Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 06 mei 2017 20:15 #832866

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3476
Aad77 schreef :
Misschien verstandig om de Uniflex koppeling te checken op gebroken rubber: dit is alleen mogelijk door de koppeling te demonteren. De koppeling is doorslagzeker, zowel radiaal als axiaal, bij gebroken rubber nemen nokken de aandrijving over.
In dit geval kan het zijn dat de centrering achteruit en vooruit verschillend is waardoor de ene draairichting trilt en de andere niet.
Het rubber van de Uniflex (= Centaflex M, Vetus maakt ze niet zelf) koppeling breekt regelmatig - ken diverse gevallen waaronder ikzelf.

Aad
Het door FS getoonde type is een oude uitvoering. De latere uitvoering heeft wel die nokken.
Ook ik verdenk het rubber en ook uit ervaring.

Wat je kunt doen is de as lossen door de zes bouten er uit te draaien en met twee er van de flens, waar een conus aanvast zit, uit de koppeling drukken.
As iets naar achteren schuiven en kijken of bij draaiende motor het deel in het rubber, waarin de conus met as wordt vastgeklemd, slingert.
Beter is het om de koppeling gelijk te vervangen door een exemplaar met nokken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 06 mei 2017 21:44 #832914

Twist,

Ik weet hoe de flex.kopp. te demonteren................maar kan dat gewoon als hij (zij) in het water ligt??

NZ, ik ervaar de trillingen als zeer hinderlijk....zelfs de draden van de zeereling
trillen tijdens het varen erg.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 07:24 #833195

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 655
Als je de ruimte hebt om de schroefas naar acheteren te schuiven en geheel uit de uniflex te schuiven dan kan je dat gewoon in het water doen. Nogmaals: let wel op dat je schroefas niet door het binnenlager heen naar buiten glijdt, want dan heb je wel een probleem. Je roer zit behoorlijk ver achter de schroef, dus het risico daarop is reeel. Tevens moet je zeker weten dat je de as weer naarvoren geschoven krijgt als je de zaak weer wilt monteren.

Als je de boel los kan nemen, kun je mogelijk ook het probleem isoleren:
Ook kun je kijken of de as 'los' wel gewoon netjes rond draait (met de hand).

Staat de boel ook te stampen als je toeren maakt in zijn vrij?
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 08:51 #833219

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17325
Spoiler..
Vaak zit er een anode op je schroefas....nèt voor de gland.
Dat is o.a. als zekerheidje dat je as er niet uit kan schieten mocht er onverhoopt een schroefje lostrillen. In dit geval kan dat dus tegen je werken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 10:29 #833245

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
ligt dat aan mij of heeft die schroef een Giga spoed???

Lijkt wel of de bladen er haaks op staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 10:57 #833257

Ik heb ruimte genoeg om de as naar achteren te schuiven.
De anode zit op het einde van de schroefas en niet tussen de schroef en de uithouder.

Ik kan de schroefas tijdelijk vast zetten met een griptang, dan weet ik zeker dat deze niet naar achteren kan schuiven.

De motor draait, als hij uit zijn werk staat muisstil. En ook met de schroefas in zijn werk, in de box met 1750 t/pm. Zie het filmpje. Dat is het rare.
Eenmaal uit de box en varend trilt hij mateloos. En achteruit NIET????

Omdat ik de problemen met die rillen al lang heb, is de schroefas een jaar of 5 geleden al vernieuwd.
Maar ik zal hem als alles los is eens met de hand draaien.
En niet vergeten de as te ondersteunen natuurlijk.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 11:11 #833261

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17325
Omdat ik de problemen met die rillen al lang heb, is de schroefas een jaar of 5 geleden al vernieuwd.
Maar ik zal hem als alles los is eens met de hand draaien.
En niet vergeten de as te ondersteunen natuurlijk.
Natuurlijk even nakijken die koppeling maar ik zou toch eens van schroef wisselen. Bij dit soort zaken is het gewoon aftikken en uitsluiten maar aftikken kan pas als je zeker bent. De boodschap dat de schroef uitgebalanceerd en in orde is zou mij dus niet voldoende zijn. Wisselen voor een ander. Geef je maten eens door hier wellicht dat er ergens nog iets ligt hier en dan kun je uitproberen. 5 jaar varen met rammelende zooi is lang genoeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 11:26 #833265

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7743
Mogelijk is de schroefas krom. Hoeft maar een geringe afwijking te zijn. Is alleen goed te controleren op een draaibank.

Heb dit in de praktijk ook eens meegemaakt.

Was een nieuwe schroefas. Werf dacht, de as is nieuw dat kan het niet zijn.

Uiteindelijk na eindeloos tobben bleek de as een slingering te vertonen.

Kan tijdens transport ontstaan zijn. Het was een rammelend geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 11:31 #833267

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
ligt dat aan mij of heeft die schroef een Giga spoed???

Het is wat lastig te zien op de foto, maar ik ben het met HPV eens. Wat is het maximale toerental als je stil ligt. Misschien is het een combinatie van een te kleine schroef waarbij als compensatie de spoed erg groot is gemaakt?
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 11:33 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 12:22 #833280

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18622
Als de as krom was dan zou de trilling toch ook achteruit moeten optreden?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 12:26 #833282

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 655
FriendlySailor schreef :
De motor draait, als hij uit zijn werk staat muisstil. En ook met de schroefas in zijn werk, in de box met 1750 t/pm. Zie het filmpje. Dat is het rare.
Eenmaal uit de box en varend trilt hij mateloos. En achteruit NIET????

