden van het slakkenhuis.

Bij onze (ex) First inderdaad twee slangen waarvan een voor de motor en een (blaaskant) naast het luchtfilter.
Wellicht vergeet menigeen hier dat boten van deze werven niet alleen in Nederland varen maar ook in warmere gebieden. Met 40 graden buiten wil je misschien best wel een blowtje :whistle:

Door fysieke omstandigheden kan ik niet eens bij mijn boot komen, laat staan een foto nemen!

De fan zit in de buis, is geen slakkenhuis ventilator en blaast de lucht vanuit het motorruim naar buiten. Gewoon een kwestie van mijn hand voor de schelp aan de spiegelzijde houden.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 07:32 #829019

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
jerry schreef :
Kan het niet zo zijn dat veel boten al door de werf werden voorzien van een ventilator van de machineruimte? Juist omdat de werf vooraf niet wist of er misschien een benzinemotor zou worden ingebouwd? Bij een benzinemotor wordt toch aanbevolen eerst 2 minuten te ventileren mbv een koolborstelloze ventilator? Als iemand nog het originele prospectus van zijn boot heeft, moet het daar in staan.
Voor zover ik weet is de Dehler 36JV (2002) nooit bedacht, bedoeld om een benzinemotor te hebben.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 07:49 #829025

Ome Ed schreef :
Die fan is om buitenlucht aan te zuigen. Die buitenlucht heeft de motor nodig voor de verbranding.

Volvo Penta
Engine designation, MD2030
Max engine speed,3200–3600 rpm
Displacement, 0.95 (58.2) l (cu. in.)

Bij een cilindervulling 70% en draaiend op vollast heeft deze motor een luchtbehoefte van ca.

0,95 * 3500 * 60 * 0,7 = 139.650 liter per uur

Bijna 140 m3 buitenlucht per uur.

Als die motor inderdaad een cilinderinhoud van 950cc ( dat zijn dus alle cilinders!) klop dit sommetje niet.
Elke cilinder zuigt elke tweede omwenteling aan dus die 140 moet je door 2 delen.
Viertakt motor(elke tweede omwenteling een uitlaatslag of een inlaatslag) weet je wel ,bij een tweetakt zou het natuurlijk wel kloppen ;)

En uiteraard heb je daarvoor ergens een aanvoer nodig maar een ventilator is echt niet nodig.Een roostertje van 80 mm ( waar sowieso ook de ventilator zijn lucht vandaan zou halen) is al meer dan voldoende.
In alle beschrijvingen van dit soort ventilatoren voor de motorruimte lees je trouwens dat ze moeten afzuigen en niet inblazen.
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 07:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 08:28 #829039

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
In alle beschrijvingen van dit soort ventilatoren voor de motorruimte lees je trouwens dat ze moeten afzuigen en niet inblazen.
Natuurlijk klopt dat voor benzinemotoren.
Wat ik echter ook vind in de beschrijvingen is dat er verschillende versies zijn van deze blowers. Een versie met een beperkte levensduur (1000 uur) Dat zou kunnen wijzen op ventileren voorafgaand aan het starten bij benzine motoren maar en zijn ook versies voor continue gebruik. Dat zou op andere functies kunnen wijzen.
Ik weet niets zeker maar denk toch dat het niet onvoordelig is om (in warmere streken) wat meer lucht door je motorruim heen te pompen. Is het niet om voor het ademhappen van de diesel dan wel om hittestuwing te beperken. Afzuigen is immers niet gewenst, dan beter toevoegen voor overmaat.
De buisventilator van Gregor kan ik niet anders plaatsen dan een voorziening van de fabrikant i.g.v. plaatsing van een benzinemotor. Welke motor erin wordt immers door de klant bepaald. Misschien zou dat een ce dingetje kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 09:15 #829058

holtere schreef :
De buisventilator van Gregor kan ik niet anders plaatsen dan een voorziening van de fabrikant i.g.v. plaatsing van een benzinemotor. Welke motor erin wordt immers door de klant bepaald. Misschien zou dat een ce dingetje kunnen zijn?

Dan mag ik hopen dat dat een explosieveilige buisventilator is en dat zijn die vaak niet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 10:48 #829097

Een motor is een verdringingspomp. Met een ventilator stop je daar écht niet meer of minder lucht in hoor. Pas als de motor in staat zou zijn om een aanzienlijk vacuum te trekken in de motorruimte zou er minder zuurstof in gaan. Luchtdruk en temperatuur zitten netjes in de gaswet.

pV = nRT



De onderdruk waarmee je verbrandingsmengsel de cylinder in gaat bij een normale diesel word met name bepaald door de weerstand van het inlaattraject. Kleppen,filters etc. Motorruimten met een open verbinding naar buiten doen daar niet significant in mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 13:21 #829138

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Nachtvlinder schreef :

Intercoolers zitten vaak na een turbo. Daar is het nodig omdat het daar over hele andere luchttemperaturen gaat dan lucht die alleen om een reeds watergekoeld blok stroomt.

Een intercooler zit om andere redenen achter de turbocompressor. 1. De turbocompressor is zeer heet, waardoor de lucht in de turbocompressor opwarmt. 2. De temperatuur van gassen neemt bij samendrukken sowieso toe. 3. Het rendement van een warmtewisselaar neemt toe bij een groter temperatuurverschil tussen de uitwisselende stoffen.

Nachtvlinder schreef :
In mijn auto (turbo) wordt deze intercooler niet eens door rijwind (zoals bij een front-mount) gekoeld, maar door het koelwater van 90 grC. Lucht naar de cilinders is dus altijd warmer dan die 90 grC (en daar is deze motor op ontworpen).

Merkwaardige constructie. Bij een beetje auto bevindt zich in de neus een heel pakket aan warmtewisselaars. 1. Koelwaterradiator 2. Airco-condensor 3. Intercooler 4. Oliekoeler. Verder zit er vaak ook nog, ergens op een andere plek, een warmtewisselaar tussen het koelwater en de motorolie. Deze zorgt er voor dat de motorolie na een koude start sneller opwarmt.

Nachtvlinder schreef :
Ik zou wel gebaat zijn de dynamo met turbolader af te kunnen koelen tijdens bedrijf: indien iemand een effect van >5 graden temperatuurverlaging aan kan tonen ga ik ook aan de blower.

Hiervoor bestaan watergekoelde dynamo's. Deze zitten ook wel eens in personenauto's

Yellow Boat schreef :
Ome Ed schreef :
Die fan is om buitenlucht aan te zuigen. Die buitenlucht heeft de motor nodig voor de verbranding.

Volvo Penta
Engine designation, MD2030
Max engine speed,3200–3600 rpm
Displacement, 0.95 (58.2) l (cu. in.)

Bij een cilindervulling 70% en draaiend op vollast heeft deze motor een luchtbehoefte van ca.

0,95 * 3500 * 60 * 0,7 = 139.650 liter per uur

Bijna 140 m3 buitenlucht per uur.

Als die motor inderdaad een cilinderinhoud van 950cc ( dat zijn dus alle cilinders!) klop dit sommetje niet.
Elke cilinder zuigt elke tweede omwenteling aan dus die 140 moet je door 2 delen.
Viertakt motor(elke tweede omwenteling een uitlaatslag of een inlaatslag) weet je wel ,bij een tweetakt zou het natuurlijk wel kloppen ;)

Bovenstaande berekening is voor 2 takt, bij 4 takt moet de uitkomst nog door 2 gedeeld worden.

(0,95 * 3500 * 60 * 0,7) / 2 = 69.825 liter per uur

Yellow Boat schreef :

En uiteraard heb je daarvoor ergens een aanvoer nodig maar een ventilator is echt niet nodig.Een roostertje van 80 mm ( waar sowieso ook de ventilator zijn lucht vandaan zou halen) is al meer dan voldoende.
In alle beschrijvingen van dit soort ventilatoren voor de motorruimte lees je trouwens dat ze moeten afzuigen en niet inblazen.
Ad

Probeer eens in een minuut 1000 flessen cola door een regenpijp te duwen, daarna begrijp je dat dit wel degelijk een dingetje is. Een motor die onvoldoende adem kan halen, haalt zijn max. vermogen niet, en gaat uiteindelijk roeten. Of een fan helpt bij de ademhaling is behalve van de draairichting, natuurlijk ook afhankelijk van de capaciteit. Een kleine fan werkt eerder tegen dan mee.

Afzuigen uit een motorruimte waarin zich een lopende motor bevindt is zinloos. Na uitschakelen van de motor kan het wel zinvol zijn om warmte af te blazen. Geurtjes ontstaan als de motor brandstof of motorolie lekt, een gezonde motor lekt niet.

De ventilator die in de motorruimte van je Leisure stond, stond daar voor de luchtcirculatie. De lucht die langs het vlak wordt geblazen koelt af. Met als gevolg dat de motor koelere lucht ademt, en dus meer vermogen levert.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 13:24 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 13:49 #829150

Ed: dat is geen andere maar dezelfde reden dus die ik noemde (afkoelen van sterk verhitte verbrandingslucht). Waterkoeling is bij tfsi motoren tegenwoordig geintegreerd in het inlaatspruitstuk. Dat gebeurt ook wel met lucht/lucht warmtewisselaars achter de grill gemonteerd.

Dat jij dat merkwaardig vindt lijkt mij niet zo relevant in dit draadje: mijn punt was dat de noodzakelijkheid van aktief gekoelde lucht in onze motorruimtes van een totaal andere ordegrootte is dan (intern) in een geblazen motor.

Temperatuur zal bij het verlaten van een turbo honderden graden zijn: totaal niet vergelijkbaar met de temperatuur rondom een 20 pk antiek-ontwerp scheepsdieseltje.

Heb je een linkje naar watergekoelde dynamo's en prijzen daarvan?
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 13:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 14:09 #829154

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
FWIW: Op onze Dufour 405 GL (2011) zitten af werf 3 ventilatie slangen. Twee ingaande lucht (vanachter twee afzonderlijke 90mm roostertjes in de kuip) en een luchtafvoer (roostertje op de spiegel).

Een ingaande luchtslang eindigt vlak onder de luchtinlaat van de motor, de ander ligt voor zover ik weet in de bilge van de motorruimte. Boven op de motor ligt een grote luchtslang die via een op de dynamo (scheidingsdiode) geschakelde ventilator warme lucht afzuigt en naar een roostertje achterop de spiegel afvoert. De ventilator zit in de motorruimte en horen we niet.
De afvoerventilator heeft als ik het goed heb geen naloop tijd (ook nooit gehoord). Tijdens motoren komt er wel lucht uit het roostertje op de spiegel, de ventilator werkt dus.

De moderne generatie Dufours worden zonder uitzondering met dieselmotoren geleverd. De afzuiging heeft dus niet met een eventuele benzinemotor te maken, maar lijkt er puur te zijn om warme lucht bovenuit de motorruimte af te voeren.

Of e.e.a. ook met CE-markeringen te maken heeft weet ik niet.

EDIT: De ventilator heeft geen typeplaatje op de zichtbare zijde:

Laatst bewerkt: 24 apr 2017 23:24 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 14:46 #829161

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Hans V schreef :
FWIW: Op onze Dufour 405 GL (2011) zitten af werf 3 ventilatie slangen. Twee ingaande lucht (vanachter twee afzonderlijke 90mm roostertjes in de kuip) en een luchtafvoer (roostertje op de spiegel).

Een ingaande luchtslang eindigt vlak onder de luchtinlaat van de motor, de ander ligt voor zover ik weet in de bilge van de motorruimte. Boven op de motor ligt een grote luchtslang die via een op de dynamo (scheidingsdiode) geschakelde ventilator warme lucht afzuigt en naar een roostertje achterop de spiegel afvoert. De ventilator zit in de motorruimte en horen we niet.
De afvoerventilator heeft als ik het goed heb geen naloop tijd (ook nooit gehoord). Tijdens motoren komt er wel lucht uit het roostertje op de spiegel, de ventilator werkt dus.

De moderne generatie Dufours worden zonder uitzondering met dieselmotoren geleverd. De afzuiging heeft dus niet met een eventuele benzinemotor te maken, maar lijkt er puur te zijn om warme lucht bovenuit de motorruimte af te voeren.

Of e.e.a. ook met CE-markeringen te maken heeft weet ik niet.

EDIT: De ventilator heeft geen typeplaatje op de zichtbare zijde.


Hans,
dit is zoals het hoort!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 15:33 #829175

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 808
Wij hebben ook een luchtafzuiging, volgens de vorige eigenaar te gebruiken voor het starten van de motor. Zou het kunnen dat da afzuiging is bedoeld voor het verwijderen van evt gassen ontstaan bij het overladen van de accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 16:13 #829186

Ome Ed schreef :
Probeer eens in een minuut 1000 flessen cola door een regenpijp te duwen, daarna begrijp je dat dit wel degelijk een dingetje is.

Sorrie maar dat is een vergelijk wat echt nergens op slaat. We hebben het hier over lucht en dan is de weerstand alleen al door de 800 keer lagere dichtheid ook 800 keer zo laag. Daar komt nog het e.e.a. bij door de uiteraard veel lagere viscositeit.
Maar als je dat zou willen kan ik wel voor je uitrekenen wat het drukverschil is van 1000liter lucht per minuut door een gat van 80mm doorsnede hoor.
Als dat gat 10cm lang is en 80mm doorsnede zal het drukverschil zegge en schrijve 0,25 Pa oftewel 0,0025millibar zijn.Leg je er nog een slang aan van 2 meter dan wordt het 0,05millibar
Echt te e verwaarlozwen dus .
Ik vraag me zelfs af of je een motorruimte zo dicht krijgt dat alle lekken samen minder dan die 80mm zijn.

Misschien een aardige vergelijking met de wind.
Wat denk je waarom slechts een paar millibar drukverschil tussen twee isobaren al een forse windsnelheid opleveren.
Voor de liefhebber: www.oceannavigator.com/January...alculate-wind-speed/
Ad
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 16:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 16:54 #829197

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Nachtvlinder schreef :
Heb je een linkje naar watergekoelde dynamo's en prijzen daarvan?

Ik ken die dynamo's van bepaalde modellen Mercedes diesels, maar die lijken mij lastig aan een scheepsdiesel te hobbyen. Waarschijnlijk is de dynamo van een Renault Espace makkelijker in te passen.

Ebay

Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 18:08 #829222

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hans V schreef :
FWIW: Op onze Dufour 405 GL (2011) zitten af werf 3 ventilatie slangen. Twee ingaande lucht (vanachter twee afzonderlijke 90mm roostertjes in de kuip) en een luchtafvoer (roostertje op de spiegel).

Een ingaande luchtslang eindigt vlak onder de luchtinlaat van de motor, de ander ligt voor zover ik weet in de bilge van de motorruimte. Boven op de motor ligt een grote luchtslang die via een op de dynamo (scheidingsdiode) geschakelde ventilator warme lucht afzuigt en naar een roostertje achterop de spiegel afvoert. De ventilator zit in de motorruimte en horen we niet.
De afvoerventilator heeft als ik het goed heb geen naloop tijd (ook nooit gehoord). Tijdens motoren komt er wel lucht uit het roostertje op de spiegel, de ventilator werkt dus.

De moderne generatie Dufours worden zonder uitzondering met dieselmotoren geleverd. De afzuiging heeft dus niet met een eventuele benzinemotor te maken, maar lijkt er puur te zijn om warme lucht bovenuit de motorruimte af te voeren.

Of e.e.a. ook met CE-markeringen te maken heeft weet ik niet.

EDIT: De ventilator heeft geen typeplaatje op de zichtbare zijde.

Dit komt min of meer overeen met wat ik in mijn Dehler meende te herkennen; op de spiegel twee fraai schelpen van plastic. Die aan SB, daar wordt lucht uit geblazen. Aan de BB-zijde heb ik onder het kwadrant een dikke slang zien liggen, maar tot op heden niet gevolgd noch gezien waar deze naartoe gaat. Als gezegd, thans niet instaat foto's o.i.d. te nemen van de constructie.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 20:53 #829293

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
De afzuiging van de motorruimte mag dan in Nederland weinig baat brengen, in de zomer in de Middellandse Zee, zal dit waarschijnlijk wel sterk op prijs gesteld worden door de motor en de alternator.
Zorg er wel voor dat er zowel afvoer als aanvoer van verse buitenlucht kan gebeuren. Op veel schepen is het zo ook gebouwd. De aanvoer kan het best zo dicht mogelijk bij de alternator aankomen. En zo ver mogelijk van de afvoer. Een stroom verse lucht zal, zeker op warme dagen, en als je langer op de motor moet varen, door je motor erg op prijs worden gesteld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 20:53 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 20:57 #829295

Dankje Ed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 24 apr 2017 22:29 #829307

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
Ik was benieuwd hoe het nou echt zit, want er zijn nog al wat tegenstrijdige beweringen en theorien. Gevraagd bij de "friendly local diesel specialist" die zeer veel ervaring heeft. Zijn bewering komt op het volgende neer:

1. Voor verse lucht voor verbranding heeft de motor gaan assistentie nodig van een elektrische ventilator, alleen voldoende opening naar buiten. Een ventilator is altijd voor afzuiging, niet voor inblazen van lucht op de motor..
2. Afzuiging is niet per se noodzakelijk maar wordt vaak toegepast omdat de aanzuiging van de motor zelf niet alle lucht in de motorruimte vervangt. Via het luchtfilter wordt de "zwaardere" lucht van laag in de motorruimte/bilge aangezogen die dan vervangen wordt door lucht die binnenkomt via de opening op de spiegel. Boven de motor blijft een hoeveelheid warme lucht en dampen hangen die door de blower wordt weggezogen. De slang voor de afzuiger moet daarom zo hoog mogelijk worden gemonteerd. Wel/geen afzuiger is niet klimaat-afhankelijk, wel afhankelijk van de vorm van de motorruimte.
De afzuiger helpt wel bij koelen van het bovendeel van de motor.
3. Als er een afzuiger aanwezig is, moet er altijd een tweede opening zijn voor verbrandingslucht anders kan de aanzuiging door de motor de ventilator tegenwerken.
4. Toevoer van verbrandingslucht is meestal alleen via opening, maar soms wordt ook hiervoor een slang gebruikt die vlakbij het luchtfilter uitkomt om zo koud mogelijke buitenlucht aan te voeren.

Dit lijkt aardig te kloppen met wat op internationale forums wordt beweerd en ook met de uitvoering "af werf" van veel zeilschepen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 22:34 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 25 apr 2017 07:23 #829355

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
37south schreef :
Ik was benieuwd hoe het nou echt zit, want er zijn nog al wat tegenstrijdige beweringen en theorien. Gevraagd bij de "friendly local diesel specialist" die zeer veel ervaring heeft. Zijn bewering komt op het volgende neer:

1. Voor verse lucht voor verbranding heeft de motor gaan assistentie nodig van een elektrische ventilator, alleen voldoende opening naar buiten. Een ventilator is altijd voor afzuiging, niet voor inblazen van lucht op de motor..
2. Afzuiging is niet per se noodzakelijk maar wordt vaak toegepast omdat de aanzuiging van de motor zelf niet alle lucht in de motorruimte vervangt. Via het luchtfilter wordt de "zwaardere" lucht van laag in de motorruimte/bilge aangezogen die dan vervangen wordt door lucht die binnenkomt via de opening op de spiegel. Boven de motor blijft een hoeveelheid warme lucht en dampen hangen die door de blower wordt weggezogen. De slang voor de afzuiger moet daarom zo hoog mogelijk worden gemonteerd. Wel/geen afzuiger is niet klimaat-afhankelijk, wel afhankelijk van de vorm van de motorruimte.
De afzuiger helpt wel bij koelen van het bovendeel van de motor.
3. Als er een afzuiger aanwezig is, moet er altijd een tweede opening zijn voor verbrandingslucht anders kan de aanzuiging door de motor de ventilator tegenwerken.
4. Toevoer van verbrandingslucht is meestal alleen via opening, maar soms wordt ook hiervoor een slang gebruikt die vlakbij het luchtfilter uitkomt om zo koud mogelijke buitenlucht aan te voeren.

Dit lijkt aardig te kloppen met wat op internationale forums wordt beweerd en ook met de uitvoering "af werf" van veel zeilschepen.

Duidelijk goed verhaal ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 25 apr 2017 07:43 #829369

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9496
Op onze Etap hadden wij twee luchtinlaten op de spiegel zitten.
In het motorruim een buisventilator die via een thermocontact gestuurd werd.
Deze zorgde ervoor dat de warmte werd afgezogen. Die kwam in de bakskist uit, als ik me goed herinner.

Zoals Tony meldde was dit in warme klimaten aangenaam. Overigens was het geluid verwaarloosbaar/onbestaande.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 25 apr 2017 07:44 #829370

dit topic had maar zo op het motorboten forum kunnen staan :woohoo:

Ik las hier ergens dat de blower in zuig-stand de motorruimte vacuüm getrokken kon worden.......

Als die ruimte zo dicht is zou je niet eens met die groot lucht aanzuigende motor kunnen varen, met of zonder blower ;)

Lucht inblazen is een heel "slecht" idee en wordt altijd afgeraden, heb je een brandje wil je niet dat er ergens bakken met lucht nog eens ingeblazen wordt.En is ook niet nodig.

Hoe dicht het allemaal wel niet is, nou lees het topic wat is een goede lucht ontvochtiger nog eens door, en wat mensen allemaal niet met duck-tape moeten dicht plakken om het spulletje hermetisch af te sluiten, en wat ze de grootste moeite kost om dat ook voor elkaar te krijgen.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 30 apr 2017 17:01 #830809

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Het is een Jabsco Inline Bilge Blower. Hij zuigt af uit de motorruimte en hoort dat volgens de handleiding die erbij zit ook te doen. Gaat aan zodra ik het contact inschakel. En uit als ik het weer uitzet. Ik heb er nog eens op gelet en je hoort hem wel maar echt storend is het niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 30 apr 2017 17:55 #830835

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Amazone schreef :
Het is een Jabsco Inline Bilge Blower. Hij zuigt af uit de motorruimte en hoort dat volgens de handleiding die erbij zit ook te doen. Gaat aan zodra ik het contact inschakel. En uit als ik het weer uitzet. Ik heb er nog eens op gelet en je hoort hem wel maar echt storend is het niet
Dank je. Dat storend is relatief; als ik mensen op de steiger zie opkijken waar het geluid vandaan komt als de motor al loopt....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 21 juni 2017 14:36 #845603

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Naar aanleiding van deze discussie heb ik afgelopen dagen de temperatuur in het motorcompartiment gemeten
Buiten lucht ong 25 graden celcius.
Hoogst gemeten temperatuur in motor ruimte 46 graden.
Zonder ventilatie en na ongeveer 2 uur draaien.

Na stoppen daalde de temperatuur vrij snel, zonder eerst op te lopen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 14:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afzuiging motor 21 juni 2017 14:50 #845608

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5797
37south schreef :
douwe schreef :

Juist doordat je lucht de motorruimte in blaast creeer je een lichte overdruk waardoor je de motor gaat ruiken in het interieur.

Aha, door deze opmerking gaat het mij dagen. Op mijn Beneteau zitten twee lucht in/uitlaten op de Spiegel. Nooit begrepen waarom 2, maar zou het zo kunnen zijn, dat wanneer de ene voor lucht naar de motor blazen wordt gebruikt, de andere lucht afvoert door de eventuele overdruk, zodat het niet door kieren het interieur binnenkomt? De inlaat heeft een slang met blower vlak bij de motor, de (mogelijke) uitlaat heeft geen slang. Toch blijf ik het vreemd vinden waarom uberhaupt een blower nodig is als er voldoende luchttoevoer is.

De mijne heeft ook twee van die luchtinlaten op de spiegel aan ieder een slang van forse maat die op de bodem van de motorruimte eindigt, gewoon open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl