Hans,
Gezien je gewicht kun je uit de voeten met 4 pk denk ik je weegt niet meer dan de kolibri, mogelijk is de kop wat hoger dat zou reden kunnen zijn 1 of 2 pk meer te nemen om makkelijker tegen de wind in te kunnen komen.
Motortje Tohatsu en Mercury hebben de werkschroef die stopt i.d.d. wat makkelijker af maar heb hem momenteel niet op de kolibri maar werkt ook (800 kg).
LPG is dus domweg even gevaarlijk als butaan en dan dien je de fles dus in een bun te voeren. Dat leid wel tot een fles die ook achterin staat denk ik want ik denk dat je lastig midden in de boot een bun kan maken. Wat met gas is, is dat het stiekem leeg kan lopen en zich in de boot kan ophopen en je transformeert tot zeilende bom

, daarom kook ik op spiritus (origo) heb zelf het idee dat je dat met benzine eerder in de peiling hebt. De verzekering betaalt ook vaak niet uit bij ongelukken met gas tenzij alles gekeurd is. Maar mogelijk heeft die leverancier van die motor een oplossing.
Na het ideaal (geen motor!) komt het idee van Sunday met de accu's en de torqueedo en het zonnepaneel mits je daarmee voldoende actie radius kan creëren en mits je het kan betalen. Als het goedkoper zou zijn zou ik het er in maken denk ik. Ik heb wel gezeild met een 1 cil luchtgekoelde mc cullog 2t van 3 pk die misschien 10 kg weegt, zeilt heerlijk maar motort natuurlijk niet best en veel herrie maar afijn.
Een ding is niet handig als je lange afstanden wil motoren en dat is een 2 takt die is licht in gewicht maar verbruikt meer (tot 2 x meer) dan de 4 takt. Die Mercury / Tohatsu 1 cyl 4 takt verbruikt ongeveer 1 L/uur in vollast en ongeveer 1/2 L/uur in deellast. Neem je 1 losse tank vol, en 12 liter mee in de jerrycan heb je genoeg voor een "SSR zonder wind" met 4T (wij hadden ook nog 5L in een klein yerrycan tankje)
Freek