Excuus had dat filmpje (en bijbehorende info) nog niet gezien. Dat maakt 't probleem wel vreemd. Trekkend aan je landvasten nergens last van. Maar varend wel. Behalve achteruit.

Speculatie: polyester boot? Kan het zijn dat al varend de veranderde hydrodynamische krachten er voor zorgen dat je romp een tikkie vervormt, waardoor de uitijning al varend om zeep geholpen wordt? Als je stil ligt heb je dat niet, en als je achteruit vaart ook niet (of op zijn minst anders). Er hoeft soms maar weinig te veranderen om een gedempt systeem te veranderen in een systeem in resonantie...
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 12:27 #833283

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 655
ilCigno schreef :
Als de as krom was dan zou de trilling toch ook achteruit moeten optreden?

en ook stil liggend in de box
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 12:28 #833284

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
ilCigno schreef :
Als de as krom was dan zou de trilling toch ook achteruit moeten optreden?

idd, ik heb dat ooit voorgehad met een hooidraaier: 2 assen uit een versnellingsbak naar de keermolens links en rechts. 1 daarvan was krom en deed de linkerkant van de hooikeerder schudden als een slecht uitgebalanceerd wiel. Assen onderling gewisseld en de rchterkant schudde terwijl de draairichting van de as andersom was.
Ik gok op die schroef of het rubber.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 12:28 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 12:31 #833287

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17325
Even teruggehaald uit de openingspost:
Reeds gedaan:
Schroefasuithouder opnieuw vast gezet;
Nieuwe schroefas;
Schroef na laten kijken/ uit laten balanceren bij Jooren;
Nieuwe motorstrillingdempers.
Schroefas, dempers kun je al wegstrepen want ze zijn vervangen en de klacht blijft. Uitlijnen lijkt ook goed en is vaker naar gekeken ook bij de stootrubbers/dempers wisselen. Is dus hooguit marginaal.
Tja, en dan kom je toch weer bij de schroef uit waarvan ze zeggen dattie goed is bij Jooren.....
Blijft bij mij verdachte nr. 1 met een driedubbele stip. Eraf dat ding en met een ander proberen :evil:
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 12:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 12:55 #833292

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Ga zelf ook mee dat de schroef de boosdoener is. Zou over gaan op een 3 blad die veel rustiger draait. Tevens wordt dan de vrije ruimte tussen tip schroefblad en romp verruimt waardoor er ook minder drukgolven tegen de romp slaan.
Ben zelf overgegaan van 3 blad vast naar 2 blad klap dus ik heb het zelf ervaren dat de vaste 3 blad veel rustiger draait.
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 12:56 door Klink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 14:28 #833313

De schroef is ook een optie ja...................
Maar we liggen net in t water.....gadver.........
En ik heb de maten van de schroef wel ergens genoteerd.

LET OP: Schroef 7. 80 K11LH 450 mm lengte bladen????????
Zegt mij helemaal niets.

Daar moeten we eens ff over denken hoe e.e.a. te regelen.
Gert
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 16:04 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 15:59 #833336

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De schroeven zijn niet hetzelfde geconstrueerd in de achteruit als bij de vooruit. Dat er geen trillingen zijn in de achteruit bij dezelfde toeren lijkt dan niet vreemd. Er zijn ook kk die in achteruit andere overbrengingen hebben dan in de vooruit. Motor draait dezelfde toeren maar schroef niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 08 mei 2017 16:31 #833348

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17325
Ik bedacht me eigenlijk ook nog dat de aandrijflijn al jaren trilt. Zeker meer dan 5 jaar volgens ts want toen is al de as vervangen. Als de oorzaak een kapotte Uniflex is dan lijkt dat me heel sterk. Een kapot rubber in de Uniflex dat het al zo lang uithoudt zonder het te begeven en zonder verdere aanwijzingen gewoon op dezelfde wijze blijft functioneren? Het zit echt ergens anders...
De schroef zal wel linksdraaiend zijn, 17 inch diameter en de spoed 11 inch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 19 mei 2017 08:17 #836352

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
ik heb toch het idee dat er in de basis al iets niet klopt.

Als je een 2003 hebt dan doet die toch 27pk, (en een 2003T was dat dan niet een Turbo met ca 43 pk?)

Boot is ca 5 ton, rompsnelheid 35ft zal iets van 6,8 knopen zijn

Je geeft aan dat ie bij 2000 toeren al 6,4 knopen loopt.
Max toeren zou ca 3400 moeten zijn.

Schroef zelf is misschien wel goed maar het zou me niet verbazen als deze toch een veel te grote spoed heeft.
Haalt de motor wel zijn max toeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef blijft trillen tussen de 1500 en 200 t/pm. 19 mei 2017 10:07 #836381

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
HPV en anderen,
FriendlySailor is als ik het goed heb met de boot weg. In het item "hoe lang gaat of kan een flexibele koppeling mee" heb ik aangeboden om eens naar het euvel te kijken. Toevallig is de ligplaats van de boot nabij Dordrecht en FS heeft mij thuis opgehaald en heb ik de situatie aan boord bekeken. De meest voor de hand liggende conclusie was (ook vlgns HPV), omdat FS er al heel lang mee tobt en verschillende opties al zijn beproefd, dat de motor en as niet in lijn staan. Om dat te kunnen meten op de goede manier moet de flexibele koppeling er tussen uit en de uitlijning worden gecontroleerd met een star passtukje op de as. Dat passtukje is inmiddels gedraaid. Bericht daarover in eerder genoemd item. FS heeft aangegeven pas einde Mei gelegenheid te hebben om verdere controles aan de motor uit te voeren. Tot zolang dus even radiopauze svp.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl